Тема: Урок виразного читання
Казка С.Я. Маршака «Дванадцять місяців»
Мета:
Обладнання: ілюстрації, уривки з казки-фільму «Дванадцять місяців», аудіозапис виразного читання казки, таблиця для створення партитури тексту
Тип уроку: Урок виразного читання
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
З’єднай лініями
Пасербиця
Мачуха й донька
Брати місяці
Солдат
Реальне Королева Фантастичне
Посли
Льодова патериця
Каблучка
Тварини, що говорять
Учитель: Протягом кількох уроків ми з вами знайомилися з пʼєсою-казкою «Дванадцять місяців». Вона незвичайна тим, що написана для постановки на сцені, замість звичайних героїв – у ній дійові особи. Вона ділиться на дії, картини, відсутня авторська розповідна мова, а єдиним засобом змалювання героїв є їхня власна мова та вчинки. В цьому полягають особливості драматичного твору.
Особливості драматичного твору:
|
Постановка пʼєси буде нецікавою, якщо герої будуть мати невиразний слабкий голос. Людський голос потужний засіб впливу на публіку. Завдяки добре поставленому голосу актор, оратор може з перших хвилин привернути увагу слухачів, глядачів, завоювати їх симпатію та довіру. Тому так важливо мати навички виразного читання.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Учитель: Як ви думаєте, що потрібно для того, щоб дотримуватися правил техніки мовлення, логіки читання, виразності?
Очікувані відповіді:
Дихати непомітно, не шумно, чітко читати, дихати голосніше-тихіше, швидше-повільніше, вміти читати розділові знаки, використовувати паузи в тексті.
Отже, основні компоненти виразності – це логічний наголос, пауза, темп, основний тон мовлення, мелодика , ритм.
IV. Перегляд епізоду з фільму-казки «Дванадцять місяців»
(Розмова Баби та Дочки)
V. Коло думок
Як, на вашу думку, потрібно готуватися до виразного читання? Що заздалегідь зробили актори?
Очікувані відповіді:
Для цього складається партитура виразного читання. Основними є паузи.
Словникова робота:
Партитура – графічне відтворення звучання художнього тексту.
Пауза – зупинка, перерва в чомусь. У процесі читання – перерва в мовленні.
Умовні позначення:
∕ - коротка пауза (,)
∕∕ - середня пауза (: –)
∕∕∕ - довга пауза (.)
- підвищення голосу
- зниження голосу
- логічний наголос
------ - уповільнення тону
Скласти партитуру – означає розмітити текст умовними позначками, які допоможуть виразно прочитати текст
VI. Колективна робота над складанням партитури уривка з казки «Дванадцять місяців» С.Маршака.
Січень (напівголосно). Я її зразу пізнав, як тільки побачив. І хусточка ній та сама дірява, й черевички плохенькі, ті, що вдень на ній були. Ми, зимові місяці, її добре знаємо. Чи то біля ополонки її зустрінеш з відрами, чи то в лісі з оберемком хмизу, і завжди вона весела, привітна, іде – співає. А нині засумувала.
VII. Навчальне читання тексту відповідно до партитури.
VIII. Підсумки уроку.
Продовж речення:
Щоб навчитися виразно читати, потрібно…
Оцінювання індивідуальних завдань.
Оцінювання
IX. Домашнє завдання:
Прослуховування аудіозапису
Слова Січня: «А тепер послухай…» до «… дорога ця заказана»
Скласти партитуру тексту, відпрацювати виразне читання уривку.