Тема. Властивості повітря
Мета:
формування предметних компетентностей: розширювати знання дітей про Сонце та його властивості; з’ясувати значення повітря на землі; розширювати словниковий запас; розвивати вміння логічно мислити, міркувати, робити висновки, узагальнення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках та технологіях; екологічна грамотність і здорове життя.
Обладнання: колба із трубкою; спиртування; ганчірочка для досвіду; листок будь-якого дерева.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Освітні галузі: природнича, мовно-літературна, інформатична.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент
Сонечко, сонечко,
Визирни у віконечко!
Завітай на наш урок,
Щоб цікаво ж нам було.
2. Актуалізація опорних знань
- Відгадайте загадки.
Куди вступиш-всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш.(Повітря)
Ні ваги, ні кольору у нього немає!(Повітря)
3. Повідомлення теми та мети уроку.
- Повітря заповнює весь простір навколо нас. Без нього ми не могли б ні дихати, ні чути, ні відчувати запахи.
ІІ. Основна частина
1. Вивчення нового матеріалу
1) Інформаційне повідомлення
- Що ж таке повітря?
Крім Атлантичного, Тихого, Індійського та Північного Льодовитого океанів, є на світі ще один океан - найбільший на нашій планеті, і ви кожен день, кожну годину, щохвилини, самі того не помічаючи, «купаєтесь» у ньому. Океан цей не солоний, не прісний і без берегів і без води. Наче величезні сріблясті риби, що пропливають його просторами літаки.
- Як називається цей океан?
- Це – повітряний океан. П'ятий океан дуже важливий для життя.
- Чому?
Спробуйте глибоко вдихнути, закрити долонькою рот, ніс і рахувати про себе:
раз, два, три... До шістдесяти не дорахуєте, як нестерпно захочеться забрати
долоні і ковтнути свіжого повітря. Повітрям дихаємо ми з вами, дихають і звірі, і птахи, і рослини - все живе на Землі не може обійтися без нього. Коли людина опускається глибоко під воду або збирається у космічний політ, він обов'язково бере із собою запас повітря. А якби п'ятий океан раптом зник, наша Земля всього через кілька хвилин стала б неживою планетою Важливим є п'ятий океан ще й ось чому. Повітряна оболонка Землі – це її дивовижна блакитна "сорочка". У такій «сорочці» наша планета не перегрівається від сонячної спеки, не холоне від космічного холоду, як, наприклад, Місяць і планета Меркурій, у них такої «сорочки» немає. Крім того, повітряна оболонка, немов бойова кольчуга, захищає Землю від космічних снарядів – метеоритів. Коли небесне каміння обстрілює Землю, вони спершу стикаються з її повітряною «бронею», яка гальмує, сповільнює їхній політ. При цьому метеорити так сильно розжарюються, що не досягнувши Землі, згоряють. Деяким з них, особливо великим, таки вдається пробити «броню», але їх удари вже не можуть завдати великої шкоди.
П'ятий океан захищає нас і від космічних променів-невидимок. Вони б давно
знищили на Землі все живе, та повітря їх не пропускає. Так що повітряна «сорочка» Землі просто потрібна, і лише завдяки їй на Землі, єдиній планеті у всій Сонячній системі, існує розумне життя.
- Яке значення має повітря для рослин, тварин, людини? (Потрібен для дихання, захищає Землю від перегрівання та охолодження, метеоритних опадів, від шкідливих сонячних променів.)
2) Практична робота. Властивості повітря
- Що таке повітря? (Повітря - це суміш багатьох газів. Найбільше в повітрі
азоту, також він складається з кисню, і найменше в ньому вуглекислого газу.)
- Які властивості має повітря?
- Повітря прозоре чи непрозоре? Доведіть. (Через повітря ми бачимо все
навколишні предмети, отже, повітря прозоре.)
- Який колір має повітря? Доведіть. (Шафа коричнева, крейда біла, кімнатні рослини зелені. Повітря не має кольору, отже, безбарвне.)
- Який запах має повітря? (Ми помічали, що у різних приміщеннях пахне
по різному. У їдальні, перукарні, аптеці частинки пахучих речовин поєднуються з частинками повітря. І ми відчуваємо різні запахи. Але чистий
повітря не має запаху.
2. Тренувальні вправи
1) Дидактична гра «Значення повітря для об’єктів живої природи»
- Запишіть об’єкти, що не можуть існувати без повітря
Взаємоперевірка. Учні обмінюються зошитами, перевіряють роботи однокласників.
2) Перегляд та обговорення відео « Властивості повітря».
- Перегляньте відео (https://www.youtube.com/watch?v=PGyIrJDISEk), дайте відповіді на запитання.
- Про які властивості повітря йдеться у відео?
- Яке значення має повітря для життя?
- Що відбувається з повітрям при нагріванні та охолодженні? Дізнаємося це з
допомогою дослідів.
Дослід 1
Ціль: дізнатися, що відбувається з повітрям при нагріванні.
Візьмемо колбу із трубкою. Опустимо трубку у воду. Зауважимо, що вода не входить до трубки – її не пускає повітря. Нагріватимемо колбу. З трубки стали виходити бульбашки повітря.
- Зробимо висновок: під час нагрівання повітря розширюється.
Досвід 2
Ціль: дізнатися, що відбувається з повітрям при охолодженні.
Покладемо на колбу холодну вологу ганчірочку. Ми побачимо, як вода буде
підніматися у трубці. Повітря поступається воді частину свого місця.
Висновок: при охолодженні повітря стискається.
При нагріванні повітря розширюється, при охолодженні стискається.
У повітря є ще одна цікава властивість – воно погано проводить тепло. Багато рослин, що зимують під снігом, не замерзають, бо між холодними частинками стебла та коріння рослин є повітря. Восени білочка, заєць, вовк, лисиця та інші звірі линяють. Зимове хутро густіше і пишніше, ніж літнє. Між густими волосками затримується більше повітря, і тварин у засніженому лісі нестрашний мороз.
- Зробимо висновок: повітря погано проводить тепло.
3) Вправа «Відповідай на запитання»
- Чому необхідно провітрювати приміщення?
- Чому потрібно дихати носом, а не ротом?
- Навіщо вирощують кімнатні рослини?
- Назвіть засоби охорони чистоти повітря. (Установки для очищення
повітря, електромобілі.)
- Щоб очистити повітря, люди садять дерева. Чому? (Рослини поглинають вуглекислий газ, а виділяють кисень.)
- Давайте уважно розглянемо листочок дерева. Нижня поверхня листа покрита прозорою плівочкою і усіяна дуже дрібними отворами. Їх добре розглянути можна тільки в лупу. Вони то відкриваються, то закриваються, збираючи вуглекислий газ. При світлі сонця з води, яка піднімається від коренів по стеблах рослин, та вуглекислого газу в зеленому листі утворюються цукор, крохмаль, кисень. Не дарма рослини називають «легкими планетами». Яке чудове повітря у лісі! У ньому багато кисню та корисних речовин. Адже дерева виділяють особливі речовини - фітонциди, які вбивають бактерії. Смолисті запахи ялинки та сосни, аромат берези, дуба дуже корисні для людини. А ось у містах повітря зовсім інший. Він пахне бензином, вихлопними газами, адже у містах багато машин, працюють фабрики, заводи, які теж забруднюють повітря. Дихати таким повітрям людині шкідливо. Щоб очистити повітря, ми садимо дерева.
3. Творчі вправи
Гра «Додай словечко»
Якщо ми вдихаємо занадто багато брудного повітря, це шкодить нашим… (легеням).
У місцях із забрудненим повітрям люди частіше… (хворіють), у них болить… (голова), з’являються… (кашель, висипи, втома).
Робота над прислів’ями
- Як ви розумієте зміст поданих прислів’їв?
Де повітря, там і життя.
Сонце, повітря, вода – найкращі друзі.
Сонце зігріває повітря, друг — душу.
Поетична хвилинка
- Послухайте вірш «Повітря»
Повітря - це щось, чим дихаємо.
Через повітря звук ми чуємо.
У повітря, в небо і в політ
Відлітає літак.
Птах у повітрі літає.
Різним повітря наш буває,
Повітря може бути прозорим,
Пахнути може димом дачним.
Може пахнути апельсином,
Кава, сніданком, бензином.
Віно з фена вилітає,
Теплим віно тоді буває.
А коли навколо мороз,
Щипає боляче воно за ніс.
- Які властивості повітря згадано у вірші?
ІІІ. Заключна частина. Рефлексія
Сенкан
Повітря.
Прозоре, безбарвне.
Розширюється, стискається, проводить.
Навколо нас завжди повітря.
Тіло.