План
уроку виробничого навчання
_________________
Тема програми: Огляд механічного обладнання пасажирських вагонів.
Тема уроку: Практичне ознайомлення з колісною парою. Визначення несправностей колісної пари
Мета уроку:
Методи проведення: словесні, пояснювально-ілюстративні, наочні, практичні, інтерактивні.
Тип уроку: урок вдосконалення вмінь і формування навичок.
Вид уроку: виконання індивідуальних робіт, аналіз конкретних ситуацій.
Дидактичне забезпечення: роздатковий матеріал до теми, інструкційні картки, комп'ютерна презентація.
Матеріально-технічне забезпечення: макети, вагон–тренажер, персональний комп’ютер, проектор, екран.
Міжпредметні зв’язки: будова та експлуатація пасажирських вагонів.
Місце проведення занять: навчально-виробнича майстерня.
Хід уроку
I. Організаційна частина. 800-805
Перевірка готовності учнів до виробничого навчання:
а) перевірка присутності учнів;
б) зовнішній вигляд учнів;
в) перевірка готовності робочих місць до навчальних занять.
II. Вступний інструктаж. 805-850
1. Актуалізація знань
Перевірка опорних знань, умінь, навиків учнів, необхідних їм для подальшої роботи на уроці:
- Фронтальне опитування учнів (робота з макетом пасажирського вагону за схемою на слайді презентації):
- Розгадування кросворду
(у підсумку учні мають назвати ключове слово)
Аналіз і доповнення відповідей учнів, підведення підсумків.
ІІ. Пояснення навчального матеріалу.
(Пояснення буде проходити у вигляді лекції з елементами бесіди)
План
Згідно з статистикою основна частина відмов пасажирських вагонів на шляху прямування припадає на колісні пари . Дослідження свідчать, що серед відмов колісних пар найбільш розповсюджені вищербини (49 %), повзуни (18 %) та навари (33 %), які мають загальну назву короткі ізольовані нерівності на поверхні кочення коліс
Майстер – Пас.вагон обладнаний ходовими частинами, які забезпечують рух вагона із заданою швидкістю.
Ходові частини включають в себе два візки з котлової та некотлової сторонни вагона.
Колісні пари несуть на собі вагу вагона, направляють його рух по рейковій колії і приймають удари від нерівностей колії і в свою чергу жорстко впливають на неї. ВІД СПРАВНОСТІ СТАНУ КОЛІСНОЇ ПАРИ ЗАЛЕЖИТЬ БЕЗПЕКА РУХУ.
Колісна пара складається з вісі, на яку напресовані два суцільнокатаних колеса.
Колесо складається з обода, диска, ступиці також гребінь.
Гребінь запобігає сходу колісної пари. Номінальна відстань між внутрішніми гранями коліс – 1440 – 3мм. Номінальний діаметр колеса по колу кочення – 950- 14мм.
Учні демонструють на макеті гребінь і обод колеса.
Мал. 1
Для вимірювання відстані між внутрішніми гранями коліс використовують спеціальні шаблони
Шаблон для вимірювання відстані між внутрішніми гранями коліс називають штихмас.
Мал. 2.
Існує також абсолютний шаблон для обміру параметрів гребеня і обода при вимірі товщини гребеня, який називається товщиномір.
Мал. 3 ( Товщиномер)
Затримки поїздів унаслідок заміни колісних пар на шляху прямування суттєво впливають на час простою та зменшують експлуатаційну надійність вагонів.
Існують такі несправності колісної пари:
Давайте на малюнках розглянемо зноси та пошкодження колісних пар.
Забороняється випускати в експлуатацію і допускати до слідування в поїздах вагони при наявності наступних спрацювань та пошкоджень колісних пар, які порушують нормальну взаємодію колії та коліс рухомого складу:
Розглянемо детальніше основні види дефектів і способи їх виявлення. Згідно ПТЕ не допускається випускати в експлуатацію колісні пари, які мають наступні види зносу і пошкодження, що порушують нормальну взаємодію шляху і рухомого складу:
ПТЕ установлені норми допусків зносу і пошкоджень елементів колісних пар, після перевищення яких вагони мають вилучатись з експлуатації.
Прокат по кругу катання:
Узагальнимо всі дані у вигляді таблиці
Рід вагона |
Прокат рівномірний, мм, не більше |
Товщина гребеня, мм |
Товщина обода колеса,мм |
Відстань між внутрішніми поверхнями обода, мм |
|
не більше |
не менше |
||||
Пасажирські вагони, які обертаються в поїздах із швидкостя- ми до 120 км/год |
7 |
33 |
25 |
30 |
1437-1443 |
Теж із швидкостями вище 120 км/год., але не більше 140 км/год |
5 |
33 |
28 |
40 |
1439-1443 |
Теж із швидкостями вище 140 км/год., але не більше 160 км/год |
5 |
33 |
30 |
40 |
1439-1443 |
Відпрацювання отриманих навичок учнями.
Аналіз типових помилок.
Вирішення проблемних робочих ситуацій
Підведення підсумків вступного інструктажу:
1.Для якої ширини колії розраховані колісні пари:
2. Назвіть діаметр по кругу кочення колеса:
3. Назвіть вид несправності на осі колісної пари і його браковочну величину.
(Протерте місце на середній частині осі глибиною більше 4мм)
4. Назвіть відстань міжвнутрішніми гранями колісної пари:
5. Назвіть швидкість прямування поїзда з повзунами:
0,7 мм – v=______________(встановлена)
1,2 мм – v=______________(15 км/год)
2,5 мм – v=______________(10 км/год)
3,0 мм – v=______________(10 км/год)
5,0 мм – v=______________ (10 км/год колісна пара викочується)
8.Назвіть інструмент і яка несправність в даний час заміряється. Назвати її величину.(абсолютний шаблон, замір проката по кругу кочення, його величина не більше 7 мм)
9.Назвіть інструмент і яка несправність ним заміряється. Вкажіть величину: (абсолютний шаблон, вертикальний підріз гребеня висотою більше 18 мм)
- Повторення правил безпеки праці при виконанні робіт провідника пасажирського вагону (з використанням методу «Снігова куля»):
ВИМОГИ ОХОРОНИ ПРАЦІ
1. Перед початком роботи при одержанні наряду на маршрут прямування поїзда провідник повинен уточнити місцезнаходження вагона і безпечний маршрут прямування до нього.
2. Перед відправленням в рейс провідник повинен пройти в установленому порядку цільовий інструктаж з охорони праці, а також інструктаж щодо заходів безпеки в аварійних ситуаціях.
Про всі несправності і недоліки, виявлені в процесі приймання вагона і підготовки його до рейсу, провідник повинен доповісти поїзному електромеханіку або начальнику поїзда для вжиття відповідних заходів щодо їх усунення.
При огляді, очищенні підвагонного обладнання та ходових частин вагона необхідно дотримуватися таких вимог безпеки:
Правила техніки безпеки під час виконання поточного інструктажу.
Вимоги безпеки після закінчення занять.
Вимоги безпеки в аварійній ситуації.
В разі появи запаху горілого, у випадку спрацювання пожежної сигналізації учень повинен переконатися у достовірності показань шляхом огляду цього місця та визначити місце пожежі і повідомити про це майстра в/н.
Розподіл учнів за робочими місцями.
Повідомлення про критерії оцінювання виконуваних робіт.
№ |
Критерії оцінювання |
Кількість балів (за 12-ти бальною шкалою) |
1 |
Організація робочого місця та охайність |
2 |
2 |
Виявлення та знаходження виду дефекту, Проведення необхідних вимірювань. |
7 |
3 |
Дотримання правил охорони праці |
3 |
Видача завдань для самостійної роботи учнів та пояснення порядку їх виконання(відповідно до технологічних карток):
учні групи поділяються на чотири бригади та отримують завдання щодо виявлення та вимірювання дефектів та дають відповіді на тестові питання.
Алгоритм виконання практичної роботи:
На вказаних майстром в/н колісних парах, що знаходяться на навчальному полігоні провести виміри наступних параметрів:
Звіт про виконання роботи
Тема: «Практичне ознайомлення з колісною парою. Визначення несправностей колісної пари» учня гр. № 105 „ППВ”___________________
Номер колісної пари |
|
|
Дефекти, вимірювальні параметри |
Допустимі значення з ПТЕ |
Вимірювальні значення |
Тріщина |
|
|
Навар |
|
|
Прокат |
|
|
Повзун |
|
|
Вимірювальні параметри колісної пари: |
|
|
Відстань між внутрішніми гранями коліс |
|
|
Товщина гребеня |
|
|
Висновок |
|
ТЕСТ
1. Колісна пара пасажирського візка складається :
2. Використання вагонів у поїздах забороняється, якщо у осі колісної пари наявні:
3. Як можна виявити приховані тріщини?
4. Колісну пару бракують, якщо є:
5. Вагони, які рухаються зі швидкістю понад 140 км/год повинні мати осі типу:
6. Товщину колеса вимірюють:
7. Прокат, повзун і навар, товщину гребеня вимірюють:
8. До ознак нерівномірного прокату коліс належать:
9. Вигин осі може виникнути через:
10. Яка допускається висота навару поверхні катання колеса у пасажирського вагона?
11. Які випускаються основні типи колісних пар для вагонів:
12. Колеса – це круглі диски, частини якого мають наступні назви:
Цілеспрямований обхід робочих місць учнів з метою контролю за дотриманням правил:
Поточний інструктаж
Увага майстра фіксується на роботі кожної бригади, особливо на діяльності слабких учнів. Виявивши помилки дії учнів, майстер практичним показом допомагає їх подолати. Також звертає увагу на дотримання норми часу, правил санітарії та гігієни, техніки безпеки.
Додатковий інструктаж
У разі колективної помилки майстер призупиняє роботу учнів і проводить додатковий інструктаж, показує технологічну послідовність окремих операцій, де була допущена помилка.
Прийом майстром в/н виконаних робіт.
ІV. Заключний інструктаж: 1330- 1350
Повідомлення домашнього завдання: І.Ф.Скиба «Вагони» ст. 24 – 39, електронний засіб з виробничого навчання для учнів професії «Провідник пасажирських вагонів» (укладачі: Хомюк В.П., Хомюк І.В.)
Прибирання робочих місць 1350-1400
Всього 6 годин
Майстер виробничого навчання _________ Т.В. Воровей.
Технологічна картка
Тема програми: «Огляд механічного обладнання пасажирських вагонів»
Тема уроку: «Практичне ознайомлення з колісною парою. Визначення несправностей колісної пари»
Мета уроку:
Порядок виконання роботи
1