Урок виробничого навчання на тему: "Обробка конічної поверхні за допомогою повороту верхніх полозок супорту"

Про матеріал
Містить методи обробки конічної поверхні, дозволяє навчитися правильно обчислювати кут повороту верхніх полозків супорта, розвивати уміння застосовувати математичні знання на практиці, користуватись інструментом для контролю конічної поверхні, та знати правила охорони праці при роботі за токарним верстатом.
Перегляд файлу

ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«МЕЛІТОПОЛЬСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

 уроку виробничого навчання

з професії «Верстатник широкого профілю»

 2 розряду

 

Тема:  «Обробка конічних поверхонь за допомогою повороту верхніх полозків супорта»

 

 

 

 

 

Майстер виробничого навчання

з професії «Верстатник широкого профілю»

ДНЗ «Мелітопольське ВПУ»

Черкашина Наталя Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Мелітополь, 2014


План-конспект уроку виробничого навчання

з професії «Верстатник широкого профілю» 2 розряду

 

Тема програми № 8 «Обробка конічних поверхонь»

 

Проведення уроку № 1

 

ПЛАН УРОКУ

Тема уроку:

Обробка конічних поверхонь за допомогою повороту верхніх полозків супорта

Мета уроку:

 

Освітня:

  • Навчитися правильно обчислювати кут повороту верхніх полозків супорта;
  • визначати направлення повороту полозків;
  • навчитися настроювати верстат для обробки конічної поверхні на задану величину.

Розвиваюча:

  • Розвивати уміння застосовувати математичні знання на практиці;
  • розвивати творчий підхід до роботи, як засіб виховання стійкої професійної зацікавленості.

Виховна:

  • Сформувати гуманне ставлення до оточуючих (уміння слухати товаришів, бути дисциплінованим, відповідальним при виконанні самостійної роботи, вимогливим до себе);
  • сформувати етичні якості особи: допомогти повірити у свої сили, сприяти підвищенню рівня професійної майстерності.

Оснащення робочого місця:

Заготовка, різець прохідний відігнутий, штангенциркуль з ціною ділення за ноніусом 0,1-0,05мм; конічні калібри-втулки; вимірювальна лінійка, універсальний кутомір; захисті окуляри; гачок для виведення та видалення стружки, гайкові ключі, викрутка, креслення, інструкційна карта

Тип уроку:

Урок вивчення трудових процесів та комплексів операцій.

1. Організаційний етап:

  • Перевірка наявності учнів.
  • Перевірка зовнішнього виду учнів.
  • Перевірка готовності учнів до уроку.
  1.               Вступний інструктаж:

Повідомлення теми та мети уроку.

Пояснення нового матеріалу (з розповіддю та показом майстром технологічного процесу)

 

 

Пояснення нового матеріалу майстер починає безпосередньо на робочому місці.

До   сьогоднішнього   уроку   ми   обробляли   циліндричні   поверхні: проточували зовнішні поверхні, точили на них зовнішні канавки, свердлили отвори, нарізали різьбу. У машинобудуванні,   разом з циліндричними,   широко застосовуються деталі з конічними поверхнями.           

Щоб   з   циліндричної заготівки отримати конічну деталь, необхідно знати кут повороту  каретки верстата. Цей кут для кожної  деталі свій.

Від чого це залежить? Як його точно розрахувати, щоб деталь вийшла даних розмірів. І, взагалі, який загальний вид конічних поверхонь?                                                                         Мал.1

Згадаємо, що таке конус? Де в оточуючому середовищі, ми зустрічали конусні поверхні?  Наприклад: равлик,  шишка сосни, морозиво - ріжок, кратер вулкану, дорожній конус та інше. Також багато конусних поверхонь зустрічаємо в машинобудуванні (хвостова та ріжуча частина багатьох інструментів, деталі та вузли обладнання, конструктивні частини механізмів та інше).                     

 

 

 

 

 

 

У машинобудуванні переважно мають справу не з повним  конусом, а з його частинами, з таким конусом, від якого відсічена частина.                                                                                                     

 Якщо від повного конуса відрізати його верхню частину плоскістю, паралельною його підставі, то отримаємо тіло, яке називається усічений конус.

   Конічні поверхні характеризуються такими геометричними параметрами:

 

 

 

 

 

Мал. 2

 

D - великий діаметр;             d - малий діаметр;                l - довжина конуса                                                               

α – кут похилу;                    2α – кут конуса

 


Як же, виходячи з цих розмірів, розрахувати кут повороту каретки верстата? Під яким кутом точити циліндричну заготівку?

Розрахунок потрібно вести по формулі:

 

Але по цій формулі ми зможемо знайти тільки tg α, а не сам кут α. На каретці верстата вказані градуси самого кута α. Що ж робити?

Існують спеціальні таблиці. Вони називаються таблицями Брадіса. За допомогою цих таблиць по значеннях тангенса кута можна визначити і сам кута.

 

                                              Завдання № 1.

Допустимо нам треба виготовити деталь по наступних розмірах:

D = 40мм; d = 30мм; l =100мм.

Як знайти кут α повороту каретки?

 

Для цього зробимо наступні підрахунки.

1). Спочатку визначимо тангенс кута α.

2). Тепер по таблицях Брадіса знаходимо сторінку «Тангенси». Шукаємо величину, найбільш близьку до 0,05. Це 0,049. Цьому числу відповідає кут 2°50'. Отже α = 2°50' - це кут уклону конуса.

Відповідно кут конусу 2α = 2 . 2°50' = 5°40'

Давайте підійдемо до верстата. Ось цією рукояткою вручну ми встановлюємо кут повороту каретки між 5 і 6.

3). Майстер проводить з учнями практичну роботу по виточуванню конічних поверхонь, використовуючи розрахунки завдань.

Підсумком роботи є уміння самостійно настроювати верстат для обробки конічної поверхні на задану величину, підвищення рівня професійної майстерності.

 

 

 

 

 

 

Обробка конусів при повернених верхніх полозків супорта.

Спосіб застосовний для обточування або розточування конусів невеликої довжини з різним кутом похилу. Довжина обробки обмежується довжиною переміщення верхніх полозків, які встановлюються під кутом похилу α конуса. Для цього, ослабивши дві гайки поворотної плити 3, повертають її разом з верхніми полозками 2 на необхідний кут, який відлічують за круговою шкалою 4 з ціною ділення 1. Долі градуса приблизно визначають на око. Потім гайки міцно затискають.


При обробці точних конусів описуваним способом виконують ряд пробних проточок заготівки і за наслідками контролю коректують кут установки полозків. Щоб виключити зрушення супорта під час різання, його слід нерухомо закріпити на станині затискним гвинтом каретки або включенням рукоятки маткової гайки.

Істотним недоліком розглянутого способу обробки конусів є ручна подача полозків і у зв'язку з цим невисока чистота обробки. На деяких верстатах, що мають механічне переміщення верхніх полозків (наприклад, верстат моделі 163), передбачена, можливість обробки довгих конусів наданням різцю одночасно двох подач; подовжньою всього супорта і подачі верхніх полозків, повернених до вісі центрів верстата під кутом b. В результаті складання цих рухів різець переміщається з результуючою подачею 5, направленою до лінії центрів верстата під кутом похилу конуса α.

Оскільки відношення подовжньої подачі супорта і подачі верхніх полозків у токарних верстатів величина постійна, то кут повороту верхніх полозків залежить тільки від кута похилу конуса.

 

Майстер звертає увагу учнів на  вимоги охорони праці при роботі:

  1. Слід надійно закріпити патрон на шпинделі щоб уникнути самовідвінчування при реверсуванні.
  2. Не можна працювати на верстаті з невиправленими або не відрегульованими фрикційною муфтою коробки швидкостей і гальм.
  3. Рукоятка перемикання верстата повинна безвідмовно діяти і фіксуватися у відповідних положеннях.
  4. Не можна притискатися до станини під час роботи.
  5. Перед перевіркою калібром-втулкою деталі, що оброблялася в патроні, потрібно відвести різець назад та в сторону на значну відстань.

 


2.3. Закріплення нового матеріалу

2.3.1. Запропонувати учням самостійно провести налагодження верстату на обробку зовнішньої конічної поверхні за допомогою повороту верхніх полозків супорта та виконати обробку деталі згідно креслення.

2.3.2. Запропонувати учням розповісти правила охорони праці при обробці конічної поверхні.

3. Поточний інструктаж:

3.1. Видача завдань учням на день.

3.2. Стеження за своєчасним початком роботи учнів та організацією робочих місць.

3.3. Перевірка правильності виконання трудових прийомів.

3.4. Самостійне виконання робіт учнями згідно теми.

3.5. Перевірка дотримання учнями правил охорони праці.

4. Заключний інструктаж.

4.1. Підведення підсумків уроків.

4.2. Вказати учням на їх помилки на протязі уроку.

4.3. Оцінювання учнів.

5. Домашнє завдання.

5.1. Повторення теми уроку (обробка конічних поверхонь за допомогою повороту верхніх полозків супорта).

6. Прибирання робочого місця.

 

 

 

doc
Додано
21 березня 2019
Переглядів
1384
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку