Тема: Визначаю початкову форму іменників
Мета: узагальнити знання про іменники; вчити визначати початкову форму іменників; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до рідної мови, до традицій своєї країни та країн-сусідів.
Обладнання: мультимедійний комплект.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Емоційне налаштування.
Мовонько рідна,
Мово єдина.
Ти неповторна,
Як Україна!
З тобою будем
Жити – творити.
Просто не можна
Тебе не любити.
Відчуй себе часточками колективу, краю, держави, Всесвіту і скажімо:
Ми прийшли на урок навіщо?
Уважно слухати!
Старанно працювати!
Вчитися!
Учитель
- Сьогодні урок буде незвичайним, ми проведем його у кафе.
- Ви були у кафе?
- З якою метою ви відвідували цей заклад?
- Але ми сьогодні будемо не тільки відпочивати, а й працювати. Кафе наше буде незвичайне, а «мовне»
- Ми будемо замовляти страви, що стосуються української мови. Бо їжа потрібна не тільки для нашого шлунку, а й для розвитку нашого мозку.
- І меню у нашому кафе буде незвичайним.
- Ознайомимося з ним
|
Меню |
Валюта |
1. |
Гра «Так-ні» |
Правильність |
2. |
Хвилинка каліграфії |
Старанність |
3. |
«Знайди пару» |
Швидкість |
4. |
Повідомлення із-за кордону |
Уважність |
5. |
Робота в групах |
Взаємодопомога |
6. |
Працюємо разом |
Згуртованість |
Учитель:
- Вам все цікаве у нашому меню?
- Тому ми все охоче скуштуємо.
- А розраховуватись ми будемо такою валютою. Це валюта, за яку ви зможете придбати будь – яку страву з нашого меню.
2. Вправа «Мозковий штурм». Гра «Так – ні» (індивідуальні картки)
- І перша «страва». Яку пропонує нам кафе, це гра так – ні, а розрахуємося правильністю його виконання.
- У квадратики, що відповідають порядку запитань, вставте букви, які відповідають правильній відповіді.
1) Частина мови, яка називає предмет і відповідає на питання хто? або що?
І – так Д – ні
2) Назви істот відповідають на питання хто?
С – ні М – так
3) Назви неістот відповідають на питання що?
Е –ні А – так
4) Слова які допомагають визначити чоловічий рід – він мій
С – ні Н – так
5) Слова які допомагають визначити жіночій рід – вона моя
Н – так О - ні
6) Слова які допомагають визначити середній рід воно моє
К – ні И – так
7) Зміну закінчень іменників називають відмінюванням
В – ні К – так
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
- Яке слово у вас вийшло Іменник. Вірно. Що ще можете сказати про іменник? ( Власні назви пишемо з великої букви, іменник в називному відмінку головний член речення)
3. Каліграфічна хвилинка
- А наступна наша страва, яку пропонує кафе – це хвилинка каліграфії. Продегустуємо її.
- Сьогодні день української писемності та мови. Людина може володіти кількома мовами, залежно від її здібностей. Але найкраще, найдосконаліше вона має володіти рідною мовою. Рідна мова – це невід’ємна частина Батьківщини, голос народу її чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонкіші й найніжніші струни людської душі.
- Я пропоную вам Хмарину слів, слова які вам припали до душі запишіть каліграфічно у зошит. (сіли рівненько, зошит під нахилом, записали число класна робота)
- Складіть словосполучення з цих слів. Речення. (рідна мова, барвисті слова, Українська мова немов запашна квітка. Калиновою, солов’їною називають українські поети нашу мову.
- Своєю старанністю ви розрахувались за каліграфічну хвилинку.
І. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми з вами навчимося визначати початкову форму іменників.
4. Вправа « Знайди пару». Робота в парах.
- Вживання страв у нашому кафе допоможе оволодіти цими знаннями.
- Ознайомитись з новою стравою нам допоможе гра знайди пару.
- Об’єднай те слова в пари, визначте рід.
Лісом – ліс
Коня – кінь
Батькові – батько
Рибою – риба
Землю – земля
Солі – сіль
Сонця – сонце
Містом – міст
Висновок!
Отже, Форма називного відмінка однини є початковою формою іменника. За початковою формою визначають рід іменника.
- Чи сподобалась вам ця страва? Чи можна назвати її корисною? В чому її користь? (познайомились з початковою формою іменника)
7. Гімнастика для очей.
ІІ. Основна частина.
Робота з підручником. Робота біля дошки. Вправа 2. Спиши словосполучення. Підкресли іменники. Усно постав їх у початковій формі й познач рід.
- Виконуючи цю вправу ми потренувались ставити іменники в початкову форму.
- Щоб поставити іменник у початкову форму, треба іменник поставити у називний відмінок.
2. До нас в кафе підсіли угорські школярі. Вони запропонували нам скуштувати страву із за кордону, за яку ми повинні розрахуватись уважністю.
Вправа Читання з позначками
+ |
! |
- |
? |
Я це знав/знала |
Це для мене абсолютно неочікуване |
Це нове або суперечить тому, що я знав/знала |
Я хочу знати про це більше |
Перевір себе, склавши слово з пазлів.
(Правила на екрані)
1 група |
Мальовниче озеро Світязь – центральна водойма системи Шацьких озеро. Воно є другим (після Ялпуга) і найглибшим озеро з усіх українських водойм природного походження, з найбільшими запасами прісної води.
|
Виправте помилку у виділених словах, якщо вона є. Поставте виділені іменники в правильну форму. Визначте відмінки у виділених словах. |
2 група |
По одній із версії , походження озеро є карстовим , по іншій , що озеро Світязь утворилося під час відходження Дніпровського льодовика. Вапнякові породи ,котрі залягають на дні , протягом тисячів років розмивалися водами озеро , що призвело до утворення мережі підземних карстових печер наповнених водою , котрі живлять озеро. |
Виправте помилку у виділених словах, якщо вона є. Поставте виділені іменники в правильну форму. Визначте відмінки у виділених словах. |
3 група |
Серед природних туристичних зваблювань Прибужжя на першому місці озеро Світязь. Воно найглибше в Україні. Вода в озеро У сонячну погоду дно видно на кількаметровій глибині. Розташований Світязь неподалеку селища Шацьк. Окрім нього, тут є ще двадцять озеро. І найкрасивіше серед них — Світязь. |
Виправте помилку у виділених словах, якщо вона є. Поставте виділені іменники в правильну форму. Визначте відмінки у виділених словах. |
Таблиця самооцінювання
Оцінка роботи в групі |
Так |
Ні |
Я працював у групі активно |
|
|
Я допомагав іншим учасникам групи |
|
|
Я потребував допомоги інших учасників групи |
|
|
Наша робота в групі була злагоджена |
|
|
Усі учасники дотримувались правил роботи в групі |
|
|
ІІІ. Заключна частина.
Учитель пропонує дітям оцінити свою діяльність на уроці та показати це за допомогою жестів і міміки!