Конспект уроку
інтегрованого курсу «Громадянська освіта»
у групі 21/19
Підготувала
Викладач громадянської освіти
Безкровна В.А
26.03.21р. Тема: Права дитини
Очікувані результати діяльності учнів:
Зання і розуміння: знає зміст понять: «права і свободи дитини», види прав і свобод дитини, міжнародні документи з прав людини і прав дитини;
Вміння і навички :пояснює поняття права і свободи дитини розвиває вміння тлумачити поняття «права і свободи людини і дитини», описувати види прав і свобод дитини і наводити приклади; аналізувати зміст окремих статей, Конвенції ООН про права, конституції України, Загальної декларації прав людини; аналізує зміст окремих статей, Конвенції ООН про права, конституції України, Загальної декларації прав людини.
Обладнання: Загальна декларація прав людини, Конвенція ООН про права дитини, плакати ,присвячені захисту прав дитини, вислови про права людини,презентація,
Основні поняття: Права людини, права дитини, гарантії прав і свобод,конвенція, декларація.
Лозунг: Всі люди народжуються рівними та вільними в правах
Давайте менше говорити про обов’язки дітей,а більше про їх права. Права людини починаються з прав дитини
Перебіг уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ»(2хв)
Повідомлення мети уроку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ(3хв)
Добрий день учні. Я вітаю всіх вас на нашому уроці. Як і завжди, першим що ми зробимо, перевіримо ваші знання із попередніх тем.
5. Чи існують у світі загальні правила,принципи стандарти з прав людини?
Висновок:Міжнародне співтовариство приділяє значну увагу розвиткові та забезпеченню прав людини. Першим великим актом стала Загальна декларація праві свобод людини,прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1984р.З вересня 1953р. була прийнята Європейська конвенція про захист прав людини та основних свобод
ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ(3хв)
Вам потрібно зробити правовий аналіз ситуацій.
Хлопець не виконав домашнє завдання, за що отримав ?. Вдома, від батька дістав так, що опинився у лікарні.
Чиї права порушено?
Які обов’язки не виконав син?
Розвязавши цю ситуацію
На першому курсі ви проходили предмет ОТЗ. Ми вивчали дуже багато різних документів для того,щоб влаштуватись на роботу по вашій спеціальності. Ви повинні знати ,як правильно підписувати договори. Які права та обов’язки ви повинні мати при влаштуванні Але ж сьогодні ви просто учні,ще не робітники які теж мають свої права і обов’язки. І на майбутнє вивчай права і знай свої обов’язки. Дитинство – це найважливіший,самобутній,неповторний період становлення особистості. Тому саме дитина потребує найбільшої уваги та захисту. Сьогодні ми з вами поговоримо про проблеми захисту прав дитини
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (30хв)
У різні епохи неоднаково дивилися на виховання та догляд за дітьми. У 17 -18 ст. на дітей починають звертати увагу, - шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, пісні та музику. А хіба давніше діти не мали іграшок? - запитаєте ви, так - не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виросла - одягала вбрання як у дорослих. У середньовічній Німеччині слово дитина було синонімом слова дурень. Дітям було нелегко, не було законів, які б оберігали їх життя.
Проте, 1924 р. у місті Женева було прийнято Декларацію прав дитини.
У 1959 р. було прийнято Декларацію прав дитини.
Декларація – латинське слово, у перекладі означає «оголошення, заява» - це
документ, у якому викладено основні принципи, офіційно проголошені державою, міжнародними та іншими організаціями, у якому визначено основні права кожної людини у світі й передбачено, що вони є основою свободи, справедливості й миру.
У Декларації передбачено, що всі люди народжуються вільними і рівними у
своїх правах і що не можна їх піддавати дискримінації через національну, етнічну, релігійну, расову ознаки, а також через стать, політичні переконання. У ній 10 статей, 10 принципів захисту прав дітей. А в 1989 році країни світу підписали Конвенцію про права дитини, яка набула чинності в України з 27 вересня 1991 року.
А у 1989р. прогресивні країни світу підписали Конвенцію прав дитини.
Конвенція — угода, міжнародний договір між державами з певних питань.
У Конвенції ООН про права дитини записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років.
У 1991 р. Україна приєдналася до Конвенції, а у 2001р. - прийняла закон «Про охорону дитинства».
Запитання від Феміди в тестовій формі із взаємоперевіркою
1. У 1948 році була прийнята ……прав людини (Декларація)
2. Дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося …(18 років)
3. Що є найціннішим для людини? (Життя)
4. Основний документ України, в якому закріплені права,свободи і
обов’язки людини ….(Конституція)
5.Перша конституція в Україні була написана Пилипом Орликом
6.Сидячи в учбовому закладі ти маєш право на освіту.
Робота з витягом з Конвенції ООН про права дитини
Зараз глибше познайомимося із правами дитини згідно Конвенції. Конвенція складається з преамбули та 54 статей, написаних шістьома мовами. ООН має комітет із прав дитини. Кожна держава звітує йому про заходи, яких ужито згідно з Конституцією. Головне завдання Конвенції - забезпечити дітей особливим піклуванням і допомогою, надання необхідного захисту, сприяння родини як основному осередку у якому росте і виховується дитина.
Робота із змістом Конвенції.( Роздрукувати і роздати дітям)
Стаття 2 - усі діти мають рівні права.
Стаття 6 - право на життя та охорону здоров’я
Стаття 13 - право висловлювати власну думку ( якщо це не порушує прав інших людей)
Стаття 19 - дитина не має бути жертвою насильства та війни.
Стаття 20 - діти, позбавлені родини, мають право на охорону та опіку.
Стаття 24 - право на медичне обслуговування.
Стаття 27 - право на гідний рівень життя.
Стаття 28 - право на навчання.
Стаття 31- право на гру, відпочинок, дозвілля.
Стаття 32 - дитина не має примушуватися до важкої праці, не може бути скривджена та зневажена.
Діти, запам’ятайте - права нерозривно пов’язані з обов’язком. Важливо є не лише знати свої права, а й виконувати обов’язки!
Давайте пригадаємо обов’язки (Кожна група озвучує свої обов’язки а інші доповнюють.Групова робота)
1. Поважати і любити близьких та друзів.
2. Бути толерантним до людей.
3. Дотримуватись режиму харчування.
4. Сумлінно навчатись.
5. Активно працювати на уроках.
6. Старанно виконувати домашні завдання.
7. Дотримуватись норм і правил поведінки.
8. Цінувати і дбати про своє здоров'я.
9. Дотримуватись правил етикету.
10. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.
11. Не ображати і не принижувати оточуючих.
Які існують механізми захисту прав дитини/людини?
Права дитини набуті із досягненням певного віку(робота з витягом Сімейного кодексу та Конвенцією про права дитини та презентацією «Права дитини» .)
Діти мають право:
V.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ(3хв)
Вправа «Справедливий суд»(Резервна вправа)
Учасники діляться на групи і отримують картки з завданнями.
Вам потрібно зробити правовий аналіз ситуацій.
Мета: навчитися давати юридичну оцінку певним ситуаціям, вміти захищати свої права та свободи.
Ситуація1. Тетяна та Сергій стали щасливими батьками чудової доньки. Вони вирішили дати їй ім΄я Весна. Представники органів реєстрації актів цивільного стану відмовили батькам у реєстрації під таким ім΄ям і сказали,щоб обрали яке-небудь нормальне ім΄я Засмучені батьки пішли не зареєструвавши дитину,щоб ще раз подумати над ім΄ям. Чи було в даній ситуації порушення прав дитини?
Ситуація 2. Батьки 12 річної Світлани вирішили виїхати за кордон. Про своє рішення вони повідомили доньці. Дівчинці це рішення не сподобалось,адже вона повинна була залишити своїх друзів і школу. Із рішенням батьків вона не погоджувалась,однак батьки не хотіли слухати аргументів доньки,оскільки рішення вже було прийняте. Чи було порушені права Світлани?
