Урок Вивчення роману Панаса Мирного "Хіба ревуть воли, як ясла повні?"

Про матеріал
Розробка з циклу уроків роботи над вивченням роману Панаса Мирного "Хіба ревуть воли, як ясла повні?"
Перегляд файлу

Тема: Жіночі образи в романі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

Мета: (формування компетентностей): предметні: повторити жанр твору, допомогти глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору; ключові: розкрити роль і характери жіночих образів роману, їхню неоднозначність; комунікативні: розвивати навички характеристики героїв, засобів їх творення, вміння дискутувати, толерантно обстоювати власні думки; загальнокультурні: сприяти осмисленню цінностей життя людини, його наповненості й сенсу

 

Хід уроку

  1.       Організаційна частина.
  2.    Актуалізація опорних знань учнів.

1. Цитатник.  Що це за герой? Як визначили? Які підказки запам ятали?

1. А й дитина ж то вийшла – на славу! Повновиде, чорняве, головате, розумне… Тільки якесь невеселе, вовчкувате, тихе.

2. Дуже любив Чіпка казки слухати. В казках його зроду розумна голова знаходила немалу роботу. Казка була йому не вигадкою, а билицею. Не раз хлопець рівняв казку до життя, а життя до казки – і само собі міркувало, дивувалося…

3. Таких парубків часто й густо можна зустріти по наших хуторах та селах. одно тільки в цього неабияке – дуже палкий погляд, бистрий, як блискавка. Ним світилася якась незвичайна сміливість і духова міць, разом з якоюсь хижою тугою…

4. А Чіпка – наче таке собі діло вигадав – кожнісінький день гуля та й гуля… Зовсім пустився берега… Допився до того, що ні знадвору, ні в хаті нічого… Аж задувся від гульні та недоспаних ночей…

Хто впливав на життя Чіпки?

Наскільки важливими в його житті були жінки?

Пригадайте, які жіночі образи змальовує автор. Ким вони доводяться Чіпці?

Оформіть схему.

ІІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Які риси українського народу вияскравлює кожен жіночий образ роману? (сформуємо ідеал української жінки)

Проблемне завдання (2)

Чи відповідає усталеним нормам народної моралі сучасна українська жінка? Що залишилося незмінним, що з явилося нового, а що втрачено назавжди?

IV.Робота над темою уроку

1. Робота в групах. Презентація жіночих образів роману

План характеристики героя літературного твору

1. Дані про героя (з якого твору, головний чи другорядний, центральний чи епізодичний).

2. Портрет героя (якщо змінюється, то як саме?)

3. Вчинки героя. Як вони розкривають його внутрішній світ?

4. Ставлення до героя інших персонажів твору. Чим воно зумовлене?

5. Додаткові художні відомості ( деталі, описи, тощо, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які відбуваються з ним).

6. Ставлення автора до свого героя.

7. Ваше ставлення до героя.

Результатом нашої спільної роботи буде заповнена схема-фішбоун (на дошці імена героїнь написати різною крейдою). Ми зможемо визначити, який ідеал української жінки.

 

2. Презентація досліджень жіночих образів. У процесі виступів кожної групи виконуєте записи, заповняєте таблицю. Починаємо з представлення завдань. Яка група почне, потрібно впізнати героїню.

1. Це  одна з найтрагічніших жіночих постатей в українській літературі. У її життi не було щастя, радостi. (Мотря)

Завдання для груп

Чи зазнала Мотря щастя у своєму житті?

Чи була вона щасливою матір ю?

Яких помилок припустилася у вихованні небажаної і складної за вдачею дитини?

Якою свекрухою Мотря була?

Чому Мотря сама заявила на Чіпку у волость? Як це її характеризує?

Якими рисами характеру наповнили таблицю?

2. «Оришка справді душі не чула в Чіпці: так його любила й жалувала! І цяцьок йому надає, й іграшок яких там — полив’яного півника, свистілочку, а їсти — сама не доїсть — йому зоставляє…”

Завдання для груп

Чи є провина баби Оришки в тому, що Чіпка став злочинцем?

Чому бабуся для хлопця була ближчою за матір?

Які риси варто виокремити в баби Оришки?

3. “Маленька, кругленька, швидка й жвава, одягнена в зелене убрання, між високим зеленим житом, — вона здавалася русалкою…”

Як називається розділ, у якому так зображено Галю?

Завдання для груп

Галя прагнула змінити Чіпку. Чи вдалося це їй?

Хвилинка театралізації

Знайдіть у тексті роману рядки, де описується сцена відчаю, розчарування Галі, зачитайте і прокоментуйте її.

Як ви вважаєте, чому, виростаючи у такій злочинній сім ї, Галя не стала такою ж, як її батьки?

Чому Галя покінчила життя самогубством?

Які риси вписали в таблицю?

Індивідуальні завдання

4. «Весела, моторна й робоча дівчина, хоч і невелика красуля»

Чи було сімейне життя Христі спокійним?

Що спільного у Галі й Христі? У чому полягає відмінність між цими образами?

Як охарактеризували Христю?

5. “Дівча щоночі бачило якихсь людей, котрі приносили до батька-матері всяке добро, та оддавали скритно до схову. Воно й само привчалося до того… стало піднімати усе, що тільки лежало не приглянене…”

“З року на рік, підростаючи та розумнішаючи, робилася Явдошка все хижіше та хижіше; до горілки привчилася, як до води.”

Завдання для груп

Чому Явдоха не стала порядною жінкою?

Якими були її життєві пріоритети?

Чи можна назвати стосунки між Явдохою та Галею близькими? Аргументуйте

Які риси характеру притаманні Явдосі?

Підсумок роботи груп. Бліц

Що уособлюють Мотря й Оришка?

Втіленням яких моральних чеснот українського народу є Оришка?

Що символізує образ Галі?

Які народні погляди втілено в образі Христі?

Що уособлює Явдоха?

Який жіночий образ роману є, на вашу думку, найбільш вдалим. Аргументуйте

Отже, змальовані Панасом Мирним жіночі образи роману втілюють прагнення до щастя, до миру і затишку. Маючи добре серце, Мотря, Галя та Христя не зазнали повною мірою материнського й жіночого щастя.

3.Отже, ідеал української жінки, дружини ( у селянському стані). Оформіть понятійне гроно

V. Підсумок

Проблемне завдання (2)

Чи відповідає усталеним нормам народної моралі сучасна українська жінка? Що залишилося незмінним, що з явилося нового, а що втрачено назавжди?

Що особисто для себе винесли з уроку? Яких дружин хотіли б хлопці? Про яких чоловіків мріють дівчата?

VI.Домашнє завдання

Або Визначити складові духовного здоров я, дібрати приклади з роману (герой + цитата)

Перечитати уривки з роману «Повія», літературну критику до твору

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Технологія збереження здоров`я дітей - презентація з основ безпеки  життєдіяльності (ОБЖ)

 

 

Цілісність здоров'я. Чинники здоров'я - ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ - ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я 4  КЛАС - О.М. Кікінежді - Богдан 2015 рік - підручник

 

Я за здоровий спосіб життя - презентація з основ безпеки життєдіяльності  (ОБЖ)

docx
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
1574
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку