Урок «Узагальнення знань про прикметник як частину мови».

Про матеріал
Завданням уроку є систематизувати знання учнів про прикметник, його роль у реченні; формувати вміння учнів вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати увагу, спостережливість, вміння аналізувати, співставляти, узагальнювати, систематизувати мовні явища. Для роботи на уроці дібрано цікавий матеріал про квіти-обереги, традиції українського народу.
Перегляд файлу

Автор: Саюк Тетяна Володимирівна, вчитель початкових класів Дубенської ЗОШ  І-ІІІ ст. № 6

 

 

УРОК-ВІНОЧОК

 

Тема: «Узагальнення знань про прикметник як частину мови».

Мета: систематизувати знання учнів про прикметник, його роль у реченні; формувати вміння учнів вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати увагу, спостережливість, вміння аналізувати, спів ставляти, узагальнювати, система­тизувати мовні явища.

Виховува­ти  патріотичні почуття, інтерес до символів свого народу.

Обладнання: картки із завданнями.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина

Учитель

Сідайте, діти, всі мерщій,

Бо час  уроку настає.

Він в нас сьогодні непростий,

Цікавий дуже і значний.

Всі працюйте ви швиденько,

Посміхайтеся гарненько –

Настрій добрий вже взяли?

Працювати почали.

 

II. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми й мети уроку (слайд № 1)

Сплетемо сьогодні вкраїнський віночок

Із  квітів, що рідна земля нам дає.

Синенький барвіночок, рожевії мальви

І  біла ромашка тут є.

Ще  й гроном калини його ми прикрасим,

 Червонії  мальви вплетем.

І жита колосся, волошки й любисток.

Усе, що природа дає.

Вінок є одним із символів України, найулюбленіша прикраса кожної дівчини. Вінок – символ слави, перемоги, успіху, молодості, чистоти, кохання.

Вінки з’явилися ще в сиву давнину і були пов’язані у наших предків з сонцем. На його честь у певні дні літа люди плели вінки із квітів, трав, листя і одягали їх на голову.

(слайд № 2)

Плетіння віночка – то своєрідна наука: потрібно було знати, з яких квітів і коли плести, яке зілля з яким впліталося поруч.

(слайд № 3)

А всього у повному українському віночку могло бути до 12 різних квіток, кожна з яких щось символізувала, була своєрідним оберегом і лікарем.

(слайд № 4)

Найпочесніше місце серед рослин, що впліталися у вінок, нанесено деревію. Вплітали його до віночка як символ нескореності.

Мальва, ружа та півонія символізували собою віру, надію та любов. Листя дуба – символ сили. Біла лілія – символ чистоти і невинності, вважається квіткою Діви Марії.

Не менш важливе місце у віночку віднесено барвінку. Він був символом життя і безсмертя людської душі.

Безсмертник у віночку – символ здоров’я. Він лікує дуже багато хвороб, хоч на вигляд дуже скромний.

Ромашка у віночку – наймолодша за своїм віком, її вплели люди тоді, коли переконалися, що вона приносить не  лише здоров’я, а добробут та ніжність. Її вплітають у вінок поруч з цвітом калини, яблуні і вишні, переплітають з вусиками хмелю – символом гнучкості і розуму.

У повному віночку сусідять любисток і волошка. А якщо з цих квітів сплести окремий віночок, то це буде віночок відданості.

Цвіт маку – символ печалі і туги – вплітали лише ті дівчата, в чиїх родинах хтось загинув у боротьбі з ворогами.

(слайд №5)

В Україні існували вікові, магічні, ритуальні, звичаєві вінки. Усього їх понад 77 видів.

 (слайд № 6)

Починали носити віночки дівчата з трьох років. Перший віночок плела для доньки мати. У віночок вплітала чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки.

(слайд № 7)

У чотири роки плівся інший віночок, у який до вже названих квіток допліталися безсмертник, листочки яблуні.

Для шестирічної дівчинки у вінок вплітали мак, що давав сон і беріг думку ясною, і волошку – символ прозріння.

Для семирічної доньки плели вінок з семи квіточок.

І от сьогодні на уроці ми будемо плести свій віночок, у який ми будемо вплітати по одній квіточці — таким чином виконувати по одному завданню.

III. Опрацювання теми уроку

Діти класу діляться на дві групи.

1. Перше завдання.  (На партах лежать карточки з  текстом вірша). Прочитайте вірш. Випишіть словосполучення прикметника з тією частиною мови, з якою він пов'язаний.


 

Це частина мови,

Без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові, всміхнись.

Земля – ласкава, люба, рідна,

А сонце – щире, золоте,

А небо – лагідне, погідне,

Життя – прекрасне, золоте.

А очі в мами – добрі, ніжні,

А голос чистий і дзвінкий,

 

 

А руки – теплі і надійні,

А погляд – сонячний, ясний.

Квітки у полі – білі, сині,

Червоні, жовті, голубі.

Хмарки у небі бистрокрилі,

Весняні, літні, зимові.

Усі ознаки називає

Прикметник як  частина мови.

І жодної не обминають

Слова ці справді пречудові.

                                   (Л. Лужецька)


 

(Слайд № 8)

I група

Ознаки до іменників: земля, життя, хмарки, руки, квіти.

II група  

Ознаки до іменників: сонце, небо, очі, голос, погляд.

Перевірка виконаного завдання (слайд № 9)

  • Ось ви і виконали перше завдання. Тому і можемо розпочати плести наш віночок. А основою його буде житнє колосся.

(слайд № 10)

2. Друге завдання — робота над складанням прислів'їв.

        (слайд № 11 )

- На нас з вами чекає друге завдання. Із кожної групи слів складіть прислів'я. Запишіть. Підкресліть прикметники.

 І група:

Ранні, росу, пташки, слізки, п’ють, а , ллють, пізні.

З, хмарки, дощ, буває, великої, малий.

ІІ група:

Стежка, доброї, до, втоптана, криниці

Колос, гнеться, до, повний, угору, пнеться, землі, а, порожній.

Перевірка виконаного завдання  (слайд № 12)

— А тепер настав час вплести  до віночка другу квітку. А яку саме ви дізнаєтесь, коли прослухаєте уривок з пісні. (слайд № 13)

- Тож про яку квітку ми щойно слухали?

(слайд № 14)

Барвінок - прекрасна осяйна квітка, і до ґрунту невибаглива, і затінку не боїться, і мороз не зачіпає її зеленого листя. Вічнозелений цей чагарник увійшов у побут, звичаї та обряди нашого народу. У народі ця квіточка має багато назв, наприклад:


  • Барвінок
  • барвін
  • барвін-зілля
  • барвінець
  • хрещатий
  • барвіночок
  • барвінчик (назви читаються, звучить музика)

Наукова  ж назва у перекладі означає «перемагати». Барвінок символізує віру у свої сили, є символом краси та пам’яті. Барвінок ще й тому займає чільне місце в житті українців, що має лікувальні властивості. Ним лікують серцеві хвороби.

3. Третє завдання  - робота над синонімами.

- Випишіть групи прикметників-синонімів. (слайд № 15)

Безмежний, ніжний, старий, видатний, делікатний, неосяжний, безконечний, визначний, старезний, знатний, м’який, неозорий, тонкий, видний, безмірний, давній, витончений, архаїчний.

Перевірка виконаного завдання (слайд № 16)

 Виконавши завдання, ми отримали можливість вплести наступну квіточку, але яку, - відгадайте.

Навесні я сіяла насіннячко,

Доглядало квіти тепле літечко.

Восени на святі любій мамі

Подарую я червоні …

                                      (Мальви)

 

   (слайд № 17)

З давніх-давен ці квіти були улюбленцями українського народу. Ще їх називають «капелюшками».

Їх високі стебла з яскравими рожевими, пурпуровими, білими квітами прикрашають майже кожну садибу, бо народжені вони для краси і радості.

Діти, про цю квітку є загадки, вірші, пісні, повір’я. Але ще є багато легенд. Ось послухайте одну з них.

(слайд № 18)

Давно це було. Напали на нашу Україну вороги і почали людей нищити. А одна хоробра дівчина, яку звали Мальвою, почала захищати свою матусю. Схопили її вороги, порубали на куски та й порозкидали. І там, де вони впали, проросли квіти, які люди назвали Мальвами, як ту дівчину, що вміла помститися ворогу лютому за жорстокість.

А ще, діти, ця квітка не лише милує око і веселить душу, а й помічна вона. Її відвар вживають для лікування нежитю, ангіни. З її пелюсток добувають фарбу, яку використовують для кондитерських виробів.

Ось, діти, ми з вами познайомилися з квіткою мальвою і вплетемо її зараз у віночок.

 

4. Четверте завдання.

(слайд № 19)

Знайдіть зайві «слова» в кожній групі і викресліть їх.

І група:

Чоловічий рід: полум’яний, ранній, веселі, корінний, люта, сільський, урожайний.

Жіночий рід: рум’яна, синя, болотяні, коричнева, сонячне, містка, гарбузова.

Середній рід: яскраве, молоде, гайові, вранішнє, денний, професійне, дружнє.

ІІ група:

Чоловічий рід:лляний, прямі, квітковий, полуничний, панське, міський, овечий.

Жіночий рід: жовтувата, літня, м’ясна, картопляне, картопляне, підводна, небесні, коротка.

Середній рід: довге, журливе, вечірнє, кумедні, сонячне, польське, помилкова.

Перевірка виконаного завдання (слайд № 20)

  •         А тепер саме час вплітати наступну квітку, але ви повинні здогадатись, про яку саме йде мова.  

Наче сонце, серединка,

Пелюстків біла хустинка.

Знає бджілка і мурашка,

Що звуть квіточку… (слайд № 21)

 

Ромашки по формі дуже подібні до зонтиків і за легендою вони в давні часи були зонтиками у маленьких степових гномиків. Починається в степу дощ – гномик укриється ромашкою, ніби зірве її й крокує степом, піднімає ромашку над головою.

Батьківщиною ромашки є Америка.

(слайд № 22)

На стрункій високій ніжці, у хустині-білосніжці, стою я та всміхаюся жовтуватим оком. Мене теж люблять люди. Вплітають мене у вінки, ворожать на мені. Любить – не любить. А я не тільки гарна квітка, а ще й цінна лікарська рослина. Відвар з моїх квіточок використовують у разі простудних захворювань, кашлю, зубного болю, шлункових хвороб, нервового збудження, хвороб очей, полощуть горло, купають немовлят і миють волосся.

  5.  П'яте завдання(слайд № 23)    З букв прикметника «променистий» утворіть якнайбільше  іменників. Доберіть до них можливі ознаки.

Наприклад: син – люблячий, рідний, дорослий, працьовитий, турботливий.

Певно, знає з вас усяк,

Хто побував у полі,

Що червоний гарний мак

Там росте на волі.

Й на городах, на грядках,

І в малих садочках

Червоніє квітка та

Гарна на віночки.

                                                       (К. Перелісна)

(слайд № 24)

Отже, наступна наша квітка – мак. Мак вважається квіткою ангелів, так як його використовували для прикраси церков в день  Сходження Святого Духа. Маленькі діти, одягнені ангелятами, йдуть в цей день в процесії перед священником, що несе Святі дари, і обсипають дорогу перед ним маковими квітками.

6. Шосте завдання — «Метаграми».   Розгадайте метаграми. 

Робиться це так: друге слово від першого повинне відрізнятися одні­єю буквою, третє від другого — теж однією. Виграє той, хто швидше впо­рається із завданням.

Наприклад: сірий — сирий — щирий.

(Слайд 25)

I група: рідний — вічний.

II група: темний — чесний.

  •  Слова з метаграм змініть так, щоб вони відповідали на запитання
    яка?З одним зі слів складіть речення.

Зразок виконання: 

  •   Рідний — річний — вічний. Темний — чемний — чесний.

Сині зірочки пухнасті

Виглядають з жита,

Мов веселі оченята.

Як їх не любити!

- Наступна наша квітка – волошка  (Слайд  № 26)

А чи знаєте ви, що колись давно волошки не росли в наших краях. Ці синенькі квіти потрапили на нашу землю разом із золотими зернами жита й пшениці. Насіння волошок ховалося серед зерен і так мандрувало світами.

Згодом волошка стала символом простоти і ніжності. Але вона  не лише гарна, а й має лікувальні властивості. Відвари з волошки лікують хвороби нирок.

До вашої уваги легенда «Волошка синьоока».

(слайд № 27)

Старі люди розповідають, що якось небо дорікнуло польовим рослинам за невдячність:

- Багато з яких квітів вітають мене своїми пахощами, своїм таємничим шепотом. Тільки ви, невдячні мовчите і на мене не дивитесь. А я ж напуваю вас дощиком, зігріваю сонечком.

- Ні, ми не такі, - відповіли квіти польові. – Ми дуже тобі вдячні, але не вміємо про це сказати.

- Гаразд, якщо ви не можете піднятися до мене, то я прихилюся до вас.

І небо попросило землю виростити серед колосків клаптики його самого. Так небесна голубінь розлилася серед золотих хлібних ланів. І колоски змогли нахилитися до голубих квіток, пестити їх і розповідати про свою любов до синього неба.

Може, тому що волошка – небесні очі на землі, її квітами люди лікують хвороби очей?

7. Сьоме завдання – доповнити казку.(слайд № 28)

Казка

Двоє друзів – Іменник і Прикметник, вирішили погратись у гру «Сполучи слова». Для цього вони приготували свої приклади.

  • Пілот, - Почав Іменник, а Прикметник додав:
  • Відважний, чудовий, видатний, військовий.
  • А тепер пограємось у зміну форми, - запропонував Іменник. – Спочатку – за числами, а потім – за відмінками.
  • Пісня, - сказав Іменник.
  • Весела, дзвінка, колискова, - сказав Прикметник.
  • Пісні, - сказав Іменник.
  • Веселі, дзвінкі, колискові, - сказав Прикметник.
  • Мед, - продовжував Іменник.
  • Смачний, гречаний, запашний, - додав Прикметник.
  • Меду, - запропонував Іменник.
  • Смачного, гречаного, запашного, - сказав Прикметник.
  • А тепер давай позмінюємо наші слова за родами, - запропонував Прикметник.
  • Не розумію тебе, - відповів Іменник, - як це?

 

Учитель.

  • Чому Іменник не зрозумів пропозиції Прикметника? (Прикметники можуть змінюватися за родами, числами, відмінками.  А іменники за родами не змінюються. Кожен іменник належить тільки до певного роду – жіночого, чоловічого та середнього).
  • Визначте число і рід прикметників у словосполученнях: ясний день, ясна усмішка, ясне сонце.
  • Отже, ми зробили висновок, що прикметник завжди стоїть у тому числі, роді і відмінку, що й іменник, з яким він зв’язаний.

 

  • Яка це рослина? (слайд № 29)

 А любисток був колись птахом, що вчив людей любити одне одного та бути щирими у розмовах. А як помер, то проріс пахучою рослиною – любистком. Люди люблять його не лише за пахощі, а й за лікувальні властивості. Ним миють волосся, освіжають помешкання, купають у відварі маленьких дітей. Тому  любисток у віночку – це символ людської відданості.

  • Ось ми і закінчили плести вінок. (слайд № 30)

IV. Підсумок уроку

  •   Про що ви дізналися на уроці?

    — Які квіти вплітають у вінок?

  •   Яке завдання було найцікавішим?

— Яке завдання було для вас складним?

Слайд № 31.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
19 лютого
Переглядів
175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку