Тема уроку: Вода в природі та житті людини.
Мета уроку:
систематизувати знання учнів про властивості води, її значення в природі та житті людини;
сформувати уявлення про важливість проблем водних ресурсів і необхідність їх раціонального використання;
виховувати любов до природи, відповідальне ставлення до неї, екологічну культуру, економічну культуру раціонального споживання води для потреб людини, необхідність бережливого ставлення до водних ресурсів.
Компетентності, що формуються: навчально-пізнавальні, комунікативні, інформаційні, міжпредметні.
Хід уроку
І Організаційний момент
Привітання.
«Вода – краса усієї природи. Вода жива, вона біжить або хвилюється вітром, вона рухається й дає життя…» ( Екзюпері)
Давайте пригадаємо, що ви дізналися про воду на попередніх уроках.
На дошці терміни: Г…о…ф…р...; А…м…с…е…а; Л…т…с…е…а;
Б…о…ф…р…; Г…др…сф…е…а.
Про яку оболонку йде мова:
Далі я показую, а діти відповідають. Властивості води.
Формула. Аплікації агрегатних станів. Кругообіг води в природі. Розчинність речовин у воді. Пляшки з мінеральною водою.
ІІ Актуалізація опорних знань Мотивація навчання
Било з-землі джерело, народилась криниця,
Пили охоче усі - і старі, і малі,
Як до смаку була числа й холодна водиця,
В пору весняну і в літні спекотнії дні.
Хлюпали з відер водою, купались - плескались,
Лили і в сад, і в город-де потреба була,
Не берегли ані краплі й тоді спам'ятались,
Як пересохла скарбниця того джерела
Вода – краса всієї природи. Вода незамінна, її можна назвати найціннішим мінералом Землі.
Справді, що може бути цінніше? Сьогодні під час уроку ми з вами з’ясуємо:
- значення води в природі та житті людини
- чому не всю воду можна пити
- чи невичерпні її запаси
- чи потрібно охороняти та берегти воду
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Є такі терміни:
Водокористування – це застосування води для господарських потреб, тобто в промисловості, у сільському господарстві.
Водоспоживання – це використання прісної води для забезпечення живих організмів, у тому числі й людини.
Ось сьогодні, коли ви збиралися до школи як ви використовували воду? Для чого?
(варіанти відповідей: умивалися, чистили зуби, готували сніданок, пили чай)
Тобто це було водоспоживання. А для чого ще потрібна вода людині?
(гігієнічні процедури, прибирання в кімнаті, поливання квітів, купання у ванні…)
Діти, ось послухайте казочку:
1. Жив був заєць. Одного разу він вирішив прогулятися по лісі. День був дуже похмурий, йшов дощ, але зайчику це нітрохи не заважало зробити ранкову прогулянку по рідному лісу. Йде зайчик, гуляє і раптом йому на зустріч йде їжачок ні голови ні ніжок.
- «Здрастуй їжачок! Ти що такий сумний?»
- «Здрастуй зайчик! А чому радіти, ти подивися яка погода, весь ранок дощ іде, огидний настрій».
- «Їжачок, ти уяви, що було б, якби взагалі не було дощу, а завжди світило сонце».
Продовжіть казочку…
Отже для рослин і тварин також потрібна вода для життя.
Водоспоживання
Але людина ще використовує воду для господарських потреб. На підприємствах, заводах, найбільше у сільському господарстві, Це вже водокористування.
І знову казочка, яку ви продовжите.
2. Одне село мало назву Кринички. Його так назвали тому, що в селі було води досхочу. Де хочеш, там і буде, де не було — з’явиться. Люди не дорожили водою, бо її було кругом багато.
Аж ось одного дня води не стало. Люди почали дивуватися:
— Чому це води нема?
Один селянин вирішив дізнатися
( Ну діти куди могла подітися вода?)
Припущення: висохла, а чому? Дощі рідко, забруднилось джерело сміттям…)
«Коли висихають колодязі, ми дізнаємося про ціну води» (Франклін)
Пропоную розв’язати економічну задачу:
У родині 5 людей. Кожний із членів родини чистить зуби двічі на день. Чищення зубів займає приблизно 3 хвилини, а за хвилину з крана виливається в середньому 2 літри води. Давайте обчислимо використання води родиною тільки під час чищення зубів.
І це для однієї родини.
Якщо ми будемо відкривати воду тільки тоді, коли вона необхідна, і закривати, коли готуємо зубну щітку, або чистимо зуби, то зможемо заощадити 1л. води. Багато це, чи мало?
Давайте порахуємо:
Діти, а як ми можемо ще зекономити воду? Чи потрібно її економити?
Пам’ятка:
Слайд (де показано пустелю та брудну воду)
І нарешті послухайте третю казочку на сучасний лад
3. (сучасна казка про Рибака і Рибку)
Жив Старий із своєю Старою біля самого синього озера.
Жили вже тридцять і три роки.
Старий ловив неводом рибу, а Стара пряла свою пряжу.
Раз пішов Старий до озера.
Закинув він невід у воду - прийшов невід з тванню темною.
Він в інший раз закинув свій невід - прийшов невід з сміттям,
і було його тут видимо-невидимо.
В третій раз закинув він невід - піднялася з води стара автомобільна шина.
Слайд (забруднені річки сміттям)
Чим небезпечне забруднення гідросфери?
Отруєна вода
Загибель тварин та рослин, що живуть у воді
Небезпека захворювань для людини
Наше здоров’я залежить від якісної питної води. Забруднюючи навколишнє середовище ми забруднюємо наші водойми, які накопичують небезпечні для організму сполуки, здатні спричинити різні хвороби та отруєння.
Кожна людина повинна пам’ятати, що вода – це джерело життя на Землі, і потрібно дуже дбайливо ставитися до неї.
Слайд ( серце, краплинка, міжнародний день води)
Підсумок уроку.
Міні – тест (Так – плескаємо у долоні ні – тиша)
11)Водні ресурси на планеті невичерпні.
Коротко про що ви дізналися на уроці:
«Я довідався, що…»
«Я дізнався, що…»
«Я впевнений, що…»