1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Українська мова. Початкові класи. Вправи на закріплення теми "Антоніми"

Про матеріал
Підбірка вправ для учнів початкової школи, для закріплення теми "Антоніми". Українська мова 1-4 класи.
Перегляд файлу

http://windoworld.ru/frames/birthday/800/4.jpg 

 



Вправи
для закріплення
теми: «Антоніми»

 

 

 

 

 

 

  1. Гра "Навпаки"

Свіжий хліб – … (черствий) хліб.

Свіжі квіти – … (зів'ялі) квіти.

Солодке яблуко – … (кисле) яблуко.

Солодкі ліки – … (гіркі) ліки.

Повне відро – … (порожнє)  відро.

Повний місяць – … (молодий) місяць.  

 

  1. Прочитайте. Випишіть антоніми.

Я  іду, і падаю, і знову

Спішу вперед або плетусь назад. (В. Симоненко).

Іду – падаю.

Спішу – плетусь.

Вперед – назад.

 

  1. Прочитайте. Випишіть із тексту антонімічні пари слів.     

Є у мене старший брат,

Все у нас із ним не в лад:

Він білявий, я – чорнявий,

Я меткий, а брат мій млявий,

Я високий і тонкий,

Брат товстенький і низький.

Чорнявий – білявий.

Меткий – млявий.

Високий – низький.

Товстенький – тонкий.

  1. Спишіть і  запам'ятайте заповіді добра. Підкресліть антонімічні пари слів. 

Добро творить добро, зло творить зло.

Добро завжди перемагає зло.

 

  1. Гра "Встановіть відповідність". Назвіть антонімічні пари.

Добрий доброго научає., …

… а лихим і в двері не ввійдеш.

Добрий плаче від радості,…

… а злий від заздрості.

Добрим словом мур проб'єш, …

… а злий на зле наставляє.

 

  1. Прочитайте прислів’я. Поясніть, як ви розумієте їх зміст. Випишіть антонімічні пари слів.

Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.

Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся.

 

  1. Спишіть, підкресліть антоніми. Поясніть, як ви розумієте зміст примовок.

Гірко поробиш  – солодко з’їси.

Брехень багато, а правда одна.

Більше діла    менше слів.

 

  1. Прочитайте прислів’я, поясніть, як ви їх розумієте. Спишіть, підкресліть антоніми.

Наговорив цілу гору, а зробив в макове зерно.

Одним вухом почув, а другим випустив.

Погане слово краще проковтнути, ніж промовити.

Руйнувати легше, ніж будувати, говорити легше, ніж працювати.

 

  1. Відгадайте загадки. Випишіть антонімічні пари слів.

Чорна корова всіх людей поборола, а білий віл всіх людей підвів. (Ніч, день)

Живе     лежить, помре – біжить. (Сніг)

Вдень вікно розбивається, а вночі само вставляється. (Ополонка)

Вранці на сажень, опівдні на  п’ядь, а ввечері через усе поле. (Тінь)

Взимку гріє, навесні тліє, влітку вмирає, восени оживає. (Сніг)

Що двічі родиться: вперше – гладеньке, а вдруге – пухкеньке. (Птах)

 

Сажень

це відстань між витягнутими в обидва боки руками, "сажень" ("сяг") – приблизно 177-186 см.

Коса сажень –

це відстань 2,5 м, визначається від підошви лівої ноги до кінців пальців витягнутої вгору правої руки.

Мала п'ядь –

це відстань між розставленими великим і вказівним пальцями (приблизно 19 см).

Велика п'ядь –

це відстань між розставленими великим пальцем і мізинцем (приблизно 21-23см).

 

  1.                     Прочитайте та поясніть зміст прислів'їв. Випишіть антоніми.

Гарно щебече, та погано слухати.

Улітку пісні співає, взимку сльози проливає.

Терпіти важко, та пам’ятати легко.

Не йдеш уперед – ідеш назад.

На рідній землі тепло вдень і вночі.

 

  1.                     Доповніть прислів’я словами, протилежними за значенням. Запишіть.

Про добро пишуть на піску, а про ... (зло) – на камені.

З добрим дружися, а ... ( лихих) стережися.

 

  1.                     До виділених слів доберіть протилежні за значенням слова. Поясніть, як ви розумієте зміст примовок. Спишіть.

Хто багато говорить, той … творить.

Удень душно, а … кусаються комарі.

Бур’ян росте  швидко, добра трава …  .

М’яко стеле, та … спать.

Поранити легко, загоїти    .

Знай більше, говори …  .

  1.                     До поданого слова доберіть якомога більше слів, протилежних  за значенням.

Ясний (день) – ... (похмурий, хмарний, сірий, дощовий, …)

 

  1.                     До виділених слів доберіть антоніми та введіть їх у речення.

У великої річки був брат – … струмок. Близькі родичі, вони були зовсім різні. Струмок вузенький, а річка – …. Струмок швидко мчав з гори, а річка … несла свої води. Та все ж мілководний струмок і … річка були вірними друзями.

 

  1.                     До поданого слова доберіть якомога більше слів, протилежних  за значенням.

Похмурий (день) – ... (ясний, сонячний, безхмарний, …)

 

  1.                     Запишіть кілька прислів’їв, у яких є слова-антоніми.

 

  1.                     Доберіть до виділених слів протилежні за значенням слова (антоніми) й запишіть утворені словосполучення.

Чисті руки – ... (брудні руки).

Чисте небо  ... (похмуре небо).

Сухий одяг  ... (мокрий одяг).

Сухий хліб – ... (свіжий хліб).

 

  1.                     Утворіть словосполучення протилежні за значенням.

Тихе читання – … (голосне) читання.

Тихий голос – … (гучний) голос.

Тихий вітер – … (дужий, сильний) вітер.

Тиха вулиця – … (гомінка) вулиця.

Тихе море – … (бурхливе) море.

Тиха погода – … (вітряна) погода.

 

  1.                     Замініть виділені слова на протилежні за значенням. Запишіть утворений текст.

Як гарно буває літнього ранку, коли сходить сонце! Пташки випурхують зі своїх схованок. Легенькою пеленою здіймається туман над рікою.(За М.Вовчком)

 

  1.                     Доберіть і запишіть антонімічні словосполучення.

 

  1.                     Доповніть текст протилежними за значенням словами. Як називаються такі слова? Спишіть вірш, підкреслюючи їх.

Струмку сказала річка:

  • Ти вузький, а я …,

Ти …, а я глибока.

Та одне лиш забула ріка,

Що сама починалась з струмка. В. Данько

  1.                      З поданих двох речень складіть одне за допо­мо­гою маленького слова а. Який розділовий знак треба поста­вити перед сполучником?

Хліб – батько. Вода – мати.

Ліс – брат. Вода – сестра.

Липень – маківка літа. Грудень – шапка зими.

Підкресліть протилежні за значенням слова (антоніми).

 

  1.                      Відгадайте загадку. Випишіть із тесту протилежні за значенням слова парами.

Жовтий котиться клубок,

Та клубок цей без ниток.

Ані його розмотати,

Ні нового намотати.

Цілий день катається:

Спершу піднімається,

Згодом опускається.

Як це називається? Сонце

Розмотати – намотати.

Спершу – згодом.

Піднімається – опускається.

 

  1.                      Замініть виділені у словосполученні слова протилежними за значенням.

Радісна подія – … (сумна подія).

Ледачий хлопчик –  … (працьовитий хлопчик).

Весняний ранок – … (осінній ранок).

Зимові канікули – … (літні канікули).

Спокійне море – … (бурхливе море).

Вечірня зоря – … (вранішня (ранкова)зоря).

 

  1.                      Випишіть із тесту протилежні за значенням слова парами.

Дощик вимочить, а ясне сонечко висушить.

Старий світ зруйнували, новий збудували.

Чого в молодості навчився, те на старість пригодиться.

 

  1.                      До поданих словосполучень доберіть протилежні за значенням.

Спекотний день – … (прохолодний день).

Похмурий день – … (сонячний день).

Літній день – … (зимовий день).

Ясна ніч – … (темна ніч).

Коротка ніч – … (довга ніч).

Блакитне небо – … (сіре небо).

Ясний місяць – … (блідий місяць).

 

  1. Спишіть. До виділених слів доберіть антоніми.

Зачиняє сонечко

Золоте вікно.

На городі соняшник

Вже заснув давно. Л.Силенко

Зачиняє – відчиняє.

Заснув – проснувся.

 

  1. Гра "Третій зайвий". Визначити, яке слово зайве. Чому? Дібрати до слова, що є третім зайвим, антонім. Скласти речення із парою антонімів.

Картка 1

1.День, ніч, ранок.

2.Веселий, швидкий, сумний.

3.Казати, мовчати, стояти.

Картка 2

1.Любити, ненавидіти, радіти.

2.Чужий, рідний, близький.

3.Добро, зло, радість.

Картка 3

1.Працьовитий, ледачий, корисний.

2.Радість, печаль, щастя.

3.Байдикувати, працювати, говорити.

Картка 4

1.Темний, світлий, корисний.

2.Купувати, продавати, любити.

3.Світло, темрява, друг.

 

  1.               Прочитайте тексти, знайдіть пари антонімів, випишіть їх. Якими частинами мови виражені антоніми? Знайдіть у текстах віршів порівняння.

Ти замкни зиму,
зиму холодну та голодну!
Одімкни літо,
Літо тепле та веселе.
                    З народної пісні

 

І блідий місяць на ту пору
з-за хмари де-де виглядав,
неначе човен в синім морі
то виринав, то потопав.
                       Т.Г.Шевченко

 

І знайте: хай життя снує, як хоче зміни,
Хай холодами б’є, хай спекою пече,
Ми будем тим, чим є: ми – діти України,
Бо українська кров у нас тече.
                                            В. Онуфрієнко

 

Мати, наша наша мати, як ангел з неба,
Вдень і вночі знає, чого дітям треба.
                                          М. Підгірянка
 

 

  1.               У поданих прислів’ях знайдіть антоніми. Випишіть антонімічні пари, виражені прикметниками.
  • На чорній землі білий хліб родить.
  • Вчений іде, а неук слідом спотикається.
  • З великої хмари – малий дощ.
  • Слова, як мед, діла, як полин.
  • Котові – жарти, а мишці – слізки.
  • Поганий на вроду, та гарний на вдачу.
  • Зароблений сухар краще вкраденого бублика.
  • Ранні пташки росу п’ють, а пізні слізки ллють.
  • Знайти друга легко, важко – вберегти.
  • Радість сієш, горе жнеш.
  • Ластівка день починає, а соловей його кінчає.
  • Незнання – ворок, а знання – друг.
  • Праця має гіркий корінь, та солодкий плід.
  • Мало вкусиш – більше ковтнеш.
  • Від рідної землі віє теплом, а від чужої – холодом.
  • Є край і малому, і великому, а дружба безкрая
  • Часок у добрі побудеш - все горе забудеш.

 

  1.  Спиши прислів’я, доповнивши їх антонімами.
  • Правда з дна моря виринає, а неправда…(потопає).
  • Один «зараз» краще трьох…(потім).
  • Правда солона, а брехня…(солодка).
  • Від слова до діла, як від…(землі) до неба.
  • Згода дім будує, а…(незгода) руйнує.
  • По одягу зустрічають, а по розуму…(проводжають).
  • Посієш - …(пожнеш), даси - …(візьмеш).

 

  1.  Прочитайте і відгадайте загадки. Спишіть їх, підкресліть антоніми.

 

Куций хвіст і довгі ноги
Уночі і вдень – тривоги
Миру й спокою знають:
Всіх боюся, утікаю. (Заєць)
 

З місця рушити не в змозі,
бо на варті при дорозі
я стою щодня, щоночі,
хоч і маю скляні очі. (Світлофор)

Коли іде, то гомонить,
Коли зупиниться, мовчить. (Годинник)

 

Золотий пішов,

А срібний прийшов. (Сонце, місяць)

 

  1.   Добери різнокореневі антоніми.
  • Ситий (голодний)
  • Брудний (чистий)
  • Далекий (близький)
  • Білий (чорний)
  • Рідкий (густий)
  • Зустріч (розлука)

 

  1. Добери спільнокореневі антоніми.
  • Надія (безнадія)
  • Правда (неправда)
  • Відкривати (закривати)
  • Молодий (немолодий)
  • Поринати (виринати)
  • Відганяти (приганяти)
  • Підійти (відійти)

 

  1.                 Гра «Що зайве». У кожному  стовпчику одна пара слів не належить до антонімів. Знайди ці слова. Складіть питальні речення з двома словами, що не є антонімами.

 

Літо – зима

Стіна – стеля

Вгору – вниз

Життя - смерть

Високий – низький

Важко – легко

Далекий – сільський

Рідне – чуже

Говорити – мовчати

Вперед – назад

Битись – миритись

Рубати - тесати

Здалека – зблизька

Холодний – теплий

Низький – високий

Вікно – двері

Північ – південь

Сніг – крига

Початок – кінець

Брехня - правда

Правда – кривда

Плакати – сміятися

Блідний – зелений

Сухий - мокрий

 

 

  1.  Добери антоніми – фразеологізми до стійких словосполучень.
  • Байдики бити (працювати в поті чола)
  • Піти з торбами (кататись як сир в маслі)
  • Бідний як церковна миша (купатися в розкоші)
  • Ні пари з вуст (розпустити язика)
  • Як кіт наплакав (кури не клюють; хоч відбавляй)
  • Ляси точити набрати в рот води)
  • Брати в голову (викинути з голови)
  • Білий як сніг (чорний як сажа)
  • Піти вгору (піти на дно)

 

  1.               Гра «Скажи без затримки»

Білий (чорний), важкий (легкий), великий (малий), високий (низький), верхній (нижній), голосно (тихо), весело (сумно), сміятися (плакати), хвалити (лаяти), вітатися (прощатися), вставати (сідати), добро (зло), правда (брехня), мир (війна), холод (тепло), чистота (бруд), радість (горе), зустрічати (проводжати), хворіти (видужувати), день (ніч), товстий (тонкий).

  1.               Робота в групах. Естафета «Хто швидше?». Доберіть за словником антоніми до різних значень багатозначного слова (завдання на картках).

1-ша команда

— сухий одяг

— суха погода

— сухий хліб

— суха мова

— сухе літо

2-га команда

— чисті руки

— чиста совість

— чисте небо

— чистий сніг

— чиста ріка

3-тя команда

— свіжий хліб —

— свіжий журнал —

— свіжа сорочка —

— м’який клімат —

— м’який матрац —

 

 


 

 

docx
Додав(-ла)
Shklianka Anastasiia
Додано
27 січня
Переглядів
324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку