Тема. Дієслово. Роль дієслова у реченні.Зв’язок дієслова з іншими частинами мови. (Вправи 316-324).
( автор підручника Л.О.Варзацька)
Очікувані результати
Після цього уроку учні/учениці зможуть:
- встановити зв’язок дієслова з іншими частинами мови;
- продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу .
План змісту уроку
1.Повторення про дієслово , як частини мови.
2.Відпрацювання лексичних одиниць та граматичних структур дієслів через виконання завдань.
Регламент уроку
1. Вступна частина – до 7хвилин.
2.Основна частина- до26хвилин
3.Заключна частина – до 7 хвилин.
Обладнання: диск до підручника, зведена таблиця відомостей про дієслово.
Організація пізнавальної діяльності учнів
I.Вступна частина уроку.
1.Створення емоціонального настрою.
Подивіться один на одного і скажіть всі в один голос:
« Я – найкращий, ТИ – найкращий, МИ – найкращі» та потисніть один одному руки.
2.Актуалізація опорних знань.
3.Мотивація навчальної діяльності.
Давайте пригадаємо, що ви знаєте про дієслово.
Метод « Кластер»( дієслово).
4.Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні у нас тема уроку « Повторення вивченого про дієслово».Ми повторимо все , що знаємо про дієслово, з’ясуємо роль дієслова в реченні та наприкінці уроку визначимо кращого знавця української мови. Тому ви всі маєте працювати на повну силу. А чи знаєте ви, що дієслово по вживаності у мовленні займає ІІ місце після іменника, хоча іменників в українській мові у 2 рази більше.
Інтерактивна вправа «Очікування»
- Чого кожен з вас очікує від уроку?
Я очікую, що …
Цей урок навчить мене …
( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах; … Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )
Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку:
точно і красиво висловлювати свої думки;
злагоджено працювати в парах та групах;
зумієте переконати всіх, що любите і знаєте рідну мову.
ІІ.Вступна частина уроку.
1. Читання епіграфа до уроку.
«Весна прийшла так якось несподівано» (Ліна Костенко).
— Знову поетичні рядки нашої улюбленої поетеси допомагають почерпнути нові знання з української мови. Прослухайте вірш повністю у музичному супроводі і розгляньте малюнок на с. 146.
— Які слова змальовують весну і зиму наче живих істот?
— У якому значенні вжито ці слова прямому чи переносному?
— На які питання вони відповідають?
— До якої частини мови належать слова, що означають дію?
Послухайте вірш Д.Білоуса « Частини мови» і дайте відповідь на запитання: — Чому дієслово отримало таку назву?
Чи ти задумувавсь, відкіль оті
у нашій мові злитки золоті?
Як намистини, диво калинове —
частини мови!
Візьмімо назву — дієслово,
само підказує, що діє слово!
Ще й прикладу на нього не навів,
а вже до півдесятка дієслів!
Дмитро Білоус
— Що означає дієслово?
— Для чого воно слугує у мовленні?
2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 317).
— Із поданих складів утворіть слова.
— До яких частин мови належать слова веснонька, весніє, весняний? Обгрунтуйте свою думку.
— Доберіть до слова весніє інші дієслова, які передають, що відбувається навесні. (Зеленіє, розпускається, лине, співає, летять, квітнуть.)
3. Запис речення під диктування. ( Вправа318)
— Запишіть: «Земля одягається в розкішну сукню». Розберіть речення за членами речення.
— Зробіть висновок про роль дієслова у реченні.
— Розгляньте таблицю на с. 147 і порівняйте дані зі своїми висновками.
Фізкультхвилинка.
2) Самостійна робота. Виконання вправи 319.
— Ми звикли уявляти весну в образі прекрасної дівчини. А от наші предки створили і чоловічий образ весни. Прочитайте текст «Ярило» і уявіть образ цього юнака. Яким ви його бачите?
— Дієслова надають цьому образу руху, динаміки. Випишіть дієслова, які відтворюють дії Ярила.
— А тепер з цими дієсловами складіть і запишіть речення про маленького хлопчика.
— Чи ви помітили, як змінився характер тих самих слів?
3) Гра «Я тобі, ти – мені»
Ми сьогодні вже згадували споріднені слова. Пропоную вам погратися. Я вам іменник, а ви мені – спільнокореневе дієслово.
Мрія - мріяти
Любов – любити
Ціна – цінувати
Шана – шанувати
Життя – жити
Дружба – дружити
Здоров’я –
VI. Підсумкова частина уроку.
1.Вправа « Мікрофон»
Аркуш самооцінки
|
Бали від 0 до 2 |
1. Метод « Кластер». |
|
2. Добір дієслів – синонімів. |
|
3. Вибірковий диктант (виписати дієслова) |
|
4. Складання речень. |
|
5. Добір спільнокореневих дієслів |
|
6.Каліграфічнеоформлення роботи |
|
Підсумок |
|
2.
Домашнє завдання.
1. Вправа 320 або
2. Для тих, хто хоче знати більше: проекспериментувати - спробувати розповідати про щось лише дієсловами.