Тема: Шлях Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва
Мета: подати соціальне та психологічне вмотивування поведінки Чіпки; розвивати вміння характеризувати образи, аргументовано висловлювати власну думку щодо життєвого вибору героїв твору, формулювати власне розуміння понять честь, справедливість, людська гідність, пояснювати способи їх утвердження; спонукати учнів до усвідомлення значення життєвого вибору для становлення і самореалізації людини; розвивати пам'ять, зв'язне мовлення, мислення.
Хід уроку
1. Кроссенс Що це за твір?
1 |
2 |
3 |
8 |
9 ? |
4 |
7 |
6 |
5 |
Панас Мирний. Життя й творчість
Орієнтовні відповіді
1. Пшеничне поле Чіпки
2. Вареник (Чіпка Варениченко)
3. Пацюк (Пацюк – один з друзів Чіпки)
4. Отара овець (Чіпка пас овець)
5. Горобець
6. Галя
7. Злочинець, розбійник
8. Воли
9. Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
2. Складіть схему-опору до теоретичного блоку щодо твору.
3. Літературна загадка. Визначте тему уроку, з ясувавши зміст уривку з твору Тараса Григоровича Шевченка:
Один у другого питає,
На що нас мати привела?
Чи для добра? Чи то для зла? Нащо живем? Чого бажаєм?
І, не дознавшись, умираєм.
Справді, перед кожним з нас рано чи пізно постає питання: "Навіщо я живу на світі? Яке моє призначення? Яка я людина - добра чи зла?" запитання доволі складні. Не завжди людина знаходить на них відповідь. Люди ж оцінюють одне одного за вчинками: це добродій, а цей - нікчема чи навіть злочинець.
В усі часи філософи, поети прагнули розпізнати зло, дізнатись, чому воно існує. Про це йдеться у Біблії, в усній народній творчості. На жаль, тільки в казках добро завжди перемагає зло, у житті ж ми часто стаємо свідками утвердження зла.
Сьогодні воно не лише не зникло, а стало сильнішим, ніж будь-коли. Хто у цьому винен? У чому причина? Літературознавець Василь Пахаренко у книжці про Т. Шевченка "Незбагнений апостол" пише: "Зло існує для того, щоб людина ставала Людиною, переборюючи його, щоб вона могла усвідомити добро і робити добро".
Науку добра і зловісну суть зла нам, крім Біблії, усної народної творчості, допомагає осягнути художня література, зокрема роман Панаса Мирного ...
III. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності учнів.
Яке значення має правильний життєвий вибір для становлення і самореалізації людини?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Поміркуймо
- Як ви розумієте проблему вибору?
- Чи завжди людина має вибір? Від чого це залежить?
2. Творче завдання. Робота в парах
Створити загальнолюдський моральний кодекс на основі прислів’їв, приказок.
3. Дослідження
Спробуємо дослідити, чи дотримувався в своєму житті головний герой роману цих принципів. Досліджуємо основні події життя Чіпки (дитинство, юність, молодість, зрілість), зазначаючи, що саме мало вирішальний вплив на формування Чіпки як бунтаря, правдошукача та Чіпки-злочинця.
Робота в групах
1 група – дитинство
2 група – молодість
3 група - зрілість
Результатом роботи стане Т-таблиця + -
Записуйте риси його характеру,
+ |
|
добрий справедливий працьовитий люблячий здатний кохати співчутливий бажає служити громаді
|
озлоблений піддається під вплив зневірений слабкодухий
|
Індивідуальне завдання – побудувати узагальнену лінію життя Чіпки
1 група – дитинство
Пригадаймо, чиїм сином був Чіпка.
Мати - зневажена селянка, яка й хати власної не мала. Єдине багатство - це працьовиті руки й чесна душа.
Батько - панський попихач, утікач із панської неволі, москаль. Тобто, Чіпка походить з тих найбільш обділених, уярмлених українців, які народжувалися й виростали з тавром невільника. А тут ще й — «байстрюк», «виродок». Чіпка змалечку відчув себе нелюбим, відкинутим, другосортним. Так мало радості й добра зазнав, і так багато болю.
Які особливості характеру проявляв Чіпка в дитинстві та юності? Чи щось насторожило вас?
Найкращі свої риси малий проявляв у спілкуванні зі своїми добрими наставниками - бабусею Оришкою та дідусем Уласом: він виявляв свій природний розум, метикуватість, прагнення творити добро. Водночас рано усвідомлена соціальна кривда сприяла тому, що виростав хлопець надто нервовим, озлобленим, готовим до помсти. Пригадується, як у відповідь на покарання Чіпка хоче підпалити обійстя свого хазяїна Бородая. Насторожує і момент, коли разом із пустотливим та байдужим Грицьком Чіпка з насолодою відкручує голови горобцям. Можна простежити, як у нього з дитинства розвивається неконтрольоване психікою почуття помсти, яке часто перевершує саму правду.
2 група – молодість
Розкажіть про Чіпку-хлібороба, охарактеризуйте його почуття і настрій в той період життя?
Чому так тяжко сприйняв герой те, що в нього забирають землю?
Що є свідченням слабкої волі Чіпки?
Хто підказував йому вихід із становища?
Чіпка любив землю, знав їй ціну - і не лише матеріальну. Недаремно, саме тут, серед полів, до Чіпки прийшло кохання. Разом із землею він втрачає віру в справедливість, у людей: «Що тепер я? Людський потикач, наймит?.. Пропало, все пропало, і добро, і душа пропала…, бо немає правди між людьми».
Мотрі також було жаль землі, але найстрашніше було втрачати сина. Відчуваючи серцем недобре, вона каже: «Навіщо, це ти, сину, сам собі лихо робиш? Це ж ти сам себе з світа зживаєш. Плюнь ти на ту землю!.. Що ж робити?.. Жили ж он без землі кілька літ, та хліб їли. й тепер не сидітимемо без нього. Тоді ти малий був, — сама пучками та ручками заробляла, — та не померли з голоду. А тепер — не те, що тоді!.. Тепер і ти заробляєш, і я допоможу».
Хіба це не було добрим научуванням? Але Чіпка не послухався матері. Відтоді він то втрачає людську подобу, то знову приходить до тями і стає тим бажаним, добрим Чіпкою, що подобається й автору й читачам.
3 група - зрілість
Які вчинки Варениченка викликають у вас осуд?
У яких випадках він чинить переступи, порушує найголовніші правила народної моралі й етики?
А в яких епізодах Чіпка проявляє кращі риси свого людського єства — розсудливість, мудрість, доброту?
Дайте оцінку вчинкам Ничипора після вигнання із земства?
Пристрасть Чіпки до чарки, невміння правильно оцінити свої вчинки викликають осуд. Тверезіючи, він розумів, що чинить щось жахливе, але знову в горілці топив біль, а разом із ним і все те добре, що залишилося в його душі. Селяни розуміли страждання скривдженого парубка, проте не прощали йому злочинного життя, зневажливого ставлення до матері. Не прощає йому й автор. То чи не повторює Чіпка своїм життям той логічний ряд: неволя — приниження — пияцтво — злочин.
У хвилини розпачу з вуст Чіпки прозвучали зболені слова: «Де ж правда?» Так і не знайшов він відповіді на це питання в суспільстві, серед якого жив. А вибори до земства, які стали підлим обманом і наругою над безграмотними селянами, остаточно вбили віру в справедливість. Аморальність пореформеної Росії автор показав через підкупи, хабарництво, вражаючий цинізм чиновників.
Але й сам Чіпка виявився не гідним поваги людей. Озлобленість і мстивість керують його вчинками. Грабежі на шляхах він називає «відбиранням свого», зрівнюванням багатих з бідними. Отже, відплата за особисту кривду стає потворною, злочинною стосовно інших. Коли ж Чіпка остаточно знавіснів, розтоптав надії коханої дружини Галі на щасливе родинне життя, втопив рештки своєї честі в безневинній крові родини Хоменків, вироком прозвучали Галині слова: «Так оце та правда?! Оце вона!!!»
У народі кажуть: ніколи не приймай рішення у гніві. Чіпка ж не замислювався, перш ніж зробити якийсь крок. Його серце ніколи не радилося з розумом, ставало сліпим у злобі й часто вело на слизьку дорогу. Тому всі його добрі наміри й помисли були перекреслені жахливими вчинками, кривавими злочинами
Індивідуальне завдання – побудувати узагальнену лінію життя Чіпки
Що означає слово «слизький»?
- Чи можна життєвий шлях Чіпки назвати «слизькою дорогою»?
- Які злети і падіння були в житті Чіпки?
- Що стало останньою краплею, що призвело до злочину?
Яке із згаданих на початку уроку прислів’я могло б стати коротким підсумком його безславного кінця?
Інтерактивне навчання: навчальна технологія «Мікрофон».
Учні відповідають по черзі на поставлене запитання, передаючи одне одному уявний «мікрофон».
V.Підсумок
Яке значення має правильний життєвий вибір для становлення і самореалізації людини?
Як бачимо, Чіпка - психологічно складна, вразлива натура. У ньому поєднуються добро і зло, з правдошукача він перетворюється на кримінального злочинця. Невміння знайти шляхи боротьби проти кривдників, "крива стежка" бунтарства зробили Чіпку "пропащою силою". Навіть найблагородніші пориви перекреслюються злочином.
VI. Домашнє завдання
Дібрати цитати до образів жінок
Мотрі, Оришки; Галі, Христі; Явдохи