9 клас хімія дата:
Урок №__
Тема. Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену. Якісні реакції на деякі йони.
Мета уроку: сформувати уявлення в учнів що таке якісна реакція, якісний реактив, якісний сигнал, формування умінь застосовувати одержані знання на практиці; розвивати вміння самостійно приймати рішення, спостережливість та вміння аналізувати, логічне мислення, стимулювати активну пізнавальну діяльність; виховувати любов до предмету, формувати екологічну культуру учнів, виховувати встановлення звя’зків одержаних знань з практикою.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиця розчинності, розчини натрій гідроксиду, нітратної кислоти, розчини наступних солей: натрій хлориду, натрій сульфату, натрій карбонату, арґентум нітрату, барій нітрату; розчин сульфатної кислоти, пробірки.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Інколи у газетах, телепередачах чи просто від знайомих можна почути про небезпечність вживання неперевірених овочів чи фруктів через високий вміст у них нітратів. Або про те, що потрібно споживати молочні продукти, адже там багато кальцію. А хто ж встановлює наявність і проводить виміри різних речовин у фруктах, молоці, чи будь-яких інших джерелах? – звичайно ж хіміки! І сьогодні ми з вами спробуємо дізнатись яким чином можна перевіряти присутність деяких сполук.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
IV. Вивчення нового матеріалу
Якісна реакція – це реакція, за допомогою якої можна визначати певні йони.
Для виявлення певних речовин, йонів, або навіть цілих груп сполук, перед хіміком може ставитись два завдання: 1) що за речовина міститься у досліджуваному розчині; 2) скільки цієї речовини там наявно. Виконання першого завдання носить назву якісний аналіз, а другого – кількісний аналіз. Вивченням кількісного і якісного аналізу займається така дисципліна, як аналітична хімія. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати основи якісного аналізу.
Лабораторний дослід №7. Виявлення хлорид-іонів (Cl -)
Для виявленні хлорид-аніонів у розчині використовується речовина арґентум (І) нітрат.
Речовина, за допомогою якої можна виявити характерний йон у розчині, називається якісним реактивом. Отже, якісним реактивом для визначення галогенід-аніонів є розчинна сіль AgNO3.
Інструктаж з правил ТБ!
NaCl + AgNO3 = AgCl↓ + NaNO3;
(Учням пропонується скласти повні та скорочені йонні рівняння до даної реакції)
Як ви бачите, схожі аніони схожих за властивостями елементів, мають різні кольори осадів при взаємодії з одним і тим же якісним реактивом. Поява характерного забарвлення, запаху чи виділення газу при виконанні якісної реакції – називається якісним сигналом. Поява якісного сигналу свідчить про те, що ми знайшли той йон, що шукали.
Виявлення сульфат-аніонів (SO42-)
Якісним реактивом при визначенні сульфат-аніонів є розчинні солі барію (барій хлорид, барій нітрат). Якісним сигналом є утворення дрібнокристалічного білого осаду барій сульфату:
Na2SO4 + Ba(NO3)2 = BaSO4↓ + 2NaNO3;
(Учні записують повне й скорочене йонне рівняння)
Для проведення реакції до близько 2-3 мл розчину натрій сульфату додають кілька крапель розчину барій хлориду. Спостерігається поява білого осаду.
Виявлення карбонат-аніонів (СO32-)
Карбонати – це солі карбонатної (вугільної) кислоти. (Пригадайте якою є дана кислота за силою?) У зв’язку з тим, що карбонати утворені слабкою кислотою, сильніші кислоти можуть витісняти її із солі. Але чи стійкою є дана кислота у розчині? Звісно, що ні! Вона розкладається на вуглекислий газ та воду. Тепер звертаючи увагу на цю інформацію, давайте подумаємо що може бути якісним реактивом на карбонат-аніон і яким повинен бути якісний сигнал. (відповідь: якісний реактив – будь-яка мінеральна кислота, якісний сигнал – поява бульбашок вуглекислого газу).
До кількох мілілітрів розчину соди доливаємо 1-2 мл розчину сульфатної кислоти. Спостерігаємо «закипання» розчину і виділення газу:
Na2CO3 + H2SO4 = Na2SO4 + CO2↑ + H2O;
(Учні записують молекулярне рівняння у повній і скороченій йонній формі)
V. Узагальнення і систематизація
а) Заповніть таблицю:
Йон
|
Якісний реактив |
Якісний сигнал |
Cl-
|
|
|
H+
|
|
|
OH-
|
|
|
SO42-
|
|
|
CO32-
|
|
|
б) Поясніть cуть понять: «якісна реакція», «якісний реактив», «якісний сигнал».
VII. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника. Вивчити таблицю.