Урок вивчення нового матеріалу

Про матеріал
На даному уроці застосовуються методи критичного мислення,які допомагають учневі розвивати природні якості,творчо самореалізуватися.
Перегляд файлу

Тема.  Дієслово. Роль дієслова у реченні.Зв’язок дієслова з іншими частинами мови. (Вправи 316-324).

                                                                    ( автор підручника Л.О.Варзацька)

Очікувані результати

Після цього уроку учні/учениці зможуть:

  • визначати роль дієслова в реченні;

 -   встановити зв’язок дієслова з іншими частинами мови;

  • змінювати дієслова за числами і вводити їх у речення ;
  •  доводити власну думку;
  • стр;

-     продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу   .

                        

                        План змісту уроку

1.Повторення про дієслово , як частини мови.

2.Відпрацювання лексичних одиниць та граматичних структур дієслів через виконання завдань.

                                       Регламент уроку

           1. Вступна частина – до 7хвилин.

       2.Основна частина- до26хвилин

       3.Заключна частина – до 7 хвилин.                  

      Обладнання: диск до підручника, зведена таблиця відомостей про дієслово.

                     Організація пізнавальної діяльності учнів

I.Вступна частина уроку.

1.Створення емоціонального настрою.

Подивіться один на одного і скажіть всі в один голос:

« Я – найкращий, ТИ – найкращий, МИ – найкращі»  та потисніть один одному руки.

2.Актуалізація опорних знань.

  • Ви навчаєтеся у дуже гарній школі, яка, я знаю, має свою назву. Яку?  (Мрія)
  • До якої частини мови відноситься це слово. Що ви можете сказати про цей іменник? (що?,  загальна назва, неістота, ж.р, однина, Н.в., в реченні може бути підметом або другорядним членом)
  • Давайте доберемо до слова мрія ознаки – прикметники. Мрія ( яка?) казкова, гарна, заповітна, світла.
  • Яку частину мови ми називаємо прикметником?
  • А хто може мріяти? (я, ти , він вона, вони) . Ці слова називаються … (займенниками. Як можуть змінюватися займенники?
  • У кожного із вас є мрії. І ви мабуть дуже хочете, щоб вони… ( збулися, здійснилися, справдилися).
  • До якої частини мови ми віднесемо ці слова?
  • Так, це дієслова.

3.Мотивація навчальної діяльності.

Давайте пригадаємо, що ви знаєте про дієслово.

Метод « Кластер»( дієслово).

4.Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні  у нас тема уроку « Повторення вивченого про дієслово».Ми повторимо все , що знаємо про дієслово, з’ясуємо роль дієслова в реченні та наприкінці уроку визначимо кращого знавця української мови. Тому ви всі маєте працювати на повну силу.  А чи знаєте ви,  що дієслово по вживаності у мовленні займає ІІ місце після іменника, хоча іменників в українській мові  у 2 рази більше.

Інтерактивна вправа «Очікування»

- Чого кожен з вас очікує від уроку?

Я очікую, що …

 Цей урок навчить мене …

 ( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе;   будемо працювати в групах, парах; … Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )

Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку:

точно і красиво висловлювати свої думки;

 злагоджено працювати в парах та групах;

зумієте переконати всіх, що любите і знаєте рідну мову.

 

ІІ.Вступна частина уроку.

1. Читання епіграфа до уроку.

«Весна прийшла так якось несподівано» (Ліна Костенко).

— Знову поетичні рядки нашої улюбленої поетеси допомагають почерпнути нові знання з української мови. Прослухайте вірш повністю у музичному супроводі і розгляньте малюнок на с. 146.

— Які слова змальовують весну і зиму наче живих істот?

— У якому значенні вжито ці слова прямому чи переносному?

— На які питання вони відповідають?

— До якої частини мови належать слова, що означають дію?

Послухайте вірш Д.Білоуса « Частини мови» і дайте відповідь на запитання: — Чому дієслово отримало таку назву?

                                        Чи ти задумувавсь, відкіль оті

у нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове —

частини мови!

Візьмімо назву — дієслово,

само підказує, що діє слово!

Ще й прикладу на нього не навів,

а вже до півдесятка дієслів!

Дмитро Білоус

— Що означає дієслово?

— Для чого воно слугує у мовленні?

2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 317).

Із поданих складів утворіть слова.

— До яких частин мови належать слова веснонька, весніє, весняний? Обгрунтуйте свою думку.

— Доберіть до слова весніє інші дієслова, які передають, що відбувається навесні. (Зеленіє, розпускається, лине, співає, летять, квітнуть.)

3.  Запис речення під диктування. ( Вправа318)

— Запишіть: «Земля одягається в розкішну сукню». Розберіть речення за членами речення.

— Зробіть висновок про роль дієслова у реченні.

— Розгляньте таблицю на с. 147 і порівняйте дані зі своїми висновками.

Фізкультхвилинка.

2) Самостійна робота. Виконання вправи 319.

— Ми звикли уявляти весну в образі прекрасної дівчини. А от наші предки створили і чоловічий образ весни. Прочитайте текст «Ярило» і уявіть образ цього юнака. Яким ви його бачите?

— Дієслова надають цьому образу руху, динаміки. Випишіть дієслова, які відтворюють дії  Ярила.

— А тепер з цими дієсловами складіть і запишіть речення про маленького хлопчика.

— Чи ви помітили, як змінився характер тих самих слів?

3) Гра «Я тобі, ти – мені»

Ми сьогодні вже згадували споріднені слова. Пропоную вам погратися. Я вам іменник, а ви мені – спільнокореневе дієслово.

Мрія -    мріяти

Любов – любити

Ціна – цінувати

Шана – шанувати

Життя – жити

Дружба – дружити

Здоров’я –

VI. Підсумкова частина уроку.

1.Вправа « Мікрофон»

  • Чи справдилися ваші очікування від уроку?
  • Пропоную вам закінчити речення:   Сьогодні на уроці я …
  • Які дієслова ви тільки що використали?
  • Ми ще раз переконалися, що без дієслів висловитися неможливо.
  • Я теж ними скористаюся. Я щаслива, що у мене сьогодні були саме такі учні, я вам вдячна за роботу.

Аркуш самооцінки

 

Бали від 0 до 2

1. Метод « Кластер».

 

2.  Добір дієслів – синонімів.

 

3. Вибірковий диктант (виписати дієслова)

 

4.  Складання речень.

 

5. Добір спільнокореневих дієслів

 

6.Каліграфічнеоформлення роботи

 

Підсумок

 

2.

 

  

 

 

 

 Домашнє завдання.

1. Вправа 320 або

2. Для тих, хто хоче знати більше: проекспериментувати - спробувати розповідати про щось лише дієсловами.

 

docx
Додано
27 січня 2020
Переглядів
1959
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку