Урок № 26.
Тема. Внутрішнє і міжнародне становище радянської України на п. 1920-х рр.
Мета: охарактеризувати причини утворення СРСР; розвивати в учнів уміння аналізувати та зіставляти історичні події; виховувати почуття національної свідомості.
Обладнання. Підручник, атлас з історії України, хрестоматія.
Поняття. Комуністичний режим.
Постаті. Християн Раковський, Йосиф Сталін.
Домашнє завдання. § 18;
Хід уроку.
I. Організаційний момент уроку
II. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь . У тривалій і напруженій боротьбі більшовики здобули владу. Але серед переважно вороже налаштованого населення країни вони складали крихітну меншість. За таких обставин партія упродовж 20-х років втілювала поставлені цілі обережно і доволі гнучко.
III. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Внутрішнє і міжнародне становище країни
Робота в групах над складанням таблиці
1-ша група. На основі тексту підручника визначте внутрішнє становище України 1921-1922 рр.
2-га група. На основі тексту підручника визначте міжнародне становище України 1921-1922 рр.
Внутрішнє становище |
Міжнародне становище |
Починаючи з літа 1914 р. на території України майже безперервно відбувалися воєнні дії, які завдали величезних втрат економіці республіки. 3 ладу було виведено третину залізниць. |
1920-1922 рр. — контакти УСРР з іншими країнами відбувались під контролем Наркомату закордонних справ, щоб нейтралізувати за кордоном місії емігрантського уряду УНР. |
Державний статус України в 1921-1922 рр. Утворення СРСР
У ч и т е л ь . УСРР вважалася юридично незалежною державою. Вона мала власну конституцію, органи державної влади та управління, видавала республіканські закони та стежила за їх виконанням. Але державний суверенітет був досить вузьким. Усі радянські республіки мали низку спільних ознак:
1. Спільне політичне керівництво.
2. Правлячою була більшовицька партія.
3. Місцеві республіканські організації більшовицької партії не мали автономії.
4. Керівництво радянських республік було абсолютно залежним від центру.
5. Існувала єдина для всіх республік армія (сформована 1919 р.) з єдиним військовим керівництвом.
6. Єдина фінансова система.
7. Керівництво найважливішими галузями народного господарства здійснювалося з єдиного центру — ВРНГ РСФРР.
8. Найважливіші закони РСФРР діяли на території інших республік.
Завдання
Статус УСРР у складі Радянського Союзу
У ч и т е л ь . IX Всеукраїнський з’їзд Рад, який відбувся у травні 1925 р., вніс зміни до тексту Конституції УСРР. що закріплювали входження України до складу СРСР. Після утворення СРСР суверенні права України були ще більше обмежені. Право на вихід було фікцією, бо залежало виключно від позиції ЦК РКП(б). Проте проголошення СРСР закріпило деякі завоювання українського народу. Було визнано територіальну цілісність України, існував власний адміністративний апарат. Деякі права на національно-культурне життя отримали і представники національних меншин, котрі здавна компактно проживали в Україні. Думка науковця. Грицак Я. Нарис історії України «Та все ж таки збереження за Україною статусу хай навіть формальної, але окремої державної одиниці мало великий позитивний вплив на подальший розвиток української національної самобутності. Українці дістали те, чого їх тривалий час позбавляла Російська імперія: окрему адміністрацію, територію, державні і громадські структури — основи для майбутнього територіального усамостійнення України. Утворення СРСР найкраще можна зрозуміти як досягнення компромісу між російським більшовизмом та українським національним рухом... Без існування у період революції Української Народної Республіки більшовики навряд чи погодилися на утворення УСРР. Ясна річ, цей компроміс мав тактичний характер. З обох сторін були сили, які чинили опір або сприймали це лише як тимчасове явище і при першій же нагоді відмовилися б від нього».
· Як ви розумієте твердження Я. Грицака про «компроміс між російським більшовизмом та українським національним рухом»?
Голод 1921-1923 рр.
У ч и т е л ь . Навесні 1921 р. більшовики проголосили відхід від політики «воєнного комунізму». ІІродрозкладка була замінена продподатком. Але в Україні запровадження продподатку було затримано через трагічні події голоду 1921-1923 рр.
Робота в парах над складанням таблиці
1-й учень визначає причини голоду.
2-й учень характеризує наслідки голоду.
\
|
Наслідки голоду |
|
Найбільше від голоду потерпали райони сучасних Донецької, Дніпропетровської, Запорізької, Одеської, Миколаївської областей, а також півдня Харківської області. |
Робота з документом
Повідомлення Гуляйпільського повітвиконкому та Запорізької губернської комісії допомоги голодуючим Центральній комісії допомоги голодуючим про вмирання з голоду населення повіту (23 січня 1922 р.)
«У голодуючих волостях Гуляйпільського повіту населення вимирає. Сотні померлих, тисячі хворих. На ґрунті голоду трапився випадок поїдання матір’ю дітей, а також випадки удушення дітей. Кішки, собаки, навіть падло йдуть у їжу. Настрій населення панічний. Надіслані жалюгідні подачки нікого не рятують від смерті і спричиняють тільки роздратування. Необхідно терміново вислати 20 лікарсько-харчувальних пунктів із пропускною здатністю по 2 тис. чоловік щодня. Стільки ж пунктів необхідно для підтримки виснажених. Виявлено села, в яких немає коней. Зволікання і невживання заходів призведе до вимирання населення, знищення сільського господарства й утворення пустелі в Гуляйпільскому повіті».
1. Яку картину стану українського села ми бачимо?
2. Яке враження справив на вас цей документ?
IV. Узагальнення та систематизація знань
Завдання