Мета: сформувати в учнів уявлення про основні особливості внутрішніх вод Африки, нерівномірності розподілу по території материка, охарактеризувати найголовніші річкові системи і басейни;
вдосконалювати практичні вміння характеризувати основні річкові системи, основні типи озер Африки і закономірності їх розміщення;
сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та проблем водо забезпечення;
розвивати в учнів інтерес до вивчення географії, бажання самостійно здобувати знання;
виховувати в учнів ощадливого ставлення до природи.
Тема: Води суходолу Африки. Використання водних ресурсів.
Мета: сформувати в учнів уявлення про основні особливості внутрішніх вод Африки, нерівномірності розподілу по території материка, охарактеризувати найголовніші річкові системи і басейни;
вдосконалювати практичні вміння характеризувати основні річкові системи, основні типи озер Африки і закономірності їх розміщення;
сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та проблем водо забезпечення;
розвивати в учнів інтерес до вивчення географії, бажання самостійно здобувати знання;
виховувати в учнів ощадливого ставлення до природи.
Обладнання: фізична карта Африки, фізична карта світу, атласи, контурні карти, індивідуальні картки, шаблон карти Африки, комп’ютерна презентація.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Географічна номенклатура: річки: Ніл, Конґо, Ніґер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Чад; водоспад: Вікторія.
«Зібратись разом – це початок,
триматись разом – прогрес,
працювати разом – успіх».
Генрі Форд
Хід уроку
І. Організаційний етап.
- Добрий день, діти!Я - Катерина Станіславівна. Як ваші справи? Чи готові ви до сьогоднішнього уроку?
- Урок наш я хочу розпочати зі слів одного поета. Він сказав: « Вважай, ти втратив день, в який не посміхнувся». Покажіть мені свої обличчя, щоб я побачила з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок (мімікою учні показують свій настрій). А тепер у парах візьміться за руки й посміхніться один одному. Чудово. Молодці. Сідайте.
- Хочу вас ознайомити із основними правилами учнів на уроці:(слайд 2)
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Індивідуальне опитування (Тести).
А) північній півкулі;
Б) східній півкулі;
В) південній півкулі;
Г) західній півкулі.
А)Рас-Ґафун;
Б)Альмаді;
В)Рас-Енґела;
Г) Аяульяс.
А)Рас-Ґафун;
Б)Альмаді;
В)Рас-Енґела;
Г) Аяульяс.
4. Яка крайня точка материка Африка має географічні координати - 35° пд..ш., 20° сх..д.:
А)Рас-Ґафун;
Б)Альмаді;
В)Рас-Енґела;
Г) Аяульяс.
5. Який океан не омиває береги Африки?
А) Тихий;
Б) Атлантичний;
В) Індійський.
А) Шри Ланка;
Б) Нова Гвінея;
В) Сіцілія;
Г) Мадагаскар.
А) Бенгальська;
Б) Каліфорнійська;
В) Гвінейська;
Г) Біскайська.
А) Марко Поло;
Б) Васко да Гама;
В) Давід Лівінгстон;
Г) Барталемеу Діаш.
А) Марко Поло;
Б) Васко да Гама;
В) Давід Лівінгстон;
Г) Барталемеу Діаш.
А) Єгор Ковалевський;
Б) Микола Вавілов;
В) Генрі Стенлі;
Г) Василь Юнкер.
А) Єгор Ковалевський;
Б) Василь Юнкер;
В) Генрі Стенлі;
Г) Давід Лівінгстон.
А) 26000км;
Б) 39000км;
В) 22000км;
Г) 55000км.
Відповідь: 1а, 2в, 3б, 4г, 5в, 6в, 7в,8г, 9г, 10г, 11а, 12 а.
«Одягни» Африку.
( на дошці прикріплений шаблон Африки, один учень працює біля нього і прикріплює назви географічних об’єктів Африки – Гвінейська затока, півострів Сомалі, Середземне море, Гібралтарська протока, мис Агульяс, острів Мадагаскар, гори Атлас, Ефіопське нагір’я, вулкан Кіліманджаро, мис Рас-Енгела).
Гра «Мішок знань».
« Бліц-опитування». Запитання:
Гра «Вірю не вірю».
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. (слайд 3)
Африканське прислів’я говорить, що вода – дорожча за борошно. Це свідчить про те, що місцеві жителі ставляться до води як до найбільшого багатства. На значних площах Африки води справді мало. Про те, не скрізь її бракує: подекуди води навіть забагато. Нерівномірність поширення водойм в Африці пов’язана з багатьма чинниками. Отже, чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? (відповіді учнів)
А я сподіваюся на співпрацю. Нашими помічниками будуть: карта Африки, підручник, контурна карта, комп’ютерна презентація.
ІУ. Оголошення теми і мети уроку.
Отже, сьогодні на уроці ми будемо вести мову про води суходолу Африки, дізнаємося про головні річки та озера материка, використання водних ресурсів. Основними завданнями, які ми будемо вирішувати є: (слайд 4). Запишіть тему уроку в зошити.
У. Вивчення нового матеріалу.
Види внутрішніх вод(повторення). (слайд 5)
У цілому Африка бідна на внутрішні води, які дуже нерівномірно поширені на території материка. Річки Африки належать до трьох басейнів: Атлантичного та Індійського океанів та внутрішнього стоку. (слайд 6,7)
Більшість африканських річок мають дощове живлення. (слайд 8). Найповноводніші річки з постійним режимом, а також найгустіші річкові системи розташовані в екваторіальному поясі. Річки субекваторіального поясу мають сезонний ритм живлення. У тропічних областях майже немає річок з постійною течією: русла, що інколи наповнюються водою називаються ваді. (слайд9) (показ річок на карті та презентації)(слайд 10)
Ознайомимося ближче з найбільшими річками Африки.
О, Ніл! Твоя вода, що тече через поля, подібна до амбри,
Вона смачна, як мед.
Два береги твої – ворота в рай,
Твоя долина – найкраще місце на землі.
О, Ніл! Твоя любов подібна до легкого вітру,
Якщо нема води, нема життя.
О, Ніл! Хто нап’ється твоєї води хоч раз,
Навіки буде з тобою.
Такий гімн складали найдовшій річці Африки - Ніл. (слайд 11).
Кожного дня, кожної ночі просувається вперед велична річка та затоплює нові пустельні простори, спалені сонцем та засипані піском. Річка має два витоки: оз. Тана та р. Кагера. Всі річки Африки мають живлення дощове.
Конго – друга за довжиною річка материка, найповноводніша з-поміж африканських річок. (слайд 12). За повноводністю навіть Ніл поступається Конго у 15 разів. Річка в двох місцях перетинає екватор і повноводна цілий рік.
Вона протікає по уступах плоскогір’їв, тому на ній багато порогів і водоспадів. Річка не утворює дельти, її каламутні води широким потоком виноситься в Атлантичний океан.
Третя за довжиною річка Африки – Нігер.(слайд 13). У верхній та нижній течії Нігера багато порогів і водоспадів, а в середній течії – це рівнинна річка.
Замбезі належить до басейну Індійського океану, має численні пороги та водоспади, серед яких найвідоміший Вікторія.(слайд 14)
Робота в групах «Подорож річками Африки».
Зараз ми обєднаємося в групи і за певним планом спробуємо охарактеризувати річки Африки.
План:
Група1 –Ніл.
Група2 – Конг.
Група 3- Нігер.
Група 4 – Замбезі. (перевірка)
Робота зі схемою.
Окрім річок на материку є інші водні об’єкти, зокрема – озера. Озера різні за розмірами, формою та походженням улоговини. Зокрема у Африці утворились такі види озер за походженням улоговини:
Озера Африки
Тектонічні Реліктові Загатні
-Танганьїка -Чад -Тана
-Вікторія
-Ньяса
(слайд 15-18)
Болота в Африці розташовані в долинах річок у найбільш зволожених районах материка. Використання водних ресурсів на материку є гострою проблемою. Оскільки, кліматичні умови визначають великий дефіцит води.
Використання водних ресурсів.
Води річок та озер, підземні води материка мають велике господарське значення. І водна проблема в Африці одна із найгостріших. Нестача води на більшості території Африки приводить до справжнього водного голоду, від якого страждають не тільки люди, а й живі організми. Роль прісної води на материку особливо важлива, адже великі за площею території належать до числа посушливих. Тому люди навчилися тут раціонально використовувати прісну воду.(слайд 19)
--Як саме? (побут, зрощення, гідроелектростанції, рибальство, судноплавство, створені національні парки).(слайд20)
УІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Практична робота з картою.
Нанести річки та озера на контурну карту.
Для того, щоб закріпити вивчений матеріал, ми проведемо з вами гру і відгадаємо кросворд.
«Географічний крос»
Кросворд «Озера Африки»
|
1. |
А |
|
|
|||||
2. |
|
|
|
||||||
3. |
|
|
|
|
|||||
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
УІІ. Підсумок уроку.
--Отже, який висновок можна зробити, розгадавши кросворд? (Африка – маловодний материк).
-У вас на парті лежать сходинки. Кожна показує вашу активність на уроці. Нижча-неактивні, вища – активні. На сходинках вашої активності намалюйте кружечок: урок сподобався, байдуже, не сподобався.
І закінчу цей урок такими словами:
Життя прожить – не поле перейти,
Бажаю Вам цим полем йти та йти…
Бажаю щастя, радості чимало,
Так і живіть, щоб люди поважали.
УІІІ. Домашнє завдання.
Дякую за плідну працю на уроці! До побачення!!!!!