Тема: Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «власні іменники», «загальні іменники»; вчити вживати їх у власному мовленні; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати, збагачувати словниковий запас; виховувати почуття прекрасного, інтерес до вивчення рідної мови.
Обладнання: картки, презентація, малюнки.
Хід уроку
Поверніться один до одного, посміхніться.
Давайте прочитаємо девіз нашого уроку.
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто мандрувати, а міркувати.
Пп по до ож
Подорож
Складіть і запишіть речення з цим словом. Підкресліть головні члени речення.
-Діти! Сьогодні я запрошую вас у цікаву подорож зимовою країною. Ми з вами побуваємо у різних містах, селах піднімимось у гори і т.д А мета нашої подорожі навчитись розрізняти і писати власні та загальні іменники.
Що ви очікуєте від уроку? (відповіді учнів)
Вчитель: Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку:
щоб ви точно висловлювали свої думки, злагоджено працювали в парах, зрозуміли як пишуться власні та загальні іменники.
Зараз разом з відомим композитором П.І Чайковським ми будемо подорожувати просторами нашої країни. Допоможе нам в цьому музичний твір «Січень». Закрийте очі і насолоджуйтесь звуками музики, а потім скажете, що ви уявили, коли слухали музику.
Після прослуховування твору учні називають загальні іменники. (мороз, сніг, дерева, птахи…). Це назви, які дають багатьом предметам, називають їх загальні іменники і пишуться вони з малої літери.
Запис іменників у зошит.
Наступна наша зупинка у горах Карпатах. Біля них знаходяться різні міста і села, протікають річки.
-Як пишуться назви міст, сіл, річок, гір?(Івано Франківськ, Львів, Тернопіль Карпати, Буг).
А зараз помандруємо до столиці нашої країни.
-Як вона називається? (Київ) (слайд 3)
Яка головна площа Києва? (Хрещатик)
Всі ці іменники власні назви. Пишуться з великої букви.
Запис власних іменників.
Робота по таблиці.
1.Робота в парах по картках. Вибіркове списування. (слайд 4)
Виписати з тексту власні іменники і пояснити їх правопис.
У Софійському соборі в Києві є багато фресок. На одній з них зображено князя Ярослава Мудрого, його дружину Ірину та їхніх дітей: Анну, Єлизавету, Анастасію, Всеволода, Ізяслава.
(фреска – живопис на вологій штукатурці, одна з технік настінного малярства)
Фізхвилинка
2.Добери і запиши загальну назву до кожної групи іменників.
Тополя, явір, граб …
Яблуко, груша, слива …
Харків, Запоріжжя, Ужгород …
Шевченко, Франко, Глібов …
Малинівка, Адамівка, Довге …
Слова для довідки: Села, дерева, прізвища, міста, фрукти.
Перевірка роботи. Назвати загальні та власні іменники.
З’єднати власну і загальну назву.
Руслан вчитель
Каховське вулиця
Нікополь місто
Херсонська ім’я
Дніпро водосховище
Наталя Михайлівна річка
група – назва міст
група – назви вулиць
група – імена дівчат
група – імена хлопців
Гра «Ланцюжок імен». Продовжте ланцюжок власних іменників, щоб кожний кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова. (Руслан,Наталка, Анастасія )
Вправа 287, с.122. правило с.