Мета:
формувати ключові компетентності:
• читацьку компетентність (формування в учнів повноцінних навичок: читання як базової у системі початкового навчання та слухання);
• соціокультурну компетентність (загальнокультурний розвиток учнів, адаптацію їх до життя в певному соціальному середовищі, громадянське, патріотичне, морально-етичне, естетичне виховання);
• загальнокультурну компетентність (культура відносин в колективі);
• інформаційно-комунікативну компетентність (здатності успішно користуватися рідною мовою (всіма видами мовленнєвої діяльності) в процесі спілкування, пізнання навколишнього світу, вирішення життєво важливих завдань;
• здоров'язбережувальну компетентність ( уміння долати труднощі).
формувати предметні компетентності:
• розвивати навички свідомого виразного читання, уміння аналізувати прочитане, робити висновки;
• поповнювати словниковий запас учнів;
• учити учнів бачити і відчувати красу природи;
• виховувати почуття прекрасного, дбайливе ставлення до природи
Тема. Здрастуй, зимонько – зима! Віра Паронова «Йде зима»
Мета:
формувати ключові компетентності:
формувати предметні компетентності:
Обладнання. Картини та малюнки про зиму, картки для роботи.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Освітні галузі:
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго вечора всім нам щодня!
Хай буде мир і злагода в нас,
Хай завжди квіти не в’януть для нас.
Кожному дню – безхмарного неба,
Кожній дитині веселощів треба,
Кожній оселі – щастя і хліба.
Нехай усміхаються люди щодня.
Доброго ранку! Доброго дня!
2. Психологічна настанова на урок. Вправа «Прогноз настрою»
- Який у вас настрій?
- Якщо у вас на душі похмуро( малюнок темної хмарки ), згадайте, що після негоди часто буває сонечко.
- Якщо ви роздратовані, заспокойтесь, адже від ваших блискавок можуть постраждати інші( малюнок хмарки і блискавки). Все буде добре.
- Якщо сьогодні у вас на душі сонячно (малюнок сонечка), ви зумієте своїм теплом зігріти друзів.
- Тож, любі діти, запрошую вас на урок читання. І починаємо працювати у гарному теплому настрої. Усміхніться! Бажаю вам впевненості в собі, задоволення собою, щоб завжди досягали певних успіхів.
ІІ. Основна частина
1. Дихальні вправи
- Уявіть, що на вашу долоньку сіла сніжинка.
- Здуйте її з руки, щоб не розтала( малюнок сніжинки).
- Зігрійте її подихом, щоб перетворилася на краплинку води.
- Подуйте, щоб сніжинка не потрапила на вашу гарячу долоню.
- Вдихніть аромат свіжого снігу.
- Зігрійте свої долоні, що замерзли від холодного снігу.
2. Артикуляційні вправи
1) Вправа на формування чіткої вимови звуків.
- Давайте прочитаємо подані склади спочатку пошепки, а потім голосно:
ЧО -ЩО
ЧА - ЩА
ЧЕ – ЩЕ
ЧІ – ЩІ
ЧУ – ЩУ
- Наступні склади прочитаємо спочатку повільно, а потім швидко:
ЖА – ША
ЖО – ШО
ЖЕ – ШЕ
ЖУ – ШУ
ЖИ– ШИ
2) Робота над чистомовкою
- Молодці. Давайте прочитаємо чистомовку.
Ма-ма-ма, ма-ма-ма-
Вже до нас прийшла зима.
Іг-іг-іг, іг-іг-іг-
Випав білий- білий сніг.
Ло-ло-ло, ло-ло-ло-
Кучугури намело.
Оз-оз-оз, оз-оз-оз-
Не лякає нас мороз.
3) Робота над скоромовкою
- А зараз прочитаємо скоромовку.
Бачила Зіна, як зірка упала,
Зразу бажання вона загадала:
«Взимку на землю хай випаде сніг,
Зіна хай буде завзятіша всіх,
Хай її до зоосаду залюбки батьки ведуть,
Хай зефірку й мармеладу завтра зранку їй дадуть.
- Тепер швидше.
3. Повідомлення теми і мети уроку
- Тему уроку ми визначимо разом. Для цього послухайте і відгадайте загадку:
Кружляє ніжний білий пух,
Міняє зайчик свій кожух.
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички.
Ведмідь в берлозі вже дріма...
Яка пора, скажіть?..
(Зима)
- Так, зима.
4. Актуалізація опорних фонових знань
- З чим у вас асоціюється слово зима? Якою вона постає у вашій уяві? Яка вона?( білосніжна, холодна, радісна. Зима- це казка, красуня, Новий рік, мороз.
- Краса зимової природи надихає поетів. За допомогою художнього слова вони яскраво і точно передають образи зими.
-Отже, дітки, вирушаймо у світ зимової краси і зимових див! Тема нашого уроку: «Здрастуй, зимонько – зима! Віра Паронова «Йде зима».
5. Вправа «Квест- цікавинка»
- А зараз «Квест-цікавинка»:
Паронова Віра Іванівна народилася 17 червня 1948 року в м. Порт-Артур, Китай. У дитинстві готувалася до професії художника, навчалася в образотворчій студії. Вірші почала писати з 13 років. Освіту здобула в Тернополі. Стала працювати економістом. У 39 років змінила фах – пішла вихователем у дитсадок, де знадобились її здібності з малювання та римування. Пише вірші, казки, пісні.( її фото )
6. Робота зі словами
- Давайте прочитаємо плавно слова:
ЗИМА
ЗИМОВИЙ
ЗИМОНЬКА
ЗИМУВАТИ
СНІГ
СНІГУР
СНІГОВИК
СНІГОПАД
СНІЖОК
СНІЖКА
СНІЖИНКА
СНІЖЕЧОК
7. Гімнастика для очей
- А зараз наші оченята відпочинуть…..(відео)
8. Робота над віршем
- Послухайте вірш.
ЙДЕ ЗИМА
Йде зима, красуня мила.
В неї сукня сніжно – біла,
Черевички з кришталю -
Дуже зимоньку люблю!
Йде в засніженім уборі,
Очі сяють, наче зорі.
Щоб своє побачить личко,
Дзеркало зробила з річки.
Білі коси розпустила,
Землю лагідно укрила-
Хай спочине до весни
І чарівні бачить сни.
9.Запитання:
- Якою ви уявляєте зиму за цим віршем?( У цьому вірші зима описується милою красунею у сніжно-білій сукні.
Давайте прочитаємо виділений рядок. Із чим порівнюються очі зими? (Очі зими порівнюються із зорями.)
Ви знаєте, що ...
Зорі – це яскраві небесні світила, схожі на іскорки, які сяють, виблискують. Отже, очі у зими сяючі, блискучі. Авторка, щоб яскравіше змалювати зиму, порівнює їх із зорями. Для порівняння використовують слова, наче, ніби, неначе, як, мов та інші:
-кульбаба, наче сонечко;
-дівчина, ніби квітка;
-діти галасливі, як пташки.
Кришталь – дуже прозоре скло високого гатунку, якому властива гра барв і мелодійний дзенькіт. Переважно з хрусталю виготовляють посуд.
10. Вправа» Закінчи речення»
- Спробуйте прочитати вірш самостійно, добираючи пропущені слова, які є на сніжинках.
ЙДЕ ЗИМА
Йде зима, красуня мила.
В неї сукня сніжно – …… біла
Черевички з кришталю -
Дуже зимоньку …….. люблю
Йде в засніженім уборі,
Очі сяють, наче ……… зорі
Щоб своє побачить личко,
Дзеркало зробила з …….. річки
Білі коси розпустила,
Землю лагідно …….. укрила
Хай спочине до весни
І чарівні бачить …… сни ( слова на сніжинках)
11.Фізхвилинка
- А тепер залишаємо все, піднімаємось і повторюємо рухи.
12. Гра «Блискавка»
Мороз, грудень, заметіль, січень, холод, сніжок, лютий.( розкидати по екрану).
- Подумайте,яким одним словом можна об’єднати всі ці слова?(Зима).
- Правильно, це зима.
13. Джерело мудрості. Робота з прислів’ями
- Про зиму писали не тільки поети. Народ помічав багато цікавого у цій порі року і складав про неї загадки, приказки, прислів’я. Давайте відновимо прислів’я.
Прийшов грудень зимі-середина
Січень-року початок, красну весну чує
Лютий лютує- приніс студень.
14. Робота над загадками
-Зима- чудова пора року. А які зимові місяці ви знаєте?
- Давайте пригадаємо:
А) Холод нам несе морозу,
У турботах в мене будень.
Цей останній місяць року
Зветься як? Відгадай! (Грудень) (малюнки зими)
Б) Вже морози розгулялись навколо,
Та в будинки не пускаємо лютий холод.
Снігурі злетіли на збори – віча.
Це який настав зимовий місяць? (Січень)
В) Аж тріщить мороз, лютує,
Сніжна віхола танцює,
А ставок у лід закутий.
Що за місяць «діти»? (Лютий)
15.Складання сенкану до слова зима
(Що?) – зима.
Зима(яка?) – білосніжна, холодна.
(Зима що робить?) – морозить, розважає, засипає.
(Речення) – Настала чудова морозна зима.
(Синонім до слова зима) – Новий рік.
ІІІ. Підсумок уроку
1. Рефлексія. Незакінчене речення
- Ми з вами потрапили у царство зими, познайомились з…
- Ми навчились порівнювати…
- Мені було складно…
- Тепер я зможу…
- Тепер я спробую…
- Мені захотілося…
2. Домашнє завдання
- За бажанням, можете вивчити цей вірш напам’ять.