Вправи для подолання вад письма у дітей початкових класів

Про матеріал
Мовний матеріал для індивідуальних занять з усунення дисграфії в учнів початкових класів.
Перегляд файлу

 Вправи для подолання вад письма у дітей початкових класів

 

 Розлади писемної мови (дисграфія) в учнів найчастіше виникають через загальне недорозвинення мови, коли порушено розвиток усіх аспектів мовлення. У більшості таких дітей порушена також і пізнавальна діяльність: спостережливість, увага, пам'ять, мислення, аналіз, синтез. Вони неправильно розуміють звернену до них мову, не критично оцінюють свої дії, виконане завдання. Ці діти не можуть оволодіти звуко-буквенним аналізом і синтезом, установити правильні взаємозв'язки між звуками і буквами. Особливо утруднюються вони в розрізненні парних звуків та акустико-артикуляційною подібністю. В  розрізненні звуків за звучанням або вимовою, подібних букв за графічним зображенням. Внаслідок цього, такі учні без спеціальної допомоги не здатні оволодіти процесом читання і письма.

 Запропоновані вправи присвячено виправленню порушень писемної мови в учнів молодших класів загальноосвітніх і спеціальних шкіл. Вчителі початкових класів можуть їх використовувати на кожному уроці української мови, вихователі груп продовженого дня для індивідуальних занять з тими учнями, які важко засвоюють програмний матеріал.

 

Звуко-буквенний аналіз і синтез слова.

1. Визначити на слух перший звук у словах.

Айстра, армія, аркуш, учень, одяг, учитель, син, мир, рід, зал, лис, кут, голос, листок, окуляри, вокзал, доба.

2. Утворити інші слова, замінюючи останню букву.

Сом — Сон

Бак — Ба..

Сук — Су..

Луг — Лу..

Син — Си..

Тин — Ти..

3. Назвати спільну букву в словах.

Лан, мак, дах, таз, жар.

Лоб, мох, сом, тон, рот.

Зуб, сук, душ, вуж, куб.

Син, мир, тин, бик, чиж.

Коса, оса, лісник, сосна, листок.

Саша, миша, зошит, ноша, груша.

 

Робота над голосними звуками.

1. Прочитати слова в голос, виділяючи наголошений склад. Скласти і записати з поданими словами словосполучення або речення.

на бЕрезі — на берЕзі.

зАмок — замОк.

Атлас — атлАс.

брАти — братИ.

кОси — косИ.

2. Прочитати, чітко вимовляючи пропущені голосні.

ч_й, ч_с, л_к, б_к, д_х, д_р, л_н, в_ш, т_м, н_ш, ш_н_, ш_ф_, ф_р_, ж_б_, к_ш_, б_з_р, г_л_с,  б_р_н, н_к_з, г_р_ж, м_йк_, ч_йк_, б_йк_, г_йк_, п_йк_.

3. Прослухати слова і сказати на якому місці стоїть звук [у]. Показати відповідну цифру.

Успіх, узор, Україна, Угорщина, убір, урок.

Пишу, сиджу, несу, кричу, кличу, беру.

Тупик, кухар, кусок, куліш, кулак, посуд.

Голуб, гудок, увага, угода, вугілля, гуска.

 

Робота над приголосними звуками.

1. Прослухати слова і сказати, як вимовляється перший звук у кожному слові.

Лак — ляк,

лук — люк,

лис — ліс,

лампа — лямка,

лупа — люди,

лист — літо.

2. Читаючи склад з твердим приголосним [р], ударяти пальцем по столу один раз, а з м'яким приголосним [р'] — два рази.

Ар — арь,

ор — орь,

ур — урь,

ер — ерь,

ир — ирь,

ра — ря,

ро — рьо,

ру — рю,

ре — рє, 

ри — рі.

3. Дати відповіді на запитання.

Скільки місяців має рік?

У назвах яких днів тижня є твердий або м'який приголосний [т]?

У назвах яких чисел до двадцяти є твердий чи м'який приголосний [т]?

4. записати і вивчити скоромовки і віршик.

а) Пиляв Пилип поліна з лип.

Притупив пилу Пилип.

б) Бабин біб розцвів у дощ.

Буде бабі біб у борщ.

5. Переставити склади, щоб вийшли слова.

бо, ти, чо

чо, хи, пан

руч, під, ни, ки

ру, вич, ка, ки

пед, ве, си, ло

ка, сум

но, сук

суд, по

6. Доповнити слова складами за, зо, зе, зу і записати.

_ _ гадка, _ _ дача, _ _ вірюха, _ _ вод, _ _пах, _ _ гін, _ _ лото, _ _ рі, _ _ шит, _ _ опарк, _ _зуля, _ _ лень,  _ _ мля, _ _ бра, _ _ би, _ _ бр, _ _ стріч,  _ _ пинка, _ _ силля.

doc
Додано
21 грудня 2020
Переглядів
1953
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку