Мета: розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води (не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху рідина, під час нагрівання розширюється і стискується під час охолодження); формувати елементарні поняття, що вода — речовина, розчинник, розчин; вчити робити розчини; виробляти вміння самостійно виконувати досліди, узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу.
Обладнання: склянка з водою і паличками на кожну парту, банка з водою і ложкою для демонстрації, пляшки різної форми (порожні), дощечка, шматочки льоду, ілюстрації, мікрофон.
1
Тема: «Вода у природі. Властивості води-рідини. Вода — розчинник.»
Тема: Вода у природі. Властивості води-рідини. Вода — розчинник
Мета: розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води (не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху рідина, під час нагрівання розширюється і стискується під час охолодження); формувати елементарні поняття, що вода — речовина, розчинник, розчин; вчити робити розчини; виробляти вміння самостійно виконувати досліди, узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу.
Обладнання: склянка з водою і паличками на кожну парту, банка з водою і ложкою для демонстрації, пляшки різної форми (порожні), дощечка, шматочки льоду, ілюстрації, мікрофон.
Хід уроку
Дзвоник, дзвоник не стихає,
Школярів усіх скликає.
Сядьте зручно, усміхніться
І на мене подивіться.
Зробимо в науку крок –
Починаємо урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Заповнення табеля-календаря природи в зошитах.
2. Фронтальне опитування.
— Як люди піклуються про чистоту повітря?
— Як людина використовує повітря?
— Де знаходиться повітря?
— Яке значення має повітря?
3. Робота в парах.
Перевіримо якість засвоєння знань з теми «Повітря». Учні I варіанту задають 2 запитання своєму сусідові. А учні II варіанту намагаються відповісти коротко, ясно і точно. Підручники відкриті.
Працюємо за темами (теми записані на дошці).
I ряд — «Властивості повітря».
II ряд — «З чого складається повітря».
III ряд — «Збережемо чистим повітря».
(Через 3 хвилини «вчителі» повідомляють про якість знань сигналами — кількість балів. Заслуховуються запитання — відповіді 3—4 пар дітей, вчи-
тель оцінює).
IIІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
• Відома з віку рідина,
Усяк її вживає,
Буває маркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда —
Звичайна, підкажіть,... (вода).
• Мене частенько просять, ждуть,
Атільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)
Я вода і на воді плаваю. (Лід)
• Вночі спить на землі, а вранці висихає. (Роса)
— Ви відгадували загадки. Давайте ще раз скажемо, про що вони. (Дощ, лід, роса, вода...)
— А давайте подумаємо і скажемо одним словом: це все... (Вода)
— А тепер нам залишилося визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтиме мова? (Про воду)
— Чи доводилося вам бачити воду в природі?
— Де вона знаходиться?
— Для чого потрібна вода?
— Ми відгадували загадки. В яких станах може перебувати вода?
— Які властивості води ви знаєте?
— Чому говорять: «Без води не було б життя на Землі»?
2. Поетична хвилинка.
Учень читає вірш Т.Г. Шевченка «Тече вода з-під явора».
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явір молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпочуться качаточка
Поміж осокою.
А качечка випливає
З качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.
3. Слово вчителя.
Зверніть увагу на малюнок. Як ви думаєте, завдяки чому така пишна зелень, чому в цьому місці живе ця качина сім’я? Так, завдяки воді. Ви помітили, що поет оспівує красу рідної природи — червона калина пишається, явір молодіє, а в річці хлюпочуться качаточка. Тарас Шевченко називає річку водою: вода тече із-за гаю, попід горою. І завдяки воді така краса навколо.
В Україні наші предки обожнювали воду. Первісні люди поклонялися їй, приносили жертви. Вода символізувала здоров’я, чистоту. Народжених дітей у слов’ян при хрещенні занурювали у воду, тобто здійснювали обряд очищення водою. Чиста вода уособлювала чесність, правдивість, тому казали: «На чистій воді не жаль і втонути», каламутна — нечесність, крутійство, говорили: «В мутній воді рибу ловити». Плин часу асоціювався з плином води: «спливають роки, як вода» або «води чимало утекло». А яке найкраще побажання? «Будь здоровий, як вода!»
Що ви знаєте про воду? Вода — це предмет якої природи? Чому?
Як ви розумієте висловлювання: «Без води немає життя»?
Послухайте прислів’я: «Чиста вода для хвороби біда», «Вода все очищає».
Вода навколо нас — як же про неї не знати? Без води немає життя. Отже, щоб жити, треба навчитись берегти воду. Ми дізнаємось, що слід робити, щоб води було досить. Ви самостійно будете досліджувати воду, робити наукові висновки.
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
Прочитайте у підручнику статтю на с. 91. Яка найголовніша думка цієї статті? Чи можна сказати: вода є скрізь? Доведіть.
Що вас здивувало? Так, в організмі людини вода становить половину маси тіла, а огірок майже повністю складається з води.
С. 93–94. Читайте вдвох по абзацах. Один одному дайте відповіді на питання с. 94.
2. Робота в зошитах (с. 19).
3. Бесіда з учнями.
Ви дізнались, що вода буває в трьох станах.
Відповідайте хором:
у рідкому — це … (рідина);
у твердому — це … і … (сніг і лід);
у газоподібному — це … … (водяна пара).
Подумайте і дайте відповідь: коли вода буває у твердому стані? Чому?
Так, вода буває у твердому стані, коли температура нижче 0°C, бо при охолодженні вода стискається — молекули ближче розташовуються одна біля одної.
А коли вода буває у газоподібному стані? Так, коли температура вище 100°C. Вода при нагріванні розширяється, і відстань між молекулами води стає значно більшою. Властивості води ви будете досліджувати і вивчати самостійно.
— Вода — багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих організмів. Кількість її на планеті зазначено на діаграмі.
— Які молекули води за формою і розміром в усіх трьох станах?
— Аякі відстані між молекулами у воді-рідині, воді – твердому тілі і воді – газоподібному тілі?
4. Ознайомлення з властивостями води.
— Про які властивості рідин ви дізнались на попередніх уроках?
— Виллємо воду в тарілку. Що трапилось?
— Яка ж перша властивість води? (Розтікається)
— Із банки переллємо воду у пляшки різної форми. Яку форму мала вода в банці? Яку форму має вода?
— Опустимо у склянку з водою ложку. Чи добре її видно? Отже, вода прозора.
— Подивіться, чи має вода колір? Визначте, чи має запах? (Вода — безбарвна рідина без запаху.)
— Як і всі інші рідини, вода під час нагрівання розширюється, а під час охолодження — стискається.
Кому з вас доводилось спостерігати, що станеться з пляшкою чи склянкою з водою, якщо її винести, закрити і поставити на мороз?
— Отже, ще одна властивість води: коли вода замерзає і перетворюється на лід, вона перестає стискатися і починає розширюватися, саме тому пляшка або склянка трісне.
Дослід . У склянку з водою вкинемо пісок або глину. Ні пісок, ні глина не розчинилися. Речовини, які не розчиняються у воді, називають не розчинними у воді речовинами.
безбарвна прозора
вода
без запаху не має форми
текуча ?
5. Фізкультхвилинка
(Учитель читає вірш «Подоляночка», а учні виконують фізичні вправи).
Десь тут була подоляночка,
Десь тут була молодесенька,
Тут вона впала,
До землі припала,
Сім літ не вмивалась,
Бо води не мала.
— Устань, устань, подоляночко,
Устань, устань, молодесенька,
Умий личко так, як скляночку,
Утрись, утрись шовковим рушничком.
Та візьмися в боки,
Покажи нам скоки,
Біжи до Дунаю,
Бери ту, що скраю.
6.Розгадування кросворду.
|
В |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
0 |
|
||||||
|
|
|
д |
||||||
|
|
|
А |
|
|||||
- Якщо ви відгадаєте кросворд, то дізнаєтесь, без чого немає життя на Землі.
7. Фронтальна робота.
Проведемо гру «Так чи Ні». Чи всі речовини розчиняються у воді? А ви знаєте, які розчиняються, а які не розчиняються? Учитель називає речовину, якщо вона розчиняється, учні кажуть «так», а якщо не розчиняється — «ні».
8. Тестові завдання.
1. Існує вислів, що вода дорожча за золото. Як це довести?
а) води в природі більше, ніж золота;
б) воду можна купити за золото;
в) без води людина проживе не більше, ніж 5 днів;
г) без води немає життя.
2. На Землі багато води, але її треба економити. Чому?
а) у природі мало прісної води;
б) замулюються озера і болота;
в) вода замерзає;
г) вода випаровується.
3. Стан води (дощу):
а) рідкий;
б) твердий;
в) газоподібний.
4. До твердого стану води відноситься:
а) пара;
б) лід;
в) роса.
5. До газоподібного стану води відноситься:
а) сніг;
б) пара;
в) град.
6. Які властивості води-рідини:
а) білого кольору, з запахом;
б) холодна, смачна;
в) текуча, прозора, без запаху, безбарвна.
7. Які властивості води-розчинника:
а) розчиняються і не розчиняються речовини;
б) у воді тільки розчиняються речовини;
в) у воді не розчиняються речовини.
V. Підсумок уроку.
Технологія «Мікрофон»
1) Як довести, що вода в газоподібному стані (пара) дійсно існує?
2) Чому вода має різний смак у колодязях, морях, мінеральних джерелах?
3) Чому плями від олії не змиваються водою?
4) Які ви знаєте властивості води?
5) Вода — розчинник:
а) тверді речовини; б) рідкі речовини; в) газоподібні речовини.
6) Що було найцікавіше на уроці?
VI. Домашнє завдання.
1. У підручнику — с. 91–94. Опрацювати статті «Без води немає життя», «Властивості води-рідини», «Вода — розчинник».
2. У робочих зошитах — с. 33, завдання 1, 2.