Урок-вікторина "Марафон-шоу юних мовознавців "

Про матеріал

Мета: поглибити знання учнів про цікаві факти з розвитку української мови; навчати учнів чітко та грамотно висловлювати свої думки; розвивати вміння логічно мислити, бути кмітливими і ерудованими; формувати ціннісне ставлення до духовних надбань рідного народу, вміння швидко та раціонально приймати рішення, логічно мислити, працювати в команді.

Перегляд файлу

 

Радивилівський професійний ліцей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробили, підготували та провели

викладачі укр.. мови та літератури

Борисевич І.П.

Кубіт О.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Марафон-шоу юних мовознавців

 

Любіть Україну у сні й наяву

Вишневу свою Україну,

Красу її вічно живу і нову,

І мову її солов'їну.

 

Мета:  поглибити знання учнів про цікаві факти з розвитку української мови; навчати учнів чітко та грамотно висловлювати свої думки;  розвивати вміння логічно мислити, бути кмітливими і ерудованими;  формувати ціннісне ставлення до духовних надбань рідного народу, вміння швидко та раціонально приймати рішення, логічно мислити, працювати в команді.

 

Тип заходу: мовний марафон.

 

КМЗ: мультимедійна установка, презентація, відео, вислови про мову, дидактичні матеріали.

 

І.  Вступне слово

Викладач  1. Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі - на нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки - тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово.

 

Викладач  2. Історія будь-якого народу нагадує тернистий шлях, що веде його із сивої давнини у сучасність. Не можна пройти його, не поранившись колючими голками. Впродовж свого існування народ переживає занепад і піднесення. І чого буде більше, залежить від того, чи зумів народ зберегти і правильно використати свою матеріальну і духовну спадщину.

Сьогодні ми проведемо марафон, який  дозволить вам поглянути на мову не як на систему звуків та літер, а як на мелодію слів. В різні часи мовознавці висували різні гіпотези з приводу виникнення української мови. В наш час є дві гіпотези, визнані в наукових колах:

 

  • концепція славіста, доктора філософії, академіка Ю. Шевельова — українська мова безпосередньо виділилася з праслов'янської мови.
  • концепція російського мовознавця О. Шахматова — українська мова виникла зі спільноруської прамови, від якої походять й інші "руські мови" (північно-великоруська, південно-великоруська та білоруська).

Однак, ця версія, на думку багатьох лінгвістів, є недовершеною, оскільки українська мова суттєво відрізняється від інших “руських” мов різними фонетичними явищами та лексикою. Згідно з деякими мовознавцями, українська мова виникла набагато раніше, ніж вважає офіційна наука. На думку цих дослідників, українська мова є найдавнішою з живих слов’янських мов.  448 р. н.е. візантійський історик Пріск Панікійський, перебуваючи у таборі гунського володаря Аттіли (на території сучасної України), записав слова “мед” і “страва”.

 

Презентація відео «СТАРОВИННА ЛЕГЕНДА  ПРО УКРАЇНСЬКУ МОВУ»  (https://www.youtube.com/watch?v=eLRy5tFc7Tk)

 

Викладач  1. Розпочинаємо наш  марафон-шоу.

 

ІІ. Представлення команд. Чому обрали  таку назву.

 

 

 

 

Конкурс 1. «ПОКАЗУХА». Пояснити  жестами слова

 


Кохання

Калина

Розум

Врода

Осінь

Молодість

Горіх

Щастя

Фантазія

Перекладач

Пророк

Таємниця

Місто

Втіха  

Любов

Народ

Гігант

Вірність

Страждання

Юність

Вершина

Пробудження

Багатство

Скарб

Україна

Університет

Зустрічі

Радість 


 

Конкурс 2.  «МІКРОФОН»

Кожна  з команд повинна дати відповіді на запитання. Перемагає та команда, чиї відповіді кращі та змістовніші

- Моя мова найкраща, бо вона…..

- Я люблю свою мову, бо………

- Коли б я був Президентом, то я б ……

- Якби я мав можливість щось змінити в мові, то я б змінив……..

 

Конкурс 3.   «СПІВОЧЕ ПОЛЕ»  (учні прослуховують пісню Винника «Ніч яка, Господи», а потім відтворюють  її під мінусову фонограму. Яка команда краще справиться)

(https://www.youtube.com/watch?v=QVVNvm-gPwA)

 

Конкурс 3. «ДОПОВНЕННЯ» .  Самостійно дописати вірш.


 

Мамо, відведи мене в дитинство;
У далекі сонячні світи…

 

Я так люблю свою Україну...

Ці гори, рівнини, ліси і долини.


 

Конкурс 4. «ПЕРЕТВОРЕННЯ». Утворити максимум нових слів із поданих

Бібліотекар

Орфографічний

 

Конкурс 5. «АСОЦІАЦІЇ»


Весна

Калина

Барва

Громовиця

Хмаросяг

Проліски

Стяг

Прянощі

Мереживо

Характерник


 


 

ІІІ. Результати конкурсів.

 

Презентація відео https://www.youtube.com/watch?v=dki9tCf_3uI

 

P.S.  Коли команди виконують завдання, то присутні на святі теж залучаються до гри.

 

 

Для глядачів

1. Раунд. Спартанський

Назвати слово. Учасник повинен якнайбільше слів так, щоб кожне наступне слово починалось останньою літерою попереднього.

 

2. Раунд. Темна конячка.

Відгадати слово

1.Важко прохідні місця, які заросли лісом, чагарником, (Нетрі)

2. Місце в хліві, куди закладають корм для худоби. (Ясла)

3. Пора збирання жита, пшениці. (Жнива)

4. Синонім слова медикаменти. (Ліки)

5. Верхні краї посуду, (Вінця)

7. Відігнуті краї капелюха, бриля, (Криси)

9. Ріка в Європі, де в кінці Другої Світової війни радянські війська зустрілись з союзними арміями.  (Ельба)

10. Синонім слова равлик. (Слимак)

12. Електрична енергія. (Струм)

13. Право на користування місцем у театрі, книжками у бібліотеці тощо. (Абонемент)

14. Невеликий музичний твір — урочисте привітання. (Туш)

15. Запалення слизової оболонки носа, (Нежить)

16. Текст твору, надрукований на машинці або написаний автором від руки, (Рукопис)

17. Хімічний елемент, що входить до складу води. (Кисень)

18. Метал, що використовується для паяння. (Олово)

 

3 Раунд. Цікавинка

багнет – колюча зброя, яку звичайно насаджують на кінець дула рушниці; штик

бовваніти – виднітися, маячити, показуватися здаля

бязь – густа бавовняна тканина

ватра (діал.) – вогнище, багаття

вікопомний (книжн.) – якого пам’ятатимуть віками, незбутній

вно – плата за наречену в деяких давньоруських племенах; (заст. ) посаг

врна, врно – густі сходи посівів, густа вовна з овець

в’язи (розм.) – шия, тильна частина шиї, шийні хребці

ґандж, ґанджа (діал.) – вада, недолік

десниця (заст.) – права рука

дзиґарі (заст.) – годинник

знічев’я – не маючи що робити

коц (розм.) – 1) грубе вовняне однотонне вкривало з начісками; (рідко) покривало на ліжко з якої-небудь тканини; 2) ворсовий пристрижений однобічний килим

кжіль – прядиво чи вовна, намотані на кужівку (частину прядки у вигляді кілка); (рідко) те саме, що кужівка

лайдак (діал.) – 1)убога бездомна людина; 2)уживається як лайливе слово

легіт – легкий приємний вітерець

леґінь (зах.) – юнак, парубок

лда – те, що приховує що-небудь від очей; (діал.) омана

напашки – накинувши на плечі одяг, не всовуючи рук у рукава

обрус (діал.) – скатертина

пошиванка, пошивка – наволочка (верхня) для подушки

рамена (заст.) – плечі

робітня (заст.) – майстерня

ружина (діал.) – рушниця

свічадо – дзеркало, підвісний свічник для багатьох свічок

трій (розм.) – одяг, убрання

талан – доля, щастя, удача

шуйця (заст.) – ліва рука

ятка – 1)легка будівля для тимчасового користування (торгівлі, виставки і т. ін.); балаган. 2) накриття з хмизу, очерету, полотна тощо для захисту від сонця, дощу і т. ін.; повітка

 

 

docx
Додано
16 червня 2018
Переглядів
956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку