Автор: Саюк Тетяна Володимирівна, вчитель початкових класів Дубенської ЗОШ І-ІІІ ст. № 6
УРОК-ВІНОЧОК
Тема: «Узагальнення знань про прикметник як частину мови».
Мета: систематизувати знання учнів про прикметник, його роль у реченні; формувати вміння учнів вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати увагу, спостережливість, вміння аналізувати, спів ставляти, узагальнювати, систематизувати мовні явища.
Виховувати патріотичні почуття, інтерес до символів свого народу.
Обладнання: картки із завданнями.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційна частина
Учитель
Сідайте, діти, всі мерщій,
Бо час уроку настає.
Він в нас сьогодні непростий,
Цікавий дуже і значний.
Всі працюйте ви швиденько,
Посміхайтеся гарненько –
Настрій добрий вже взяли?
Працювати почали.
II. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми й мети уроку (слайд № 1)
Сплетемо сьогодні вкраїнський віночок
Із квітів, що рідна земля нам дає.
Синенький барвіночок, рожевії мальви
І біла ромашка тут є.
Ще й гроном калини його ми прикрасим,
Червонії мальви вплетем.
І жита колосся, волошки й любисток.
Усе, що природа дає.
Вінок є одним із символів України, найулюбленіша прикраса кожної дівчини. Вінок – символ слави, перемоги, успіху, молодості, чистоти, кохання.
Вінки з’явилися ще в сиву давнину і були пов’язані у наших предків з сонцем. На його честь у певні дні літа люди плели вінки із квітів, трав, листя і одягали їх на голову.
(слайд № 2)
Плетіння віночка – то своєрідна наука: потрібно було знати, з яких квітів і коли плести, яке зілля з яким впліталося поруч.
(слайд № 3)
А всього у повному українському віночку могло бути до 12 різних квіток, кожна з яких щось символізувала, була своєрідним оберегом і лікарем.
(слайд № 4)
Найпочесніше місце серед рослин, що впліталися у вінок, нанесено деревію. Вплітали його до віночка як символ нескореності.
Мальва, ружа та півонія символізували собою віру, надію та любов. Листя дуба – символ сили. Біла лілія – символ чистоти і невинності, вважається квіткою Діви Марії.
Не менш важливе місце у віночку віднесено барвінку. Він був символом життя і безсмертя людської душі.
Безсмертник у віночку – символ здоров’я. Він лікує дуже багато хвороб, хоч на вигляд дуже скромний.
Ромашка у віночку – наймолодша за своїм віком, її вплели люди тоді, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а добробут та ніжність. Її вплітають у вінок поруч з цвітом калини, яблуні і вишні, переплітають з вусиками хмелю – символом гнучкості і розуму.
У повному віночку сусідять любисток і волошка. А якщо з цих квітів сплести окремий віночок, то це буде віночок відданості.
Цвіт маку – символ печалі і туги – вплітали лише ті дівчата, в чиїх родинах хтось загинув у боротьбі з ворогами.
(слайд №5)
В Україні існували вікові, магічні, ритуальні, звичаєві вінки. Усього їх понад 77 видів.
(слайд № 6)
Починали носити віночки дівчата з трьох років. Перший віночок плела для доньки мати. У віночок вплітала чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки.
(слайд № 7)
У чотири роки плівся інший віночок, у який до вже названих квіток допліталися безсмертник, листочки яблуні.
Для шестирічної дівчинки у вінок вплітали мак, що давав сон і беріг думку ясною, і волошку – символ прозріння.
Для семирічної доньки плели вінок з семи квіточок.
І от сьогодні на уроці ми будемо плести свій віночок, у який ми будемо вплітати по одній квіточці — таким чином виконувати по одному завданню.
III. Опрацювання теми уроку
Діти класу діляться на дві групи.
1. Перше завдання. (На партах лежать карточки з текстом вірша). Прочитайте вірш. Випишіть словосполучення прикметника з тією частиною мови, з якою він пов'язаний.
Це частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна,
А сонце – щире, золоте,
А небо – лагідне, погідне,
Життя – прекрасне, золоте.
А очі в мами – добрі, ніжні,
А голос чистий і дзвінкий,
А руки – теплі і надійні,
А погляд – сонячний, ясний.
Квітки у полі – білі, сині,
Червоні, жовті, голубі.
Хмарки у небі бистрокрилі,
Весняні, літні, зимові.
Усі ознаки називає
Прикметник як частина мови.
І жодної не обминають
Слова ці справді пречудові.
(Л. Лужецька)
(Слайд № 8)
I група
Ознаки до іменників: земля, життя, хмарки, руки, квіти.
II група
Ознаки до іменників: сонце, небо, очі, голос, погляд.
Перевірка виконаного завдання (слайд № 9)
(слайд № 10)
2. Друге завдання — робота над складанням прислів'їв.
(слайд № 11 )
- На нас з вами чекає друге завдання. Із кожної групи слів складіть прислів'я. Запишіть. Підкресліть прикметники.
І група:
Ранні, росу, пташки, слізки, п’ють, а , ллють, пізні.
З, хмарки, дощ, буває, великої, малий.
ІІ група:
Стежка, доброї, до, втоптана, криниці
Колос, гнеться, до, повний, угору, пнеться, землі, а, порожній.
Перевірка виконаного завдання (слайд № 12)
— А тепер настав час вплести до віночка другу квітку. А яку саме ви дізнаєтесь, коли прослухаєте уривок з пісні. (слайд № 13)
- Тож про яку квітку ми щойно слухали?
(слайд № 14)
Барвінок - прекрасна осяйна квітка, і до ґрунту невибаглива, і затінку не боїться, і мороз не зачіпає її зеленого листя. Вічнозелений цей чагарник увійшов у побут, звичаї та обряди нашого народу. У народі ця квіточка має багато назв, наприклад:
Наукова ж назва у перекладі означає «перемагати». Барвінок символізує віру у свої сили, є символом краси та пам’яті. Барвінок ще й тому займає чільне місце в житті українців, що має лікувальні властивості. Ним лікують серцеві хвороби.
3. Третє завдання - робота над синонімами.
- Випишіть групи прикметників-синонімів. (слайд № 15)
Безмежний, ніжний, старий, видатний, делікатний, неосяжний, безконечний, визначний, старезний, знатний, м’який, неозорий, тонкий, видний, безмірний, давній, витончений, архаїчний.
Перевірка виконаного завдання (слайд № 16)
— Виконавши завдання, ми отримали можливість вплести наступну квіточку, але яку, - відгадайте.
Навесні я сіяла насіннячко,
Доглядало квіти тепле літечко.
Восени на святі любій мамі
Подарую я червоні …
(Мальви)
(слайд № 17)
З давніх-давен ці квіти були улюбленцями українського народу. Ще їх називають «капелюшками».
Їх високі стебла з яскравими рожевими, пурпуровими, білими квітами прикрашають майже кожну садибу, бо народжені вони для краси і радості.
Діти, про цю квітку є загадки, вірші, пісні, повір’я. Але ще є багато легенд. Ось послухайте одну з них.
(слайд № 18)
Давно це було. Напали на нашу Україну вороги і почали людей нищити. А одна хоробра дівчина, яку звали Мальвою, почала захищати свою матусю. Схопили її вороги, порубали на куски та й порозкидали. І там, де вони впали, проросли квіти, які люди назвали Мальвами, як ту дівчину, що вміла помститися ворогу лютому за жорстокість.
А ще, діти, ця квітка не лише милує око і веселить душу, а й помічна вона. Її відвар вживають для лікування нежитю, ангіни. З її пелюсток добувають фарбу, яку використовують для кондитерських виробів.
Ось, діти, ми з вами познайомилися з квіткою мальвою і вплетемо її зараз у віночок.
4. Четверте завдання.
(слайд № 19)
Знайдіть зайві «слова» в кожній групі і викресліть їх.
І група:
Чоловічий рід: полум’яний, ранній, веселі, корінний, люта, сільський, урожайний.
Жіночий рід: рум’яна, синя, болотяні, коричнева, сонячне, містка, гарбузова.
Середній рід: яскраве, молоде, гайові, вранішнє, денний, професійне, дружнє.
ІІ група:
Чоловічий рід:лляний, прямі, квітковий, полуничний, панське, міський, овечий.
Жіночий рід: жовтувата, літня, м’ясна, картопляне, картопляне, підводна, небесні, коротка.
Середній рід: довге, журливе, вечірнє, кумедні, сонячне, польське, помилкова.
Перевірка виконаного завдання (слайд № 20)
Наче сонце, серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть квіточку… (слайд № 21)
Ромашки по формі дуже подібні до зонтиків і за легендою вони в давні часи були зонтиками у маленьких степових гномиків. Починається в степу дощ – гномик укриється ромашкою, ніби зірве її й крокує степом, піднімає ромашку над головою.
Батьківщиною ромашки є Америка.
(слайд № 22)
На стрункій високій ніжці, у хустині-білосніжці, стою я та всміхаюся жовтуватим оком. Мене теж люблять люди. Вплітають мене у вінки, ворожать на мені. Любить – не любить. А я не тільки гарна квітка, а ще й цінна лікарська рослина. Відвар з моїх квіточок використовують у разі простудних захворювань, кашлю, зубного болю, шлункових хвороб, нервового збудження, хвороб очей, полощуть горло, купають немовлят і миють волосся.
5. П'яте завдання(слайд № 23) — З букв прикметника «променистий» утворіть якнайбільше іменників. Доберіть до них можливі ознаки.
Наприклад: син – люблячий, рідний, дорослий, працьовитий, турботливий.
Певно, знає з вас усяк,
Хто побував у полі,
Що червоний гарний мак
Там росте на волі.
Й на городах, на грядках,
І в малих садочках
Червоніє квітка та
Гарна на віночки.
(К. Перелісна)
(слайд № 24)
Отже, наступна наша квітка – мак. Мак вважається квіткою ангелів, так як його використовували для прикраси церков в день Сходження Святого Духа. Маленькі діти, одягнені ангелятами, йдуть в цей день в процесії перед священником, що несе Святі дари, і обсипають дорогу перед ним маковими квітками.
6. Шосте завдання — «Метаграми». Розгадайте метаграми.
Робиться це так: друге слово від першого повинне відрізнятися однією буквою, третє від другого — теж однією. Виграє той, хто швидше впорається із завданням.
Наприклад: сірий — сирий — щирий.
(Слайд 25)
I група: рідний — вічний.
II група: темний — чесний.
Зразок виконання:
Сині зірочки пухнасті
Виглядають з жита,
Мов веселі оченята.
Як їх не любити!
- Наступна наша квітка – волошка (Слайд № 26)
А чи знаєте ви, що колись давно волошки не росли в наших краях. Ці синенькі квіти потрапили на нашу землю разом із золотими зернами жита й пшениці. Насіння волошок ховалося серед зерен і так мандрувало світами.
Згодом волошка стала символом простоти і ніжності. Але вона не лише гарна, а й має лікувальні властивості. Відвари з волошки лікують хвороби нирок.
До вашої уваги легенда «Волошка синьоока».
(слайд № 27)
Старі люди розповідають, що якось небо дорікнуло польовим рослинам за невдячність:
- Багато з яких квітів вітають мене своїми пахощами, своїм таємничим шепотом. Тільки ви, невдячні мовчите і на мене не дивитесь. А я ж напуваю вас дощиком, зігріваю сонечком.
- Ні, ми не такі, - відповіли квіти польові. – Ми дуже тобі вдячні, але не вміємо про це сказати.
- Гаразд, якщо ви не можете піднятися до мене, то я прихилюся до вас.
І небо попросило землю виростити серед колосків клаптики його самого. Так небесна голубінь розлилася серед золотих хлібних ланів. І колоски змогли нахилитися до голубих квіток, пестити їх і розповідати про свою любов до синього неба.
Може, тому що волошка – небесні очі на землі, її квітами люди лікують хвороби очей?
7. Сьоме завдання – доповнити казку.(слайд № 28)
Казка
Двоє друзів – Іменник і Прикметник, вирішили погратись у гру «Сполучи слова». Для цього вони приготували свої приклади.
Учитель.
А любисток був колись птахом, що вчив людей любити одне одного та бути щирими у розмовах. А як помер, то проріс пахучою рослиною – любистком. Люди люблять його не лише за пахощі, а й за лікувальні властивості. Ним миють волосся, освіжають помешкання, купають у відварі маленьких дітей. Тому любисток у віночку – це символ людської відданості.
IV. Підсумок уроку
— Які квіти вплітають у вінок?
— Яке завдання було для вас складним?
Слайд № 31.
1