Урок "ВИВЕДЕННЯ МОЛЕКУЛЯРНОЇ ФОРМУЛИ РЕЧОВИНИ ЗА МАСОЮ, ОБ’ЄМОМ АБО КІЛЬКІСТЮ РЕЧОВИНИ РЕАГЕНТІВ АБО ПРОДУКТІВ РЕАКЦІЇ"

Про матеріал
розробка уроку з хімії для учнів, що навчаються у 10 класі з алгоритмом розв'язування задач
Перегляд файлу

Урок №

 

ТЕМА. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ  РОЗРАХУНКОВИХ ЗАДАЧ: ВИВЕДЕННЯ МОЛЕКУЛЯРНОЇ ФОРМУЛИ РЕЧОВИНИ ЗА МАСОЮ, ОБ’ЄМОМ АБО КІЛЬКІСТЮ РЕЧОВИНИ РЕАГЕНТІВ АБО ПРОДУКТІВ РЕАКЦІЇ

Мета: формування предметних компетентностей: Формувати вміння і навички розв’язування задач на виведення формули вуглеводнів за загальною формулою гомологічного ряду, густиною та відносною густиною

Обладнання та реактиви: підручник, картки-завдання.

Базові поняття та терміни: густина, відносна густина, молярна маса, алгоритм, найпростіша формула, вуглеводень, маса, кількість речовини.                                                                                                                                                               

Тип уроку:комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Наскрізні змістовні лінії:

Громадянська відповідальність.

Навчатися працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи. У позаурочний час дбати про чистоту навколишнього середовища свого регіону, брати посильну участь у реалізації соціально значущих навчальних проектів.                                                                                                                                                                                                   

Здоров’я і безпека.

Дотримання правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами у лабораторії, побуті й довкіллі; усвідомлення залежності здоров’я від чистоти води, повітря, складу харчових продуктів; дотримання здорового способу життя.

Екологічна безпека і сталий розвиток

Значення засобів захисту рослин і їхній вплив на здоров’я людей та довкілля за їх неправильного використання.

Забезпечення збереження довкілля під час одержання, зберігання, транспортування і застосування вуглеводнів та їхніх похідних

Підприємливість і фінансова грамотність

Одержання алканів, етену, етину, бензену, їх застосування.

Компетентності:предметна компетентність, ключова компетентність: інформаційно-цифрова, спілкування державною мовою, екологічна грамотність і здорове життя, обізнаність та самовираження у сфері культури, математична компетентність

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, побажання хорошого настрою.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

Тестовий контроль

1.     Вкажіть загальну формулу вуглеводнів ряду бензену:
а) СnH2n+2          б) СnH2n                в) СnH2n-2              г) СnH2n-6  

2. Вкажіть структурну формулу бромбензену
а) С6H5Br        б) С6H6Br2            в) С6H12Br2                    г) С6H4Br2

3. Вкажіть назву речовини     С6H4Cl2
а) хлорбензен   б) дихлорбензен   в) трихлорбензен   г)метилбензен

4. Згадайте, як горить бензен:
а) горить майже безбарвним полум’ям;    б) горить світлим полум’ям;
в) горить кіптявим полум’ям;                    г) горить зеленим полум’ям.

5. Вкажіть продукт взаємодії бензену з нітратною кислотою:
а) хлорбензен  б) нітробензен       в) бромбензен     г) метилбензен

6. Вкажіть гібридизацію атомів Карбону в молекулі бензину:
а) sp2-                 б) sp-                   в) sp3-                  г) s-

7. Згадайте формулу молекули бензену
а) циклічна         б) плоска   в) плоска циклічна    г) лінійна

8. Встановіть відповідність між вуглеводнями та їх загальними формулами:
1) арени                            а) CnH2n+2
2) алкани                           б) CnH2n
3) алкени                           в) CnH2n-6
4) алкіни                           г) CnH2n-2   

9. Встановіть відповідність між молекулярними формулами та назвами речовин:
1) C6H5Cl                            а) нітробензен
2) C6H5Br                            б) метилбензен
3) C6H5NO2                                      в) хлорбензен
4) C6H5CH3                          г) бромбензен

10. Встановіть відповідність між вихідними речовинами та продуктами реакції:
1) C6H6 + Cl2                                        а) C6H5- NO2 + H2O
2) C6H6 + HNO3                                    б) C6H5- Cl + HCl
3) C6H6 + 3Cl2                                       в) C6H5-Br + HBr
4) C6H6 + Br2                                                             г) C6H6Cl6

Правда – неправда

1. Паризькі модельєри пропонують шанувальникам екологічні сукні з
деревини сосни, бука, дуба. (так)

2. Винайдено пляшки та іншу посуду, яку можна їсти разом із харчовими
продуктами, які в них містяться. (ні)

3. Винайдено тканини, які не потрібно прати, вони очищуються самі(так)

4. Нещодавно вченими було створено штучну чорну ікру і смажену картоплю,
які не відрізняються від природних. (так)

5. Винайдено лікувальну синтетичну тканину, яка має властивість
виліковувати такі хвороби, як кір, пневмонія, грип. (ні)

6. З нафти і кухонної солі вчені навчилися виготовляти дощові плащі,
скатертини, різну тару. (так
ІV. Мотивація навчальної діяльності

Будь яку речовину можна записати за допомогою формули.  Формула речовини – це умовний запис складу речовини за допомогою символів хімічних елементів й індексів. Щоб визначити формулу речовини, необхідно знайти елементи, які входять до її складу, і кількість атомів кожного елемента, що утворює структурну частинку цієї речовини.

Отже, тема нашого уроку…(учні записують тему уроку і формулюють мету).

V. Вивчення нового матеріалу

Задача 1

6,8г ацетиленового вуглеводню повністю прореагували із 4,48л водню (н.у.). Знайдіть молекулярну формулу вуглеводню.

Розв’язання

Дано:

V(Н2) = 4,48 л6,8 г  4,48л

m(СnH2n-2) = 6,8 г СnH2n-2+   2→ СnH2n+2

 (14n-2)г     2∙22,4 л

СnH2n-2-?

 (14n-2)∙4,48 = 2∙22,4∙6,8

 n = 5       Відповідь: С5Н8

Задача 2

1,4г алкену приєднують 0,746л бромоводню (н.у.). Знайдіть молекулярну формулу вуглеводню.

   Розв’язання

Дано:

m(СnH2n) = 1,4 г                  1,4 г      0,746 л

V(НBr) = 0,746 л СnH2n+ НBr → СnH2n + 1Br

СnH2n-?  14n г     22,4 л

 

 1,4∙22,4 = 14n∙0,746

 n= 3      Відповідь: С3Н6

Задача 3

Для каталітичного гідрування алкіну невідомого складу потрібно використати 1,7л водню (н.у.). Така ж сама маса вуглеводню під час взаємодії з бромом утворює 15,24 г тетраброміду з розгалуженим карбоновим скелетом. Визначте формулу алкіну.

Дано:    Розв’язання

V(H2) = 1,7 л     1. Складаємо рівняння відповідних реакцій:

m(СnH2n-2Br4) = 15,24г        СnH2n-2 + 2H2 СnH2n+2 

      СnH2n-2 + 2Br2 СnH2n-2Br4

СnH2n- ?  2. Обчислимо кількість речовини     водню

   що вступив у реакцію каталітичного

  гідрування алкіну : n = V/Vm ;

  n=1,7л/22,4 моль/л= 0,076 моль

 

3. Обчислимо кількість речовини брому, що вступив у реакцію:

n(Br2)= 0,076 моль

4. Обчислимо масу брому:

m(Br2) = М n = 160 г/моль 0,076 моль = 12,16 г

5. Обчислимо масу алкіну:

m(СnH2n-2) = m(СnH2n-2Br4) – m(Br2) = 15,24 – 12,16 = 3,08 г

6. Обчислюємо кількість речовини алкіну за рівнянням реакції приєднання брому:

n(СnH2n-2) = n(Br2)/2 = 0,076/2 = 0,038 моль

7. Обчислюємо молярну масу алкіну:

M(CnH2n-2) =m/n  ;          M(CnH2n-2) = 3,08/0,038 =82г/моль

8. Обчислюємо число атомів Карбону в алкіні:

  12n + 2n – 2 = 82

  14n = 84

  n=6

9. Виводимо формулу алкіну:

  С6H10                                      Відповідь: С6H10

Задача 4

Внаслідок спалювання вуглеводню масою 1,5 г утворилися  карбон (ІV) оксид об’ємом 2,24 л (н.у.) та вода масою 2,7 г. Виведіть формулу вуглеводню, якщо відносна густина його за повітрям становить 1,0345.

 

Дано:   Розв’язання

m(CxHy)=1,5г                 1. Обчислимо молярну масу вуглеводню:

V(CО2)=2,24 л               M(CxHy) = D(CxHy)пов * Mпов

m(H2O)=2,7г                   Mпов = 29 г/моль

D(CxHy)пов=1,0345         M(CxHy) =1,0345*29 = 30г/моль

 

CxHy- ? 2. Обчислимо кількість речовини  вуглеводню масою 1,5г: 

n(СхНу)  = m(CxHy)/M(CxHy);       

n(CxHy) =1.5г/30г/моль = 0,05 моль

 

3. Обчислимо кількість речовини  карбон (ІV)оксиду об’ємом 2,24 л:

n(CO2) =2,24л/22,4 л/моль;      n(CO2) ==  0,1 моль

4. Обчислимо кількість речовини води масою 2,7 г:

n(H2O) =m(H2O)/M((H2O);      n(H2O) =2,7г/18г/моль = 0,15моль

5. Обчислимо співвідношення кількостей речовин вуглеводню, оксиду карбону (ІV) та води:

n (CxHy) : n (СО2) : n(Н2О) = 0,05 : 0,1 : 0,15= 1:2:3

6. Обчислимо число атомів Карбону і Гідрогену у вуглеводні:

СхНу + О2 → 2 СО2 + 3Н2О

х=2; у=6; С2Н6; М(С2Н6) = 30 г/моль                            Відповідь: С2Н6 (етан)

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань

Розв’язування задач

  1.                      Етиленовий  вуглеводень масою 4,2 г приєднує 16 г  брому. Знайти молекулярну формулу сполуки.
  2.               Вивести формулу вуглеводню, якщо на спалювання його об’ємом 0,3 л витратили кисень об’ємом 1,95 л, а внаслідок реакції утворився вуглекислий газ об'ємом 1,2 л і пари води об'ємом 1,5 л.

Задачі
1. Яку кількість речовини водню потрібно взяти для реакції з етином
масою 0,26 кг, щоб утворився насичений вуглеводень? (20 моль)
2. Який об’єм кисню потрібний для спалювання суміші 50 л пропіну і 30 л
етану? (305 л)
3. Суміш етину і метану об’ємом 89,6 л з об’ємною часткою метану 0,25
спалили. Обчисліть об’єм вуглекислого газу, що при цьому виділився. (156,8 л)
4. Суміш етану і етину обємом 1,6 л знебарвила 400 г бромної води з
масовою часткою брому 1,6%. Визначте обємні частки газів у суміші. (відповідно
72%, 28%)
5. Яку масу брому може приєднати 5,4 г алкіну, густина якого 2,41 г/л?
(32 г)
6. Об’ємна частка метану в природному газі 88%. Який об’єм етину (н.у.)
можна добути з 400 м3 такого газу? (176 м3)

Властивості гомологічних рядів вуглеводнів

C:\Users\LENA\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Безымянный.jpg

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника. Розв’язати задачу:

При спалюванні органічної речовини масою 1,1 г утворився вуглекислий газ масою 2.2 г і вода масою 0.9 г. Виведіть формулу речовини, якщо її пари об’ємом 0,7 л мають масу 2,75 г.

VІІІ. Підсумок уроку

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мандзюк Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Остаповець Юрій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
2768
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку