Урок-віртуальна екскурсія за повістю Зірки Мензатюк "Таємниця козацької шаблі"

Про матеріал

Урок-віртуальна екскурсія. Пропоную не тільки опрацювати зміст повісті Зірки Мензатюк "Таємниця козацької шаблі", але й здійснити цікаву та захоплюючу мандрівку, побувати у Дубно, відвідати Тараканівський форт, замок у Підгірцях, фортецю у Кам'янці-Подільському , Олеський і Хотинськийзамки. Такі уроки виховують почуття любові до рідної землі, до її героїчного минулого, шанобливе ставлення до пам'яток історії та культури.

Перегляд файлу

5 клас Урок української літератури

ТЕМА: Зірка Мензатюк.  «Таємниця козацької шаблі». 1 слайд

МЕТА: ознайомити учнів із життєписом письменниці, зі змістом твору

             «Таємниця козацької шаблі», з поняттям пригодницька повість і її

             особливостями; з’ясувати ідейний зміст твору, пізнавальне ти

             виховне значення; розвивати самостійність мислення, пам'ять, увагу, 

             уміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички

             виразного читання; виховувати почуття любові до рідної землі, до її

             героїчного минулого, шанобливого ставлення до пам’яток історії та

             культури.

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: пригодницька повість.

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу, урок-віртуальна екскурсія.

ОБЛАДНАННЯ: портрет письменниці, засоби мультимедії, інформаційні

            буклети, роздатковий матеріал.

МЕТОДИ, ПРИЙОМИ І ФОРМИ РОБОТИ: словникова робота, рольова

            гра, випереджаючі завдання, бесіда, гра «Сачок», мультимедійна

            презентація, асоціативний кущ, віртуальна екскурсія, виразне читання,

            робота з епіграфом, «Незакінчене речення», фізкультхвилинка.

ЕПІГРАФ УРОКУ:         Люби свій край, моя дитино,

                                            Бо тут з’явився ти на світ.

                                            Це місце зветься—Україна!

                                            І звідси ти почнеш політ.

                                                                           Н. Красоткіна.

 

ХІД  УРОКУ

І. МОТИВАЦІЙНИЙ  ЕТАП.

   1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку. 2 слайд

Візьмімось за руки!

Надійно і дружно

Мости побудуймо

Міцні дуже-дуже.

Мости, що єднають

Знання і уміння,

Збудуймо, додавши

Наснаги й терпіння.

                                                                          О. Саламаруха.

     Наснага й терпіння нам дуже необхідні на уроці, на якому ми вирушимо в мандри рідною Україною, зокрема відвідаємо її старовинні замки, багаті на свої таємниці та своїх привидів. А щоб екскурсія була цікавою та захоплюючою, щоб нам було тепло і затишно, хочу подарувати вам цього смайлика.

   2. Актуалізація  опорних знань, умінь.

   Світ навколо нас повний краси. Вона виявляється в кожній травинці і в дереві, у пташці, у сонці, що нас зігріває, у будинках, у яких ми живемо, у всьому, що нас оточує. Це все дихає разом з нами, живе, тримає у своїй пам’яті минуле. І ми сьогодні привідкриємо завісу цього таємничого минулого.

   Скажіть, будь ласка, чи любите ви мандрувати? Чи любите пригоди? Чому?

«Незакінчене речення»: Я ЛЮБЛЮ МАНДРУВАТИ, ТОМУ ЩО… 3 слайд

                                          Я ЛЮБЛЮ ПРИГОДИ, ТОМУ ЩО…

   Я пропоную вам вирушити в мандри сторінками повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» і разом з родиною Руснаків пережити цікаві пригоди.

ІІ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ І ПЛАНУВАННЯ УРОКУ.

  1. Повідомлення теми і мети уроку. 4 слайд

   Отже, на сьогоднішньому уроці ми познайомимося з талановитою українською письменницею Зіркою Мензатюк, із змістом її твору «Таємниця козацької шаблі». Разом з Наталкою та її батьками сядемо в чарівну машину, помандруємо від замку в м. Дубно аж до Хотинської фортеці на Дністрі, шукаючи козацьку реліквію—щаблю.

  1. Визначення основних завдань уроку.

   У ході уроку ми повинні опрацювати зміст повісті, з’ясувати тему та основну думку твору, дізнатись, що таке пригодницька повість. Я надіюся, що урок буде цікавим та змістовним, що ви отримаєте нові знання з історії нашої Батьківщини.  І наприкінці заняття ви зможете дати відповідь на питання: «КОГО МОЖНА ВВАЖАТИ СПРАВЖНІМ ПАТРІОТОМ РІДНОЇ ЗЕМЛІ?»  5 слайд

   Епіграфом уроку я взяла слова Н. Красоткіної:

   Люби свій край, моя дитино,

                                            Бо тут з’явився ти на світ.

                                            Це місце зветься—Україна!

                                            І звідси ти почнеш політ.  6 слайд

   ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Учитель.

   Україна—це унікальна держава козаків. Саме такою її знає увесь світ, і саме так себе ідентифікує більшість її громадян. У певні історичні періоди саме козаки ставали на захист рідної землі, обороняли її від ворогів. Про це писали у своїх творах багато українських письменників, серед яких і Зірка Мензатюк. Вона створила чудову повість, у якій головні герої—наші сучасники, які намагаються знайти козацьку реліквію—шаблю. Хто така Зірка Мензатюк? Про це нам розкаже……, яка отримала випереджаюче завдання—підготувати коротку інформацію про письменницю.

  1. Учень. 7,8 слайди

  Зірка Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Кіцманського району Чернівецької області. Писати почала, коли вчилася у другому класі. Це сталося так: одного разу вчителька дала додому написати переказ «Ліс восени». Почавши з переказу, Зірка написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, що збирала ліщинові горіхи, а далі й про те, яким ліс стане взимку, коли його засипле снігом. Замість кількох рядочків переказ розтягнувся на цілих п'ять сторінок. І їй так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що письменниця на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні — чимало віршиків. Однокласники чомусь не повірили, що дівчинка пише вірші сама, і стали говорити, що все те написав її прадід Олекса та й закопав, а вона викопала і видає за свої.
      Закінчивши школу, Зірка вступила на факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка. Вступ, насправді, виявився нелегким, але їй допомогли численні публікації творів у газетах, здобуте перше місце на обласній олімпіаді з української мови і літератури та ще рекомендація Спілки письменників, яку вона отримала як авторка-початківець.
    Закінчивши у 1977 р. університет з червоним дипломом, вона працювала кореспондентом газети «Радянська Україна». Робота була цікавою і відповідальною, проте швидко письменниця стала відчувати, що пише не про те, не так, як хоче, тому відмовилася від кар'єри, залишила газету і присвятила себе творчості для дітей.
    З 1995 р. Зірка Мензатюк — член Національної Спілки письменників України; з 1997 р. веде в дитячому журналі «Соняшник» рубрики «Храми України», «Фортеці України», «Щоб любити», «Щоденник мандрівника»; з 2004 р.  автор рубрики про святині України в освітній радіопередачі для школярів «АБЦ» Національного радіо.
   Казки письменниці почали друкувати в журналах «Барвінок», «Соняшник», «Малятко», у закордонному журналі «Веселка», який виходив у США і Словаччині.
   У 1990 році видавництво «Веселка» випустило її першу книжку казок «Тисяча парасольок». Невдовзі в тому ж видавництві вийшла друга книжка «Арніка» (1993) — казка про найчарівніше зілля Карпат. У видавництві «Лелека» побачила світ книжка «Мільйон мільйонів сестричок»(1999).
    У 2002 р. як спеціальний випуск журналу «Соняшник» вийшла друком книга про найвідоміші церкви та монастирі України, адресована дітям,- «Наші церкви: історія, дива, легенди», де у цікавій, доступній формі письменниця оповідає про різні стилі церковної архітектури, будову іконостаса, про чудові ікони України, найвизначніших українських святих, вміщує легенди і перекази, багато з яких на той час публікувалися вперше.       Не могла письменниця не написати і казок про Київ — нашу столицю — казкове місто, про яке складали казки ще за княжих часів. Всі ми їх знаємо: казку про киянина з Подолу Кирила Кожум'яку, про чарівницю Добраду та ін. І от у 2006 р. «Видавництво Старого Лева» надрукувало книгу під назвою «Київські казки». Цього ж року у видавництві побачили світ ще два видання письменниці  «Таємниця козацької шаблі» і «Казочки-куцохвостики», яке здобуло титул «Книжка року-2006» у номінації «Дитяче свято» і 3-тю премію київського ярмарку «Книжковий світ-2006» у номінації «Краща дитяча книга».
   У 2007 р. у видавництві «Букрек» вийшла книга «Катрусині скарби», в якій письменниця знайомить юного читача з традиційним народним мистецтвом України. Цього ж року у видавництві «Граніт» побачила світ збірка казкових історій «Як до жабок говорити» про пригоди хлопчика-мрійника Іванка, якого називали чарівним не за те, що він умів робити чудеса всілякі, а тому, що вірив у них. Разом з ним можна навчитися говорити до жабок, равликів, ластівок та інших істот, зрозуміти, чому долиною цвіте бузьків вогонь, ведмежа цибуля та заяча конюшина. 

   У своїх казках Зірка пише про вічні цінності українського народу. У 2008 р. у видавництві «Школа» побачила світ її книжка «Макове князювання», в яку включено казки про наші свята, адже саме в них приховано багато казкового, чарівного! От хоча б перетворення звичайного яєчка в красуню-писанку, що несе на собі чарівні знаки. Про неї письменниця розповіла в казці «Писанка». Або звичай справляти на Великдень обновки, про який нам нагадує вірш Тараса Шевченка «На Великдень, на соломі». Чому їх справляли? Що вони значили? Про це — казка «Молоданчик». А хіба не варті казок свято Івана Купала, коли зілля набирається найбільшої сили, або повна краси й поезії Зелена неділя, в якій можна віднайти загублену гармонію життя, і Різдво, і Спаса та Маковія, і чимало інших свят. Вони прикрашали її дитинство, без них життя втратило б свої найяскравіші барви, тому бережімо їх!
    Зірка Мензатюк — лауреат міжнародного літературного конкурсу у США, літературної премії імені Лесі Українки, Наталі Забіли.

3. Гра «Сачок».  9,10 слайди

   Перевіримо , як ви запам’ятали зміст повісті. Пропоную вам із запропонованих речень «виловити» тільки ті, що є правильними. Записуємо тільки номери речень.

  1. У подорож сімейство Руснаків вирушило на чорному джипі.
  2. Пану Богдану з’являвся привид-патріот.
  3. Пан Богдан довідався у привида, що козацька шабля, яку треба було знайти, була загублена на старому бойовищі, можливо, у замку чи фортеці.
  4. Накульгував, елегантний до неможливості, гладенько зачесаний. ЦІ слова про пластуна Северина.
  5. Наталя потрапила в пастку і впала в колодязь без води в Тараканівському форті.
  6. Коштовності князів Острозьких із замку в місті Дубно загарбав російський імператор Петро І і вивіз їх до своєї столиці.
  7. Козацьку шаблю Наталя знайшла у Кам’янець-Подільському замку.
  8. Коли Руснаки щось не так робили, то привид-козак шаленів, хапався за голову, крутив пальцем біля виска.
  9. У Берестечко Руснаки приїхали у дев’яту п’ятницю після Великодня, коли туди збираються свідомі українці вшановувати пам'ять загиблих козаків.
  10.  Козак Щур, який зрадив побратимів, перетворився на відьмака Щуровського і був присутній на балу у Підгорецькому замку.
  11.  У Підгірцях дівчину викрали і силоміць притягли на бал відьмаків.
  12.  В Олеському замку  Руснаків заарештували за крадіжку шаблі.
  13.  Якби Наталя з батьками не змогла вчасно відгадати загадку Антипка, вона змушена була б усе життя говорити неправду.
  14.  Не горіх, а тверде. Не панни, а в узорах жупани. Стрілець їх сватав, та й голову склав. Косий хрест. Ця загадка стосувалася фортеці у Кам’янці-Подільському.

КЛЮЧ ВІДПОВІДЕЙ: 2,3, 5,6, 8,9,10,13.  11 слайд

4.Учитель.

