Тема уроку Виразне читання/слухання тексту. Дослідження тексту щодо змісту. Дискусія. Пряме і переносне значення слова. Вибіркове списування. Взаємоперевірка записів.
Мета уроку Формувати ключові компетентності:
соціальну:продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі;
надавати зворотній зв’язок учням, підтримувати учнів у навчанні шляхом
формувального оцінювання;
загальнокультурну: усвідомлювати роль мови в житті людини, важливість
спілкування;
предметні (читацька, мовленнєва, мовна): формувати комунікативну, мовленнєву компетентність; читати правильно та виразно вголос різні тексти залежно від мети читання, виділяти голосом ключові слова і фрази у власному усному висловлюванні; знаходити у художніх текстах виражальні засоби мови і пояснювати їхню роль; спостерігати за діалогом, де висловлюються різні погляди на предмет, обговорення, підтримувати одну із точок зору; висловлювати думку, яка подобається в почутому; записувати окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил. Перевіряти, чи є в написаному тексті помилки на вивчені правила, перевіряти їх. Розвивати критичне мислення, увагу і спостережливість. Виховувати повагу і шану до рідної мови.
предметні (компетентності у галузі природничих наук): пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та дослідження, турботливо ставитись до птахів, звірів, мати бажання їм допомогти.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть читати правильно та виразно вголос різні тексти залежно від мети читання, виділяти голосом ключові слова і фрази у власному усному висловлюванні; знаходити у художніх текстах виражальні засоби мови і пояснювати їхню роль; спостерігати за діалогом, де висловлюються різні погляди на предмет, обговорення, підтримувати одну із точок зору; висловлювати думку, яка подобається в почутому; записувати окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил. Перевіряти, чи є в написаному тексті помилки на вивчені правила, перевіряти їх.
Тип уроку Урок вироблення і закріплення умінь і навичок
Обладнання мультимедійна презентація, відеоматеріали (руханка, сюжети про
білку), інтерактивна мовна гра «Льодяники для пташечки» (щоденні 5), набір
для формувального оцінювання (малюнки білочки, дубів), набір «6 цеглинок лего»
для кожного учня, запис для слухання учням, ноутбук/планшет. Мобільні телефони, навушники (для учнів).
Технології навчання технологія формування критичного мислення (кубування, кероване читання, дискусія), елементи інтегрованого навчання, ігрові технології.
Форми роботи: фронтальні, індивідуальні, парні, групові.
Методи роботи: діяльнісні, інтерактивні, практичні, наочні, словесні.
Карта уроку:
І. Організація класу.
Вчитель:
Ви, мої розумні учні,
Вже дзвінок гучний почули?
На урок усіх скликає,
До роботи спонукає!
То, будь ласка, не баріться
До роботи вже беріться!
Домовляймось не шуміти.
На уроці не дрімати,
а знання мерщій хапати.
Щоб не було в нас мороки.
Всі готові до уроку?
- Я рада вас бачити. Я передаю частинку свого тепла і гарного настрою вам, а ви передайте його один одному.
- Нас чекає сьогодні урок, на якому будемо вивчати рідну мову разом з ….
Як гадаєте? (відповіді-припущення дітей ) Цікаво? Згодом ви все дізнаєтеся.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Кубик Блума
1.НАЗВИ голосні звуки українського алфавіту.
2. ПОЯСНИ вживання великої та малої літери в словах.
3. ЧОМУ потрібні слова ввічливості?
4. ПРИДУМАЙ речення зі словом листопад.
5. ПОДІЛИСЬ, що ти знаєш про українську мову.
6. ЗАПРОПОНУЙ друзям п’ять слів з апострофом, поділіть ці слова на склади для переносу.
Самооцінювання
Усна техніка самооцінювання «Сигнали рукою»
Вчитель/-ка домовляється з учнями про використання сигналів. Наприклад:
«Я розумію… і можу пояснити» — це великий палець руки вгору
«Я все ще не розумію….» — великий палець відвести вбік
«Я не зовсім упевнений чи впевнена у …» — великий палець відвести вниз.
Коли учні продемонстрували свої сигнали, учитель/-ка опитує учнів:
- Що саме ви не зрозуміли? У чому відчуваєте невпевненість?
- Що ви зрозуміли й можете пояснити?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Робота з «хмарою слів»
(узагальнення вчителем відповідей учнів)
Молодці, ви правильно відповіли на запитання кубика, чудові знання мови продемонстрували. У світі багато мов. Кожний народ має свою мову. Українська мова — це мова українського народу і державна мова в Україні. Це одна з найбагатших мов. Вивчаймо її, щоб зробити нашу мову багатою, яскравою, образною, щоб точніше висловити думку, спілкуватися, описувати картини, впізнавати предмети, змальовувати зовнішність, портрети, складати тексти-описи, розповіді міркування, діалоги.
- Прочитайте на «хмарці слів», якою ще називають нашу українську мову. Запам’ятайте ці слова. (Відповіді дітей)
Пам’ятайте, що слова – це кольорове каміння.
Мало їх назбирати – треба ще навчитись з них візерунки викладати.
Отож, діти, вчіться створювати візерунки зі слів. Збагачуйте своє мовлення.
ІV. Повідомлення теми уроку
Загадка
Пухова руденька шуба
Із сосни стриба на дуба.
Хвіст у неї, як мітла,
А сама на зріст мала.
Очі сяють, як намисто,
Мов дві цяточки вогнисті.
В неї хата гарна, тиха,
Взимку повненька горіхів.
В лісі любить вона жити,
Відгадайте, хто це, діти?
(Білка)
До речі, саме з білочкою ми будемо працювати на уроці. Пропоную працювати швидко і вправно, як білочка.
Отже, сьогодні на уроці вчимось читати правильно та виразно вголос, уважно спостерігаємо за діалогом, обговорюємо, висловлюємо свою думку; також тренуємось записувати окремі слова та речення, дотримуючись правил.
Бб бі
білка
Прудку білку ловити – тільки ніжки втомити.
Бджола, бібліотека, Батьківщина
- Як ви розумієте прислів’я про білку?
- Поясніть правопис слів нижнього рядка.
«Щоденні 5». Робота зі словом
- Утворіть нові слова, переставляючи літери та склади в слові білочка. Запишіть їх. (біла, бочка, бік…)
- Складіть речення зі словом білочка. Запишіть в зошиті.
- Зробимо звуковий аналіз слова білочка .
- Скільки букв, звуків, складів у цьому слові?
- Що ми можемо сказати про кількість букв і звуків?
Самооцінювання
Оцініть свою роботу (простим або кольоровим олівцем намалюйте смайлик: якщо було важко - червоний, була потрібна допомога – жовтий, було легко - зелений)
«Щоденні 5». Робота в групах із реченням.
Деформовані речення
- Об’єднайтеся в групи. Кожна група отримає слова, з яких потрібно скласти речення. Умова - розставити слова в алфавітному порядку, скласти речення.
Білочка - гарна господарка.
Білочка грибок знайшла.
Білочка вилізла з дупла.
Презентація робіт учнів у групах.
Листок самооцінювання роботи в групі.
V. Вивчення нового матеріалу. Активності «щоденні 5»
*учні заздалегідь отримують від вчителя аудіозапис для слухання на телефони.
Слухають в навушниках.
Текст для слухання «Дві білочки»
https://www.youtube.com/watch?v=6OWbnAF5jXw
*як варіант – запропонуйте учням пройти тестування онлайн після слухання. Після завершення тестування система виставляє оцінку, показує результати правильних і неправильних відповідей, час виконання роботи;позначити правильну відповідь на аркуші (у конспекті додається).
https://naurok.com.ua/test/dvi-bilochki-331310.html
Форма тесту учням: https://naurok.com.ua/test/start/331310
«Дві білочки»
Тестові запитання
Познач правильну відповідь
1. Чим обидві білочки були схожі?
Вони були ледачі, недбайливі й безтурботні.
Вони були гарні, пухнасті й прудкі.
Вони були дбайливі, працьовиті й старанні.
Що схвалюється у творі?
Працьовитість і дбайливість.
Доброта й чесність
Спритність і сміливість
Визнач головну думку твору
Не тяжка робота, коли до неї охота.
Тяжко тому жити, хто не хоче робити.
Як робити дружно, не буде сутужно.
Як називається невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту?
Байка
Скоромовка
Вірш
Запитання 5
Який заголовок найбільше підійде до цього твору?
«Дві білочки»
«Працьовита білочка і лінива білочка»
«Без праці нема добра»
Обговорення:
- Опишіть, як виглядали білочки.
- Чим відрізнялися білочки - зовнішністю чи рисами характеру?
- Яка з білочок вам більше подобається? Чому?
- Продовжіть розповідь про те, як почуває себе друга білочка -
чи тепло їй? Чи є в неї їжа?
- Придумайте свою кінцівку тексту.
Щоденні 3. Читання разом з другом/подругою. Діалог
*Оберіть пару для читання, домовтеся, хто перший починає читати.
Пам'ятайте, як читають діалог (розмову).
*Читати учням вірш можна з розрукованих аркушів, інтерактивної дошки, з власного телефону.
Білочка
- Де ти, білочко, живеш?
Що ти, білочко, гризеш?
- У зеленому ліску,
У дуплі, у сосняку.
А гризу горішки,
І гриби, і шишки.
- У морози люті, злі
Ти не мерзнеш у дуплі?
- Затишна моя хатинка,
Тепла в мене кожушинка,
І мені зимові дні
Зовсім, зовсім не страшні.
Всі стомились працювати, будемо відпочивати.
Разом з такими ж жвавими звірятами, як і білка.
https://www.youtube.com/watch?v=W2fHg0qGI14
VI. Застосування знань, умінь і навичок
Поміркуйте над питанням «Чи бувають у природі сині білченята?»
(Відповіді учнів)
*Загальнокласна дискусія. Діалог в парі. Дискусія в малій групі.
До інтерактивних методів технології опрацювання дискусійних питань належить: метод «Прес», «Обери позицію», «Зміни позицію», «Безперервна шкала думок», «Дискусія в стилі телевізійного ток-шоу», дебати.
- Спробуйте передбачити за заголовком тексту його зміст. Прочитайте самостійно текст, і ви дізнаєтесь відповідь на це питання.
Чи бувають у природі сині білченята?
Чи бувають у природі сині білченята? Ні. Колір шерсті білченяти природних відтінків. На спинці шерсть може бути чорною, коричневою, рудою, червонуватою, сірою. А черевце біленьке, кремове. Хвостик і вушка можуть бути одного кольору зі спинкою чи контрастні.
Білченя полiських лісів зазвичай руденьке. Карпатське — чорне. А в гірському Криму живе білченя телеутка, яке влітку руденьке, а взимку — світленьке, сріблясто-сіре.
• Чому в природі не буває синіх білченят? (Міркування учнів)
Досліджуємо текст»
Прочитай текст і відзнач подумки: «знав / знала», «не знав /
не знала», «цікаво».
Прийом «Незакінчені речення»
Текст складається з ….
Речення у тексті пов’язані за…
До тексту можна дібрати…
Текст має таку будову: …
Текст, в якому про когось, або про щось розповідається називається…
Текст, в якому описується зовнішній вигляд предмета чи явища називається…
• Поміркуй, це текст-міркування чи текст-опис.( Текст-міркування — це текст, у якому автор висловлює думку, а потім її доводить.Проте у тексті є опис білочки.)Отже, це текст-міркування з елементами опису.
«Досліджуємо медіа»
Перегляд відео «Білочка»
https://www.youtube.com/watch?v=QAMrIIIdp_M
- Зобразіть за допомогою рук приблизний розмір білочки.
Продовжуємо працювати із вправою.
Вибіркове списування.
- Запишіть у зошит абзац, в якому є відповідь на питання дискусії (перший абзац тексту). Перевірте написане.
Взаємоперевірка.
Після виконання вправи учні обмінюються зошитами, або (за бажанням), перевіряють вправу самостійно. Усно вказують товаришеві на допущену помилку.
- Звісно, в лісі білочка мешкає не одна. Відгадайте загадки про тварин, потім скажіть, хто із тварин не живе у лісі?
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-robota-z-lego-zagadki-pro-tvarin-125688.html
Самооцінювання з lego «Тепломір успіху»
Оцініть цеглинками лего свою роботу на уроці –
підніміть угору цеглинку відповідного кольору.