Ситуація 3. 14 річний Дмитро,прослухавши лекцію, про право на свободу думки і слова,вирішив,що хоче сказати своєму сусіду -12 річному Олегу - все ,що про нього думає. При цьому він використовував нецензурну лексику та принизливі слова. Чи було в цій ситуації порушення прав дитини?
Ситуація 4. 14 Тамара вирішила ,що вона достатньо доросла і може самостійно обирати собі релігію. Тому вона прийняла рішення стати буддисткою і водночас вегетаріанкою,хоча це не було передбачене релігійними постулатами. Батьки висловили заперечення щодо обох нововведень і примусили Тамару ходити до церкви та їсти м'ясо. Чи були порушені права дитини?
Ситуація 5. Руслана мала можливість пересуватися в інвалідному візку. Вона дуже цікавилася сучасним мистецтвом. Одного разу в місті була виставка творів Пікассо. Руслана давно мріяла відвідати таку виставку. Вона швидко зібралася до музею.однак виявилося, що виставка була розташована,а в будинку де вона відбувалася,був відсутній ліфт. Чи були в цій ситуації порушені права дитини?.
Ситуація 6. Батько 9 річного Сергія покинув сім΄ю й ніякої матеріальної допомоги не надає. Мати Сергія ніде не працює,вона жебракує в метрополітені й примушує сина стояти поруч. Якщо він відмовляється,мати лякає його тим,що перестане годувати й вигоне з дому. Які правові рішення , на ваш погляд,мають бути прийняті?
Ситуація 7. Неповнолітніх учнів 9 класу затримала міліція. Однак батьків про це не повідомили. Як потрібно діяти в даній ситуації? «Правозахисники»Відгадайте про які права дитини йдеться?
Право на імя:
«Добре імя - найкраще багатство»;
«Дерево міцне корінням,а людина друзями»;
Право на громадянство:
«Де рідний край ,там і рай»;
«Кожному мила своя сторона»;
Право на спілкування:
«Що сторона,то новина»
«Умій сказати ,умій і змовчати»
Право на освіту:
«Освіта надає людині гідності»;
«Здобудеш освіту- побачиш багато світу»;
«Книжку читай і розуму набирай»;
Право на життя:
«Як будемо в дружбі жити -нас нікому не зламати»;
«Мир будує – війна руйнує»
Право жити в родині:
«Нащо великий клад,коли в сім΄ї лад»;
«Сини і дочки одного дерева листочки»
«кожна родина – частина держави»
Право на повагу до власної гідності:
«Стався до інших людей так як би хотів,щоб відносились до тебе»
«Миром дорожити - людям довго жити»
Право на захист:
«Де закон там і захист»;
«До злого не ходи,стороною його обійди»
Право на житло:
«Щасливий той,хто щасливий у своїй оселі»
(Гра крокодил)(2хв)
За допомогою жестів потрібно показати вид права
- Усі діти мають право вільно висловлювати свою думку.
- Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
- Усі діти мають право на повноцінне харчування.
- Усі діти мають право на отримання освіти.
- Усі діти мають право на медичну допомогу.
VІ. РЕФЛЕКСІЯ. У вигляді смайликів
VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ(2хв)
У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх та вміти ними користуватися. Але слід знати не лише свої права, а й обов’язки. Прагнучи відстояти свої права, не порушуйте права інших! Пам’ятайте! Незнання закону не звільняє вас від відповідальності за ваші вчинки, дії або бездіяльність.
VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ(2хв)
Дякую всім присутнім за увагу, учням за роботу. Молодці, ви гарно попрацювали. Прочитати ст.. 32-36 підручника Громадянська освіта 10 клас О.О.. Гісем, О.О. Мартинюк .
Завдання на вибір
Підготувати твір-роздум за темою:
1.Чи можуть бути в учнів права без обов’язків?
2.День без обов’язків - день без прав.