Тема. Вимова і правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в коренях. Ненаголошені [е], [и], які перевіряються наголосом.
Мета. Виробляти орфоепічно правильну вимову слів із ненаголошеними голосними; розвивати вміння порівнювати вимову й написання слів із ненаголошеними, добирати спільнокореневі слова для перевірки ненаголошених коренів; розвивати спостережливість, фонематичний слух; виховувати любов до рідної природи.
Обладнання: опорні схеми, матеріал для гри.
Хід уроку.
І Організаційний момент
Закінчилася перерва
Пролунав чаклун-дзвінок.
А тепер усі швиденько
налаштуйтесь на урок.
ІІ Перевірка домашнього завдання
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
Гра «Естафета».
Зміни подані слова так, щоб відбулося чергування приголосних у корені.
рука
вухо
перемога
сніг
пух
берег
молоко
плуг
горох
луг
кулька
капелюх
горіх
кожух
тривога
IV Повідомлення теми і мети уроку
У наголошених складах голосні вимовляються чітко, там помилку під час диктанту зробити неможливо. А ненаголошені [е] й [и] в українській мові вимовляються залежно від розташування, а тому в диктанті вони можуть утворити нам «пастку». Сьогодні на уроці ми навчимося уникати таких «пасток» і правильно писати слова з ненаголошеними [е] й [и].
V Первинне сприймання і усвідомлення нового матеріалу
Отже, в наголошених складах голосні звуки, як вимовляються? (чітко)
Отже, в ненаголошених складах голосні звуки вимовляються не чітко.
Отже, під час диктанту ці слова я б диктувала таким чином: [зленому], [вшневому], і перед вами постала б проблема вибору літери (е чи и).
Отже, складемо схему:
В?шневий - … вишня
е чи и
Все важливе в нашій мові,
Ось, приміром, річ така:
Е чи И писати в слові –
Часто сумнів виника:
Село чи сило?
Якщо ясно, то не дуже,
Щоб уникнуть зайвих мук,
Ти під наголос, мій друже,
Зразу став сумнівний звук.
Село – села.
Звук виразно зазвучить,
Як писать, тебе навчить.
м..чі
ст..пи
с..рпи
т..ни
гр..би
л..сти
ч..жі
с..чі
ст..бло
в..селий
VI Закріплення та систематизація знань
а) Робота в парах (вправа 176, с. 79)
б) Самостійна робота (вправа 177, с. 79)
VII Підсумок уроку
в..рба, к..лимок, с..стра, р..балка, кл..новий, м..чі, гр..би, л..сти, с..рпи, з..мля, дер..во, з..рно.
(Діти читають слова, зривають яблуко з дерева з буквою, що позначає потрібний голосний, вставляють у слово і доводять, чому зробили саме так)
VIII Домашнє завдання
Вправа 178, с. 79, правило с. 79.