- Діти, сьогодні у нас у класі з’явилася нова
настільна гра ««Ліщина для білочки»:
Знаходитиметься вона поряд з іншими іграми на поличці. Як в неї грати? Кожен гравець отримує «горішок ліщини» із словосполученням. У грі потрібно розподілити горішки ліщини зі словосполученнями, вжитими у прямому і переносному значенні, між білочками. Готові? Починаємо!
-Чим була цікава гра? Що вдалося? Що ні?
IX. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Гра «Скажи чесно оплеском»
Якщо «так» - плесніть руками, якщо «ні», - руки спокійно лежать на парті .
Я гарно працював/працювала на уроці.
Мені сподобався урок.
Я вмію слухати, грамотно писати, вести дискусію.
Мені цікаво було працювати разом з другом/подругою.
Мета: перевірити знання й уміння наприкінці уроку та відповідно
скоригувати подальше навчання
Наприкінці уроку вчитель/-ка просить учнів за 30 секунд підсумувати, що нового вони дізналися та опанували впродовж уроку. Вчитель/-ка засікає час, учні по черзі за 30 секунд розповідають про свої нові знання та вміння.
У кожного з вас є на парті маленька білочка. Залиште свою білочку поряд з дубом, де так полюбляють жити ці звірятка. Якщо працювати на уроці для вас було легко – біля найвищого, виникали труднощі, була потрібна допомога – біля нижчого. Якщо все здалося важким і незрозумілим – біля найнижчого дубка.
Слово вчителя
Що сказати хочу, друзі,
Як сказав один поет:
Виростайте, пізнавайте,
А не знаєте – вивчайте
Знань у скриньку наховайте.
Вони в світі найдорожчі
І не купиш їх за гроші.
Використані інтернет-джерела:
https://www.youtube.com/watch?v=QAMrIIIdp_M
https://www.youtube.com/watch?v=W2fHg0qGI14
https://www.youtube.com/watch?v=6OWbnAF5jXw
https://naurok.com.ua/test/dvi-bilochki-331310.html
https://naurok.com.ua/test/start/331310
ДОДАТКИ
ДОДАТКИ
Коментар до уроку (вчителю для самоаналізу)
ВЧИТЕЛЮ ДЛЯ САМОАНАЛІЗУ УРОКУ
* Кубик Блума : методика використання
1. Знадобитися звичайний паперовий куб , на гранях якого написано :
Назви
Чому
Поясни
Запропонуй
Придумай
Поділися
2. Формулюється тема уроку. Тобто тема повинна визначити коло питань, на які доведеться відповідати.
3. Учитель кидає кубик. Грань, що випала вкаже: якого типу питання слід задати. Зручніше орієнтуватися по слову на гранях кубика - з них і повинні починатися питання.
Класифікація питань
Прийом розвитку критичного мислення "Куб Блума" унікальний тим, що дозволяє формулювати питання самого різного характеру.
Назви. Передбачає відтворення знань. Це найпростіші питання. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін і т.д. Наприклад, "Назвіть головних героїв давньогрецьких міфів. Або" Назвіть три причини початку революції "," Що таке Реформація? " Даний блок можна урізноманітнити варіативними завданнями, які допомагають перевірити найзагальніші знання по темі. Наприклад, використовуючи Куб Блума на уроках історії, в блок "Назви" можна включати завдання на знання термінології.
Чому. Це блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем. Наприклад: Чому Карл був прозваний Великим? Чому вимерли динозаври? тощо
Поясни. Це питання уточнюючі. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми. Додаткові фрази, які допоможуть сформулювати питання цього блоку: Ти дійсно думаєш, що ...
Придумай - це питання творчі , які містять в собі елемент припущення , вигадки .
Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою варіанти дій, які дозволили б змінити ту чи іншу ситуацію, або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї .Тобто , учень повинен пояснити, як використовувати ті чи інші знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій
Поділися - питання цього блоку призначені для активації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти факти і слідства, оцінювати значимість отриманих відомостей, акцентувати увагу на їх оцінці. Питанням цього блоку бажано додавати емоційне забарвлення. Тобто, сконцентрувати увагу на відчуттях і почуттях учня, його емоціях, які викликані названої темою.
Варіанти використання "Куб Блума" на уроках
Прийом критичного мислення "Кубик Блума" універсальний. Його може використовувати не тільки будь-який вчитель-предметник, а й викладачі ВНЗ, психологи, соціологи. Можливі два варіанти:
Питання формулює сам учитель. Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії - коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком. Питання формулюють самі учні. Це варіант вимагає певної підготовки від дітей, так як придумати питання репродуктивного характеру легко, а ось питання-завдання вимагають певного досвіду.
* Хмара слів – це візуальне відтворення списку слів, категорій чи міток на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам’ятовуванню інформації. Хмару слів можна легко згенерувати власноруч, використавши спеціальні програми.
*Навчання в дискусії
Опрацювання дискусійних питань
Важливим засобом пізнавальної діяльності учнів є дискусії. За "Новим тлумачним словником української мови", дискусія - це широке публічне обговорення якого-небудь спірного питання: диспут, полеміка, словесний бій. Вона сприяє розвиткові в учнів критичного мислення, вміння визначати власну позицію, відстояти свою думку.
Для проведення дискусії необхідно:
- поставити конкретне дискусійне запитання;
- у центрі уваги - ймовірний перебіг (що могло б відбутися, якщо...);
- всі учні повинні дотримуватися теми обговорення;
- учитель зобов'язаний виправляти помилки, допущені в ході обговорення, і спонукати учнів чинити так само;
- всі свої твердження учні повинні аргументувати;
- дискусія може закінчитися прийняттям узгодженого рішення або збереженням існуючих розбіжностей між учасниками дискусії.
Також, плануючи дискусію, вчителю необхідно врахувати такі важливі моменти: час, його узгодженість з іншими видами роботи на уроці, місце; матеріали, необхідні для роботи; вміння учнів працювати в групі.
До інтерактивних методів технології опрацювання дискусійних питань належить: метод «Прес», «Обери позицію», «Зміни позицію», «Безперервна шкала думок», «Дискусія в стилі телевізійного ток-шоу», дебати.
ДЕБАТИ
Дебати можуть бути цінним способом заохочення мислення та рефлексії, особливо тоді, коли від учнів очікується точка зору, яка може бути відмінною від інших. Цей спосіб дає змогу поповнити та поглибити знання один одного, залучити кожного учня, а не проводиться лише заради самих дебатів.
Основні кроки:
Розробіть твердження, яке є контроверсійним і відноситься до теми вашого заняття.
Об’єднайте учасників у дві команди, які будуть виступати «за» і «проти» даного твердження.У рамках кожної з команд ви можете створити дві або чотири підгрупи по чотири особи.
Попросіть кожну підгрупу розробити аргументи та вибрати представника, який буде говорити.
Організуйте учасників у два ряди із двома чи чотирма стільцями в кожному для доповідачів, які будуть представляти аргументи групи. Інші учасники розташовуються позаду своїх представників.
Розпочніть процес дебатів, пропонуючи представникам команд висловити свої погляди.
Після того, як представники висловлять свої ідеї, команди можуть зібратися знову, щоб виробити нові стратегії та вибрати за бажанням нових доповідачів.
Підбийте підсумки дебатів. Якщо дебати продовжуються, можете дозволити іншим учасникам писати нові аргументи та передавати їх своїм доповідачам. Також заохочуйте їх відзначати вдалі аргументи своїх доповідачів оплесками.
У відповідний момент оголосіть про завершення дебатів. Замість того, щоб оголошувати переможця, запропонуйте всім зібратися в коло.
Упевніться, що учасники обох команд не сидять окремо.
Проведіть обговорення з класом про те, що вони дізналися з цього обговорення.
Попросіть учнів висловити, що вони відчували, коли звучали хороші аргументи з будь-якої сторони.
Інші варіанти:
Ви можете просто вишикувати два ряди команд і оголосити, яка з команд буде аргументувати «за», а яка – «проти». Представники кожної команди висувають аргументи по черзі.
Додайте до стільців доповідачів один або більше стільців для тих, хто хоче висловити свій аргумент.
*