Урок " Виявляємо милосердя"

Про матеріал
Урок християнської етики для учнів 4 класу із використанням інтерактивних технологій навчання. Мета: розкривати для дітей суть християнського милосердя, формувати відчуття здатності чинити милосердя, навчити учнів діяти творчо, утверджувати християнські моральні чесноти. Основний зміст християнського милосердя старалася передати словами Ісуса Христа: "Отож, коли чиниш милостиню, не сурми перед себе, як то роблять...." Ці матеріали можуть бути використані учителями початкової школи, вихователями групи подовженого дня.
Перегляд файлу

Урок з християнської етики

4 клас

Виявляємо милосердя

.

  Мета. Усвідомити місце Божого милосердя в житті людини. Розвивати бажання робити добрі справи, безкорисливі діла милосердя для душі та тіла. Формувати вміння співчувати та приходити на допомогу людям; розкрити поняття «милосердя»; навчитися наводити приклади милосердя; виховувати повагу до людей, почуття прекрасного; виховувати потребу в самовдосконаленні через уникнення та відмову від поганих вчинків

 Епіграф: Перед великим розумом я схиляю голову,

                    Перед великим серцем я стаю навколішки.

                                                                    Гете

Біблійна основа:

Ключовий вірш: «Як бажаєте, щоб вам робили люди, так і ви робіть їм» (Євангеліє від Матвія 7, 12).

 Обладнання: словники, ілюстрації, «квітка доброти», плакат, кросворд, Біблія

 Міжпредметні  зв’язки:   читання,  природознавство 

Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель: Христос Рождається ( у Різдв’яний час – колядуємо « Слава Богу слава…»

Вступна розповідь учителя про Боже милосердя.

Бог – наш добрий Отець. Він любить всіх нас і проявляє милосердя до кожного Свого творіння. Ми знаємо, що Господь на Свою подобу. Виходячи з цього, люди також повинні бути добрими, виявляти милосердя до потребуючих. Адже милосердя і любов ближнього відноситься не лише до тіла, але й до душі. Сказати добре слово чи потішити засмученого й покривдженого може найбільш вбогий. Отже, якщо ми заможні, помагаймо бідним милостинею, а якщо ми самі у важкому матеріальному становищі, принесімо промінь надії й потіхи там, де запанувала темнота, а тоді наша власна душа стане, як світло серед темряви. Помагайте добрими ділами своїм ближнім, не чекаючи за це від них дарів, робіть це від щирого серця – і Господь дасть Вам набагато більше.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Давайте поглянемо на епіграф нашого уроку.

Хто такий Гете? (німецький поет, письменник, драматург, мислитель і натураліст)

Як ви вважаєте, у чому сенс цих слів?

Добре, а давайте зараз переглянемо фрагмент мультфільму «Просто так».

- Як ви вважаєте, про що ми сьогодні будемо з вами говорити? (припущення дітей)

ІV. Повідомлення теми уроку

Учитель. Дійсно, темою сьогоднішнього нашого уроку є: « Виявляємо милосердя». (Учні записують тему в учнівському зошиті.)

Про що ви хотіли б дізнатися на нашому уроці?

Так, сьогодні ми познайомимося з деякими новими термінами й поняттями християнської етики, а також спробуємо зрозуміти хто така милосердна людина і чи легко нею бути.

V. Вивчення нового матеріалу

- Де ми можемо почути таке слово як милосердя?

- А чи до кожної людини підходить така характеристика?

Геніальний український поет Т.Г. Шевченко писав: «Людина в убогості й біді, якої би не була національності і яку б не сповідувала релігію, є для мене рідним братом».

 VІ. Оголошення теми уроку.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про людську чесноту – милосердя та ворогів нашого серця: гордість, гнів і заздрість.

1. Розповідь учителя про Боже милосердя.

      Милосердя, доброта. Ще з давньоруських часів чесноти були традиційними нашого народу. Цілі природним і закономір­ним уважали допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, немічність, порятувати хворого чи каліку, захистити скривдже­ного.

Доброта, милосердя — багатоликі. Потреба в них повсякчасна. Навіть тоді, коли немає біди, навіть тоді, коли гори спокійні й твердь земна не хитається під ногами. Милосердя, чемність, доброта — це крила, на яких тримається людство.

      2. Послухайте розповідь. Доберіть до неї заголовок.

        - У нашому будинку мешкає самотня бабуся. Родичів у неї не­має. Тому я завжди прибираю у кімнаті одинокої сусідки, хо­джу у магазин за продуктами для неї, — розповідала Оленка своїм друзям.

    -  А ви знаєте, хто цей дідусь? — запитав Ігор, показуючи дру­зям фото. — Він живе неподалік від мене. У роки війни дідусь боро­нив нашу землю від загарбників. Я теж допомагаю дідусеві: купую для нього продукти, ліки.

    -  Який заголовок ви дібрали до розповіді? Поясніть чому.

  - Чи хтось із вас допомагає одиноким сусідам, знайомим, роди­чам? Як саме?

Учитель. Не завжди легко проявляти милосердя та люб’язність до інших, але це дуже важливо.

Проявляти милосердя — це прощати людині, якщо вона помилила­ся, допомагати в тяжку хвилину, дарувати свою любов і ласку.

«Сестра милосердя» — так називали поранені бійці на війні мед­сестер. Бо вони проявляли милість і ласку, турботу до поранених, бу­ли з ними люб’язними.

3. Робота над оповіданням В. Сухомлинського « Добре слово»

Учитель.

В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося п’ять років, вона тяжко захворіла: застудилась, почала кашляти й танула на очах.

До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров’яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка та бульйон із куря­чого крильця. Кожен говорив: «Потрібно добре харчуватися, потрібно дихати свіжим повітрям, і хвороба втече у ліси й на болота».

Оля їла мед у стільниках та солодке коров’яче масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон із куря­чого крильця. Але ніщо не допомагало - дівчинка вже ледве вставала з ліжка.

Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:

Чогось їй не вистачає. А чого — і сам не можу зрозу­міти.

Раптом відчинились двері та до хати увійшла прабабуся Олі — столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія у хаті, нікуди не виходила. Але про­чувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її.

Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, взяла Олину руку в свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:

Немає у мене ані медових стільників, ані солодкого коров’ячого масла, немає ані свіжих лісових ягід, ані горіхів, немає ані перепелиних яєчок, ані курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у моєму серці — щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечкові.

Така величезна сила любові була у цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість.

Ось чого не вистачало Олі, - сказав дід Опанас. - До­брого слова!

4.  Обговорення

Запитання та завдання до казки

Як ви думаєте, чи може бути добре слово виявом милосердя?

Чому добре слово було для Олі сильнішим за цілющий мед, свіжі  ягоди,

горіхи  й інші смачні та корисні страви?

VІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Вправа „Мозковий штурм”

-   Як ви розумієте слово милосердя?( Відповіді учнів)

(Учитель  вивішує  на дошці слова, милосерд­ний, добрий, співчувати.

Учні читають слова, з’ясовують, що вони означають.)

Милосердний — який готовий надати допомогу, поспівчувати.

Добрий — який робить людям добро, прихильно, чуйно до них ставиться.

Співчувати — ставитися з розумінням, з жалістю до чийогось горя.

2. Евристична бесіда:

Назвіть дії, які асоціюються у вас зі словом “ гнів”,

Чи доводилось вам спостерігати в житті вчинки гордих людей і  заздрісних?

Чи приємно було спостерігати за такими діями?

5. Робота в групах

Творче завдання «Закони Милосердя»

Учитель.

 Уявіть, що вас запросили до країни, якою керує милосердний правитель.   Розкажіть, які закони Мило­сердя ухвалені у цій країні для людей, тварин та птахів (наприклад: «Раз на тиждень кожна багата людина має запросити до себе у гості бідного, почастувати смачним обідом і щось подарувати йому»; «Протягом зими кожен має зробити дві годівниці для птахів» тощо).

Вивчення правила « Проявляй милосердя і люб′язність до інших»

6. Фізкультхвилинка

VIII. ЗАВЕРШАЛЬНА ЧАСТИНА.

Підсумок уроку.  Оцінювання учнів.

       Багато людей потребують вашої допомоги. Тільки треба уважніше дивитися навколо себе, вміти бачити. Можна влетіти у салон автобуса, впасти на вільне місце і втупитися у вікно. А можна поступитись, без зайвих нагадувань, місцем старшій людині чи жінці з маленькою дитиною. Можна, весело сміючись, перейти вулицю. А можна уважно глянути довкола, запропонувати допомогу людині, яка втратила зір, перевести її через дорогу. Треба зупинитись і заспокоїти дитину, яка плаче. Необхідно допомогти старим та інвалідам. І це потрібно не тільки їм. Це потрібно насамперед вам, вашому серцю, вашій душі. І ніколи не впускайте в неї заздрість, гнів та гординю.

2. Створення квітки доброти.

Спробуємо зібрати разом наші добрі вчинки. Хай кожен з вас поміркує та запише на пелюстці ті добрі вчинки, котрі він зробив за останній тиждень. А ми зберемо наші добрі вчинки навколо доброї посмішки, гаразд? Це допоможе нам  жити по-доброму і надалі.

 (Діти записують добрі вчинки і прикріплюють навколо посмішки.)

 Гарна квітка розквітла у нашому класі? Це тому, що ви прикрасили її добрими справами. Я бажаю, щоб квітка добра цвіла в серцях у вас усе життя. А щоб вона не зів’яла, не засмічуйте душу й серце гнівом,  гордістю і заздрісю.

Навчаймося добра і милосердя,

 Як вчаться мови діти,

Щоб потім все життя

Його, святе, творити.


 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Етика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
29 січня 2022
Переглядів
1806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку