Урок №59 ,60 7 клас Дата__ 24.04, 29.04.
Тема: Випаровування і конденсація. Швидкість випаровування та її залежність.
Мета уроку:
Навчальна. Заохочувати учнів до засвоєння нового матеріалу, розуміння фізичних процесів випаровування, конденсація та їх основних властивостей, формувати уміння одержувати нові знання з ілюстрацій та дослідів, вчити учнів мотивувати свої дії, давати їм повні і вірні обґрунтування;
Розвивальна. Розвивати вміння стисло та грамотно висловлювати свої міркування обґрунтовувати їхню правильність, розкривати загальне і особливе, сприяти збагаченню словникового запасу та розширенню наукового кругозору учнів;
Виховна. Виховувати формування таких якостей особливості як організованість, уважність, спостережливість.
Тип уроку: Урок вивчення нових знань
Обладнання: шкільне приладдя,навчальна презентація, комп’ютер.
План уроку:
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
III. Актуалізація опорних знань.
IV. Мотивація навчальної діяльності та вивчення нового матеріалу.
V. Закріплення нових знань та вмінь.
VІ. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний етап. НПП
II. Актуалізація опорних знань
Виконується за допомогою тестів слайд (2-7).
Міні -Тест.
1. Кристалічну будову мають:
А)віск; б) водяна пара; В) діамант.
2. В якому стані речовини зберігають свій об'єм і форму6
А)твердому; б) рідкому; в) газоподібному.
3. Одиниці вимірювання температури :
а) метри; б) килограми ; в) градуси.
Запитання для фронтального опитування .
- що таке плавлення? (слайд 6→ 17)
- яка температура називається температурою плавлення? (слайд6→ 18)
- як називається процес обернений до плавлення? (слайд6 → 19)
- чи однакова температура плавлення і температура кристалізації? (слайд 6→20)
- чи всі тіла мають сталу температуру плавлення? (слайд6→ 24)
- дати характеристику тілам в різних агрегатних станах (слайд 7 )
III. Мотивація навчальної діяльності та вивчення нового матеріалу.
На минулих уроках ми з вами вивчили процес переходу речовини з твердого стану в рідкий – процес плавлення, а також перетворення речовини в твердий стан – процес кристалізації; використання плавлення і кристалізації в народному господарстві.
Ви знаєте, що речовина, крім твердого і рідкого стані, може перебувати в газоподібному стані. Як переходить речовина з рідкого або твердого стану в газоподібний, ми дослідимо на сьогоднішньому уроці. Встановимо, від яких факторів залежить випаровування.
Якось великого мислителя Сократа запитали, що він вважає найважчим і найлегшим у житті. Він відповів, що найважчим є дослідження природи та використання цього дослідження на благо людині, а найлегшим – навчати інших.
Чому, виходячи влітку з річки, ми відчуваємо прохолоду? Чому собака бігає з висунутим язиком? Чому висихає мокра білизна? Чому зранку можна побачити росу на траві або туман у полі? Щодня можна задавати такі питання. Сьогодні на уроці ми дамо відповідь на ці запитання, бо будемо розглядати випаровування і конденсацію.
Будь-яка речовина може переходити з одного агрегатного стану в інший.
Процес переходу речовини з рідкого стану у газоподібний називається пароутворенням.
Сьогодні ми розглянемо такі питання (слайд8 )
Рідина може перетворюватися на газ двома способами: (слайд 9 )
1) випаровування
2) кипіння
Якщо помити руки, розлити випадково воду на асфальті, то через деякий час руки стануть сухими і вода на асфальті теж зникне. Все це завдяки випаровуванню.
Випаровування- процес пароутворення з вільної поверхні рідини. (слайд 10)
Молекули рідини безперервно рухаються, змінюючи своє положення. Серед молекул поверхневого шару рідини завжди є такі, що «намагаються» вилетіти з рідини.
Молекула, яка вилітає з рідини, має подолати сили міжмолекулярного притягання, що тягнуть її назад у рідину.(слайд 11) При випаровуванні рідину залишають найбільш швидкі молекули.
Випаровування відбувається за будь-якої температури.
Фізхвилинка.
Вправа « Три стани»
Оскільки під час випаровування рідину залишають найшвидші молекули, то середня кінетична енергія решти молекул зменшується. Тому, якщо рідина не отримує енергії ззовні, вона охолоджується.
Крім того, під час випаровування виконується робота проти сил міжмолекулярного притягання та проти сил зовнішнього тиску, тому процес випаровування супроводжується поглинанням енергії.
Саме тому після купання, навіть спекотного дня, людина відчуваю прохолоду.
Від чого ж залежить швидкість випаровування? (слайд12)
Дослід 1. У дві мензурки наллємо нарівно води. Воду з лівої переллємо в тарілку. Через кілька днів виявиться, що в ній вода випарувалася повністю, а в мензурці — лише частково. Чому?
Випаровуватися можуть тільки ті молекули, які перебувають поблизу поверхні рідини (адже з інших сторін вона оточена стінками посудини). Тому більша площа поверхні води в тарілці сприяє більшій кількості вильотів молекул. Отже, випаровування іде швидше.
Висновок: швидкість випаровування залежить від площі вільної поверхні рідини.
Дослід 2. Поставимо на ваги дві склянки. У ліву наллємо окропу, а в праву — стільки ж холодної води. Спочатку ваги перебуватимуть у рівновазі. Але через 5–10 хвилин вона порушиться: склянка з гарячою водою полегшає! Виходить, гаряча вода випаровується швидше за холодну.
Вилетіти з рідини можуть тільки ті частинки, кінетична енергія яких більше, ніж потенціальна енергія притягання до інших частинок. При підвищенні температури швидкість руху всіх частинок зростає, отже, зростає і їхня кінетична енергія. Виходить, більша кількість частинок може вилетіти з рідини.
Висновок: швидкість випаровування залежить від температури самої рідини.
Якщо на склі намалювати фігурку серветкою змоченою водою, а другу- серветкою змоченою олією, то «водяна» фігурка зникне через декілька хвилин, а «олійна» через декілька годин. Річ у тім, що сили притягання між молекулами різних рідин є різні.
Висновок: швидкість випаровування залежить від роду речовини.
ПЕРЕГЛЯНЕМО ВІДЕО .
Навести приклади разом з учнями.
Життєвий досвід показує, що швидкість випаровування залежить також від руху повітря і тиску на рідину.
Спостереження й досліди показують, що випаровуються й тверді тіла. Випаровується, наприклад лід, тому білизна висихає й на морозі. Випаровується нафталін, тому ми відчуваємо його запах. Цей процес називають сублімацією.
Певна кількість молекул повертається назад у рідину. Таким чином, поряд із випаровуванням, існує зворотній процес.
Процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий називається конденсацією. (слайд 13)
Процес конденсації водяної пари ми спостерігаємо щодня у вигляді роси, туману або хмар.(слайд 14)
Процес конденсації супроводжується видленням енергії.
V. Закріплення нових знань та вмінь.
робота з підручником. Стор. 115 -117.
Знаючи причини, від яких залежить швидкість випаровування. Можна пояснити для чого . наприклад переливають чай зі склянки в блюдце, дмуть на гарячий борщ чи кашу. Користуються віялом. Випаровування має велике значення в житті тварин. Повільне випаровування порушує теплообмін і може спричинити перегрівання тіла.
Самостійно виконати завдання на стор. 118.
У повітрі є багато водяної пари. Масу водяної пари на 1 м3 повітря називають абсолютною вологостю. Водяна пара може бути насиненою та ненасиченою. Тому. Повітря може бути сухим або вологим. Люди погано переносять високу вологість повітря.
Адьютейнмент « Властивості рідин»
https://www.studystack.com/flashcard-3213166
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Від чого залежить швидкість випаровування?
1. Швидкість випаровування залежить від виду рідини. ( дослід з водою та олією)
2. Чим більша площа поверхні рідини. Тим швидше вона випаровується. ( дослід з склянкою та тарілкою)
3. Чим вища температура рідини , тим швидше вона випаровується.
(дослід з вагами)
4. Під час вітру рідина випаровується швидше .( дослід з білизною) Вправа « СМС другу»
Напиши другу,про що ти сьогодні дізнався на уроці.?
Домашнє завдання
Вивчити : скласти міні- сторітелінг « Відчуття бульбашки у процесі кипіння.»