Тема уроку. Вимова і правопис слів із ненаголошеними (е), (и) в коренях слів, які перевіряються наголосом.
Мета і завдання уроку:
- сприяти розвитку комунікативних навичок, розумової активності, зорової пам’яті;
- створювати умови для формування навичок вимови, правопису та перевірки слів із звуками (е).(и) в ненаголошених складах; вчити перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними голосними, знаходити перевірне слово шляхом зміни форми слова або підбором спільнокореневого слова;
- приділяти увагу вихованню культури спілкування під час роботи в групах і парах.
Обладнання: малюнки із зображенням атракціонів, картки для парної і групової роботи, зі словами для перевірки; відеоролик з фізкультхвилинкою.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
1. Мотивація.
- Доберіть до букв слова «урок» прикметники – якими ми повинні бути сьогодні на уроці:
Уважними
Розумними
Організованими
Кмітливими.
- Відкрийте зошити і запишіть дату уроку.
Діти, сьогодні я вас запрошую в парк атракціонів. Ми з вами їздили до Харкова, але відвідали не всі атракціони.
2. Каліграфічна хвилинка.
- Але спочатку виконаємо каліграфічну хвилинку, щоб правильно вимовляти це слово.
А АА Ааа атр акц атракціон
II. Перевірка домашнього завдання.
- Спочатку ми покатаємось на «Каруселі» і повторимо матеріал попереднього уроку. Про яке мовне явище ми говорили? (Чергування голосних в корені слова )
- Об’єднайтесь у групи. Повторимо правила роботи в групах.
- Працюєте з карткою. Перший учень вставляє пропущену букву в слові, передає наступному, той вставляє букву в друге слово. Передає картку наступному. І так до кінця. Спробуйте встигнути до дзвіночка. Оберіть контролера, який весь час перевірятиме вашу роботу, а потім зачитає утворені словосполучення.
(Контролери зачитують вправи: з Ігр. зачитує перше словосполучення, з ІІгр. – друге і так по колу. А діти звіряються з правильними відповідями: на дошці висить аркуш із відповіддю.
Фізкультхвилинка
- Запрошую вас на танцювальний майданчик. Потанцюйте під веселу пісеньку.
III. Проблемна ситуація.
1. А тепер я запрошую вас до кімнати КРИВИХ ДЗЕРКАЛ. (На дошку вивісити «дзеркала»)
- Діти, яке з них, на ваш погляд, криве й чому?
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
- От сьогодні і поговоримо про ненаголошені голосні звуки в корені слова, навчимося їх правильно вимовляти і перевіряти написання.
V. Усвідомлення нового матеріалу.
1. Вправляння у правильній вимові слів з ненаголошеними голосними. Здоров’язбережувальна релаксаційна вправа.
- Чому ж все-таки на «дзеркалі» з’явилися помилки? (бо ці слова вимовляються інакше, ніж пишуться).
- А тепер ми завітаємо до кафе «Караоке» та, правильно вимовляючи, проспіваємо слова на стор.78 «До твого словничка». (вчитель показує, як правильно співати слова, діти співають за вчителем)
2. Ознайомлення з правилом.
- А тепер треба ж виправити наше криве дзеркало. А що для цього треба знати? (-Знати правило). Давайте його зачитаємо на с.79. ( хором).
3. Вправляння.
- Запрошую вас у лабіринт. Працювати будете у парах. Щоб знайти вихід із лабіринту, треба поєднати пари словосполучень на картках стрілочками. (Використовуються картки із словами вправи 174). Спробуйте виправити помилки. (Двоє учнів аналогічно працюють на дошці із «дзеркалами»)
- Перевіримо разом із консультантами, що працювали біля дошки.
- А тепер за зразком запишіть у зошит дві пари словосполучень на вибір.
4. Письмо з пам’яті.
а) розвиток зорової пам’яті
- Запрошую вас на «Колесо огляду». Знайдіть впр.175. Прочитайте вірш мовчки. Що ви побачили з Колеса? (небо, степ, траву, гречку, льон, пшеницю).
- Давайте «сфотографуємо» те, що побачили і з пам’яті запишіть по 2рядки:
1варіант – про небо, степ, траву
2в – про льон, гречку, пшеницю.
б) робота в парі: взаємоперевірка (Оцінити 2-4 перших учнів)
– Чи правильно ви сфотографували слова «степи» та «синіє»? Доведіть, що треба записати Е чи И.
4. Вправляння у доборі перевірних слів
4. Наступний атракціон «Гойдалки». Вправа 176. На одній половині гойдалки слово вже записане, а на другу половину ми повинні «посадити» перевірне слово за зразком. (На дошці зразок з зображенням «гойдалки»)
(Із зворотного боку дошки написані правильні слова для самооцінки: за кожне слово - 2 бали)
5. Узагальнююча вправа.
- Останній атракціон «ТИР». Працюємо за картками з «ЕКСПРЕС-КОНТРОЛЮ». Треба влучити точно в ціль, вставивши пропущену букву.
- Хто впевнений, що «влучив в усі мішені» і прочитає правильні відповіді?
VІ. Домашнє завдання.
- Щоб ця екскурсія вам краще запам’яталась, треба закріпити вивчений матеріал. Вдома повторите вивчене правило і виконаєте вправу 177. Хто буде консультантом і пояснить виконання вправи.
VІІ. Рефлексія.
- На яких атракціонах вам найбільше сподобалось?
- Спробуйте оцінити свою роботу на уроці. Намалюйте на полях смайлик, який відповідає вашому настрою після сьогоднішньої екскурсії до парку атракціонів. (На дошці «смайлики»).