МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
уроку виробничого навчання
Тема: Підготовка офіціанта до роботи та
виконання попередньої сервіровки столів
План уроку
Тема уроку : «Підготовка офіціанта до роботи та виконання попередньої сервіровки столів»
Мотивація: Ми продовжуємо вивчати тему: «Підготовка торгового залу до обслуговування ». І сьогодні тема нашого уроку: «Підготовка офіціанта до роботи та виконання попередньої сервіровки столів», яка має велике значення в організації обслуговування відвідувачів. Для кваліфікованого офіціанта необхідні не тільки теоретичні знання, але й практичні вміння та навички. Думка про обслуговуючий персонал ресторану складається у відвідувачів при погляді на офіціанта, потім враження продовжує інтер’єр закладу та попередньо засервіровані столи, які нібито запрошують до відпочинку. Саме перше враження – запорука комерційного успіху підприємства. Сурове дотримання офіціантом правил особистої гігієни, охайність не тільки виражають позитивне ставлення до гостей, але й надають офіціантові почуття впевненості в собі. Попереднє сервірування столів - це важливий етап в підготовці торгового залу для обслуговування відвідувачів. Вона доповнює інтер’єр закладу харчування та прискорює процес обслуговування. Попереднє сервірування включає мінімальну кількість предметів, які будуть використовуватися для подальшого виконання замовлення: пиріжкові тарілки, фужери, прибори для спецій, столові (ніж, виделка), серветки, квіти. При виконанні попередньої сервіровки офіціант повинен знати правила підготовки приборів, столового, скляного посуду, його призначення, мати в своєму арсенали декілька варіантів складання полотняних серветок, знати послідовність дій сервірування столів. Для виконання цих вимог на сьогоднішнє заняття ми перед собою ставимо таку мету:
Навчальна мета: закріпити практично теоретичні знання з :
Розвиваюча мета: розвити вміння та навички:
Виховна мета в процесі уроку виробничого навчання виховувати:
Тип уроку: формування вмінь та навиків.
Метод ведення уроку: урок виробничого навчання.
Місце проведення: клас ресторан – бар..
Матеріально-технічне забезпечення:
знати:
організацію робочого місця офіціанта
вміти:
Міжпредметні зв'язки:
Навчально-виробничі роботи:
Тривалість заняття – 6 годин.
Хід уроку
І. Організаційний момент – 10 хв.
ІІ. Вступний інструктаж – 60 хв.
Інструктування учнів по матеріалу уроку
У заходах харчування офіціант є повноправним господарем зала. Його праця тісно пов’язана з людьми. Тому офіціант повинен знати не тільки техніку обслуговування та кулінарну характеристику страв, але і весь комплекс питань, що відносяться до індустрії гостинності. Підтягнутий, елегантно вбраний, з хорошими манерами, готовий попередити любу конфліктну ситуацію – такий професійний портрет сучасного офіціанта. Думка про обслуговуючий персонал ресторану складається у відвідувачів при погляді на офіціанта. Саме перше враження – запорука комерційного успіху підприємства. Відвідувачам подобається, коли їх обслуговував акуратний, привабливий офіціант.
Приходячи на роботу офіціант повинен підготувати себе, свої робоче місце и необхідні підручні приладдя, якими івкін буде користуватися під час обслуговування.
Під час підготовки торгового залу до обслуговування відвідувачів офіціант виконує попередню сервіровку столів. Попередня сервіровка торгового залу надає йому естетичного виду, полегшує працю офіціанта. Вона виконується в процесі підготовки зала до обслуговування. Попередня сервіровка включає мінімальну кількість предметів, які потім використовують при наступним виконанням замовлення: пиріжкові тарілки, фужери, прибори для спецій, столові прибори, серветки, квіти.
В залежності від виду та характеру обслуговування (сніданок, обід, обслуговування в денний час по меню замовних страв, бенкет, чай, кава) попередня сервіровка буває різного ступеня складності
Попереднє сервірування до сніданку (з 8:00 до10:00) включає закусочну й пиріжкову тарілку, закусочні прибори (ніж і виделку), фужер та полотняну серветку, спеції, квіти. В залежності від меню може бути ще й ніж для масла, чайна ложка, закусочна тарілка.
Попереднє сервірування до обіду(з 12:00 до17:00) включає закусочні і пиріжкову тарілку, закусочні (ніж, вилка) і столові (ніж, вилка, ложка) прибори, фужер, серветки, прибори зі спеціями, квіти.
Попереднє сервірування до вечері(після 18:00) включає закусочну тарілку, іноді під закусочну ставлять столову мілку тарілку, пиріжкову. З приборів: столові і закусочні ножі і виделки. Зі скла ставлять фужер, чарку для вина, чарку для горілки. (3 найменування). Серветка складається більш ошатно, зазвичай висока форма складання, між тарілками – паперова серветка.
Закріплення матеріалу уроку
Короткий аналіз відповідей (виставлення попередніх оцінок).
ІІІ. Поточний інструктаж - 4 години 30 хв.
1. Демонстрація прийомів попереднього сервірування столів.
Видача завдань і інструктивно-методичних карток учням.
Завдання № 1 Підготувати робоче місце офіціанта
Завдання № 2 Здійснити попереднє сервірування столу до сніданку.
Завдання № 3 Здійснити попереднє сервірування столу до обіду.
Завдання № 4 Здійснити попереднє сервірування столу до вечері.
2. Перший обхід.
Перший обхід
З’ясовує правильність організації робочого місця офіціанта, правильності складання та розташування в серванті запасу столової білизни, тарілок, приборів.
Другий обхід
Перевіряє дотримання правил охорони праці при роботі в торговому залі, дотримання правил санітарії та гігієни.
Третій обхід
Перевіряє послідовність дій при сервіруванні столів, тобто правильне розташування в певному порядку всіх необхідних предметів сервірування.
Майстер знайомить учнів с передовими методами обслуговування, повідомляє новинки ресторанного бізнесу. Обговорює типові помилки в роботі.
Четвертий обхід
Приймання и оцінка виконаних робіт. Учні самі перевіряють прийоми виконання попередньої сервіровки столу до вечері, дають оцінку взаємоперевірки.
П’ятий обхід
Прибирання робочих міст.
ІV Заключний інструктаж 50 хв.
Майстер виробничого навчання _______________ Н.Б.Куц
Використана література
Додаток 1
ІНДИВІДУАЛЬНЕ РОБОЧЕ ПРИЛАДДЯ ОФІЦІАНТА
(РОБОЧЕ МІСЦЕ)
Додаток 2
Послідовність попереднього сервіруванню столу до обслуговування в вечірній час (варіант)
Додаток 3.1
ІНСТРУКТИВНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА № 1
Попереднє сервірування столу до сніданку
№ з/п |
Найменування посуду |
Кількість |
1 |
Тарілка закусочна |
4 |
2 |
Тарілка пиріжкова |
4 |
3 |
Ніж закусочний |
4 |
4 |
Вилка закусочна |
4 |
5 |
Ніж для масла |
4 |
6 |
Ложка чайна |
4 |
7 |
Фужер для води |
4 |
8 |
Серветка полотняна |
4 |
9 |
Спеції |
1 |
10 |
Ваза з квітами |
1 |
11 |
Скатерть |
1 |
Додаток 3.2
ІНСТРУКТИВНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА № 2
Попереднє сервірування столу до обіду
№ з/п |
Найменування посуду |
Кількість |
1 |
Тарілка закусочна |
4 |
2 |
Тарілка пиріжкова |
4 |
3 |
Ніж закусочний |
4 |
4 |
Вилка закусочна |
4 |
5 |
Ніж столовий |
4 |
6 |
Вилка столова |
4 |
7 |
Ложка столова |
4 |
8 |
Фужер для води |
4 |
9 |
Серветка полотняна |
4 |
10 |
Спеції |
1 |
11 |
Ваза з квітами |
1 |
12 |
Скатерть |
1 |
Додаток 3.3
ІНСТРУКТИВНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА № 3
Попереднє сервірування столу до вечері
№ з/п |
Найменування посуду |
Кількість |
1 |
Тарілка столова мілка |
4 |
2 |
Тарілка закусочна |
4 |
3 |
Тарілка пиріжкова |
4 |
4 |
Ніж закусочний |
4 |
5 |
Вилка закусочна |
4 |
6 |
Ніж столовий |
4 |
7 |
Вилка столова |
4 |
8 |
Фужер для води |
4 |
9 |
Чарка для вина |
4 |
10 |
Чарка для горіли |
4 |
11 |
Серветка полотняна |
4 |
12 |
Серветки паперові |
4 |
13 |
Спеції |
1 |
14 |
Ваза з квітами |
1 |
15 |
Скатерть |
1 |
Додаток 4
КАРТКА-ЗАВДАННЯ № 1
Заповніть таблицю характеристики фарфоро-фаянсового посуду
Назва посуду |
Розмір |
Призначення |
|
|
|
КАРТКА-ЗАВДАННЯ № 2
Заповніть таблицю характеристики скляного посуду
Назва посуду |
Об’єм |
Призначення |
|
|
|
КАРТКА-ЗАВДАННЯ № 3
Заповніть таблицю характеристики столових приборів
Вид забійної худоби |
Категорія вгодованості |
Форма і колір клейма |
Місця де ставлять клеймо |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 5
ОЦІНКА РЕЗУЛЬТАТІВ ПРАЦІ
№ п/п |
Назва напівфабрикатів |
Оцінка техніки сервірування |
Помилки та висновки щодо праці |
Оцінка за роботу |
|||
Накриття столу скатертю |
Сервіру- вання тарілками |
Розкла- дання приборів |
Сервіру- вання скляного посуду |
||||
1 |
Попереднє сервірування столу до сніданку
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Попереднє сервірування столу до обіду
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Попереднє сервірування столу до вечері
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 6
Таблиця оцінки критеріїв якості праці учнів на практичних заняттях з організації обслуговування
№ п/п |
Виконання домашнього завдання |
Зміст відповідей учнів на теоретичні питання |
Організація робочого місця у процесі праці |
Дотримання правил санітарії, гігієни, техніки безпеки |
Оцінка за техніку сервірування |
Загальна оцінка |
1 |
„10 – 12” балів
Звіт учнів зроб-лений акуратно. Всі завдання ви-конані якісно.
|
„10 – 12” балів
Відповіді на всі запи-тання правильні, повні. |
„10 – 12” балів
Акуратність, чіт-кість, продумана кожна операція. |
„10 – 12” балів
Формений одяг чистий, ручник випрасуваний, дотримуються правила санітарії, техніки безпеки. |
„10 – 12” балів
Сервірування проводилось згідно встанов- лених правил. |
|
2 |
„7 – 9” балів
Має незначні по-милки в оформ-ленні праці, ви-конанні схеми. |
„7 – 9” балів
Відповіді правильні, але були незначні помилки. |
„7 – 9” балів
Допускається неточ-ність у виборі посуду, приборів, приладдя. |
„7 – 9” балів
Допускається неохай-ність у форменому одягу. Недотримані правила особистої гі-гієни, техніки безпеки
|
„7 – 9” балів
Має незначні неточності техніки сервірування |
|
3 |
„4 – 6” балів
Має незначні по-милки, недбале ставлення до до-машн. завдання. |
„4 – 6” балів
Відповіді не на всі за-питання, були помил-ки. |
„4 – 6” балів
Неохайність на ро-бочому місці. |
„4 – 6” балів
Слабка організація особистої гігієни, тех-ніки безпеки. |
„4 – 6” балів
Сервірування проводилось з помилками послідовності. |
|