    Зірка Мензатюк полюбляє подорожувати, і робити це любить з рюкзаком за плечима, з наметом, з вогнищем, розпаленим ввечері біля нього. Під час однієї з таких мандрівок і народився у неї задум повісті «Таємниця козацької шаблі». Спершу вона хотіла написати про пригоди з чарівним автомобілем. Але в повісті мав бути мотив, заради якого і здійснюється подорож. Цим мотивом і стала козацька шабля.

5. Асоціативний кущ.

    ЩО ВИ ЗНАЄТЕ ПРО КОЗАЦЬКУ ШАБЛЮ? ЧИМ ВОНА БУЛА ДЛЯ КОЗАКА? ЯКІ АСОЦІАЦІЇ ВИКЛИКАЄ У ВАС СЛОВО ШАБЛЯ?

12,13 слайди

 

 

   Шабля—це різновид холодної зброї. Вона має клинок довжиною більше 100 сантиметрів, хрестовину (гарду) та руків’я. 

   Отримати шаблю січовик міг двома способами—у спадок від батька або здобути в бою.

   Шабля—символ військової звитяги.

6. Бесіда за змістом повісті. Віртуальна екскурсія архітектурно-історичними пам’ятками України.

     І ось нарешті ми вирушаємо у віртуальну мандрівку у пошуках козацької шаблі. Спільно з родиною Руснаків на їхній чарівній машині Машці вирушаємо до замку у місті Дубно. Що ми знаємо з історичних джерел про це місце? Інформацію про нього нам підготувала….

 

Повідомлення учня про замок в Дубно (випереджаюче завдання).

14 слайд

  Замок виник як фортеця волинян у Х ст. Зруйнований монголами в 1240–1241 рр. Приблизно в кінці XIV — початку XV ст. ( є дані, що це був

1492 рік) князь Федір Острозький спорудив дерев'яно-земляне укріплення, яке, звичайно, мало дещо інший вигляд, аніж тепер. Ця споруда була оточена земляними валами, огороджена дерев'яним частоколом по периметру і тісно забудована всередині житловими та господарськими приміщеннями. За всю історію замок, збудований Острозьким,  не було жодного разу захоплено ворогами. А захопити його намагалися татари, росіяни і шведи. Під замком були прокладені широкі кам'яні підземні ходи-тайники, куди під час ворожих нападів ховалися місцеві жителі зі своїм майном. Тут зберігалися запаси провізії для оборонців під час облоги. Вірогідно, що на території замку деякий час існувала своя церква. Сьогодні територія замку є Державним історико-архітектурним заповідником.

* Чи сподобався замок Наталі?( Так).

* Кого зустріла Наталя в Дубно? (Антипа)

* На який вчинок підмовив Наталю Антип? (Таємно від батьків відвідати Тараканівський форт).

* Чому так поступив Антип? ( Він хотів збити зі шляху Руснаків, затримати їх, сам прагнув першим знайти шаблю).

* Який сон приснився Наталі в готелі? ( Їй приснився привид, що дивився на неї із сумним докором, сказав, що тільки за сам держак шаблі давали йому найкращий табун коней і три тисячі овець. А дівчинка її не вберегла).

 

 

Повідомлення про Тараканівський форт( випереджаюче завдання).

 15 слайд 

    Тараканівський форт—оборонна споруда, архітектурна пам'ятка 19 століття. Розташована неподалік від села Тараканів Дубинського району Рівненської області, у мальовничій місцевості над рікою Іквою. Він має форму ромба зі сторонами до 240 метрів. Ззовні він оточений глибоким ровом із земляними валами, укріпленими потужними стінами. У центральній частині форту зведена двоповерхова казарма, до якої ведуть чотири підземні ходи, прокладені під другим земляним валом. Там розташовувались житлові, складські та господарські приміщення для артилерійської роти та штаб коменданта форту. Периметр форту складений зі 105 так званих безпечних казематів і, щоб до них потрапити, треба було подолати подвійну лінію оборонних рубежів.  Форт мав численний гарнізон (у казематах форту могло розміщатися 800 осіб) та був добре озброєний (оснащений далекобійними гарматами великого калібру).

  • Чи потрапила Наталя в Тараканівський форт? Що з нею там сталося?
  • Які почуття пережила там дівчинка? Про це ми послухаємо від неї самої. ( Рольова гра. Переказ описуваних у повісті подій від імені героїні).

УЧЕНИЦЯ. 16 слайд

   Я ледве вмовила батьків, щоб ми повернули у форт. Я, звичайно, дотримала свого слова, даного Антипові,  і зберегла таємницю. Я видерлася на високу кручу, але форту тут не було. Я розгубилася, але вирішила йти дальше. Минула стежкою горб і… не повірила власним очам: по той бік у пагорб були вмуровані двоповерхові каземати. Так ось який це форт!!!Вритий у землю, мов кротяча нора, замаскований, наче засідка хижого звіра!

   Я оглянулася. Дорога, яка привела мене сюди, пірнала в темний тунель. Він мав вивести до внутрішнього двору, куди мені і треба було. Було страшно, та разом з тим і цікаво. Я ступила в пітьму. Спочатку було нічого, а потім щось зашуміло, залопотіло, мене огорнув жах. Але я продовжувала бігти вперед.

   Раптом я вибігла на місце, про яке мені розповідав Антип. Тут я мала заховатися. У стіні було два вузькі входи. Я не знала, який мені потрібен. Раптом я почула голоси: розмовляли двоє чоловіків. Це, мабуть, власник шаблі і покупець. Мені потрібно сховатися. Я кинулась у ближчий хід…

   Спочатку я не збагнула, що сталося. А коли зрозуміла, що потрапила в глибокий кам’яний колодязь, з якого нема виходу, перелякалася. І я закричала. Але на допомогу мені не прийшов ніхто.

   Через деякий час я захотіла їсти і пити. Я уявляла, що про мене напишуть у газеті, що була така-то собі дівчинка, яка, жертвуючи своїм життям, урятувала старовинну реліквію

  Я бачила вбитих горем батьків. І зрозуміла, що Антип свідомо направив мене у цю пастку. Але навіщо?

  • Хто врятував Наталю?
  • А що зробив Антип, зустрівши батьків Наталі, коли вона сама перебувала у форті?

 

 

 

Повідомлення учня про битву під Берестечком.  17 слайд

  • Про яке місто говорить мама Наталки на початку повісті: «Кожен порядний українець має побувати….»? (Берестечку).
  • Що ви дізналися про це місто із сторінок твору?

   Поблизу міста Берестечка на Волині знаходиться місце знаменитої легендарної битви загонів Богдана Хмельницького з польським військом у червні 1651 року. Ця битва закінчилася поразкою козаків, бо у розпал бою їх зрадили союзники—кримськотатарське військо на чолі з ханом залишило поле бою, прихопивши з собою і гетьмана Б.Хмельницького, який намагався їх повернути. Козацьке військо залишилося без ватажка. Полковники вирішили припинити бій і відступати через болото. Для прикриття відходу основних частин залишили кілька невеликих загонів. Ці козаки всі загинули. Їхні останки лежали в торфі 300 років, разом з ними там були мушкети, шаблі, кулі, ложки, одяг та інші речі. Зараз вони зберігаються в музеї.

  • Діти, знайдіть у тексті повісті місця опису битви. Зачитайте. (Розділ 4:с.40-42 від слів …Зранені козацькі полки…до слів стоять кам’яні хрести.  Розділ 6: с.63-64 від слів І ляхи рушили…до слів Та він летів безоглядно. Розділ 7: с.76-77 від слів Їх стояло три сотні  до слів Лицарська смерть козакові дорожча. Розділ 7: с. 78-79 від слів Бій на острові довершувався до слів Знову гомонів майдан).
  • Якими постають козаки з прочитаних уривків?
  • Які риси були визначальними для справжнього козака?
  • Не випадково саме в Берестечку відбулася і зустріч Наталі з Антипом. Яку загадку він розказав дівчині? Для чого? (Щоб знайти шаблю і її власника. Не горіх, а тверде; не панни, а в узорах жупани; стрілець їх сватав та й голову склав. Косий хрест).
  • З ким ще зустрілася дівчина в місті?( З пластунами).
  • До якого замку дальше помандрували Руснаки?(До Олеського).
  • Що сталося з ними по дорозі туди ми дізнаємося після фізкультхвилинки.

 

ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА. 18 слайд

 

  • Як сімейство Руснаків замість Олеського замку потрапило до замку в Підгірцях?
  • Що нам розкаже про цей замок…?

Повідомлення учня про замок у Підгірцях (випереджаюче завдання).

19 слайд

  Замок було збудовано протягом 16351640 років за вказівкою коронного гетьмана Станіслава Конєцпольського. Він є одним із найкращих в Європі.  Замок має форму квадрата, сторона якого дорівнює приблизно 100 метрів. На його рогах розташовані п'ятикутні бастіони.

    Замок збудований з цегли і каменю. Між внутрішньою і зовнішньою стінами замку влаштовано каземати. Вимощена гладкими кам'яними плитами покрівля казематів утворює тераси, огороджені балюстрадами. Ці тераси, очевидно, використовувались для прогулянок, а в разі військової потреби — для розміщення гармат. Вістря бастіонів увінчують витесані з каменя-пісковику витончені сторожові вежі-кавальєри. Зі сходу, півдня і заходу замок оперізує смуга оборонних укріплень, важливими елементами якої є глибокий, облицьований каменем рів і земляні вали.

   На території замку знімали сцени відомого фільму «ДАртаньян і три мушкетери». Має замок і свого привида—Білу Паню.

  • Яка пригода сталася з Наталею у цьому замку?
  • Як дівчинка врятувалася від нечистої сили?

 

 

Учнівське повідомлення про Олеський замок.  20 слайд

   Олеський замок — пам'ятка архітектури та історії XIII–XVIII століть, розташований у селі Олесько, Буського районуЛьвівської області. Один із найдавніших в Україні замків, імовірно, побудований одним із синів галицько-волинського князя Юрія Львовича на пагорбі, який височить серед заплави р. Ліберція. Нижче, по схилу гори, кільцем проходив вал із частоколу, далі вал з водяним ровом. Навколо була заболочена непрохідна рівнина, тобто замок був добре захищений і укріплений.

    Уперше замок згаданий в історичних джерелах 1327 року.

  • Яка неприємна пригода сталася з Руснаками у цьому замку-музеї?
  • Чи була тут шабля?
  • Куди дальше попрямувала сімя?

 

 

Учнівське повідомлення про фортецю у Кам’янці-Подільському.  

21 слайд

   Кам’янець Подільський – місто, в якому споруджено фортецю, що не має аналогів у Європі… Легенда говорить, що турецький султан

Осман ІІ, тримаючи Кам’янець в облозі, запитав: «Хто збудував це укріплене місто?». У відповідь почув: «Сам Бог». «То нехай же Бог і здобуває його!» – сказав султан і, знявши облогу, відступив. Так за Кам’янець – Подільською фортецею закріпилася репутація “побудованої рукою Бога”. Природа подарувала фортеці високі прямовисні береги і широке русло річки , а людина спорудила високі стіни з амбразурами. Фортеця є складовою частиною Національного історико-архітектурного заповідника «Кам'янець», що належить до «Семи чудес України».

  • Які пригоди знову чекали на Наталю та її батьків по дорозі до фортеці?  (Перегороджена колодою дорога, мордовороти в чорних масках, заїхали на вербу).
  • Як врятувалися з верби наші герої?

 

 

 

Учнівське повідомлення про Хотинський замок.  22 слайд

  Хотинська фортеця  фортеця XIIIXVIII століть у місті Хотині на Дністрі, що в Чернівецькій області. Її кілька разів руйнували і відбудовували. Нею володіли польські королі і турецькі феодали. Була вона власністю й наших козаків. Хотинська фортеця веде свій початок від Хотинського форту, що був створений у X столітті князем Володимиром Святославичем як одне із укріплень південного заходу Русі. Форт, який згодом було перебудовано на фортецю, розміщувався на важливих транспортних шляхах, що з'єднували Київ із Пониззям (пізнішим Поділлям) і Придунав'ям. У 1621 році під стінами фортеці відбулася нерівна битва польсько-козацького війська проти численної турецької армії. Тоді і загинув легендарний гетьман Петро Сагайдачний.

   Із пагорба добре видно саму фортецю. Якщо уважніше придивитися до замкових  стін, то можна помітити, що їх опоясує орнамент з червоної цегли. Нижні чотири ряди утворюються прямокутниками, а верхні два—трикутниками, увінчаними хрестами. Виглядає, як «жупани в узорах».

   Сьогодні «Хотинська фортеця» є Державним історико-архітектурним заповідником, одним з семи чудес України. 

  • Хто з героїв повісті зібрався біля цієї фортеці? Назвіть усіх.
  • Чи зуміли батьки Наталі переконати власника шаблі не продавати її?
  • Чому шабля мала залишитися в Україні?
  • Хто допоміг Руснакам і як у перемовинах з власником шаблі?
  • Чому зникла вся нечиста сила? (Боялися шаблі).
  • Чим нагородили пластуни Наталю?( Нашивкою—відзнакою пластунів).
  • Герої повісті шукають і знаходять козацьку реліквію, цінну річ—шаблю. Але вони не підозрюють, що вже володіють найбільшим багатством.  Що це, на вашу думку, за багатство?(Любов до України, гордість за своїх предків, пошана до історичного минулого).
  • Як одним словом можна назвати таких людей?(Патріотами).
  • Хто у повісті є патріотом? Чому?
  • КОГО МОЖНА ВВАЖАТИ СПРАВЖНІМ ПАТРІОТОМ РІДНОЇ ЗЕМЛІ? 23 слайд
  • Чи вважаєте ви себе патріотами?
  •  Незакінчене речення: «Я—ПАТРІОТ, ТОМУ ЩО…»

IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.

  1. Визначення теми та основної думки повісті.

УЧИТЕЛЬ. Ми зупинилися з вами у кінцевому пункті нашої

віртуальної екскурсії, відвідавши відомі історико-архітектурні пам’ятки країни, опрацювали зміст повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».  Як ми сформулюємо тему цього твору? 24 слайд

Тема: зображення подорожі сім’ї Руснаків у пошуках реліквії—козацької шаблі; опис незвичайних пригод Наталочки Руснак; мандри історичними місцями, де відбувались важливі події, битви; шалені перегони, небезпечна,цікава,сповнена містики і захвату мандрівка замками України.

Чому вчить цей твір? Що возвеличує і засуджує?

Основна думка: цей твір вчить нас любити свою рідну землю, вчити власну історію, берегти історичні пам’ятки; уславлює мужність, героїзм, винахідливість, рішучість Наталки та її друзів; засуджує зло, жорстокість, Антипа та подібних йому лжепатріотів. 

  1. Теорія літератури. 25 слайд

ПОВІСТЬ - це великий за обсягом твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб. 
ПРИГОДА – це непередбачувані події , що трапляються з ким-небудь. 
ПРИГОДНИЦЬКИЙ ТВІР - це твір із захопливим сюжетом про складні випробування, через які проходять герої. В основі цього твору— гострі конфлікти, а герої— учасники багатьох цікавих подій, у яких з великою силою виявляються їх розум, винахідливість і мужність. Ці герої розкривають таємниці, здійснюють відкриття, показують чудеса відваги.
ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ це твір,у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.

  1. Бесіда-підсумок.
  • Чому «Таємниця козацької шаблі»--пригодницька повість?
  • Хто з героїв твору вас приваблює найбільше? Чому?
  • З ким із них ви б хотіли дружити?
  • Які риси ви б хотіли виховати в собі?
  • Якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони, на вашу думку, могли стати?
  • Що символізує шабля у творі?
  • Чи потрібно було її рятувати? Чому?
  • Що нам,  українцям, потрібно берегти й захищати?
  • Які висновки для себе ви зробили?
  1. Коментування епіграфу уроку. 26 слайд
  2. Коментоване оцінювання учнівських відповідей.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. 27 слайд

  1. Обов’язково: підготуватися до контрольної роботи: повторити про «Повість минулих літ», творчість Олександра Олеся, Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».
  2. За бажанням: скласти акровірш «Шабля».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Виставна Ірина Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сергієнко Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
8984
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку