КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (10 клас)
Тема: Просторічні слова та стилістичні функції їх
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Внутрішньопредметні зв’язки:
Міжпредметні зв’язки:
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал (таблиця, схема)
Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, міні-тренінг, бесіда, робота з таблицею, пошуково-вибіркова робота, творче редагування, дослідження-зіставлення, незакінчене речення.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент.
СВ: Доброго ранку! Сьогодні гарна погода, і настрій у вас, бачу, також гарний. На нас чекає сьогодні незвичайний матеріал. Але спочатку давайте проведемо міні-інтерв’ю:
СВ: Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу. Розпочнемо наш урок. Зараз перевіримо як ви виконали домашнє завдання.
2. Оголошення теми й мети уроку.
3. Актуалізація опорних знань
Робота з текстом. Прослухайте текст. Визначте стиль, свій вибір аргументуйте. Випишіть незнайомі слова, розтлумачте їх за допомогою словника.
— А за цю «мадаму» скільки б ви хотіли? — Вісімдесят. — Небагато й хочете… — Та ви ж подивіться: картина — не корова! — Та то так! Тільки інша дівка як на пику, так погляди — вона й твердувата! (О. Вишня «Ярмарок»)
Коментар учителя. В усному мовленні нерідко трапляються просторічні слова. Вони здебільшого мають фамільярно-розмовний або грубуватий відтінок: математичка, припертися (прийти), наколобродити, розпозіхатися, прошпетити; ляпати (говорити), нализатися, набратися (напитися), цмокнути (поцілувати), роззява, свинство і подібні. Ці слова можуть уживатися лише в розмовно-побутовому усному мовленні в обмеженій кількості чи в художньому творі для індивідуальної мовної характеристики персонажів. У науковому, публіцистичному, офіційно-діловому стилях ця лексика недоречна й неприпустима.
4. Вивчення нового матеріалу.
Просторічними називаються слова та форми мовлення, вживання яких, за висловом Б. Томашевського, «не рекомендується літературними нормами, але які фактично у вільному, непублічному мовленні охоче вживаються». Наприклад: двера, звиняйте, урем’я, жисть. До просторічних найчастіше відносять спотворені слова, які засвідчують низький рівень мовленнєвої культури. Уживаність просторічних слів не обмежена ні певною територією, ні формами спілкування, прийнятими в певних соціальних чи професійних групах людей. В художній літературі просторічні форми використовуються здебільшого для мовленнєвої характеристики дійових осіб. До різновидів просторічних форм належать сленг і вульгаризми. Термін «сленг» використовується у двох значеннях. У першому — ним позначають жаргонізми англомовного походження. В другому — такі жаргонні слова та вирази перейшли до загальновживаних шарів просторічної лексики. Наприклад: ажур — у мовленні бухгалтерів означає «на сьогодні», поза бухгалтерським середовищем — «усе гаразд»; «пасувати» в жаргоні картярів має значення «відмова від гри до наступної роздачі карт», у першому вжитку — «ухилятися від виконання своїх обов’язків».
5. Вироблення практичних умінь і навичок.
СВ: А тепер закріпимо наші знання на практиці.
Дика качка любить убиватись тихими-тихими вечорами, коли сонце вже сковзнуло з вечірнього круга, минуло криваво-багряний горизонт, послало вам останній золотий привіт і пішло спать. Це ввечері… А вранці дика качка зривається шукати вашого пострілу рано-рано, тільки-но починає на світ благословлятись. (О. Вишня)
(1 група) Гриць глянув на відділового, у якого драглисте обличчя вкрилося червоними плямами. Вересень заповідається теплий і сухий. На плацах тих лісоруби мчать стихії напролом. Доведуть вони — так буде, крізь запон скелясту рать.
(2 група) 1. Я ото хотів посовєтуваться, бо в мене щось у машині стукає (Л. Перлулайнен). 2. Чого це ви такі нервні? Перше преступленіє тягне за собою друге, а потім прийде наказаніє (М. Стельмах). 3. Живемо ми кльово, жити нам любо в селі нашім тихім (О. Некраса).
(3 група) 1. Запанували всюди бур’яни, уже і душі теж забур’яніли. І степ наш захопили братани, хай би вовки їх в тім степу поїли (Г. Щипківський). 2. То справжній кайф: без охорон протовпитися у вагон (Л. Череватенко). 3. Доля палко переконує щораз, що ось-ось настане радісна житуха. А надія тільки зробить реверанс, а зневіра все кусається, як муха (В. Березінський).
Нікчемний, ланець, католик!
Гульвіса, пакосний, престидкий,
Негідний, злодій, єретик!
За кучму сю твою велику
Як дам ляща тобі я в пику,
То тут тебе муне і чорт!
І очі видеру із лоба.
(Дідона про Енея. І. Котляревський «Енеїда»)
СВ: Прочитайте слова. Яке мовне явище засуджує автор? Як спілкуються хлопці, дівчата, діти? «Прівет», «кароче», «конєшо», «ладно», «успокойся», «не считається», «воопще». Невже це не спотворює українську солов'їну мову? До кожного вжитого в уривку росіянізму доберіть український відповідник. Поясніть, як треба ставитися до мовного суржику. Проаналізуйте своє мовлення та мовлення однокласників. Протягом кількох днів записуйте слова, яких ви хотіли б позбутися.
Примітка: Несвідоме змішування українських і російських слів та мовних форм називається суржиком. Суржикове мовлення засмічене і невмотивовано запозиченими росіянізмами (самольот, строїти, діжурний), і помилково перенесеними в українську мову російськими граматичними формами (головна біль — замість головний біль).У художніх та публіцистичних творах суржик використовують як засіб характеристики персонажів та сатиричного викриття таких суспільних явищ, як русифікація українського суспільства, зокрема народної освіти: Діствительно! — скрикнув урядник. — Я ще осінню получив бумагу сикретную од господина станового пристава: хто учитель? званіє?
СВ: Кому потрібен суржик? А нікому. Ні українцю, ні росіянину, ні греку чи болгарину, які проживають в Україні. Хіба що тим, які чужої мови не навчилися і не спромоглися опанувати свою. Кожного з нас суржик має ображати як людину, як громадянина, як українця. Невже у своїй державі на ім’я Україна ми не можемо бути таки українцями, а не суржиковими хохлами? Будьмо ж мудрими! Зберігаймо наш скарб — мову.
6. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок
7.Домашнє завдання
СВ: Записати 10 просторічних слів, що вживаються у вашому оточенні, ввести їх у контекст. Дібрати до цих слів нейтральні синоніми.
8. Підсумок («Незакінчене речення»)
На уроці я дізнався (дізналася) про … .
На уроці я навчився (навчилась) … .
Я не зовсім зрозумів (зрозуміла) … .
Мені сподобалось … .
9. Виставлення оцінок.