Урок виразного читання за казкою Маршака С.Я. «Дванадцять місяців»

Про матеріал
Метою уроку є поглиблення розуміння поняття пʼєса-казка, знання про засоби емоційно-образної виразності, засвоїти поняття про паузу та її види, розвиток та удосконалення навичок виразного читання, техніки мовлення, образного мислення учнів, уміння висловлювати свою думку.
Перегляд файлу

 Тема: Урок виразного читання

    Казка С.Я. Маршака «Дванадцять місяців»

 Мета:

  • Поглибити розуміння поняття пʼєса-казка, знання про засоби емоційно-образної виразності, засвоїти поняття про паузу та її види;
  • Розвивати та удосконалювати навички виразного читання, техніки мовлення, образне мислення учнів, уміння висловлювати свою думку;
  • Виховувати всебічно розвинену людину, культуру мовлення;

Обладнання: ілюстрації, уривки з казки-фільму «Дванадцять місяців», аудіозапис виразного читання казки, таблиця для створення партитури тексту

Тип уроку: Урок виразного читання

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

 ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

  • Індивідуальні завдання учням – «Хто це сказав і про кого»
  1. «Не спи, а то замерзнеш»
  2. «Щастя в мене завжди нове, а Новий рік ще не настав»
  3. «Мудрі люди, Ваша величносте, вчаться все життя»
  4.  «Казала я вам, дайте їй великий новий кошик. А ви пошкодували»
  5. «Я б з нею цілий рік не розлучався»
  6. «Що легко знайдено, те згубити не шкода»
  7. «Від неї можна всього чекати, це ж така невихована дівчина»
  8. «Не квіти їй потрібні, а золото»
  • Які дійові особи мають реальні риси, а які фантастичні

З’єднай лініями

Пасербиця

Мачуха й донька

Брати місяці

Солдат

Реальне    Королева    Фантастичне

Посли

Льодова патериця

Каблучка

Тварини, що говорять

 Учитель: Протягом кількох уроків ми з вами знайомилися  з пʼєсою-казкою «Дванадцять місяців». Вона незвичайна тим, що написана для постановки на сцені, замість звичайних героїв – у ній дійові особи. Вона ділиться на дії, картини, відсутня авторська розповідна мова, а єдиним засобом змалювання героїв є їхня власна мова та вчинки. В цьому полягають особливості драматичного твору.

 

Особливості драматичного твору:

  1. Розкриття сюжету в діалогах, репліках персонажів.
  2. Відсутність розгорнутих авторських характеристик і описів (герої драми характеризують самі себе – своїми вчинками, висловами, викликаючи у глядача співчуття або презирство).
  3.  Можливість постановки на сцені (дія розгортається в теперішньому часі перед очима глядача).
  4. Поділ твору на дії та картини.

 

Постановка пʼєси буде нецікавою, якщо герої будуть мати невиразний слабкий голос. Людський голос потужний засіб впливу на публіку. Завдяки добре поставленому голосу актор, оратор може з перших хвилин привернути увагу слухачів, глядачів, завоювати їх симпатію та довіру. Тому так важливо мати навички виразного читання.

 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

 

Учитель: Як ви думаєте, що потрібно для того, щоб дотримуватися правил техніки мовлення, логіки читання, виразності?

Очікувані відповіді:

Дихати непомітно, не шумно, чітко читати, дихати голосніше-тихіше, швидше-повільніше, вміти читати розділові знаки, використовувати паузи в тексті.

Отже, основні компоненти виразності – це логічний наголос, пауза, темп, основний тон мовлення, мелодика , ритм.

 

IV. Перегляд епізоду з фільму-казки «Дванадцять місяців»

(Розмова Баби та Дочки)

 

 V. Коло думок

 Як, на вашу думку, потрібно готуватися до виразного читання? Що заздалегідь зробили актори?

 

Очікувані відповіді:

  • Прочитали текст, визначили настрій, думки героїв
  • Визначили своє ставлення до подій та героїв
  • Уявили їх собі
  • Вибрали та продумали інтонацію (тон, темп читання, паузи, логічні наголоси)
  • Прочитали текст спочатку вголос для себе
  • Потім виконали для нас

 

Для цього складається партитура виразного читання. Основними є паузи.

 

Словникова робота:

 

Партитура – графічне відтворення звучання художнього тексту.

 

Пауза – зупинка, перерва в чомусь. У процесі читання – перерва в мовленні.

 

Умовні позначення:

∕ - коротка пауза (,)

∕∕ - середня пауза (: ­)

∕∕∕ - довга пауза (.)

- підвищення голосу

- зниження голосу

- логічний наголос

------ - уповільнення тону

 

Скласти партитуру – означає розмітити текст умовними позначками, які допоможуть виразно прочитати текст

 

VI. Колективна робота над складанням партитури уривка з казки «Дванадцять місяців» С.Маршака.

 

Січень (напівголосно). Я її зразу пізнав, як тільки побачив. І хусточка ній та сама дірява, й черевички плохенькі, ті, що вдень на ній були. Ми, зимові місяці, її добре знаємо. Чи то біля ополонки її зустрінеш з відрами, чи то в лісі з оберемком хмизу, і завжди вона весела, привітна, іде – співає. А нині засумувала.

VII. Навчальне читання тексту відповідно до партитури.

 

VIII. Підсумки уроку.

 

Продовж речення:

Щоб навчитися виразно читати, потрібно…

 

Оцінювання індивідуальних завдань.

Оцінювання

 

IX. Домашнє завдання:

Прослуховування аудіозапису

Слова Січня: «А тепер послухай…» до «… дорога ця заказана» 

 

Скласти партитуру тексту, відпрацювати виразне читання уривку.

 

 

 

docx
Додано
4 січня 2020
Переглядів
927
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку