ТЕМА 4. ВИРОБНИЦТВО МАШИН ТА УСТАТКУВАННЯ
РОЛЬ ТА СТРУКТУРА МАШИНОБУДУВАННЯ
МЕТА: здобувачі освіти зможуть оцінювати роль машинобудування у розвитку господарства, пояснювати чинники розміщення окремих підгалузей та називати види їх продукції, вдосконалюватимуть вміння працювати з додатковими джерелами знань, створювати ментальні карти; розвиватимуть самостійність, уважність.
Тип уроку: формування нових знань та вмінь.
Обладнання: підручники, мультимедійні презентації, аркуші паперу, кольорові олівці, фломастери, карти атласу
Опорні та базові поняття: машинобудування, загальне машинобудування, транспортне машинобудування, точне машинобудування, спеціалізація, кооперування.
ХІД УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Раніше люди як трудились:
Кіньми орати заходились,
І піт з чола – болить все тіло,
Весь день робили вони вміло.
І лиш зоря – всі прокидались
І до роботи враз кидались,
І ні хвилинки відпочити –
Лише робити і робити.
Тепер полегшало старання
Сучасне …… машинобудування.
Однією з галузей без продукції якої неможливе існування сучасного господарства є машинобудування. Воно разом з енергетикою та хімічною промисловістю визначає економічний розвиток держави. Саме ця галузь створює засоби праці від простих інструментів до космічних кораблів.
( Повідомлення теми та мети уроку. )
ІІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
1 Ми з вами уявляємо своє життя без побутової техніки, машин?
2 Які машини ви використовуєте вдома? Де їх зроблено? ( Учні демонструють фото зроблені вдома на телефони і розповідають про місце виробництва цих машин ).
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1 Роль машинобудування у сучасному світі.
Виступ учня з презентацією про історію розвитку машинобудування.
Сучасні машини є дуже різноманітними за розмірами, складністю, функціями, які виконують. Для їх створення необхідні знання з багатьох предметів.
«Мозковий штурм»
Учням пропонується написати назви наук, знання яких необхідні для створення сучасних машин.
З розвитком сучасного машинобудування пов’язане формування технопарків.
Технопа́рк — науково-інноваційний центр, територіально виділений комплекс, який об’єднує в собі організації, фірми, об’єднання, що охоплюють весь цикл здійснення інноваційної діяльності від ґенерації нових ідей до випуску й реалізації наукоємної продукції. Технополіс (від гр. «техно» – майстерність, уміння; «поліс» – місто, держава) – це місто передових (високих) технологій, наукових досліджень і проектно-конструкторських розробок.
Технопарки здійснюють передачу підприємствам своїх наукових винаходів у формі ліцензій, інжинірингу, лізингу.
2 Спеціалізація та кооперування у машинобудуванні.
( Аналіз схеми підручника, розгляд понять спеціалізація, кооперування. )
3 Структура та принципи розміщення машинобудування.
Учні складають на папері ментальну карту на тему «Машинобудування».
Аналіз ментальної карти. Визначення принципів, за якими розміщуються різні галузі.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1 Варіант. Цифровий диктант.
2 Варіант. Розгляньте зображення та вкажіть продукцією яких галузей вони є. Відповіді занесіть до таблиці.
VІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Рефлексія «Однохвилинне есе»
Назвіть 3 факти, які ви дізналися на уроці;
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний матеріал підручника.
Підготувати міні-проект на тему «Перспективи і проблеми розвитку машинобудування в Україні».
Підготувати презентації «Машинобудування Черкащини», «Розвиток машинобудування в Україні».