У зв’язку з великою кількістю користувачів, спостерігаємо певні технічні проблеми. Приносимо вибачення за спричинені незручності.
Працюємо над вирішенням цих проблем та звертаємося до вас із проханням із розумінням поставитися до ситуації.

Урок «Узагальнення знань про прикметник як частину мови».

Про матеріал
Завданням уроку є систематизувати знання учнів про прикметник, його роль у реченні; формувати вміння учнів вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати увагу, спостережливість, вміння аналізувати, співставляти, узагальнювати, систематизувати мовні явища. Для роботи на уроці дібрано цікавий матеріал про квіти-обереги, традиції українського народу.
Перегляд файлу

Автор: Саюк Тетяна Володимирівна, вчитель початкових класів Дубенської ЗОШ  І-ІІІ ст. № 6

 

 

УРОК-ВІНОЧОК

 

Тема: «Узагальнення знань про прикметник як частину мови».

Мета: систематизувати знання учнів про прикметник, його роль у реченні; формувати вміння учнів вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати увагу, спостережливість, вміння аналізувати, спів ставляти, узагальнювати, система­тизувати мовні явища.

Виховува­ти  патріотичні почуття, інтерес до символів свого народу.

Обладнання: картки із завданнями.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина

Учитель

Сідайте, діти, всі мерщій,

Бо час  уроку настає.

Він в нас сьогодні непростий,

Цікавий дуже і значний.

Всі працюйте ви швиденько,

Посміхайтеся гарненько –

Настрій добрий вже взяли?

Працювати почали.

 

II. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми й мети уроку (слайд № 1)

Сплетемо сьогодні вкраїнський віночок

Із  квітів, що рідна земля нам дає.

Синенький барвіночок, рожевії мальви

І  біла ромашка тут є.

Ще  й гроном калини його ми прикрасим,

 Червонії  мальви вплетем.

І жита колосся, волошки й любисток.

Усе, що природа дає.

Вінок є одним із символів України, найулюбленіша прикраса кожної дівчини. Вінок – символ слави, перемоги, успіху, молодості, чистоти, кохання.

Вінки з’явилися ще в сиву давнину і були пов’язані у наших предків з сонцем. На його честь у певні дні літа люди плели вінки із квітів, трав, листя і одягали їх на голову.

(слайд № 2)

Плетіння віночка – то своєрідна наука: потрібно було знати, з яких квітів і коли плести, яке зілля з яким впліталося поруч.

(слайд № 3)

А всього у повному українському віночку могло бути до 12 різних квіток, кожна з яких щось символізувала, була своєрідним оберегом і лікарем.

(слайд № 4)

Найпочесніше місце серед рослин, що впліталися у вінок, нанесено деревію. Вплітали його до віночка як символ нескореності.

Мальва, ружа та півонія символізували собою віру, надію та любов. Листя дуба – символ сили. Біла лілія – символ чистоти і невинності, вважається квіткою Діви Марії.

Не менш важливе місце у віночку віднесено барвінку. Він був символом життя і безсмертя людської душі.

Безсмертник у віночку – символ здоров’я. Він лікує дуже багато хвороб, хоч на вигляд дуже скромний.

Ромашка у віночку – наймолодша за своїм віком, її вплели люди тоді, коли переконалися, що вона приносить не  лише здоров’я, а добробут та ніжність. Її вплітають у вінок поруч з цвітом калини, яблуні і вишні, переплітають з вусиками хмелю – символом гнучкості і розуму.

У повному віночку сусідять любисток і волошка. А якщо з цих квітів сплести окремий віночок, то це буде віночок відданості.

Цвіт маку – символ печалі і туги – вплітали лише ті дівчата, в чиїх родинах хтось загинув у боротьбі з ворогами.

(слайд №5)

В Україні існували вікові, магічні, ритуальні, звичаєві вінки. Усього їх понад 77 видів.

 (слайд № 6)

Починали носити віночки дівчата з трьох років. Перший віночок плела для доньки мати. У віночок вплітала чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки.

(слайд № 7)

У чотири роки плівся інший віночок, у який до вже названих квіток допліталися безсмертник, листочки яблуні.

Для шестирічної дівчинки у вінок вплітали мак, що давав сон і беріг думку ясною, і волошку – символ прозріння.

Для семирічної доньки плели вінок з семи квіточок.

І от сьогодні на уроці ми будемо плести свій віночок, у який ми будемо вплітати по одній квіточці — таким чином виконувати по одному завданню.

III. Опрацювання теми уроку

Діти класу діляться на дві групи.

1. Перше завдання.  (На партах лежать карточки з  текстом вірша). Прочитайте вірш. Випишіть словосполучення прикметника з тією частиною мови, з якою він пов'язаний.


 

Це частина мови,

Без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові, всміхнись.

Земля – ласкава, люба, рідна,

А сонце – щире, золоте,

А небо – лагідне, погідне,

Життя – прекрасне, золоте.

А очі в мами – добрі, ніжні,

А голос чистий і дзвінкий,

 

 

А руки – теплі і надійні,

А погляд – сонячний, ясний.

Квітки у полі – білі, сині,

Червоні, жовті, голубі.

Хмарки у небі бистрокрилі,

Весняні, літні, зимові.

Усі ознаки називає

Прикметник як  частина мови.

І жодної не обминають

Слова ці справді пречудові.

                                   (Л. Лужецька)


 

(Слайд № 8)

I група

Ознаки до іменників: земля, життя, хмарки, руки, квіти.

II група  

Ознаки до іменників: сонце, небо, очі, голос, погляд.

Перевірка виконаного завдання (слайд № 9)

  • Ось ви і виконали перше завдання. Тому і можемо розпочати плести наш віночок. А основою його буде житнє колосся.

(слайд № 10)

2. Друге завдання — робота над складанням прислів'їв.

        (слайд № 11 )

- На нас з вами чекає друге завдання. Із кожної групи слів складіть прислів'я. Запишіть. Підкресліть прикметники.

 І група:

Ранні, росу, пташки, слізки, п’ють, а , ллють, пізні.

З, хмарки, дощ, буває, великої, малий.

ІІ група:

Стежка, доброї, до, втоптана, криниці

Колос, гнеться, до, повний, угору, пнеться, землі, а, порожній.

Перевірка виконаного завдання  (слайд № 12)

— А тепер настав час вплести  до віночка другу квітку. А яку саме ви дізнаєтесь, коли прослухаєте уривок з пісні. (слайд № 13)

- Тож про яку квітку ми щойно слухали?

(слайд № 14)

Барвінок - прекрасна осяйна квітка, і до ґрунту невибаглива, і затінку не боїться, і мороз не зачіпає її зеленого листя. Вічнозелений цей чагарник увійшов у побут, звичаї та обряди нашого народу. У народі ця квіточка має багато назв, наприклад:


  • Барвінок
  • барвін
  • барвін-зілля
  • барвінець
  • хрещатий
  • барвіночок
  • барвінчик (назви читаються, звучить музика)

Наукова  ж назва у перекладі означає «перемагати». Барвінок символізує віру у свої сили, є символом краси та пам’яті. Барвінок ще й тому займає чільне місце в житті українців, що має лікувальні властивості. Ним лікують серцеві хвороби.

3. Третє завдання  - робота над синонімами.

- Випишіть групи прикметників-синонімів. (слайд № 15)

Безмежний, ніжний, старий, видатний, делікатний, неосяжний, безконечний, визначний, старезний, знатний, м’який, неозорий, тонкий, видний, безмірний, давній, витончений, архаїчний.

Перевірка виконаного завдання (слайд № 16)

 Виконавши завдання, ми отримали можливість вплести наступну квіточку, але яку, - відгадайте.

Навесні я сіяла насіннячко,

Доглядало квіти тепле літечко.

Восени на святі любій мамі

Подарую я червоні …

                                      (Мальви)

 

   (слайд № 17)

З давніх-давен ці квіти були улюбленцями українського народу. Ще їх називають «капелюшками».

Їх високі стебла з яскравими рожевими, пурпуровими, білими квітами прикрашають майже кожну садибу, бо народжені вони для краси і радості.

Діти, про цю квітку є загадки, вірші, пісні, повір’я. Але ще є багато легенд. Ось послухайте одну з них.

(слайд № 18)

Давно це було. Напали на нашу Україну вороги і почали людей нищити. А одна хоробра дівчина, яку звали Мальвою, почала захищати свою матусю. Схопили її вороги, порубали на куски та й порозкидали. І там, де вони впали, проросли квіти, які люди назвали Мальвами, як ту дівчину, що вміла помститися ворогу лютому за жорстокість.

А ще, діти, ця квітка не лише милує око і веселить душу, а й помічна вона. Її відвар вживають для лікування нежитю, ангіни. З її пелюсток добувають фарбу, яку використовують для кондитерських виробів.

Ось, діти, ми з вами познайомилися з квіткою мальвою і вплетемо її зараз у віночок.

 

4. Четверте завдання.

(слайд № 19)

Знайдіть зайві «слова» в кожній групі і викресліть їх.

І група:

Чоловічий рід: полум’яний, ранній, веселі, корінний, люта, сільський, урожайний.

Жіночий рід: рум’яна, синя, болотяні, коричнева, сонячне, містка, гарбузова.

Середній рід: яскраве, молоде, гайові, вранішнє, денний, професійне, дружнє.

ІІ група:

Чоловічий рід:лляний, прямі, квітковий, полуничний, панське, міський, овечий.

Жіночий рід: жовтувата, літня, м’ясна, картопляне, картопляне, підводна, небесні, коротка.

Середній рід: довге, журливе, вечірнє, кумедні, сонячне, польське, помилкова.

Перевірка виконаного завдання (слайд № 20)

  •         А тепер саме час вплітати наступну квітку, але ви повинні здогадатись, про яку саме йде мова.  

Наче сонце, серединка,

Пелюстків біла хустинка.

Знає бджілка і мурашка,

Що звуть квіточку… (слайд № 21)

 

Ромашки по формі дуже подібні до зонтиків і за легендою вони в давні часи були зонтиками у маленьких степових гномиків. Починається в степу дощ – гномик укриється ромашкою, ніби зірве її й крокує степом, піднімає ромашку над головою.

Батьківщиною ромашки є Америка.

(слайд № 22)

На стрункій високій ніжці, у хустині-білосніжці, стою я та всміхаюся жовтуватим оком. Мене теж люблять люди. Вплітають мене у вінки, ворожать на мені. Любить – не любить. А я не тільки гарна квітка, а ще й цінна лікарська рослина. Відвар з моїх квіточок використовують у разі простудних захворювань, кашлю, зубного болю, шлункових хвороб, нервового збудження, хвороб очей, полощуть горло, купають немовлят і миють волосся.

  5.  П'яте завдання(слайд № 23)    З букв прикметника «променистий» утворіть якнайбільше  іменників. Доберіть до них можливі ознаки.

Наприклад: син – люблячий, рідний, дорослий, працьовитий, турботливий.

Певно, знає з вас усяк,

Хто побував у полі,

Що червоний гарний мак

Там росте на волі.

Й на городах, на грядках,

І в малих садочках

Червоніє квітка та

Гарна на віночки.

                                                       (К. Перелісна)

(слайд № 24)

Отже, наступна наша квітка – мак. Мак вважається квіткою ангелів, так як його використовували для прикраси церков в день  Сходження Святого Духа. Маленькі діти, одягнені ангелятами, йдуть в цей день в процесії перед священником, що несе Святі дари, і обсипають дорогу перед ним маковими квітками.

6. Шосте завдання — «Метаграми».   Розгадайте метаграми. 

Робиться це так: друге слово від першого повинне відрізнятися одні­єю буквою, третє від другого — теж однією. Виграє той, хто швидше впо­рається із завданням.

Наприклад: сірий — сирий — щирий.

(Слайд 25)

I група: рідний — вічний.

II група: темний — чесний.

  •  Слова з метаграм змініть так, щоб вони відповідали на запитання
    яка?З одним зі слів складіть речення.

Зразок виконання: 

  •   Рідний — річний — вічний. Темний — чемний — чесний.

Сині зірочки пухнасті

Виглядають з жита,

Мов веселі оченята.

Як їх не любити!

- Наступна наша квітка – волошка  (Слайд  № 26)

А чи знаєте ви, що колись давно волошки не росли в наших краях. Ці синенькі квіти потрапили на нашу землю разом із золотими зернами жита й пшениці. Насіння волошок ховалося серед зерен і так мандрувало світами.

Згодом волошка стала символом простоти і ніжності. Але вона  не лише гарна, а й має лікувальні властивості. Відвари з волошки лікують хвороби нирок.

До вашої уваги легенда «Волошка синьоока».

(слайд № 27)

Старі люди розповідають, що якось небо дорікнуло польовим рослинам за невдячність:

- Багато з яких квітів вітають мене своїми пахощами, своїм таємничим шепотом. Тільки ви, невдячні мовчите і на мене не дивитесь. А я ж напуваю вас дощиком, зігріваю сонечком.

- Ні, ми не такі, - відповіли квіти польові. – Ми дуже тобі вдячні, але не вміємо про це сказати.

- Гаразд, якщо ви не можете піднятися до мене, то я прихилюся до вас.

І небо попросило землю виростити серед колосків клаптики його самого. Так небесна голубінь розлилася серед золотих хлібних ланів. І колоски змогли нахилитися до голубих квіток, пестити їх і розповідати про свою любов до синього неба.

Може, тому що волошка – небесні очі на землі, її квітами люди лікують хвороби очей?

7. Сьоме завдання – доповнити казку.(слайд № 28)

Казка

Двоє друзів – Іменник і Прикметник, вирішили погратись у гру «Сполучи слова». Для цього вони приготували свої приклади.

  • Пілот, - Почав Іменник, а Прикметник додав:
  • Відважний, чудовий, видатний, військовий.
  • А тепер пограємось у зміну форми, - запропонував Іменник. – Спочатку – за числами, а потім – за відмінками.
  • Пісня, - сказав Іменник.
  • Весела, дзвінка, колискова, - сказав Прикметник.
  • Пісні, - сказав Іменник.
  • Веселі, дзвінкі, колискові, - сказав Прикметник.
  • Мед, - продовжував Іменник.
  • Смачний, гречаний, запашний, - додав Прикметник.
  • Меду, - запропонував Іменник.
  • Смачного, гречаного, запашного, - сказав Прикметник.
  • А тепер давай позмінюємо наші слова за родами, - запропонував Прикметник.
  • Не розумію тебе, - відповів Іменник, - як це?

 

Учитель.

  • Чому Іменник не зрозумів пропозиції Прикметника? (Прикметники можуть змінюватися за родами, числами, відмінками.  А іменники за родами не змінюються. Кожен іменник належить тільки до певного роду – жіночого, чоловічого та середнього).
  • Визначте число і рід прикметників у словосполученнях: ясний день, ясна усмішка, ясне сонце.
  • Отже, ми зробили висновок, що прикметник завжди стоїть у тому числі, роді і відмінку, що й іменник, з яким він зв’язаний.

 

  • Яка це рослина? (слайд № 29)

 А любисток був колись птахом, що вчив людей любити одне одного та бути щирими у розмовах. А як помер, то проріс пахучою рослиною – любистком. Люди люблять його не лише за пахощі, а й за лікувальні властивості. Ним миють волосся, освіжають помешкання, купають у відварі маленьких дітей. Тому  любисток у віночку – це символ людської відданості.

  • Ось ми і закінчили плести вінок. (слайд № 30)

IV. Підсумок уроку

  •   Про що ви дізналися на уроці?

    — Які квіти вплітають у вінок?

  •   Яке завдання було найцікавішим?

— Яке завдання було для вас складним?

Слайд № 31.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
19 лютого 2019
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку