Урок «Вода у природі. Властивості води: безбарвна, прозора, не має запаху, смаку, приймає форму посудини, текуча (практична робота). Значення води для рослин, тварин і людини.»

Про матеріал

Урок розроблено за підручником інтегрованого курсу для 1 класу закладів загальної середньої освіти "Я досліджую світ" авторів Тетяни Гільберг, Світлани Тарнавської, Ольги Гнатюк і Ніни Павич

Перегляд файлу

 

 

Я досліджую світ

 

Тема: «Вода у природі. Властивості води: безбарвна, прозора, не має запаху, смаку, приймає форму посудини, текуча (практична робота). Значення води для рослин, тварин і людини.»

 

Мета: Формування ключових компетентностей:

 вміння вчитися: вчити школярів організовувати свою навчальну діяльність; мати власну думку, обґрунтовувати її; дати уявлення про воду як необхідну складову довкілля, про перетворення води в природі; 

загальнокультурної:  вчити учнів зв’язно висловлюватися; використовувати набуті знання, уміння під час виконання соціальних ролей;

соціальної – формувати в учнів потреби і звички діяти в різних  життєвих ситуаціях згідно з нормами громадянської активності; навчати працювати в групах, парах;

інформаційно-комунікативної – навчати учнів аналізувати  й  відтворювати потрібну інформацію; переносити  набутий  життєвий  досвід  у нову ситуацію;  активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками; на основі практичних дій ознайомити дітей з властивостями води; розвивати навички  дослідницької діяльності: спостережливість, аналітичне мислення, вміння робити висновки;

формування предметних компетентностей: формувати в учнів уявлення про цілісність природи, формувати розуміння значення води для рослин, тварин, людини; наукове світорозуміння; на основі практичних дій ознайомити дітей з властивостями води; 

громадянської: виховувати гуманну, творчу, асоціативно активну особистість, здатну екологічно мислити, дбайливо ставитися до природи, до води – основи життя.

 

Обладнання та матеріали: глобус, прозорі склянки, посудина з водою, скло, спиртівка, шматочки льоду, сіль, цукор, фрагменти малюнків, комп’ютер, фізкультхвилинка  «Веселка», психогімнастика релакс «Я-хмаринка».

 

 

 

 

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація та оголошення теми уроку 

1. Прочитання анаграми

 

                            ОДАВ

 

 

2. Створення проблемної ситуації:

- В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся ця  благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи  перестали співати. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею лісами, полями та горами. Зупинився Мудрець і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб.» Люди копали день і ніч.

  • Що знайшли люди?  Нам Мудрець передав часточку скарбу, щоб ми теж стали мудрішими.  ( Виймаю пляшку з водою). Нам потрібно довести, що вода справжній скарб на планеті Земля.

Головною героїнею нашого сьогоднішнього уроку буде вода. Ось її маленька помічниця приситься до нас на урок – це краплинка.

 

(Вчитель читає віршик.)
- Капітошка я весела,
Хоч не маю я оселі,
Та росла я на хмаринці,
Дощик я ношу в торбинці.
І сьогодні на урок
Я прийшла, звичайно, в срок.
Розкажу про чарівничку,
Мою родичку водичку.
 

На уроці ми дізнаємось:

-що таке вода;

-які властивості вона має;

-в яких станах може перебувати вода;

-чому вода потрібна людям,  тваринам, рослинам.

Сьогодні Капітошка хоче розповісти нам про властивості води.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда

         - Усі ми звикли дивитися на воду, як на звичайну річ. Але воду називають найбільшим дивом і найціннішим скарбом світу. 

         - Капітошка принесла нам глобус і хоче, щоб ми дуже швидко покрутили його. Глобус увесь здається блакитним. Гляньте, скільки синього і блакитного кольору на ньому. Нашу планету так і називають –блакитна планета Земля. Це підтверджують і фотографії, зроблені з космосу. Якщо нашу планету умовно поділити на чотири частини, то три з них – вода: океани, моря, річки, озера. І це ще не все. Вода є не тільки в водоймах, а й в недрах землі. Це джерела, які виходять на поверхню землі. Вода є в атмосфері, це водяна пара, веснянка, хмари, туман, дощ. І ніжно-голубий колір нашого неба зумовлений саме тим, що атмосфера насичена краплинами води. Ось як багато води на Землі!

  • Звідки ж прибула до нас Капітошка? Дати відповідь на це питання вам допоможе відгадка до загадки.

Відгадайте загадку.

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває.

Бува, як скло, крихка й тверда -

Це звичайнісінька -…..(вода)

 

         (Розгляд ілюстрацій із зображенням води в різних станах: річки, озера, моря, снігові замети, туман, роса, запорошені інеєм дерева)

 

2. Дослідницький практикум

         - Капітошка з нами грає, хоче сховатися від нас, і весь час перетворюється то на крапельку роси, то на крапельку туману, то на велику градину, то на срібний іній.

 

Дослід 1. (Проводить вчитель)

 

- І розпочнемо з того,  що виконаємо невеличке перетворення.

- Я маю шматочок льоду.

- Але ж до чого тут лід? Ми ж наче збиралися говорити про воду?

- Так, лід –це вода у твердому стані. Де у природі ми спостерігаємо лід?

- А чи зможемо ми змінити стан льоду. (Так, його потрібно розтопити)

- Для того, щоб розтопити лід нам знадобляться вогонь та ємність.

- Кладемо лід у ємність. Тримаємо її над вогнем. До якої температури повинна нагрітись посудина, щоб лід почав танути? (О градусів)

- Чудово. Бачимо, що лід перетворився на воду. І тепер у нашій посудині вода, що має рідкий стан. Де у природі ми спостерігаємо воду?

- А що відбудеться, якщо ми і далі будемо нагрівати посудину.

- Так, вода почне закипати і випаровуватись. При якій температурі це відбуватиметься? (+100)

- Що ми бачимо? (З’явилася пара) Де ми спостерігаємо пару?

-Добре, зараз, я триматиму прозоре скло над парою.

-Що відбувається? (Конденсація)

  • Отже, вода може змінювати свої стани.

 

Висновок: Вода у природі перебуває у трьох станах: рідкий, твердий і газоподібний.

 

 

3. Робота за темою «Властивості води»

 

 

         Є в природі дивина –

         Прісна, без смаку вона.

         Запаху немає теж,

         Її в руки не візьмеш.

         Коли чиста - то прозора,

         За що люблять її зорі.

         Сіль чи цукор, як ковтне,

         Не знайдеш вже їх ніде.

         Смаку тоді набуває,

         Кожен з нас те добре знає.

 

Психогімнастика релакс «Я-хмаринка».

 

  • Проведемо досліди. Ви уважно слухаєте інструкцію і старанно, охайно виконуйте кожен її крок. Висновки обговоріть у групі і запам’ятайте.

 

Дослід 2.

 

Інструкція:

  1. Налийте у склянку воду.
  2. Уважно роздивіться воду. ( - Якого кольору вода? Як по іншому водести, що вода прозора?)
  3. Зробіть один ковток зі склянки. ( - Що ви відчуваєте? Який смак має вода?)
  4. На відстані 20-25 см від обличчя тримати склянку з рідиною. Потім рухами руки спрямувати потік повітря у свій бік і понюхайте воду. Не наближати ніс до ємностей, щоб понюхати! Можна різким запахом обпекти носову порожнину. (Чи має вода запах?)

 

 

Висновок: Вода безбарвна, прозора, не має смаку, без запаху.

 

 

 

Дослід 3.

 

Інструкція:

 

  1. Перелийте воду з однієї посудини в іншу. ( - Чому вам так швидко і легко вдалося  це зробити? Чим вода відрізняється від інших предметів? Її не можна взяти в руку, бо вона рідка, текуча і витікає скрізь кальці.)
  2. Уважно роздивіться яку форму має вода? ( - Форми посудини в яку вона налита)

Висновок: Вода – текуча і не має власної форми.

 

Дослід 4.

 

Інструкція:

  1. Насипати у воду цукор ( сіль, і пісок) і розмішати.

( - Що відбувається з кристалами солі, цукру,? Вони зменшуються і незабаром зовсім зникнуть.)

- Але чи зникли сіль, цукор ? Ні, вона розчинилася.)

Висновок: У воді  розчиняються деякі речовини. Ми утворили розчин.

2. - Що сталося з піском? (Піщинки падають на дно склянки і лежать там, не змінюючись.)

     Висновок: У воді не всі речовини розчиняються .

 

Фізкультхвилинка “Райдуга”

 

  1. Цікавинки про воду

Чи знали ви, що:

- Більшу частину поверхні Землі займає вода. Вона знаходиться в океанах і морях, річках і озерах, під землею.

- Вода входить у склад всіх живих організмів.

- Більшу частину нашого тіла становить вода.

- Велике значення має вода і для тварин. Для деяких з них, наприклад, риб -вода, крім усього, є єдиним місцем  для життя.

- За все своє життя людина вживає близько  50 – 60 тонн води.

- Щоб виростити 1 кг овочів, зерна, витрачають 2 тонни води.

- Огірок майже повністю складається з води.

- Рослини, тварини і люди п’ють воду для того, щоб постійно оновлювати її

запаси  в організмі.

  -А як ще людина використовує воду?

 

  1. Створення асоціативного куща «Використання води людиною». Робота в групах
  • Як людина використовує воду?

(Учень від кожної групи презентує результати роботи своєї групи)

 

 

 

ІХ. Підсумок уроку.

  1. Складання сенкану

 

Вода.

Чиста, прозора.

Тече, розливається, розчиняє.

Вода – це найбільший скарб.

Кришталь, життя.

 

 

      2. Технологія «Мікрофон»

 -  Чи змогли ми за урок знайти, де ховається Капітошка?

-  Які властивості води ви вже знаєте?

-  Яку особливу властивість має вода при замерзанні?

-  У яких трьох станах перебуває вода в природі?

-  Щоб ти сказав людям, якби був Водою?

 

 

-Закінчився наш урок. Піднялись ми на один крок.

Стали трішки ми мудріші. Про водичку взнали більше.

Що бува вона тверда, а не тільки лиш рідка.

Може й парою ставати , й людям всім  допомагати.

Цукор й сіль розчинить вмить, а  пісочок, навпаки,

Не розчинить, хоч проси. Дуже нам вона потрібна

Тож давайте берегти, адже всі у світі знають,

Що без чистої води-  НІ  ТУДИ І НІ СЮДИ!

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал:

 

     1. Запропонуйте учням розглянути виставку світлин “Природа просить допомоги” і зясувати, які наслідки можуть бути, якщо будемо забруднювати навколишнє середовище. Поміркуйте про це у “Щоденнику вражень”.

  1. -Давайте складемо таблицю  «Де живе води в природі.»

Рідка вода

Тверда вода

Газоподібна вода

Дощ

Роса

Хмари

Сніг

Крига

Бурульки

Айсберг

Іній

Град

Візерунки на склі

Водяна пара

Веселка

Туман

 

           

  1. -Давайте складемо таблицю про три стани води в природі.

 

 

Рідкий стан

Твердий стан

Газоподібний стан

Вода-рідина

  • текуча
  • прозора
  • безбарвна
  • без запаху
  • не має власної форми
  • розчиняє деякі речовини

Сніг               Лід

білий            прозорий

м'який          безбарвний

легший         твердий

за воду          крихкий

                          легший за воду

Водяна пара

  • прозора
  • невидима
  • легка

             Під час нагрівання вода розширюється, а під час охолодження стискається

(За результатами дослідницької роботи учні роблять висновки про властивості води в різних станах)

 

 

  1. Вірш про подорож Крапельки.

         У ясного сонця, як м'ячик,

         Був лагідний Сонячний Зайчик.

         У синьої мами-Хмаринки

         Жила собі донька Краплинка,

         Зустрілися під небесами

         І Хмаринка, і сонячна мама.

         Допоки вони розмовляли,

         Їх діти про дощик співали.

         «Сонячний дощику,

         Зварю тобі борщику

         В зеленому горщику!»

         Краплинка та Зайчик упали

         І буйною зеленню стали.

 

 

 

 

AG00434_5.                                                                       Дощі  бувають:

                                                       ливневі,   грибні, сліпі,  

                                                                   мрячні,  теплі.

 

 

                         У народі дощ називають добрим, благодійним.

                           Але в останні роки випадають кислотні дощі.

                   Вони виникають тому, що в атмосферу потрапляють

                   продукти спалення вугілля, нафти, природного газу.

                     Це сажа, пилюка, насичена токсичними металами

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
6141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку