Розробка уроку на тему "Якобінська диктатура"
Мета:
üохарактеризувати передумови приходу якобінців до влади;
üпроаналізувати соціально-економічну політику якобінського уряду;
üрозкрити сутність і наслідки якобінської диктатури;
üрозвивати вміння учнів давати оцінку діяльності історичних осіб (на прикладі М. Робесп'єра), визначати роль особи в історії;
üсприяти формуванню предметних компетентностей учнів;
üвиховувати учнів у дусі заперечення диктатури й терору як засобу досягнення політичної мети.
Тема: Якобінська диктатура
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
Графічний диктант
Серед запропонованих тверджень є істинні і хибні. Істинні твердження учні позначають(+), а хибні – (-).
Зразок виконаної роботи.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
+ + -- + -- + -- + +
Революція подібна до бога Сатурна:
вона пожирає власних дітей.
Проблемне питання
Чи має терор, як засіб здійснення державної політики, історичне майбутнє?
Пояснення вчителя
Після проголошення республіки пройшли вибори до Національного Конвенту (найвищого законодавчого органу). Законодавчі збори припинили своє існування.
Ситуація в Конвенті була дуже хиткою. Жирондисти вважали, що встановлення республіки, завоювання політичних свобод стало завершенням революції, і намагалися зупинити її. Незалежні до травня 1793 р. переважно підтримували жирондистів. Монтаньяри обстоювали інтереси тих, хто прагнув продовження революції.
За наполяганням депутатів-монтаньярів Конвент звинуватив Людовіка XVI у зраді та засудив до смертної кари. 21 січня 1793 р. короля стратили, а в жовтні позбавили життя його дружину Марію-Антуанетту.
31 травня — 2 червня 1793 р. в Парижі відбулося повстання, унаслідок якого монтаньяри-якобінці захопили владу та вигнали з Конвенту жирондистів. Незабаром лідерів жирондистів було страчено. У країні встановилася якобінська диктатура.
Робота зі схемою /аналіз подій, формування понять/
Формування понять
Диктатура – необмежена влада за допомогою сили.
Терор – політика залякування, розправа з політичними противниками аж до їх фізичного винищення.
Робота зі схемою
Система органів влади якобінців
Пояснення вчителя
Прийшовши до влади, якобінці прийняли нову конституцію (24.06.1793 року).
Лабораторно-практична робота
Заповнення порівняльної таблиці «Конституція 1791 року – Конституція 1793 року» за напрямами:
Група 1. Форма державного правління.
Група 2. Система виборів органів влади.
Група 3. Відношення до приватної власності.
Зразок заповненої таблиці.
Напрямки. |
Конституція 1791 р. |
Конституція 1793 р. |
Форма державного управління |
Конституційна монархія |
Республіка |
Система виборів органів влади |
Двоступеневі вибори. Майновий ценз |
Прямі вибори. Загальне виборче право |
Відношення до власності |
Гарантувалося право власності |
Гарантувалося право власності |
Міні-лекція
Соціально-економічна політика якобінського уряду
Якобінці здійснили ряд соціально-економічних перетворень.
Боротьбу проти емігрантів очолили «шалені» – прихильники радикальних заходів у боротьбі зі спекулянтами та підвищенням цін. Очолив «шалених» Жак Ру. Рух знайшов підтримку з боку Паризької Комуни.
«Мікрофон»
Як ви вважаєте, чи задовольняла політика якобінців інтереси народних мас? Відповідь обґрунтуйте.
Робота зі схемою
Робота з історичним документом
Із Декрету про «підозрілих» (17 вересня 1793 р.)
…Вважаються «підозрілими»:
I. Ті, хто своєю поведінкою, своїми зв’язками, своїми міркуваннями або писаннями проявили себе прихильниками тиранії…
II. Ті, хто не зможе представити… пояснення про свої засоби існування та виконання громадянських обов’язків…
IV. Ті з колишніх дворян, ураховуючи чиновників, дружин, батьків, матерів, синів або дочок та агентів-емігрантів, хто не проявляв постійно своєї відданості революції…
Запитання та завдання
1. Дайте оцінку наведеного документа з точки зору панування права й принципів революційної доцільності.
2. Чи можна стверджувати, що Декрет сприяв розгортанню терору у Франції? Чому?
Повідомлення учня /Максиміліан Робесп’єр/
Робота в групах
Група 1. «Прихильники диктатури і терору».
Завдання. Наведіть докази можливої доцільності революційної диктатури і терору в умовах іноземного вторгнення чи громадянської війни.
Група 2. «Супротивники диктатури».
Завдання. Доведіть, що терор – помилка якобінців, він не може привести країну до вирішення найважливіших проблем.
Група 3. «Експерти».
Завдання. Проаналізувати обидві точки зору. Розв’язати проблему уроку.
Пояснення вчителя
Зрештою, сталося так як сказав один із засуджених якобінцями: «Революція пожерла своїх дітей». Під маховик диктатури, який розкрутили якобінці, потрапили і лідери революції: Дантон, Ебер, Шометт та ін. Під час страти Дантон заявив: «Робесп’єр піде за нами».
27 липня 1794 року Робесп’єра стратив революційний трибунал, звинувативши в узурпації влади.
Робота з історичним документом
В. Сиротін. Післямова до книги К. Карлейля «Історія Французької революції»
Об’єднання чеснот і терору — страшна трагедія якобінців… На словах монтаньяри боролися за ідеали свободи, рівності, братерства. Робесп’єр був проти війни, виступав за загальне виборче право, проти дискримінації євреїв, за скасування рабства. «Краще втратити колонію, ніж утратити принцип!» Але саме принципи стали для Робесп’єра дорожчими за людське життя…»
Запитання:
У чому трагедія Робесп’єра та його однодумців?
Робота з візуальним джерелом
Художник Мелінг зобразив лежачого на столі пораненого Робесп’єра, якому під час перевороту 9 термідора було пострілом поцілено в щелепу. Лікар нашвидкуруч перев’язав його, і поверженого диктатора перенесли до Конвенту. Робесп’єр, потерпаючи від болю й конвульсій, часом піднімав голову і вдивлявся в обличчя людей — тих, хто нещодавно раболіпно ловив кожне виголошене ним слово.
Як Ви вважаєте, які ідеї та думки намагався передати художник?