Розробка уроку з розділу "Розчини" 9 клас.Спияє формуванню таких ключових компетентностей:
Містить посилання на інтернет-ресурси, які допомагають продемонструвати якісні реакції на карбонат-, хлорид- та сульфат-йони.
Тема. Виявлення йонів в розчинах.
Поняття про якісні реакції.
Мета. Формування ключових компетентностей:
Формування предметних компетентностей:
Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека і сталий розвиток
Підприємливість і фінансова грамотність
Очікувані результати: учні описують якісні реакції на хлорид-, йодид-, сульфат-, карбонат-іони; складають рівняння якісних реакцій в молекулярній та йонно-молекулярній формах; використовувати якісні реакції для виявлення деяких йонів у розчині; проводити якісні реакції на хлорид-, сульфат-, карбонат-іони; висловлювати судження щодо застосування знань про спо- соби виявлення.
Тип уроку: урок-практикум
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів.
Окремі учні виконують завдання на індивідуальних картках:
1.цинк хлорид А. Ва2+ + 2СІ-
2. алюміній сульфат Б. К+ + ОН-
3. ортофосфатна кислота В. Zn2+ + 2CI-
4. калій гідроксид Г. 2АІ3+ + 3SO42-
Д. 3Н+ + РО43-
|
NaCl |
CuSO4 |
NH4Cl |
BaCl2 |
PbS |
FeCl3 |
Ba(OH)2 |
H2SO4 |
|
|
|
|
|
|
|
NaOH |
|
|
|
|
|
|
|
AgNO3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вам відомі такі речовини як індикатори. З якою метою їх застосовують? Чи всі речовини можна розпізнати за допомогою індикаторів?
Сьогодні ми будемо експериментаторами. Ми познайомимося з реакціями, що дозволяють відрізняти одні хімічні речовини від інших. Такі реакції в хімії називаються якісними реакціями.
ІV. Повідомлення теми, мети, задач уроку.
V.Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу.
Часто виникає потреба з’ясувати, чи містить водний розчин певні катіони або аніони. Якщо для виявлення йонів Н+ і ОН– використовують індикатори, то для інших йонів проводять хімічні реакції, що супроводжуються особливими зовнішніми ефектами (утворення характерного осаду, виділення газу з певними властивостями, поява чи зміна забарвлення розчину). Такі реакції називають якісними. Галузь науки , яка вивчає такі реакції, називається аналітична хімія. Аналітична хімія – це наука про методи визначення хімічного складу речовин. Вона має два основних розділи: якісний аналіз та кількісний аналіз. Завдання якісного аналізу – виявляти, з яких елементів, іонів або хімічних сполук складається досліджуваний зразок та ідентифікувати сполуки. Аналітична хімія, як одна з провідних дисциплін, останнім часом зазнала значних змін. Постійне зростання вимог до якості промислових матеріалів та продукції сільського господарства, розвиток науки поряд з необхідністю посилення контролю за станом навколишнього середовища, покращення діагностики захворювань людини та тварин – все це викликало появу та розробку цілого ряду прикладних завдань до багатьох видів хімічного аналізу. Це – технічний, харчовий, сільськогосподарський, біохімічний, фармацевтичний, токсикологічний, санітарно-гігієнічний та багато інших.
VІ.Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою
засвоєння навичок
Застосування віртуальної лабораторії
Якісна реакція на хлорид-іон
https://www.youtube.com/watch?v=UaPZ6ULiHQE
Якісна реакція на сульфат-іон
https://www.youtube.com/watch?v=IZyb9BP8OoE
Якісна реакція на карбонат-іон
https://www.youtube.com/watch?v=anbSnBbal5o
В процесі перегляду відео-дослідів, учні записують відповідні рівняння реакції в молекулярному та йонно-молекулярному вигляді, вказують на ознаку кожної реакції. Свої записи порівнюють із даними таблиці .
VІІ.Творчий перенос знань і навичок у нові умови з метою формування умінь
Розв'язування експериментальних задач(робота в групах)
Група 1. У трьох пронумерованих пробірках без етикеток містяться речовини: натрій хлорид, натрій сульфат, натрій карбонат. За допомогою яких хімічних реакцій можна розпізнати ці речовини? Складіть план дій та відповідні рівняння реакцій у молекулярній та йонній формах.
Група 2. У трьох пронумерованих пробірках без етикеток містяться речовини: хлорид на кислота, сульфатна кислота, натрій карбонат. За допомогою яких хімічних реакцій можна розпізнати ці речовини? Складіть план дій та відповідні рівняння реакцій у молекулярній та йонній формах.
VІІІ. Домашнє завдання
ІХ. Підсумки уроку.