Урок розроблено за підручником інтегрованого курсу для 1 класу закладів загальної середньої освіти "Я досліджую світ" авторів Тетяни Гільберг, Світлани Тарнавської, Ольги Гнатюк і Ніни Павич
Я досліджую світ
Тема: «Вода у природі. Властивості води: безбарвна, прозора, не має запаху, смаку, приймає форму посудини, текуча (практична робота). Значення води для рослин, тварин і людини.»
Мета: Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися: вчити школярів організовувати свою навчальну діяльність; мати власну думку, обґрунтовувати її; дати уявлення про воду як необхідну складову довкілля, про перетворення води в природі;
загальнокультурної: вчити учнів зв’язно висловлюватися; використовувати набуті знання, уміння під час виконання соціальних ролей;
соціальної – формувати в учнів потреби і звички діяти в різних життєвих ситуаціях згідно з нормами громадянської активності; навчати працювати в групах, парах;
інформаційно-комунікативної – навчати учнів аналізувати й відтворювати потрібну інформацію; переносити набутий життєвий досвід у нову ситуацію; активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками; на основі практичних дій ознайомити дітей з властивостями води; розвивати навички дослідницької діяльності: спостережливість, аналітичне мислення, вміння робити висновки;
формування предметних компетентностей: формувати в учнів уявлення про цілісність природи, формувати розуміння значення води для рослин, тварин, людини; наукове світорозуміння; на основі практичних дій ознайомити дітей з властивостями води;
громадянської: виховувати гуманну, творчу, асоціативно активну особистість, здатну екологічно мислити, дбайливо ставитися до природи, до води – основи життя.
Обладнання та матеріали: глобус, прозорі склянки, посудина з водою, скло, спиртівка, шматочки льоду, сіль, цукор, фрагменти малюнків, комп’ютер, фізкультхвилинка «Веселка», психогімнастика релакс «Я-хмаринка».
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація та оголошення теми уроку
1. Прочитання анаграми
ОДАВ
2. Створення проблемної ситуації:
- В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся ця благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи перестали співати. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею лісами, полями та горами. Зупинився Мудрець і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб.» Люди копали день і ніч.
Головною героїнею нашого сьогоднішнього уроку буде вода. Ось її маленька помічниця приситься до нас на урок – це краплинка.
(Вчитель читає віршик.)
- Капітошка я весела,
Хоч не маю я оселі,
Та росла я на хмаринці,
Дощик я ношу в торбинці.
І сьогодні на урок
Я прийшла, звичайно, в срок.
Розкажу про чарівничку,
Мою родичку водичку.
На уроці ми дізнаємось:
-що таке вода;
-які властивості вона має;
-в яких станах може перебувати вода;
-чому вода потрібна людям, тваринам, рослинам.
Сьогодні Капітошка хоче розповісти нам про властивості води.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда
- Усі ми звикли дивитися на воду, як на звичайну річ. Але воду називають найбільшим дивом і найціннішим скарбом світу.
- Капітошка принесла нам глобус і хоче, щоб ми дуже швидко покрутили його. Глобус увесь здається блакитним. Гляньте, скільки синього і блакитного кольору на ньому. Нашу планету так і називають –блакитна планета Земля. Це підтверджують і фотографії, зроблені з космосу. Якщо нашу планету умовно поділити на чотири частини, то три з них – вода: океани, моря, річки, озера. І це ще не все. Вода є не тільки в водоймах, а й в недрах землі. Це джерела, які виходять на поверхню землі. Вода є в атмосфері, це водяна пара, веснянка, хмари, туман, дощ. І ніжно-голубий колір нашого неба зумовлений саме тим, що атмосфера насичена краплинами води. Ось як багато води на Землі!
Відгадайте загадку.
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває.
Бува, як скло, крихка й тверда -
Це звичайнісінька -…..(вода)
(Розгляд ілюстрацій із зображенням води в різних станах: річки, озера, моря, снігові замети, туман, роса, запорошені інеєм дерева)
2. Дослідницький практикум
- Капітошка з нами грає, хоче сховатися від нас, і весь час перетворюється то на крапельку роси, то на крапельку туману, то на велику градину, то на срібний іній.
Дослід 1. (Проводить вчитель)
- І розпочнемо з того, що виконаємо невеличке перетворення.
- Я маю шматочок льоду.
- Але ж до чого тут лід? Ми ж наче збиралися говорити про воду?
- Так, лід –це вода у твердому стані. Де у природі ми спостерігаємо лід?
- А чи зможемо ми змінити стан льоду. (Так, його потрібно розтопити)
- Для того, щоб розтопити лід нам знадобляться вогонь та ємність.
- Кладемо лід у ємність. Тримаємо її над вогнем. До якої температури повинна нагрітись посудина, щоб лід почав танути? (О градусів)
- Чудово. Бачимо, що лід перетворився на воду. І тепер у нашій посудині вода, що має рідкий стан. Де у природі ми спостерігаємо воду?
- А що відбудеться, якщо ми і далі будемо нагрівати посудину.
- Так, вода почне закипати і випаровуватись. При якій температурі це відбуватиметься? (+100)
- Що ми бачимо? (З’явилася пара) Де ми спостерігаємо пару?
-Добре, зараз, я триматиму прозоре скло над парою.
-Що відбувається? (Конденсація)
Висновок: Вода у природі перебуває у трьох станах: рідкий, твердий і газоподібний.
3. Робота за темою «Властивості води»
Є в природі дивина –
Прісна, без смаку вона.
Запаху немає теж,
Її в руки не візьмеш.
Коли чиста - то прозора,
За що люблять її зорі.
Сіль чи цукор, як ковтне,
Не знайдеш вже їх ніде.
Смаку тоді набуває,
Кожен з нас те добре знає.
Психогімнастика релакс «Я-хмаринка».
Дослід 2.
Інструкція:
Висновок: Вода безбарвна, прозора, не має смаку, без запаху.
Дослід 3.
Інструкція:
Висновок: Вода – текуча і не має власної форми.
Дослід 4.
Інструкція:
( - Що відбувається з кристалами солі, цукру,? Вони зменшуються і незабаром зовсім зникнуть.)
- Але чи зникли сіль, цукор ? Ні, вона розчинилася.)
Висновок: У воді розчиняються деякі речовини. Ми утворили розчин.
2. - Що сталося з піском? (Піщинки падають на дно склянки і лежать там, не змінюючись.)
Висновок: У воді не всі речовини розчиняються .
Фізкультхвилинка “Райдуга”
Чи знали ви, що:
- Більшу частину поверхні Землі займає вода. Вона знаходиться в океанах і морях, річках і озерах, під землею.
- Вода входить у склад всіх живих організмів.
- Більшу частину нашого тіла становить вода.
- Велике значення має вода і для тварин. Для деяких з них, наприклад, риб -вода, крім усього, є єдиним місцем для життя.
- За все своє життя людина вживає близько 50 – 60 тонн води.
- Щоб виростити 1 кг овочів, зерна, витрачають 2 тонни води.
- Огірок майже повністю складається з води.
- Рослини, тварини і люди п’ють воду для того, щоб постійно оновлювати її
запаси в організмі.
-А як ще людина використовує воду?
(Учень від кожної групи презентує результати роботи своєї групи)
ІХ. Підсумок уроку.
Вода.
Чиста, прозора.
Тече, розливається, розчиняє.
Вода – це найбільший скарб.
Кришталь, життя.
2. Технологія «Мікрофон»
- Чи змогли ми за урок знайти, де ховається Капітошка?
- Які властивості води ви вже знаєте?
- Яку особливу властивість має вода при замерзанні?
- У яких трьох станах перебуває вода в природі?
- Щоб ти сказав людям, якби був Водою?
-Закінчився наш урок. Піднялись ми на один крок.
Стали трішки ми мудріші. Про водичку взнали більше.
Що бува вона тверда, а не тільки лиш рідка.
Може й парою ставати , й людям всім допомагати.
Цукор й сіль розчинить вмить, а пісочок, навпаки,
Не розчинить, хоч проси. Дуже нам вона потрібна
Тож давайте берегти, адже всі у світі знають,
Що без чистої води- НІ ТУДИ І НІ СЮДИ!
Додатковий матеріал:
1. Запропонуйте учням розглянути виставку світлин “Природа просить допомоги” і з’ясувати, які наслідки можуть бути, якщо будемо забруднювати навколишнє середовище. Поміркуйте про це у “Щоденнику вражень”.
Рідка вода |
Тверда вода |
Газоподібна вода |
Дощ Роса Хмари |
Сніг Крига Бурульки Айсберг Іній Град Візерунки на склі |
Водяна пара Веселка Туман
|
Рідкий стан |
Твердий стан |
Газоподібний стан |
Вода-рідина
|
Сніг Лід білий прозорий м'який безбарвний легший твердий за воду крихкий легший за воду |
Водяна пара
|
Під час нагрівання вода розширюється, а під час охолодження стискається |
(За результатами дослідницької роботи учні роблять висновки про властивості води в різних станах)
У ясного сонця, як м'ячик,
Був лагідний Сонячний Зайчик.
У синьої мами-Хмаринки
Жила собі донька Краплинка,
Зустрілися під небесами
І Хмаринка, і сонячна мама.
Допоки вони розмовляли,
Їх діти про дощик співали.
«Сонячний дощику,
Зварю тобі борщику
В зеленому горщику!»
Краплинка та Зайчик упали
І буйною зеленню стали.
5. Дощі бувають:
ливневі, грибні, сліпі,
мрячні, теплі.
У народі дощ називають добрим, благодійним.
Але в останні роки випадають кислотні дощі.
Вони виникають тому, що в атмосферу потрапляють
продукти спалення вугілля, нафти, природного газу.
Це сажа, пилюка, насичена токсичними металами