Поглибити знання учнів про джерела забруднення навколишнього середовища та вплив на довкілля речовин, розкрити поняття «Сміття», ознайомити учнів з видами відходів і сучасними методами їх переробки, встановлювати екологічні зв'язки в природі, виховувати почуття відповідальності за все живе на Землі, залучати дітей до природоохоронної діяльності.
(інтегрована екологічна гра –
географія, хімія, фізика)
Вовщук Л.В.- вчитель географії;
Вовщук М.І. – вчитель хімії;
Сушинська І.Т. – вчитель фізики.
Мета: поглибити знання учнів про джерела забруднення навколишнього середовища та вплив на довкілля речовин, розкрити поняття «Сміття», ознайомити учнів з видами відходів і сучасними методами їх переробки, встановлювати екологічні зв’язки в природі, виховувати почуття відповідальності за все живе на Землі, залучати дітей до природоохоронної діяльності.
Корекційна мета: розвивати уміння виділяти головну ідею, аналізувати, синтезувати, порівнювати.
Обладнання: виставка малюнків до Дня Землі, виробів з вторсировини, глобус з різнокольоровими прапорцями, на яких намальоване різне сміття,плакати на екологічну тему, фотовиставка найбільших сміттєзвалищ села.
«Людство не загине в атомному божевіллі, воно захлинеться у власних відходах»
(Нільс Бор)
(Звучить пісня « Я- Земля» )
Ведуча: Доброго дня, дорогі друзі.
День 22 квітня 1994 року оголошено Всесвітнім Днем Землі на знак того, що людство має ставитися до природи з повагою і турботою про майбутнє своєї планети. Наше заняття присвячене одній з найактуальніших проблем – забруднення планети Земля.
Ведучий: Усі ми мріємо про світле майбутнє, про прекрасну Землю, про дружбу людини і природи. Це бажання об’єднує нас тут.
Учень:
Земля – наш дім,
А я її значна частина,
Я не людина, я – природа,
Я – саме та велика сила,
Що все живе навкруг створила.
Керую я вітрами, водами, ґрунтами,
Все підкоряється мені.
А ти, людино, не коришся мені,
Поглянь – но, що зі мною ти зробила...
Ведуча: Сьогоднішнє населення Землі – суспільство суперспоживачів. Підраховано, що на кожного з нас на рік витрачається більше 20 тон сировини. Але більша її частина ( 97% ) йде у відходи. Що таке відходи?
Учень: Згідно із законом України «Про відходи» відходи – це будь – які речовини, матеріали і предмети, що утворюються в результаті людської діяльності і не мають подальшого використання за місцем утворення або виявлення та яких їх власник повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення. Усі відходи поділяються на дві великі групи : промислові і побутові. Промислові – утворені в процесі промислового виробництва будь-чого. Вони утворюються на заводах, фабриках, у майстернях тощо. Побутові відходи-це відходи, які утворюються в процесі споживання. Місце утворення – житлові масиви, організації, установи торгівлі, культури. Вони зустрічаються у двох видах: у рідкому, наприклад каналізаційні стоки, і твердому. Частину твердих побутових відходів називають сміттям.
Ведучий: Сміття поступово стає чудовиськом цивілізації. При нинішньому стані економіки та культури побуту люди ще довго приречені жити серед цих «Рукотворних пам’яток» своєї безтурботності. Видатний фізик Нільс Бор ще півстоліття тому сказав: «Людство не загине в атомному божевіллі, воно захлинеться у власних відходах».
Учень: Найбільша кількість побутових відходів спостерігається у США – близько 700 кг на рік на кожного мешканця міст. У Швеції цей показник втричі менший. Загальна маса сміття в Україні перевищує 25 млрд. тонн, які займають площу 1, 6 тисяч км кв. Для порівняння, таких країн, як Ватикан, тут могло б розміститися 4 000, як Сінгапур – 2, 7 (див. Табл.1).
Проблема твердих відходів стоїть дуже гостро не лише тому, що вилучає з користування великі площі й отруює довкілля,а ще й через низьку швидкість їх розкладання. Зокрема, папір руйнується через 2- 10 років, консервні банки за 100 років, поліетиленові матеріали – 200 років, пластмаса – за 500 років, а скло для повного розкладу потребує понад 1000 років ( див. Табл. 2)
Ведуча: Сміття утворюється і накопичується не лише в житлових приміщеннях, а й в офісах, адміністративних спорудах, кінотеатрах, ресторанах, школах,вокзалах, ринках,на вулицях. Залежно від того, де утворилося сміття, в його складі переважно міститься папір (адміністративний чи офісний центр), пакувальні матеріали ( магазин), харчові відходи ( кафе, житлові масиви)
З аналізу складу сміття видно, що все воно складається:
На 40 % |
з картону і паперу |
На 7 % |
зі скла |
На 8, 5 % |
з металів |
На 8 % |
з пластика |
На 7, 4 % |
з харчових відходів |
На 17, 6 % |
з господарських відходів (трава, опале листя) |
На 11, 6 % |
з інших відходів |
У Львівській області зараз налічується 545 сміттєзвалищ, які займають площу 453 га. 70% цих звалищ перебуває на межі наповнення. Зазвичай, це закинуті кар’єри, в які просто скидають все сміття докупи, переповнене Грибовецьке звалище, куди вивозять сміття зі Львова. За день сюди привозять 45- 70 сміттєвозів ( за рік приймає 1млн. куб. м сміття).
Ведучий: Дійсно, картина жахлива. Але зменшити кількість побутового сміття цілком можливо. Насамперед, зменшити кількість відходів. Із пакетів, банок, коробок, одноразових пляшок слід видалити повітря і скласти, купляти якомога менше сміття. Наприклад, якщо проаналізувати вміст коробки з цукерками, то виявиться, що насправді ми купуємо більше «сміття», ніж цукерок.
Ведуча: Викидаючи сміття, люди грубо порушують один із основних екологічних законів – кругообіг речовин у природі. Адже, беручи у природи, чимало речовин, людина змінює їх до невпізнання і повертає у природу інші, які не розкладаються природним шляхом. Саме за здатністю розкладатися відходи поділяють на дві групи: ті,що розкладаються в природі( папір,деревина, тканини – шерсть,бавовна, льон, харчові відходи) та ті, що не розкладаються(скло, метали, полімери, гума). Послухайте як вирішують проблему сміття в різних країнах.
Учень: У Швеції, наприклад, існує закон про те, що виробники певних матеріалів несуть відповідальність за їх утилізацію. Крім того,потрібно використовувати багаторазові упаковки, наприклад, розливати молоко і воду у скляні пляшки. А в Японії створили домашні печі для спалювання сміття за високої температури. Господар складає сміття в таку піч, яка автоматично вмикається вночі, коли електроенергія дешевша. До ранку залишається грудка попелу, яку японці використовують потім як будівельний матеріал для насипання нових ділянок уздовж узбережжя або закопують у ґрунт на 1 м, куди не досягає коріння культурні рослини.
Ведучий: А чи знаєш ти, як борються з сміттям? Існують 2 методи боротьби:
І метод – вивезення на полігон і спалювання.
ІІ метод – більш сучасний – рециклізація (вторинна переробка відходів).
Про неї розповість...
Учень: Головна ідея рециклізації полягає в тому, що відходи – це не якийсь непотрібний продукт, а вторинна сировина(тобто відходи одного виробництва можуть бути сировиною для іншого). Вона має не лише екологічне, а й економічне значення. Наприклад, переробка паперу. Всі знають,що папір виготовляється з деревини. Для виготовлення 1 т паперу потрібно 17 дерев. А поки замість зрубаного виросте таке саме нове, пройде 25 – 30 років. Крім того, виробництво паперу із деревини потребує багато енергії і супроводжується викидом шкідливих речовин.
Переробка скла, яке одержують сплавлянням суміші річкового піску, соди, глини дає змогу
заощадити 75% енергії, 50% води. Але скляні вироби непридатні(бите скло) можна використовувати у виробництві бетону,асфальту.
Виробництво алюмінію, який потрапляє у сміття у вигляді банок з-під напою, теж дуже енергоємне. Наприклад,на виробництво однієї банки (15-20 г) витрачається стільки ж бензину, скільки потрібно,щоб проїхати 2-10 км ( залежить від марки автомобіля і стану дороги). А на виготовлення алюмінію із вторсировини витрачається у 20 разів менше енергії.
Ведуча: Для вторинної переробки сміття насамперед слід його сортувати. Це дасть можливість не просто спалювати відходи, а здійснювати утилізацію з наступним використанням. У багатьох країнах це робиться давно. Ці заходи є економічно і екологічно вигідними.
Пропонуємо вашій увазі перспективи розвитку цієї технології на Львівщині.
Учень: За даними відділу земельних ресурсів Львівщини за умов сортування відходів можна скоротити обсяги їх вивезення щонайменше у 3 рази. Для експерименту вже запроваджено сині, зелені, жовті контейнери, призначені для паперу, скла, пластику. Це сміття може приносити гроші, а не забруднювати довкілля. Деякі сміттєзвалища можна використовувати як альтернативне джерело енергії. Найлегше збути паперове сміття, адже існують пункти приймання макулатури, яка переробляється Жидачівським целюлозо – паперовим комбінатом; пластик з радістю прийме фірма «Інтернет», а склобій – Львівський ізоляторний завод, цілі пляшки – пункти склотари, гуму можна здавати в Дрогобичі на фірму «Еріотекс». 1т паперу коштує 310 грн., пластику – 1000 грн., склобою не більше 10 грн. Проведене соціологічне опитування, де ставилося одне запитання: «Чи згідні ви сортувати сміття: окремо папір, пластик, скло?» З опитаних 86,6%- за сортування сміття. Серед учнів ця категорія становила 92,1%. Це свідчить,що учні краще усвідомлюють необхідність охорони довкілля.
Учень: Є декілька пропозицій щодо утилізації сміття області:
1. Київське ТОВ «Укрбудекологія ЛТД» пропонує побудувати завод зі спалювання. На заводі використовують таке обладнання, що й у сталеплавильній індустрії, відходи потрапляють у плазму і при високій температурі плавляться. Вартість будівництва такого заводу - 18-20 млн. дол. США. Такі заводи дають можливість продукувати тепло і електроенергію, отримувати доходи.
2. Завод «Автоливмаш» з Івано-Франківська, який проектує і виготовляє обладнання до сміттєвопереробних заводів. Крім лінії з переробки скла, паперу, металу, пластику запропоновано ввести першу в Європі лінію з переробки батарейок. При цьому залишиться всього 15% сміття.
Ведучий: Уже в 90-х роках високорозвинені країни відмовились від будівництва сміттєспалювальних заводів, тому що вони – головне джерело викидів діоксинів у атмосферу, які руйнують гормональну систему людини, приводять до імунодефіциту та ослаблення захисних сил організму. До того ж заводи не знищують відходи остаточно. Проба викидів на діоксин одноразова на заводі коштуватиме 1000 дол. США. Тому найкращий варіант – будівництво сміттєпереробного заводу. В Україні вже працюють підприємства, які зі сміття роблять корисні речі: вішаки для одягу, килимки, черепицю.
Учень: Занесло, замело світ сміттям,
І немає в природі пуття.
У лісах, у озерах, в морях
Розвелось того бруду вже страх.
Не з’їси кавуна без нітратів,
В молоці їх є також багато,
П’є отруту невинне маля,
Стогне з болю планета Земля.
Завихрили тайфуни над світом,
Летить пил від Чорнобиля слідом –
Землю й води, ліси і гаї,
Нищить мрії рожеві твої.
Рак, саркома й страшна лейкемія,
Важко вимовить – гіперплазія
Стали часті слова у звучанні.
Гинуть люди в безмежнім стражданні.
Боги й люди! Над світом ви
Загубили себе й світ не дайте!
Захистіть і травинку й дитя,
Збережіть на планеті життя!
Ведучий: А тепер зіграємо в екологічну гру.
Конкурс I. «Розминка»
Бліц-турнір. Кожна команда має без обмірковування дати відповідь на 15 запитань. За кожну правильну відповідь — 1 бал.
Запитання команді 1:
1. Які оксиди зумовлюють кислотні дощі? (NO2, CO2, SO2)
2. Крапля якої речовини вбиває коня? (Нікотину.)
3. Як називається велика кількість пилу і газів, що викидаються у повітря? (Смог.)
4. Який шар атмосфери захищає Землю від дії ультрафіолетових променів? (Озоновий.)
5. До чого призводить збільшення вуглекислого газу в атмосфері? (До «парникового ефекту»)
6. Яка сполука важкого металічного елемента додається для підвищення октанового числа бензину та спричиняє отруєння організму? (Тетраетил свинець.)
7. Як називається наука про взаємодію рослин, тварин, людей та середовища, у якому вони перебувають? (Екологія.)
8. Яку назву має боротьба із забрудненням за допомогою природних процесів? (Самоочищення.)
9. Назвіть основну вимогу до синтетичних миючих засобів. (Розклад мікроорганізмами.)
10. Як називається обробка води озоном? (Озонування.)
11. Назвіть газ, який зв'язує гемоглобін крові, накопичується в організмі, спричиняючи нудоту, блювоту, запаморочення і смерть. (Чадним.)
12. Які хімічні елементи викликають онкологічні захворювання? (Радіоактивні.)
13. Назвіть отруйну сполуку, утворену хімічними елементами Карбоном, Оксигеном і Хлором, яка є хімічною зброєю. (Фосген, СОСl2)
14. Який найкращий спосіб очищення повітря від вуглекислого газу? (Озеленення.)
15. Як називаються споруди, що запобігають потраплянню промислових забруднених вод у довкілля? (Відстійники.)
Запитання команді 2:
1. Яку назву має різке зменшення шару озону? («Озонова діра».)
2. Які захворювання можуть спричинити ультрафіолетові промені? (Ракові, катаракту очей.)
3. Назвіть атмосферний газ, що пропускає сонячне світло, але затримує теплове випромінювання Землі. (Вуглекислий.)
4. Яка причина руйнування споруд з мармуру? (Кислотні дощі)
5. Які речовини, що руйнують озоновий шар, містяться в аерозолях? (Фреони.)
6. Назвіть фільтри, що зменшують викиди шкідливих газів в атмосферу. (Пилогазовловлювачі.)
7. Які речовини входять до складу вихлопних газів автомобілів? (CO2, CO.)
8. Назвіть тварин-індикаторів чистоти водойм. (Щука, окунь, судак.)
9. Який радіоактивний елемент застосовується в медицині? (Радон, радонові ванни.)
10. Яка речовина стала причиною пожежі на Чорному морі? (Сірководень.)
11. Яке екологічно чисте паливо ви знаєте? (Водень.)
12. Назвіть речовину, що лякає перехожих поблизу боліт та кладовищ. (Фосфін.)
13. До якої катастрофи призвела аварія на Ч АЕС? (Радіоактивне забруднення довкілля.)
14. Назвіть родину рослин, що є замінником нітратних добрив. (Бобові.)
15. Який елемент застосовують у медицині у зв'язаному вигляді, а у відкритому він є небезпечним для здоров'я? (Меркурій, ртуть.)
Конкурс IІ. «Чомучки»
Конкурс капітанів команд. Капітан кожної команди має відповісти на три запитання, аргументуючи свою відповідь. За кожну правильну відповідь — 2 бали.
Запитання капітанові команди 1:
1. Поблизу Неаполя в Італії є Собача печера. Дорослі люди в ній можуть знаходитися як завгодно довго, а от коти й собаки задихаються і гинуть. Чому? (Вуглекислий газ важчий за повітря, виділяючись із вулканічного ґрунту печери, осідає на дно, спричиняючи загибель тварин.)
2. З давніх-давен у Японії вважається великою удачею одружитися з людиною, яка живе на островах Окінава та Токуносіма. Чому? (їх мешканці відзначаються довголіттям та чудовою спадковістю, бо на цих островах вода фільтрується коралами і насичується йонами Кальцію.)
3. Одна лондонська багачка, дізнавшись, що рослини очищують повітря, звеліла своїм слугам перенести із зимового саду до її спальні, що не провітрювалась, п'ять вазонів із тропічними рослинами. Вранці вона прокинулась із головним болем. Чому? (Уночі фотосинтез проходить не дуже інтенсивно, а великі рослини під час дихання вживають багато кисню. Крім того, деякі тропічні рослини виділяють небезпечні для здоров’я ефірні олії.)
Запитання капітанові команди 2:
1. У Московському Кремлі з першої половини XVI ст. до 30-х років XVIII ст. функціонував водогін зі свинцевими трубами та резервуарами. У цей же період лікарі спостерігали високий рівень смертності серед дітей та спадкові порушення серед членів царської родини. Чому? (Свинець, утворюючи йони Рb2+ у водопровідній воді, спричинює отруєння організму, накопичується в органах і тканинах, руйнує статеві клітини.)
2. Альпіністи та туристи, які йдуть у гори, мають пам'ятати, що намет потрібно ставити так, щоб вхід до нього був повернутий до підніжжя гори. Чому? (Це потрібно для вільного «витікання» вуглекислого газу. Якщо намет повернути до вершини, то він швидко наповниться видихуваним вуглекислим газом і під час сну люди можуть задихнутися.)
3. Англійці, які дуже люблять молочні продукти, розвели в Австралії велику кількість корів. Але сталося непередбачуване: активізувалась ерозія ґрунтів. Чому? (Гній почав отруювати рослинність, закисляти ґрунти. Становище можна виправити, якщо завезти до Австралії природних санітарів — гнійних жуків.)
Конкурс ІІІ. «Вірю—не вірю»
Кожній команді задасться по сім запитань, на які вони мають відповісти однозначно — «вірю» чи «не вірю» — і по можливості аргументувати відповідь. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Запитання команді 1:
Чи вірите ви, що...
1.... поліетиленові пакети стали однією з причин вимирання велетенських морських черепах. (Вірю. Черепахи помилково вважають медузами напівпрозорі у воді поліетиленові пакети і ковтають їх.)
2.... інсектициди не було знайдено лише там , де їх ніколи не використовували, наприклад, у Антарктиді. (Не вірю. В Антарктиді було знайдено інсектициди у печінці пінгвінів.)
3. ...лише 1 т нафти, розлитої на поверхні моря, вбирає кисень з 400 тис. л морської води, знищуючи навколо себе все живе. (Вірю.)
4… найсильніший адсорбент, отриманий із похідного крохмалю, здатний утримувати воду, маса якої в 1300 разів перевищує його власну. (Вірю.)
5....нітроген (IV) оксиду 100 разів небезпечніший, ніж чадний газ. (Не вірю. Він небезпечніший у 10 разів.)
6. ...у США проводився конкурс на кращу конструкцію міського автомобіля , де першість виборов німецький «Фольксваген», що працював на водні. (Вірю. Адже продукт згоряння водню — вода, а вихлопні гази такого мотора чистіші за міське повітря.)
7. .. .у сільській місцевості перед спусканням людини у колодязь для Його чищення, туди поміщають запалену свічку. (Вірю. Запаленою свічкою виявляють вуглекислий газ, що збирається в колодязях.)
Запитання команді 2: Чи вірите ви, що...
1. ... для вбирання розлитої на поверхні моря нафти використовують килимки, виготовлені із синтетичного матеріалу, які вибірково вбирають нафту, відштовхуючи воду. (Вірю. Килимки скидають на нафтові плями. А потім збирають у пластикові мішки. На спеціальних пресах віджимають нафту і використовують знову.)
2. ...протягом тижня від смогу
в Лондоні 1935 р. загинуло близько 2850 людей. (Вірю.)
3. ...мешканці Землі за 1 рік споживають стільки кисню, що якби цей об'єм кисню помістити в сталеві цистерни, то поїзд був би довжиною понад 3108 км, тобто відстань від Землі до Сонця і назад. (Вірю.)
4. ...білий фосфор та його пари не токсичні. (Не вірю. Смертельна доза для людини 0,1—0,15 г.)
5. ...сульфур (ІV) оксид, який є токсичною домішкою повітря промислових міст, викликає подразнення очей, горла, верхніх дихальних шляхів. (Вірю, якщо його концентрація у повітрі становить 0,03-0,06 мг/л.)
6. ...можна отруїтися повітрям. (Вірю. Перший випадок отруєння людини забрудненим атмосферним повітрям відомий з 79року до н. е., коли знаменитий римський природослідник Пліній Старший задихнувся отруйними газами при виверженні Везувію.)
7. ...кімнатні рослини не здатні поглинати забруднення з повітря. (Не вірю. Протягом доби вони поглинають до 87% забруднень.)
Конкурс ІV. «Що ми викидаємо»
Ведучий. На сцену запрошуються команди (називає їх), учасники ознайомлюються з правилами гри.
Команди отримують по три таблички-вказівки з цифрами 1, 2, 3 і вибирають колір прапорців на зображенні Земної кулі. На кожне питання ведучий дає три варіанти відповідей. За сигналом ведучого команди піднімають табличку з номером відповіді. Правильна відповідь дає 1 бал. При кожному заробленому балі тієї чи іншої команди знімається один прапорець із зображенням Земної кулі, що символізує очищення Землі від сміття.
Питання:
— Більшу частину сміття, яке забруднює Землю, становить:
1) пластмаса;
2) скло;
3) метал.
— Світовими рекордсменами за кількістю побутових відходів є мешканці:
1) Москви;
2) Лондона;
3) Нью-Йорка.
— Яка галузь промисловості у Франції вважається найрозвиненішою:
1) виробництво пакувальних матеріалів;
2) переробка сміття;
3) виробництво автомобілів?
— Перш ніж розпочати утилізацію відходів, їх необхідно:
1) розсортувати;
2) зібрати в одному місті;
3) розкришити.
— Для того щоб переробити пластмасу, її необхідно:
1) компостувати;
2) спалити в спеціальних умовах;
3) переплавити.
— Першочергова турбота при виборі місця звалища — це:
1) захист поверхні землі і ґрунтових вод;
2) огородження місця звалища;
3) укомплектування відповідною технікою.
— Шкідливі викиди впливають:
1) тільки на ті райони, де виникло забруднення;
2) на райони, що розміщені поблизу місця забруднення;
3) навіть на території, які віддалені від місця забруднення.
— Найстрашніша «добавка» до води:
1) побутове сміття;
2) пестициди;
3) мінеральні добрива.
— Яку країну називають «сміттєвою ямою Європи»:
1) Британію;
2) Україну;
3) Польщу?
— Більше половини загальної кількості відходів у країнах Європи припадає на:
1) важку промисловість;
2) легку промисловість;
3) сільське господарство.
— Які з радіоактивних відходів цілеспрямовано розсіюють у навколишнє середовище:
1) гази;
2) рідини;
3) тверді речовини?
— Найефективніший шлях боротьби з відходами, які потрапляють у навколишнє середовище, — це:
1) їх захоронения;
2) розробка правових механізмів впливу на порушників;
3) повторне використання відходів.
— Потрапляння у середовище шкідливих речовин, які призводять до порушення функцій екологічних систем, називають:
1) забрудненням;
2) екологічною кризою;
3) перенесенням їх в інше місце.
— Перше місце за сумарним обсягом викидів шкідливих речовин в атмосферу має :
1) теплоенергетика;
2) нафто- і газопереробка;
3) автотранспорт.
— Що таке вермикультура:
1) систематизоване зведення відомостей про водні ресурси?
2) спеціальне розведення дощових черв'яків (для переробки органічних відходів і підвищення родючості ґрунту);
3) спосіб визначення ступеня чистоти води?
— Оптимальне рішення енергетичної проблеми — це:
1) економія енергії;
2) розвиток атомної енергетики;
3) розвиток вітроенергетики.
— Гарбобіологія — це:
1) наука про дім, місце перебування;
2) наука, яка вивчає ґрунт;
3) сміттєведення.
— Пляшка чи банка із пластмаси, покинута в лісі, пролежить без змін:
1) 10 років;
2) 50 років;
3) 100 і більше років.
(Звучить пісня «Земля в иллюминаторе».
Експерти підраховують бали в той час як із зображення Земної кулі збираються «відходи», які відповідають заробленим кожною командою балом.)
Конкурс V. «Вустами дитини»
У цьому турі учні ознайомлюються з видами відходів та можливістю їх вторинного використання. Ведучий зачитує дитячі промови про відходи. На кожен вид відходів — п'ять висловлювань.
Завдання команд: якомога швидше здогадатися, що мали на увазі діти. Перемагає команда, яка першою дасть правильну відповідь. Якщо команда дає неправильну відповідь, право відповіді переходить до іншої команди. Дитячі висловлювання:
1. Його виробляє звичайна корова.
2. У невеликих кількостях він дуже корисний.
3. Коли його дуже багато, це стає справжнім лихом.
4. При попаданні у водойми він руйнується, риба та інші тварини починають задихатись.
5. Його необхідно компостувати. (Гній.)
* * *
1. У мене дуже багато іграшок зроблено з неї.
2. Вона буває різнокольоровою і її важко зламати.
3. Предмети, виготовлені з неї, легкі.
4. Якщо її підпалити, то з'являється багато чорного диму, який погано пахне.
5. Її не можна викидати, бо вона сама по собі в природі не розкладається. (Пластмаса.)
* * *
1. Його винайшли китайці.
2. У нас його отримують із дерева.
3. Він легко горить.
4. Через нього буває багато сміття.
5. На ньому зазвичай малюють, пишуть. (Папір.)
* * *
1. Його виготовляють із піску.
2. Частіше воно буває прозорим.
3. Коли падає, воно розбивається.
4. Якщо його нагріти, воно стає тягучим, як тісто.
5. Викинуте в лісі, воно може стати джерелом пожежі. (Скло.)
* * *
1. Це те, чого багато в місті, але мало в селі.
2. Особливо багато його в промисловому місті, де багато заводів і фабрик.
3. Від нього люди хворіють, нервують, голосно кричать, і від цього його стає ще більше.
4. Його видають різні прилади, машини.
5. Він викликає забруднення повітря, якщо його багато, виникає сп'яніння, і він починає діяти, як наркотик. (Шум.)
* * *
1. Їх майже не видно.
2. Їх багато в промисловому місті, де працюють фабрики й заводи.
3. Від них у людей буває астма, бронхіт, рак.
4. Їх можуть зібрати на своє листя зелені рослини.
5. У місті, де їх дуже багато, не ростуть лишайники. (Газові відходи.)
* * *
1. Він з'являється, коли щось ламається або стає старим.
2. Його можна побачити скрізь — у місті, в селі, навіть на узбіччі доріг.
3. Його можна здати й отримати гроші.
4. Із нього можна отримати щось нове.
6. Він буває кольоровим, і за нього можна отримати гроші. (Металобрухт.)
* * *
1. Завжди чорного кольору.
2. її багато в місті, особливо там, де є заводи і фабрики.
3. Вона дуже шкідлива.
4. У людини вона викликає хвороби, а одяг від неї робиться брудним.
5. її багато утворюється при горінні. (Сажа.)
* * *
1. Це те, без чого уже не можемо прожити.
2. Ми користуємося ними щодня.
3. Коли вони потрапляють у воду, то утворюється багато піни.
4. Вони вбивають рибу у воді, рослини на землі.
5. Коли ми їх використовуємо, все стає чистішим. (Мийні засоби.)
* * *
1. Воно легше за воду.
2. Воно може плавати на воді й не тонути.
3. У річці його багато, коли в ній миють машини.
4. Воно заважає дихати рибам.
5. Його потрібно видаляти з поверхні води. (Мастило.)
* * *
1. Коли їх застосовують, підвищується врожайність рослин.
2. При їх застосуванні потрібно дотримуватись інструкцій.
3. їх використовують лише у разі потреби.
4. Вони є отруйними для тварин і людей.
5. Це речовини для захисту рослин від шкідників. (Пестициди.)
(Звучить музика. Експерти підбивають підсумки.)
Конкурс уболівальників VI.
«Здоров'я кожного — здоров'я нації»
За кожну правильну відповідь додається по 1 балу команді вболівальника.
1. Нестача якого елемента в організмі призводить до карієсу? (Кальцію.)
2. Нестача якого елемента в організмі призводить до захворювань щитовидної залози? (Йоду.)
3. Потрапляння в організм якої природної сполуки спричинює захворювання легень, що призводить до туберкульозу та раку легенів? (Азбесту.)
4. Нестача якого хімічного елемента в організмі викликає судоми та перебої в роботі серця, а його надлишок призводить до дефіциту Кальцію? (Калію.)
5. Який хімічний елемент є регулятором кров'яного тиску? (Натрій.)
6. Найважливіший мікроелемент в організмі людини, нестача якого може викликати 150 захворювань. (Кальцій.)
7. Назвіть «елемент життя та мислення». (Фосфор.)
8. Елемент, що бере участь в утворенні гемоглобіну, нестача його призводить до недокрів'я. (Ферум.)
9. Нестача якого елемента призводить до зниження інтелектуального потенціалу людини? (Йоду.)
10. Елемент — могутній антиоксидант і важливий мікроелемент з омолоджувальними властивостями. (Селен.)
11. Яку сіль використовують (у чітко визначеній нормі!) для виготовлення ковбас, шинок, сиру, а вживання дещо перевищеної дози її вражає печінку, сприяє розвиткові злоякісних пухлин? (Натрій нітрит.)
12. Які солі використовують у сільському господарстві як добрива, а при потраплянні в організм їх надлишкових доз спричинюють набряк легенів, кашель, блювоту, серцеву недостатність? (Нітрати.)
13. Газ, який раніше використовували як охолоджувач у холодо-установках, викликає подразнення слизових оболонок верхніх дихальних шляхів та очей. (Амоніак.)
14. Речовини, що уповільнюють окиснення харчових жирових продуктів, проте бувають причиною алергічних, канцерогенних змін в організмі людини. (Антиоксиданти.)
Конкурс VIІ. «Відходи — у доходи»
Ведуча. Сміття нині є скрізь: відпрацьовані ядерні реактори, застарілі механізми і невикористана отрута, порожні склянки, відходи від продуктів, папір і метал, книги, автомобілі тощо. Усе, що створює людина, зрештою опиняється на звалищах. Саме сміттєзвалища — найпомітніший атрибут людської цивілізації. Чи можна щось змінити?
Завдання. Кожна команда отримує аркуш, на якому записано певний вид відходів (картопляне лушпиння, електричні лампи, порожні пластикові пляшки). За кілька хвилин потрібно запропонувати варіант отримання доходів із цих відходів.
(Експерти підбивають підсумки.)
Ведучий. Вам належить здійснити багато корисних справ. Чим менше буде сміття на планеті, у вашому місті, дворі, на вашій вулиці, тим зеленішими будуть дерева, тим чистішим стане повітря. Команди отримали завдання: «Написати відкритий лист-звернення до жителів планети Земля».
(Команди зачитують листи.)
Ведуча. Земля — це величне диво, вона у нас одна, і ми всі повинні її берегти. Завтрашній день Землі буде таким, яким ми його створимо сьогодні.
(Після закінчення гри підбиваються підсумки, нагороджуються команди - переможці.)
ЗАБРУДНЕННЯ ПОВІТРЯ НЕСЕ СМЕРТЬ