Урок "Вимова й написання префіксів роз-, без-, з-, с-"

Про матеріал
Урок "Вимова й написання префіксів роз-, без-, з-, с-"розроблено відповідно до чинної програми для п'ятого класу . Буде цікавим для вчителів української мови та літератури, студентів філологічних факультетів.
Перегляд файлу

Тема. Вимова та написання префіксів роз-, без-, з-, с-.

Мета: поглибити знання учнів про вимову та на­писання  префіксів роз-, без-,  з-,  с-; формувати  вмін­ня утворювати нові слова за допомогою пре­фіксів, правильно їх писати; виховувати чес­ність, доброту.

Обладнання: підручник, опорні схеми, лінгвістичні ігри, ребуси, роздатковий текстовий матеріал, тести.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку:  урок-подорож.

                                                              ХІД УРОКУ

І.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Любіть красу своєї мови,

звучання слів, правопис слів.

Ця квітка ніжна і чудова

Коханих батьківських степів

Т. Мосенко

II.    ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Вчитель. Добридень, сідайте. Відкрийте зошити та запишіть число , класна робота, тему уроку.

III.   МОТИВАЦІЯ  НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

Вчитель.    Діти, під час вивчення теми сьогодні ми вирушимо в мандрівку до країни Орфографії на святковий бал до її величності Орфограми. На нашому шляху буде багато перешкод, які потрібно подолати, щоб вчасно потрапити на бал. А почнемо мандрівку із містечка "Пригадайте" ( На мультимедійному екрані).

1.   Що вивчає орфографія?

2.   Поясніть значення слова орфограма?

3.   Що вивчає будова слова?

4.  Які значущі частини слова ви знаєте?

5.   Що входить в основу слова?

6.  Які слова називаються спільнокореневими?

7.   Яка значуща частина називається префіксом?

Вчитель.   На нашому шляху будуть і зупинки для відпочинку. Вирушаючи в дорогу, візьмемо із собою пожитки-знання, а у важку хвилину вам допоможуть опорні таблиці, схеми, алгоритми.

Які придорожні гасла допоможуть вам у дорозі?(записані гасла на мультимедійному екрані)

Діти. Пам'ятай правила!          Висловлюйся зв'язно!

Грамотно пиши!                     Будь привітним!

Вчитель. Вирушаймо в дорогу. Щоб не запізнитися на свято, зверніть увагу на ключові слова уроку. З чим порівнює автор мову? Наша мова прекрасна, і ми не маємо права знати її погано.

Отже, метою нашого уроку є поглибити знання учнів про вимову та на­писання  префіксів роз-, без-,  з-,  с-; формувати  вмін­ня утворювати нові слова за допомогою пре­фіксів, правильно їх писати; виховувати чес­ність, доброту.

 

IV.   СПРИЙНЯТТЯ  Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕ­РІАЛУ

1.  Вчитель.   Кожна дитина змалку від мам, бабусь та дідусів  чула народні казки. Ось і сьогодні я хочу почати наш урок з казки  про українські префікси.

 

                 Жили в країні Граматиці українські префікси. Було їх дуже багато: Роз-, Без-, Під-, Над-, Від-, Між-, Перед-...

            І були вони поважними, і пишалися собою, бо служили Українській мові ― одній з найчарівніших мов світу.

              Шанували префікси порядок, вони завжди знали, де й коли стати, як змінити слово, як грамотно писатися.

            Але в кожній сім'ї бувають проблеми...

           Префікси З- і С-, жваві пустуни, були великими друзями, їх завжди бачили разом. Як вітер, гасали вони наввипередки по палацу. Тільки й чути було: з-з-з-,

с-с-с-. Не в одного з поважних префіксів аж голова йшла обертом від того гасання.

         А коли кликали всіх до роботи, З- і С- створювали такий безлад у країні! Уявляєте, як вони з розгону, не задумуючись, ставали коло якогось Слова! Хто перший добіг, той і став. Так, кого хочеш, можна збити з пантелику!

        Поважні префікси часто соромили пустунів, закликали їх бути серйознішими, відповідальнішими,  одним словом, виховували... Особливо обурювалися префікси Роз- і Без-. "Ми теж можемо вимовлятися нечітко, але ж пишемося завжди однаково, бо інакше це було б неповагою до себе та й до інших префіксів взагалі!"

         Але вмовляння не допомагали. І тоді префікси зібрали Велику наукову раду. Вони виступали з доповідями, сперечалися...

        І нарешті ухвалили ПРАВИЛО:

- префікс С- пишеться перед буквами К, П, Т, Ф, X,

- префікс З-    ―  перед усіма іншими буквами.

        І все. З того часу префікси З-, С- і пишуться за такими правилами. Бо ПРАВИЛА є обов'язковими для виконання. Хіба що невігласи цього не знають. Але у нас таких немає!

Вчитель. Давайте поглянемо на таблицю, коли пишеться префікс с-, а коли

 з-, роз- та без-.

Префікс с- вимовляється і пишеться перед глухи­ми приголосними к, п, т, ф, х. Перед усіма іншими приголосними пишеться префікс з-.

 

Правило

 

Приклади

 

Префікс з- перед к, п, т, х, ф переходить у с-

 

 

 сказати, спитати, ствердити,

схил, сформулювати

 

У префіксах pоз-, без-  кінцевий -ніколи не переходить у -с-

 

Розхитати, безкраїй, ,розповісти,

безпорадний

 

Вчитель. Отже,

 

Щоб двiйок в школi не хапати,

Всiм треба добре пам’ятати,

Як треба префiкси писати.

 

Роз- i без- у нашiй мовi

(Все одно, в якому словi)

Ви пишiть з дзвiнкою з,

І чудово буде все.

 

Перед к, п, т, ф, х

Писати треба префiкс с-

У будь-якому словi.

В iнших випадках завжди

Префiкс з- в словах пиши.

 

2. Вчитель. Наступна зупинка „Розділяй і володарюй“

  Розподільний диктант.( Учитель читає слова)

Завдання:   записати  слова  у  дві  колонки:   у  першу — з префіксом  з-, у другу — з префіксом с-.

Зводити, скоротити, знайти, струсити, звільнити спрямувати, зсипати, зсунути, списувати, зміцніти, злити, сформувати, зчепити, скласти, стуляти, зрушити.

3.   Вчитель. Молодці, дітки, гарно справились із завданням. Щоб краще засвоїти орфограму, заглянемо в мудру книгу „Підручник“ й усно вставимо префікси.

 Робота за підручником. Вправа 542 (усно).

4. Вчитель. На нашому шляху серйозна перешкода. Пройти її зможемо тоді, коли відредагуємо текст.

  Зупинка „Редактор“

Робота біля дошки і в зошитах (слова записані на дошці або на мультимедійному екрані).

Завдання:  записати слова, виправляючи помилки, ви­ділити префікси .

Зпускатися, зпиляти, сцідити, сшити, зрвати, ссипати, счинити, зтворити, зхилитися, зформувати, сливати.

Вчитель. Відпочивати немає часу, вирушаймо в дорогу.

5. Робота в групах (усно)

Завдання:  вставити в записані на дошці слова замість крапок пропущені букви. По одному представнику від групи.

І гр.        Ро..чарований, ро..смішити,  бе..болісний.

ІІ гр.      Бе.смертя, ро..щебетатися,  бе..межний.

ІІІ гр.    Бе..зоряний,  бе..сумнівний, , ро..чинний.

Вчитель. Яку орфограму вивчили ? Що ж  рушаймо далі.

6. Наступна зупинка „Перекладач“.

  Диктант-переклад (завдання записане на мультимедійному екрані).

Завдання: перекласти слова українською мовою, запи­сати їх, виділити префікси.

 Сверять, смолоть, сделать, сгребать, спускать, списать, сорвать, сгореть,   стереть, сложить.

7. Вчитель. Щоб перепочити, проведемо інтелектуальну розминку

„Сховане правило“

Впишіть по горизонталі слова відповідно до визначень, і у виділеному вертикальному стовпчику ви прочитаєте початкові приголосні кореня, перед яким пишеться префікс с-. (Таблиця накреслена на дошці, завдання записане на мультимедійному екрані).

1.Зробити копію з чогось; точно відтворити щось (скопіювати).

2.Надати певного напрямку чомусь (спрямувати).

3.Викликати почуття стурбованості (стурбувати).

4.Надати певної форми чомусь; створити щось (створювати).

     5.Викликати почуття хвилювання, занепокоєння (схвилювати).

Вчитель. Тож                         Префікс С- завжди пиши

перед К, П, Т, Ф, Х.

Легко букви вивчи ці

у словах “кафе” і “птах”.

Перед іншими пиши -

префікс  З-.

(Вірш на мультимедійному екрані)

Вчитель. Щоб вас не затягнуло болото написання префіксів, ви повинні виявити кмітливість і винахідливість.

8. Зупинка "Найкмітливіший".

Якщо пишеться префікс с-, то підніміть сигнальну картку червоного кольору, а якщо префікс з-  зеленого кольору.

Спланувати, схуднути, злити, сфотографувати, зв'я­зати, зіскочити, спаяти, схитнулись, зсунути, змужніти, зсохнути, сторгувати.

Вчитель. На нашому шляху творча робота, яку необхідно виконати, щоб потрапити до країни Орфографії.

9.   Творча робота. (завдання роздається на аркушах паперу)

Завдання І групи:  до поданих слів дібрати спільнокореневі  слова протилежного  значення  з  префіксами роз-,  без-. Записати ці слова, виділити префікси.

      Завантажитирозвантажити;

      зав'язати —

      засипати —  

      єднати —

       людний —

       грамотний —

цінний —

Завдання II групи: замінити подані словосполучення синоні­мічними прикметниками з префіксами роз-, без-. Записати ці прикметники, виділити префікси.

Сміливий хлопчик (безстрашний).

Тихі кроки (безшумні).

Широкий степ (безмежний).

Пуста вулиця (безлюдна).

Жорстокий ворог (безпощадний).

Пасивна людина (бездіяльна).

 Завдання IIІ групи:  Дібрати до поданих слів антоніми з префіксами роз-, без-.

Грамотний ― безграмотний;

 законний―

 платний― 

зав'язка―

 об'єднати―

смертний― 

діяльний —

Вчитель. Щоб вирушити далі, необхідно відновити фізичну форму, а допоможе в цьому фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Вліво, вправо поверніться,

Нахиліться, розігніться.

Руки вгору підіймайте,

Підіймайте, опускайте.

Оберніться, покрутіться,

До гостей всі посміхніться.

Руки вгору підіймайте,

Підіймайте, опускайте.

Дуже добре, всі сідайте.

 

Вчитель. Діти, зараз ми підходимо до фортеці...  Для того, щоб пройти в країну Орфографію, нам треба відчинити браму. Для цього потрібно виконати завдання.

10. Квітка-загадка "Якнайшвидше". У кожній пелюстці є слово, що має префікс, який ми вивчили на сьогоднішньому уроці. Запишіть і назвіть слова пелюстки. У пригоді стануть опорні схеми, таблиця.

(Таблиця про написання префіксів на мультимедійному екрані, учитель читає вірш, діти, які правильно знайшли відповідь, по черзі чіпляють пелюстки першої весняної квітки на дошку)

 

           Квітень

День у квітні довше квітне.

Сніг сплива на вигрітій землі.

Малюки на ручаї блакитні

Паперові носять кораблі.

Хоч немає ні дощів, ні зливи,

Квітень-місяць - справжній водолій.

Він вихлюпує річок розливи

Підлива пісок береговий.

Підпливають верби кучеряві,

І синіють луки заливні.

Та на змоклій лісовій галявині

Засиніли проліски дрібні.

І безлиста розцвіла ліщина,

Загляда сережками в потік.

Заквітчатись поспіша вільшина...

Ліс - неначе весняний квітник.

                        В. Ткаченко

11. Вчитель. Ось ми і в країні Орфографії. Щоб дістатися до королеви, треба правильно виконати завдання.

Робота в групах.

Завдання для груп: І - теоретики (розповідають правила про написання префіксів, ІІ ― практики ( наводять приклади на дані орфограми), ІІІ ― письменники

( пишуть вірш або казку про країну Орфографію).

 Завдання для письменників було дано заздалегідь.

Зразок твору.

У країні Орфографії

Мудрі префікси жили:

Роз- та Без-, Зе та еС.

Перші ― Роз- та Без-

В дружбі й злагоді жили,

Дітки добре всіх їх не знали

І писали їх завжди

Тільки з Зе і тільки з Зе.

А от інші ― Зе та еС

Дружбу не завжди водили:

Посварилися вони.

Що ж це сталося між ними?

А тому, що дітвора

Написання їх не зна.

Діти пишуть і не знають,

Що накоїли вони.

Посварили друзів ви !

Де ж писати Зе чи еС

Правильно не знали,

У словах "сказали" та "спитали"

Букву Зе завжди писали.

Ось така біда настала,

І ніхто того не зна,

Що робити й як їм жити?

І домовились вони:

перед Ка, Пе, Те, еФ, Ха

Буде еС завжди стоять,

Префікс  Зе перед другими став,

Бо собі він всіх забрав.

Зе та еС так помирились

І ніколи не сварились.

Дітвора ж тепер вже знала,

Де писати Зе чи еС,

А якщо і забувала,

То миттєво пам'ятала

Мудре правило братів.

 

Вчитель. Кожному із вас королева Орфограма передала запрошення на бал у  вигляді виконання тестових завдань.

12. Виконання тестових завдань (завдання роздаються в групи на аркушах паперу)

1. Вкажіть слово, в якому на місці крапок пишеться префікс с-.                     

а) ...формувати;                 б) ...робити;           в) ...будити;             г) ...шити.

2.  Вкажіть слово, в якому на місці крапок пишеться префікс з-.                     

а) ...тиснути;           б)...цідити;                  в) ...хотіти;           г) ...фотографувати.

 3.Вкажіть рядок, у  якому неправильно написано префікс.

а) роспаковано;           б) безкоштовно;       в) збудити;               г) роздолля.

4. Вкажіть рядок, у  якому правильно написано префікс.

а) росповідати;          б) без'язикий;         в) росподіл;            г) бессмертний.

5.Зайди зайве слово.

а) стискач;             б) скосити;              в) розрізняти;               г) сколотити.

6. Знайди зайве слово.

а) безмежний;          б) безтурботний;            в) безробітний;      г) розмежувати.

                                                                                                                   6 б.

7.Установіть відповідність між префіксами та словами, у яких вони вживаються.

               Слова                                                                                      Префікси

А (з, с)кинути, (з, с)пізнитися, (з, с)терпіти, (з, с)платити .             1  Роз-.

Б (з, с)цідити, (з, с)робити, (з, с)чистити, (з, с)сушити .                  2   З-.

В (з, с)формувати, (з, с)худнути, (з, с)кипіти, (з, с)тулити.              3  Без-

Г ро(з, с)тулити, ро(з, с)сохся, ро(з, с)клеїти, ро(з, с)зброїти.         4  С-

Д бе(з, с)смертний, бе(з, с)сердечний, бе(з, с)'ядерний.                              2 б.

8. Установіть відповідність між прислів'ям, у якому є слова з префіксами, та префіксами.

А     Народ (з,с)каже, як зав'яже.                                                            1  Розі-.

Б   З праці радість, а з бе(з,с)ділля ― смуток.                                      2   З-.

В    Не вогонь залізо ро(з,с)ігріває, а руки.                                            3  Без-.

Г    Бе(з,с)честя гірше смерті.                                                                 4  С-.

Д    Краще (с,з)класти руки, ніж працювати, опустивши рукава.               2 б.

9.Установіть відповідність між словами та їх будовою.

А  Безцінь.                                                                                          1     .

Б Сумно.                                                                                             2      ¬ ∩ ^.

В  Ніч.                                                                                                 3      ∩^ ^.

Г  Передосінній.                                                                                4       ¬ ∩□.

Д  Суть.                                                                                                       2 б.

                                                                                                           Усього 12 б.

Після виконання тестів, діти в парах перевіряють тести, звіривши їх з дошкою  (відповіді записані на мультимедійній екрані)

Відповіді

1) а; 2) б; 3)а; 4) б; 5) в; 6) г;7)А-4,Б-2,В-4,Г-1,Д-3; 8)А-4,Б-3,В-1,Г-3,Д-4; 9)А-4,Б-3, В-1, Г-2, Д-1.

V.    ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

VІ. РЕФЛЕКСІЯ

За принципом "мікрофона" учні, користуючись картою подорожі до країни Орфографії, повторюють орфограми.(Карта подорожі на мультимедійному екрані)

 

Продовжіть речення.

На сьогоднішньому уроці я дізналася (дізнавсь)...

Префікс с- пишеться  перед ... .

Префікси роз- та без- пишуться з ... .

VIІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник, § 63, вправа 546 або написати твір "Наша подорож до країни Орфографії" (використати слова з вивченими орфограмами у префіксах, підкреслити їх у тексті) (На мультимедійному екрані)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 лютого
Переглядів
76
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку