Урок "Вимова і правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в коренях. Ненаголошені [е], [и], які перевіряються наголосом."

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для учнів 3 класу за підручником М. С. Вашуленко, С. Г Дубовик, О. І. Мельничайко видавництва "Освіта" Тема. Вимова і правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в коренях. Ненаголошені [е], [и], які перевіряються наголосом. Мета. Виробляти орфоепічно правильну вимову слів із ненаголошеними голосними; розвивати вміння порівнювати вимову й написання слів із ненаголошеними, добирати спільнокореневі слова для перевірки ненаголошених коренів; розвивати спостережливість, фонематичний слух; виховувати любов до рідної природи.
Перегляд файлу

Тема. Вимова і правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в коренях. Ненаголошені [е], [и], які перевіряються наголосом.

Мета. Виробляти орфоепічно правильну вимову слів із ненаголошеними голосними; розвивати вміння порівнювати вимову й написання слів із ненаголошеними, добирати спільнокореневі слова для перевірки ненаголошених коренів; розвивати спостережливість, фонематичний слух; виховувати любов до рідної природи.

Обладнання: опорні схеми, матеріал для гри.

Хід уроку.

І Організаційний момент

Закінчилася перерва

Пролунав чаклун-дзвінок.

А тепер усі швиденько

налаштуйтесь на урок.

ІІ Перевірка домашнього завдання

  1. Повторення.
  • Які чергування приголосних відбуваються в коренях слів?
  1. Вправа 173
  • Прочитайте складені вдома речення.
  • Назвіть слова в яких відбулося чергування приголосних.

ІІІ Актуалізація опорних знань учнів

Гра «Естафета».

Зміни подані слова так, щоб відбулося чергування приголосних у корені.


рука

вухо

перемога

сніг

пух

берег

молоко

плуг

горох

луг

кулька

капелюх

горіх

кожух

тривога


 

IV Повідомлення теми і мети уроку

У наголошених складах голосні вимовляються чітко, там помилку під час диктанту зробити неможливо. А ненаголошені [е] й [и] в українській мові вимовляються залежно від розташування, а тому в диктанті вони можуть утворити нам «пастку». Сьогодні на уроці ми навчимося уникати таких «пасток» і правильно писати слова з ненаголошеними [е] й [и].

V Первинне сприймання і усвідомлення нового матеріалу

  1. Орфоепічна робота (вправа 174, с.78)
  • Прочитайте словосполучення І колонки.
  • Як вимовляються голосні звуки?

Отже, в наголошених складах голосні звуки, як вимовляються? (чітко)

  • Прочитайте словосполучення ІІ колонки мовчки.
  • Послухайте, як потрібно вимовляти словосполучення ІІ колонки.
  • Як вимовляються голосні звуки? (не чітко)

Отже, в ненаголошених складах голосні звуки вимовляються не чітко.

  • Позмагаймось хто правильно їх вимовить.
  1. Бесіда

Отже, під час диктанту ці слова я б диктувала таким чином: [зленому], [вшневому], і перед вами постала б проблема вибору літери (е чи и).

  • Як же вирішити цю проблему?
  • Зверніть увагу на правило с. 79, прочитайте його й перекажіть своїми словами.
  • Наведіть свої приклади слів із ненаголошеними [е], [и].

Отже, складемо схему:

В?шневий  - … вишня

е чи и

  1. Читання вірша Дмитра Білоуса.

Все важливе в нашій мові,

Ось, приміром, річ така:

Е чи И писати в слові –

Часто сумнів виника:

Село чи сило?

Якщо ясно, то не дуже,

Щоб уникнуть зайвих мук,

Ти під наголос, мій друже,

Зразу став сумнівний звук.

Село – села.

Звук виразно зазвучить,

Як писать, тебе навчить.

  1. Коментоване письмо

м..чі

ст..пи

с..рпи

т..ни

гр..би

л..сти

ч..жі

с..чі

ст..бло

в..селий


 

VI Закріплення та систематизація знань

  1. Робота з підручником.

а) Робота в парах (вправа 176, с. 79)

б) Самостійна робота (вправа 177, с. 79)

VII Підсумок уроку

  1. Бесіда.
  • Які звуки в коренях слів ми вчилися сьогодні вимовляти? Як вони вимовляються?
  • Які труднощі у зв’язку з вимовою ненаголошених [е] й [и] виникають на письмі?
  • Як перевірити ненаголошені [е], [и] в корені слова?
  1. Гра «Чарівна яблунька»

в..рба, к..лимок, с..стра, р..балка, кл..новий, м..чі, гр..би, л..сти, с..рпи, з..мля, дер..во, з..рно.

(Діти читають слова, зривають яблуко з дерева з буквою, що позначає потрібний голосний, вставляють у слово і доводять, чому зробили саме так)

VIII Домашнє завдання

 Вправа 178, с. 79, правило с. 79.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шаля Клавдія Іванівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
18 лютого 2019
Переглядів
9337
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку