Історія України, 8 клас
Тема уроку. Військо Запорозьке. Козацькі війни кінця ХУІ ст…
Мета: ознайомити учнів з особливими рисами політичного, військового й адміністративного устрою Війська Запорозького; оцінити військове мистецтво козаків, встановити причини утворення реєстрового козацтва; сформувати в учнів знання про перші козацькі війни кінця XVI ст., визначити їх місце й роль в українському національно-визвольному русі; виховувати повагу до історичного минулого свого народу.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття, терміни, назви: Запорозька Січ, реєстрове козацтво, Військо Запорозьке, гетьман, козацька рада, кіш, кошовий отаман, курінь, військова старшина, козацькі клейноди.
Основні дати та події: кінець 70-х — початок 80-х рр. XVI ст. — виникнення Запорозької Січі на острові Томаківка; 1572 р. — створення полку українських реєстрових козаків; 1578 р. — козацька реформа С. Баторія; 1591—1593 рр. —козацьке повстання під проводом К. Косинського; 1594—1596 рр. — козацьке повстання під проводом С. Наливайка.
Історичні постаті: Стефан Баторій, Криштоф Косинський, Северин Наливайко.
Хід уроку
І.Виклик
1. Привітання.
2. Перевірка Д/З (за питаннями підручника)
3. Оголошення теми уроку
4. Пояснення про оцінювання на уроці(д/з + робота на уроці)
ІІ Осмислення
Слово вчителя : На межі 70—80-х рр. XVI ст. в Україні виникла ситуація, що спонукала козаків до створення своєї єдиної військово-політичної організації. У середині XVI ст. на Дніпровському Низі вже сформувалася ціла мережа козацьких «городків» і січей. Козацькі ватаги жили в них як тимчасово, так і постійно. У разі необхідності дати відсіч нападникам або рушати в похід за здобиччю окремі козацькі ватаги виступали разом, очолювані виборними отаманами. Це сприяло усвідомленню козаками необхідності створення власної військової організації.
1.Індивідуальна робота з підручником .
Скласти схему «Причини об’єднання козацьких «городків».(Перевірка результатів роботи)
Слово вчителя : Наприкінці 70-х — на початку 80-х рр. XVI ст. нижче порогів Дніпра, на великому й неприступному острові Томаківка виникла перша Січ Великого Лугу — Томаківська. Її називали Запорозькою Січчю, а козаків — січовиками, або запорожцями.
2.Заповнити таблицю: «Особливості бойового мистецтва козаків»
Назва бойової тактики |
Пояснення ведення в бою |
Галас |
козаки йшли в бій у довільному порядку, змішувалися з ворогом, і кожен запорожець демонстрував у бою особисту хоробрість і військову майстерність |
Табір |
військо рухалося похідним строєм у вигляді рухомої фортеці з кількох рядів возів, скріплених між собою ланцюгами. Із возів козаки обстрілювали ворога з гармат і рушниць. До бою піхота виходила з табору назовні, а потім поверталася під захист пересувних укріплень |
Самообкопування |
засіб індивідуального захисту козаків від обстрілу під час бою. |
3.Робота з поняттями (записати в зошит):
4.Робота з підручником ( разом)
Сигізмунд II Август |
Спроба залучити козаків до державної служби |
Стефан Баторій |
|
Рік |
|
|
Кількість |
|
|
Назва козацької організації згідно документа |
|
|
Обов’язки козаків |
|
|
Привілеї козаків |
|
|
|
|
Слово вчителя : Затвердженням прав і привілеїв реєстровців уряд намагався розколоти козацтво, перешкодити зростанню його кількості й підпорядкувати Запорозьку Січ. Проте ця політика була невдалою. Фактично з реєстрових і нереєстрових козаків сформувалася одна військово-політична організація — Військо Запорозьке. Козаки спільно виступали в морські походи, боролися за розширення козацьких прав і захищали права православних.
5.Заповнити таблицю
Козацька рада |
|
Гетьман |
|
Військова (козацька) старшина |
|
Обозний |
|
Писар |
|
Суддя |
|
Осавули |
|
6. Козацькі війни (робота в групах - кейси)
1 Кейс «Повстання під проводом Криштофа Косинського»
Причини повстання_________________________________________________
Роки повстання _________________________________
Території охоплені повстанням ________________________________________
Результат ___________________________________________________
2 Кейс «Повстання під проводом Северина (Семерія) Наливайка»
Причини повстання_________________________________________________
Роки повстання _________________________________
Території охоплені повстанням ________________________________________
Результат ___________________________________________________.
ІІІ Рефлексія
Перевірка опрацьованого матеріалу за допомогою прийому «Чиста дошка»
Д/З § 4 – опрцьовати , відповідати на питання на ст..33 ( за рівнями) питання №15- (високий рівень) – письмово.