Урок № 22
Тема. Властивості степеня. Частка степенів з однаковою основою.
Мета: домогтися свідомого розуміння учнями властивостей степеня з натуральним показником (частка степенів) та виробити вміння застосовувати ці властивості для спрощення виразів разом з іншими властивостями степеня, вивченими раніше.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Бліц-контроль
1. Яка з рівностей є правильною:
1) 24 · 23 = 212;
2) 24 · 23 = 412;
3) 24 · 23 = 47;
4) 24 · 23 = 27?
2. Запишіть у вигляді степеня з основою х:
1) х5 · x3;
2) х4 · x;
3) х4 · х5 · х;
4) хn · х · хm.
3. Запишіть у вигляді степеня з основою 2: 22n · 4:
1) 82n; 2) 22n+1; 3) 62n; 4) 22n+2.
Після проведеного бліц-контролю перевіряємо якість його виконання і пропонуємо учням пояснити виконані дії (повторюємо основну властивість степеня; означення степеня з натуральним показником).
II. Робота з випереджальним домашнім завданням
Завдання:
1) Відомо, що ab = с. Які правильні рівності випливають з даної рівності? При яких а і b це буде правильним?
2) Відомо, що а3 · a2 = а5. Які правильні рівності випливають з неї? За яких умов ці рівності будуть правильними?
Зрозуміло, що більшість учнів із завданням 1) впорається легко, бо якщо ab = с, то , (а і b не дорівнюють 0).
Якщо ця частина завдання виконана, то завдання 2) за аналогією приводить до висновків:
Якщо а3 · а2 = а5, то а5 : а2 = а3 (*); а5 : а3 = а2 (**), якщо ні а3, ні а2 не дорівнюють нулю.
III. Засвоєння знань
Домогтися свідомого розуміння учнями наступної властивості можна, виконавши роботу з порівняння за алгоритмом (див. додаток) здобутих виразів: а3 · a2 = a5; a5 : a2 = а3; а5 : а3 = а2.
Після проведеного порівняння і корекції виконаної учнями самостійної роботи доходимо висновків:
1) Під час ділення степенів з однією основою основа не змінюється, а від показника діленого віднімаємо показник дільника. (Якщо показник діленого більший за показник дільника.)
2) Основа степеня при діленні повинна бути відмінною від 0.
Особливі випадки застосування цієї властивості виводимо з практичних завдань.
Завдання. Спростіть вираз. 1) а5: а5; 2) а5 : а7.
Знову звертаємось до порівняння, а з цього виникає необхідність уточнення сформульованої властивості, а саме:
1) якщо аm · аn = а0 = 1, тобто а0 = 1 (а ≠ 0);
2) якщо m < n, то і ділимо .
Усі висновки учнів записують у зошити в стислому вигляді.
Конспект |
Ділення степенів з однаковою основою |
Якщо і: |
1) m > n, то 2) m = n, то |
3) m < n, то |
Приклади: а6 : а2 = а6 – 2 = а4; ; а2 : а2 = а2 – 2 = а0 = 1 |
IV. Застосування знань
На цьому уроці концентруємо увагу на розумінні учнями властивості степеня, що випливає з основної властивості степеня. Тому не вимагаємо від учнів відтворення алгоритмів, але пояснювати дії учні повинні.
Виконання усних вправ
1. Поясніть, чому дії виконані саме так:
1) а8 : а4 = а8 – 4 = а4;
2) ;
3) а8 : а8 = а8 – 8 = а0 = 1.
Яким є значення а (за змістом завдання)?
2. Яка з рівностей є неправильною:
1) 27 : 25 = 22 = 4;
2) 37 : 36 = 1;
3) ; 4) 52 : 25 = 1?
3. Подайте у вигляді степеня частку:
1) a8 : a2; 2) 34 : 3; 3) x6 : x; 4) ; 5) -z6 : (-z)3.
4. Який вираз необхідно поставити замість *, щоб здобути правильну рівність: a15 : * = a5?
Виконання письмових вправ
1. Подайте у вигляді степеня частку:
1) a21 : a17;
2) b9 : b;
3) b11 : b11;
4) (a – b)15 : (a – b)11.
2. Замініть * степенем з основою а, щоб рівність була правильною:
1) а14 : * = а6;
2) * : а11 = а21;
3) * : а7 · а11 = а18;
4) а9 : * : а = а3.
3. Обчисліть значення виразів (у разі необхідності звертаємось до довідкових таблиць).
1) 22 · 23;
2) 315 : 311;
3) 59 · 53 : 516;
4) 1111 : 1110 · 11;
5) ;
6) ;
7) 32 : 81; 8) 256 : 25 · 22.
4. Подайте у вигляді степеня вираз (n — натуральне число):
1) х27 : х, n ≤ 17;
2) хn : (х10 : х12), n ≥ 7;
3) x5n : x3n · х4n+2;
4) (х3 ·х3n)(х2n · х2n).
V. Підсумок уроку. Рефлексія
Закінчіть речення, щоб вони стали істинними:
1) Щоб поділити 25 на 23, треба...
2) Щоб поділити 37 на 310, треба...
3) Щоб поділити 715 на 715, треба...
VI. Домашнє завдання
№ 1. Подайте у вигляді степеня:
1) a12 : a4;
2) c8 : c;
3) b5 : b5;
4) (a+b)n : (a+b)7;
5) 313 :36;
6) 75 · 712 : 714;
7) 378 : 377 · 37;
8) ;
9) х3n : х2п · х5n–1.
№ 2. Обчисліть значення виразу:
1) ; 2) ; 3) ; 4)
№ 3. Випереджальне домашнє завдання. Що називають степенем числа з натуральним показником? Що називають основою степеня? показником степеня? (Знайдіть у підручнику.)