Тема. Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків
Мета: ознайомити учнів із тим, як один звук впливає на інший, як правильно написати слово з приголосним, який звучить невиразно; з правильною вимовою звуків, що уподібнюються; виробляти вміння грамотно писати слова, в яких відбувається уподібнення приголосних.
Розвивати критичне і креативне мислення, культуру мовлення.
Виховувати бажання досягати цілей і займатися у житті улюбленою справою.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Компетенції учнів: навчальна, комунікативна, інформаційна, мовленнєва, діяльнісна.
Засоби навчання: мультимедійні засоби, підручник, орфографічний словник, зошит.
Людина нібито не літає…
А крила має. А крила має!
Ліна Костенко
Перебіг уроку
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку
Намалюйте смайлик, який відображає ваш настрій.
Робота з епіграфом уроку
Учитель. У світ приходить людина – це дар Божий. Вона неповторна.
Кожен з вас – теж неповторний. Ви не тільки з різною зовнішністю, але й з різними бажаннями, уподобаннями, мріями… Кожен з вас талановитий і прекрасний по-своєму.
Прослухайте поезію «Крила» у виконанні геніального Богдана Ступки, який продекламував її, передавши всі емоції і настрій Ліни Костенко. Постарайтеся дати відповідь на запитання: які ж крила має людина?
Відеозапис «Крила».
Мотивація навчальної діяльності
Я хочу, щоб ви впродовж уроку відчували, як у вас виростають крила для польоту, адже ви сьогодні будете набиратися нових знань, поглиблювати вже ті, які маєте, рости духовно.
Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з явищем уподібнення приголосних звуків. Навчитеся, як правильно писати слова з приголосними, які звучить невиразно, правильно вимовляти їх.
Ми працюватимемо над орфографічною пильністю, розвитком критичного і креативного мислення, культурою мовлення.
Соціокультурна тема - «Покликання людини».
3. Актуалізація знань учнів
- Що таке орфограма?
- Які ви знаєте орфограми?
Складіть словниковий диктант ( 12 слів ) на вивчені орфограми.
4.Вивчення нового матеріалу
Пошуково- дослідницька робота
Робота з таблицею « Уподібнення приголосних звуків»
Наближення у звучанні одного звука до іншого називають уподібненням.
Запам’ятайте!
Зверніть увагу!
Дзвінкі приголосні переважно не оглушуються. Наприклад: казка [казка], ходьба[ход`ба].
Орфоепічна робота. Робота з підручником ( О. В. Заболотний, вправа 250).
Проблемна ситуація.
Дослідіть, чому є розбіжність у вимові і написанні таких слів: боротьба, молотьба, просьба, косьба, нігті, кігті, дьогтю.
Як перевірити правильність написання даних слів? Записати слова зі сумнівними приголосними та їх перевірними словами:
боротьба - боротИся
молотьба – молотИти
просьба – просИти
косьба – косИти
нігті – нігОть
кігті – кігОть
дьогтю – дьогОть
Робота з орфографічним словником. Перевірте за словником написання слів: футбол, вокзал, рюкзак, асфальт, афганець.
Складіть 3 речення, використовуючи словникові слова. Зміст речень пов’яжіть зі своєю мрією.
Робота з друдлами
Виберіть картинку. Розвиньте свою уяву. Що ви уявляєте? Розкажіть.
4.Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Робота з підручником
Виконання вправ 252, 253, 258 ( на дошці і в зошитах).
Творча робота ( різнорівнева)
Книшка, каска, бутка, боягус, фудбол, ніхті, дьохтю. Ввести 2 слова у речення (середній рівень).
5. Підсумки уроку. Оцінювання.
Рефлексія « Вузлик на дорогу».
Висловіть одним реченням те повчальне, що ви взяли в життя з нашого уроку.
Чи можете пов’язати набуте на уроці з епіграфом уроку?
6. Домашнє завдання
Параграф 32. Виконати вправу 259.