Урок."Пряма мова. Діалог. "5 клас

Про матеріал
Відкритий урок в 5 класі на тему "Пряма мова. Діалог. "Метою уроку є узагальнити та систематизувати знання учнів про пряму мову і діалог, перевірити рівень навчальних досягнень учнів з даної теми, вдосконалити вміння інтонувати речення з прямою мовою, будувати діалог та розставляти розділові знаки при них; розвивати творчі здібності учнів;прищеплювати любов до усної народної творчості.
Перегляд файлу

Тема: Пряма мова. Діалог.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про пряму мову і діалог, перевірити рівень навчальних досягнень учнів з даної теми, вдосконалити вміння інтонувати речення з прямою мовою, будувати діалог та розставляти розділові знаки при них; розвивати творчі здібності учнів;прищеплювати любов до усної народної творчості.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Вид уроку: програма телепередач.
Завдання: закріпити основні поняття з теми; формувати уміння та навички грамотного спілкування в процесі складання діалогів, правильної розстановки розділових знаків в реченнях з прямою мовою.
Обладнання: , ноутбук, фотокартки героїв різних казок, смайли, мультимедійна дошка, мікрофон, .
 Підготовка до навчально-виховної діяльності на уроці: детальне ознайомлення зі змістом та вимогами навчальної програми з предмета, робота з підручником, психолого-педагогічною та методичною літературою, вивчення досвіду роботи інших учителів, самоаналіз результатів власної діяльності, створення плану-конспекту уроку.
 ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент. Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці
Вчитель: 
Добрий день, діти! 
Станемо рівненько,
Усміхнемось веселенько.
Ще один важливий крок 
Зробимо за цей урок.
Глибше вивчимо ми мову
Солов’їну і чудову.
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.

СЛАЙД 2
Зверніть, будь ласка, увагу на смайли, які розташовані на слайді. Підніміть, будь ласка, руки ті в кого веселий настрій, як на першому малюнку, а тепер ті в кого – сумний, як на другому. Впевнена, що в кінці уроку у всіх буде веселий та піднесений настрій.

http://uchni.com.ua/pars_docs/refs/56/55608/55608_html_79a3b146.jpghttp://uchni.com.ua/pars_docs/refs/56/55608/55608_html_5a62c331.jpg

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення виду уроку, теми і мети

(СЛАЙД 3)
Вчитель: Діти, тема нашого сьогоднішнього уроку “Пряма мова. Діалог.” Урок-програма передач.
Діти записують тему, вчитель оголошує мету.

Вчитель: (СЛАЙД 4)
Мета нашого уроку: узагальнити та систематизувати знання про пряму мову і діалог, перевірити рівень навчальних досягнень з даної теми, вдосконалити вміння інтонувати речення з прямою мовою, будувати діалог та розставляти розділові знаки при них; розвивати творчі здібності; прищеплювати любов до усної народної творчості.
Слово вчителя. 

– Сьогодні в нас урок незвичайний. По-перше, у нас на уроці гості. А ще тому він незвичайний, що наш урок відрізняється від попередніх. Всі ви любите дивитися телевізор. А чи замислювалися ви, як створюють програми телебачення? Створюють їх люди багатьох професій. На телебаченні працюють редактори, оператори, журналісти, диктори. Уявімо, що ми зараз працюємо над створенням програми телепередач. Звичайно є багато студій: “Інтер”, “1+1”, а ми з вами попрацюємо на телестудії “101 телеканалу”. Зверніть увагу на програму телепередач нашого каналу.
Програма телепередач. СЛАЙД 5
 


  1. Хочу все знати. 

  2. Слабка ланка

  3. З джерел народної мудрості.

  4. У світі тварин.

  5. Cміхопанорама.

  6. Хвилина відпочинку.

  7. В гостях у казки.

  8. Відеоматеріали.

  9. Бліц-інтерв’ю. 


Вчитель: за цією програмою ми будемо працювати на уроці.І всі види роботи будемо виконувати за назвою телепередачі.

Діти,зверніть увагу,я тримаю в руках зірочки упіху, які отримають ті учні,які будуть активно працювати .А в кінці  уроку кожен ,хто отримав ці зірочки-підрахує їх кількість і це впливатиме на оцінювання вашої роботи на нашому цікавому уроці.
ІІІ. Узагальнення і систематизація вивченого
Розпочинаємо програму телепередач.

Передача “Хочу все знати. (СЛАЙД 6)
 

  1. Що називається прямою мовою? (Чужа мова, передана дослівно від імені того, кому вона належить)
  2. Чим супроводжується пряма мова? (Словами автора та безпосередньо прямою мовою. Слова, що вказують, кому належить пряма мова і як вона висловлена, називаються словами автора)
  3. Що таке монолог? (Розмова однієї особи)
  4. Що таке діалог? (Розмова двох осіб).
  5. З чого складається діалог? (з реплік).
  6. Що таке полілог? (Розмова трьох і більше осіб)

Любі  діти, я пропоную вам порівняти особливості вживання розділових знаків при прямій мові та при діалозі і дати відповідь на питання (СЛАЙД  7)

- Що є спільного у написанні, а що відмінного?

Пряма мова

Діалог

  1. А: ,,П''.
  2. А: ,,П!?''
  3. ,,П'', - а.
  4. ,,П!?'' – а.

-- Р, – а.

-- Р! – а.

-- Р? – а.

2.Робота з підручником.

 А тепер свої знання ви застосуєте при виконанні вправи з підручника

Відкрийте сторінку       Вправа        .

 

Передача “Слабка ланкаСЛАЙД 8
Ця передача допоможе виявити слабку ланку в класі. Напишемо вибірковий диктант,де ви повинні будете вибрати речення з прямою мовою і побудувати їх схеми. Пояснити вживання розділових знаків. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

 В зошитах запишіть виб.диктант.Під час виконання цього завдання ви повинні бути уважними,щоб не потрапити до слабкої ланки.
Вчитель: 7.  Вибірковий диктант  . Записати речення з прямою мовою , накреслити схему кожного.

 1.«Ой  Костику, коли вже ти нарешті підростеш?» - питала мама.

2.Іноді в народі кажуть: «Набрид гірше від гіркої редьки».

3.Бабуся казала, що це дуже велика ріка.

4.Згадаймо відоме прислів’я: «Будь високий , як верба, а багатий, як земля».

5.У народі говорять, що калина материнська любов і мудрість.

6..Марійка, схвильовано, закричала : « Нарешті я повертаюсь додому!»

 

   А тепер переконайтеся,чи правильно ви виконали завдання.  СЛАЙД 9

Оцінювання.

 

Передача “З джерел народної мудрості” (робота за варіантами) слайд 10
Вчитель: Діти, скажіть будь ласка, що таке прислів’я? (Короткий влучний вислів, який образно та лаконічно передає нащадкам висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь предків).
– У вашому тексті є речення з прямою мовою. Доберіть з довідки прислів’я, яке за своїм змістом відповідало б тексту і запишіть їх як пряму мову. Поставте розділові знаки і поясніть їх.
І варіант

Якось малий Петрусь прийшов до дідуся на пасіку і почав кидати у вулик дрібні камінці. Бджоли вилетіли й покусали його.

– … сказав дідусь Петрусеві.
Після цього хлопчик ніколи не дратував бджіл.
Довідка
1.Що посієш, те й пожнеш.

2.Як гукнеш, так і відгукнеться.

3.Купив біду за свої гроші.


ІІ варіант

Посварились якось ноги, руки, рот і очі. Що з того вийшло? Як ноги не схотіли ходити, а очі дивитися, руки працювати, рот їсти, усе тіло почало слабнути і сохнути. Тоді всі зрозуміли, що нерозумно сваритися, і вони взялися разом до праці. Правду кажуть старі люди: …
Довідка
1.Диму без вогню не буває.

2.Без труда нема плода. 

3.В товаристві лад – усяк тому рад.


Передача “У світі тварин” (парна робота)(усно) СЛАЙД 11

За даним початком закінчити твір-мініатюру про тварин, використовуючи діалог.

СЛАЙД 12

Наприклад, 

Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво:

— Любі мої, не бійтеся мене. Приступіть ближче, я хочу вам щось дуже важливе сказати.

Але звірі не підходили, і тільки Ведмідь, ледве-ледве переводячи дух, запитав:

— А ти ж хто такий?

— Підступіть ближче, я вам усе розповім, — лагідно й солодко говорив Лис. Звіpі трохи наблизилися до нього, але зовсім близько — не наважилися.

^ 1-й ряд Заєць-Сонько

Заєць-Сонько любив поспати. Прокинеться, враз згадає: …

2-й ряд Лелеки

Лелеки прилітають з далекого краю і сідають на нашому подвір’ї …

^ 3-й ряд Їжачок

Через пеньки і колоди чимчикує їжак. Тягне він у нору запашне листя…


ФІЗХВИЛИНКА(Слайд 13)

Раз, два, три, чотири!

Три, чотири, раз, два!

Розболілась голова.

Треба трішки відпочити,

щоб нового ще навчитись!

Підтягнулися, присіли,

Пострибали, знову сіли!

Вийшла пауза мала

До роботи нам пора


Передача “Сміхопанорама” СЛАЙД 14

Прослухайте  діалог про смішний випадок із шкільного життя. Скільки реплік у діалозі? 

***

– Сергію, знайди, будь ласка, дієслово у реченні “Хлопчик відпочиває”-запитала вчителька.

– Тут немає дієслова.-відповів учень.

– Чому?

– Дієслово відповідає на питання “що робити”, а хлопчик нічого не робить.

 

Завдання:а тепер виконайте таке завдання в зошитах(слайд 15)-перебудуйте перші 2 речення на речення з непрямою мовою. Прочитайте перше речення ,як його треба перебудувати на речення з непрямою мовою?  …А тепер виконайте письмово це завдання.


^Передача “В гостях у казки”

Вчитель: Ми вивчали з вами народні казки і читали багато казок побутових та фантастичних. Прочитайте діалог дійових осіб,відгадайте з якої це казки та розіграйте цей діалог.
 

    Чого ви, тату, зажурилися? Що пан казав?
    Та тут, дочко, таку пан загадку загадав, що я й не надумаю, що воно й є.
    А яка ж загадка, тату? — Маруся питає.
    Та така: що є в світі ситніше, прудкіше, миліше над усе?
    Е, тату, — ситніше над усе — земля-мати, бо вона всіх годує й напуває; прудкіше над усе — думка, бо думкою враз куди хоч
перелетиш; а миліше над усе — сон, бо хоч як добре та мило чоловікові, а все покидає, щоб заснути.
    Чи ба, — каже батько, — адже й справді так! Так же я й панові казатиму.

(Мудра дівчина)

СЛАЙД 17.18
 

  • — Здорові, діду!
  • — Здоров, сину!
  • — Куди йдете, діду?
  • А той каже:
  • — Ходжу по світу, з біди людей виручаю.
  • А ти куди?
  • — До царя на обід.
  • — Хіба ти, — питає дід, — умієш зробити такий корабель, щоб сам літав?
  • — Ні, — каже, — не вмію!
  • — То й чого ж ти йдеш?
  • — А бог його знає, — каже, — чого! Загубити не загублю, а може, там моє щастя закотилося.
  • — Сідай же, — каже, — та спочинеш трохи, пополуднуємо. Виймай, що там у тебе в торбі.
  • — Е, дідусю, нема тут нічого, найчерствіший хліб той, що ви й не вкусите.
  • — Нічого, виймай!
  • (Летючий корабель) СЛАЙД 19,20

ІV.ПІДСУМКИ
Передача “Бліц-інтерв’ю”. СЛАЙД 21
Вчитель: Ці слова для вас малознайомі. Наші журналісти опрацювали матеріал і зараз пояснять, що вони означають.
Бліц перша частина цього слова вжита в значенні “дуже швидкий”.
Інтерв’ю бесіда з якою-небудь особою для радіо чи телебачення.

Отже, бліц-інтерв’ю означає – швидка бесіда чи відповідь. СЛАЙД 22

Відповідь записати в зошити.
 


  1. Розмова двох осіб це – … (діалог).

  2. Розмова декількох осіб одночасно без вказівки на автора це – … (полілог).

  3. Перед реплікою ставиться … (тире).

  4. Пряма мова завжди береться в … (лапки).

  5. Після слів автора перед прямою мовою ставиться …(двокрапка).

  6. Кожна репліка починається з нового … (рядка).


Вчитель. От і закінчився урок. Ви всі старанно працювали в нашій телестудії над створенням програми.Підведемо підсумок. Зараз підрахуйте зірочки успіху,ті ,хто їх отримав.(учні називають кількість зірочок) Отже,найактивнішою на уроці була…  і за це вона(він отримує …балів.)…

А за пиьмові роботи ви отримаєте оцінки на натупному уроці. Складіть свої матеріали в зошити. Я їх опрацюю й оціню рівень ваших досягнень за тему, враховуючи працю на попередніх та сьогоднішньому уроках з теми.

ІV. Домашнє завдання СЛАЙД 19

 

1)Знайти в народних казках діалоги і переписати в зошити розмову ваших улюблених героїв(8- 10 реплік).
2)Творчий рівень : Скласти  зимову казку,використовуючи пряму мову або діалог .

СЛАЙД 20

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Божемовська Наталія Вікторівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 серпня 2019
Переглядів
8383
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку