Тема. Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода – розчинник.
Мета:
формування предметних компетентностей: формувати поняття про воду як складну речовину; вдосконалювати знання про складні речовини; ознайоми з поняттям розчинник, ознайомити з водою як природним оксидом, доповнити й узагальнити знання про поширення води в природі, її фізичні властивості;
формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, математична компетентність.
Тип уроку: формування компетентностей
Методи навчання: ілюстративно-пояснювальний, репродуктивний, частково-пошуковий
Обладнання: підручники, робочі зошити, картки із завданнями.
Хід уроку
І. Організація класу до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Робота в парах
Розшифруйте ребуси. Усіх їх об’єднує речовина, яку ми сьогодні будемо вивчати.
Ребуси (Додаток 1).
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Розповідь
Сьогодні наш урок буде присвячено речовині, що створила нашу планету, речовині, без якої неможливе життя на Землі – це вода. Чому саме зараз ми вивчаємо воду? Так, адже вода – це оксид. Вода – найважливіший природний оксид. Це обличчя нашої планети, її поверхня на три четверті покрита водою. У краплинах води можна побачити життя зеленого листка і людини, труби заводів – гігантів і зелені поля, слід космічного корабля і схід сонця. Що ж таке вода? Про її життєдайну і руйнівну силу ми сьогодні поговоримо.
ІV. Оголошення теми уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь
Будова молекули води
Фронтальна бесіда
Пригадайте з курсу природознавства:
- хімічну формулу води;
- до простих чи складних речовин вона належить?
- охарактеризуйте якісний та кількісний склад молекули води.
Молекулярна формула води Н2О.
Обчисліть молекулярну масу води
W(О) = , або 88,9%
Поширеність води у природі
Вода - найпоширеніша речовина на землі.
Фронтальна робота
Відома з віку рідина
Усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда.
Це все – звичайна є вода.
Учні роблять висновок про агрегатні стани води.
Наведіть приклади перебування води в природі у якому вигляді ми зустрічаємо воду навколо нас (туман,дощ, град, роса, сніг, лід тощо).
Фізичні властивості води.
Розповідь
1. Чиста вода — безбарвна рідина без запаху і смаку.
2. Замерзає при температурі 0 °С. Закипає при 100 °С (за тиску н.у.).
3. Густина 1,00 г/см3 (при 4 °С),
4. Не проводить електричного струму.
5. Вода має велику теплоємкість, повільно нагрівається та охолоджується.
Вода розширюється при замерзанні, і густина льоду менша від густини рідкої води (0, 917 г/см3), бо між молекулами існують порожнини. Завдяки тому, що лід не тоне, водойми не промерзають наскрізь. Це рятує рибу від загибелі.
Вода – розчинник
Фронтальна бесіда
Приказки:
«Пропав, як сіль у воді»
«Що у воду впало, те пропало»
«Хоч море велике, та вода не годиться»
Про яку властивість води йдеться в цих прислів’ях ?
Природну воду з хімічної точки зору не можна назвати чистою, тому що вона містить розчинені речовини, переважно різні солі. Саме тому вода, взята із різних колодязів, має різний смак, морська вода солона.
Воду, в 1 л якої міститься понад 1 г розчинених солей, називають мінеральною. Склад мінеральних вод різноманітний, багато з них мають лікувальні властивості, («Миргородська», «Моршинська», «Нафтуся», Березівська»). Мінеральні води завдяки специфічному хімічному складу не можна пити необмежено, а тільки в певних кількостях, необхідних для лікування.
VІ. Закріплення знань.
Вправа «Міф чи факт» (Додаток 2).
Займи позицію «Вода –руйнівник чи вода – рятівник?»
Учні висловлюють свою думку відповідно до своїх поглядів.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § __. Виконати вправу ___
Додаток 1.
Розшифруйте ребуси. Усіх їх об’єднує речовина, яку ми сьогодні будемо вивчати.
(море)
(річка)
(океан)
(джерело)
Додаток 2.