Урок "Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену. Якісні реакції на деякі йони."

Про матеріал
Конспект уроку хімії у 9-х класах (рівень стандарту) з теми: "Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену. Якісні реакції на деякі йони"
Перегляд файлу

9 клас               хімія             дата:

Урок №__

Тема. Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену. Якісні реакції на деякі йони.

Мета уроку:  сформувати уявлення в учнів що таке якісна реакція, якісний реактив, якісний сигнал, формування умінь застосовувати одержані знання на практиці; розвивати вміння самостійно приймати рішення, спостережливість та вміння аналізувати, логічне мислення, стимулювати активну пізнавальну діяльність; виховувати любов до предмету, формувати екологічну культуру учнів, виховувати встановлення звя’зків одержаних знань з практикою.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: таблиця розчинності, розчини натрій гідроксиду, нітратної кислоти, розчини наступних солей: натрій хлориду,  натрій сульфату, натрій карбонату, арґентум нітрату, барій нітрату; розчин сульфатної кислоти, пробірки.

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Інколи у газетах, телепередачах чи просто від знайомих можна почути про небезпечність вживання неперевірених овочів чи фруктів через високий вміст у них нітратів. Або про те, що потрібно споживати молочні продукти, адже там багато кальцію. А хто ж встановлює наявність і проводить виміри різних речовин у фруктах, молоці, чи будь-яких інших джерелах? – звичайно ж хіміки! І сьогодні ми з вами спробуємо дізнатись яким чином можна перевіряти присутність деяких сполук. 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка письмового домашнього завдання.
  2.  Обговорення результатів практичної роботи.

IV. Вивчення нового матеріалу

Якісна реакція – це реакція, за допомогою якої можна визначати певні йони.

Для виявлення певних речовин, йонів, або навіть цілих груп сполук, перед хіміком може ставитись два завдання: 1) що за речовина міститься у досліджуваному розчині; 2) скільки цієї речовини там наявно. Виконання першого завдання носить назву якісний аналіз, а другого – кількісний аналіз. Вивченням кількісного і якісного аналізу займається така дисципліна, як аналітична хімія.  Сьогодні на уроці ми будемо вивчати основи якісного аналізу.

Лабораторний дослід №7. Виявлення хлорид-іонів (Cl -)

Для виявленні хлорид-аніонів у розчині використовується речовина арґентум (І) нітрат.

Речовина, за допомогою якої можна виявити характерний йон у розчині, називається якісним реактивом. Отже, якісним реактивом для визначення галогенід-аніонів є розчинна сіль AgNO3.

Інструктаж з правил ТБ!

NaCl + AgNO3 = AgCl↓ + NaNO3;

(Учням пропонується скласти повні та скорочені йонні рівняння до даної реакції)

Як ви бачите, схожі аніони схожих за властивостями елементів, мають різні кольори осадів при взаємодії з одним і тим же якісним реактивом. Поява характерного забарвлення, запаху чи виділення газу при виконанні якісної реакції – називається якісним сигналом. Поява якісного сигналу свідчить про те, що ми знайшли той йон, що шукали.

Виявлення сульфат-аніонів (SO42-)

Якісним реактивом при визначенні сульфат-аніонів є розчинні солі барію (барій хлорид, барій нітрат). Якісним сигналом є утворення дрібнокристалічного білого осаду барій сульфату:

Na2SO4 + Ba(NO3)2 = BaSO4↓ + 2NaNO3;

(Учні записують повне й скорочене йонне рівняння)

Для проведення реакції до близько 2-3 мл розчину натрій сульфату додають кілька крапель розчину барій хлориду. Спостерігається поява білого осаду.

Виявлення карбонат-аніонів (СO32-)

Карбонати – це солі карбонатної (вугільної) кислоти. (Пригадайте якою є дана кислота за силою?) У зв’язку з тим, що карбонати утворені слабкою кислотою, сильніші кислоти можуть витісняти її із солі. Але чи стійкою є дана кислота у розчині? Звісно, що ні! Вона розкладається на вуглекислий газ та воду. Тепер звертаючи увагу на цю інформацію, давайте подумаємо що може бути якісним реактивом на карбонат-аніон і яким повинен бути якісний сигнал. (відповідь: якісний реактив – будь-яка мінеральна кислота, якісний сигнал – поява бульбашок вуглекислого газу).

До кількох мілілітрів розчину соди доливаємо 1-2 мл розчину сульфатної кислоти. Спостерігаємо «закипання» розчину і виділення газу:

Na2CO3 + H2SO4 = Na2SO4 + CO2↑ + H2O;

(Учні записують молекулярне рівняння у повній і скороченій йонній формі)

 

V. Узагальнення і систематизація

 

а) Заповніть таблицю:

 

 

Йон

 

 

Якісний реактив

 

Якісний сигнал

 

Cl-

 

 

 

 

H+

 

 

 

 

OH-

 

 

 

 

SO42-

 

 

 

 

CO32-

 

 

 

 

б) Поясніть cуть понять: «якісна реакція», «якісний реактив», «якісний сигнал».

 

 

VII. Домашнє завдання

 

Опрацювати відповідний параграф підручника. Вивчити таблицю.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
10 листопада 2020
Переглядів
4042
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку