Урок "Води суходолу Африки. Використання водних ресурсів."

Про матеріал

Мета: сформувати в учнів уявлення про основні особливості внутрішніх вод Африки, нерівномірності розподілу по території материка, охарактеризувати найголовніші річкові системи і басейни;

вдосконалювати практичні вміння характеризувати основні річкові системи, основні типи озер Африки і закономірності їх розміщення;

сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та проблем водо забезпечення;

розвивати в учнів інтерес до вивчення географії, бажання самостійно здобувати знання;

виховувати в учнів ощадливого ставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема: Води суходолу Африки. Використання водних ресурсів.

Мета: сформувати в учнів уявлення про основні особливості внутрішніх вод Африки, нерівномірності розподілу по території материка, охарактеризувати найголовніші річкові системи і басейни;

вдосконалювати практичні вміння характеризувати основні річкові системи, основні типи озер Африки і закономірності їх розміщення;

сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та проблем водо забезпечення;

розвивати в учнів інтерес до вивчення географії, бажання самостійно здобувати знання;

виховувати в учнів ощадливого ставлення до природи.

Обладнання: фізична карта Африки, фізична карта світу, атласи, контурні карти, індивідуальні картки, шаблон карти Африки, комп’ютерна презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Географічна номенклатура: річки: Ніл, Конґо, Ніґер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Чад; водоспад: Вікторія.

«Зібратись разом – це початок,

триматись разом – прогрес,

працювати разом – успіх».

Генрі Форд

Хід уроку

І. Організаційний етап.

- Добрий день, діти!Я -  Катерина Станіславівна. Як ваші справи? Чи готові ви до сьогоднішнього уроку?

- Урок наш я хочу розпочати зі слів одного поета. Він сказав: « Вважай, ти втратив день,  в який не посміхнувся». Покажіть мені свої обличчя, щоб я побачила з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок (мімікою учні показують свій настрій). А тепер у парах візьміться за руки й посміхніться один одному. Чудово. Молодці. Сідайте.

- Хочу вас ознайомити із основними правилами учнів на уроці:(слайд 2)

  1. Відповідати швидко, чітко.
  2. Не перебивати товаришів.
  3. Поважати один одного.
  4. Не засмічувати мову словами-паразитами.
  5. Не бійся помилитися, адже ми навчаємося.
  • Ви не проти того, щоб їх дотримуватись сьогодні на уроці?

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

  • Як справи з д/з?
  • Що потрібно було зробити вдома?
  • Яку тему вивчали на попередньому уроці?
  • На попередніх уроках ви розпочали подорож по материку Африка.  Ви ознайомились з розташуванням материка, його рельєфом та кліматом. Давайте перевіримо, що запамятолось вам.
  • Два учні буде працювати з індивідуальним завданням. Хто бажає? (роздаю індивідуальні завдання).

Індивідуальне опитування (Тести).

  1. Більша частина Африки розташована відносно початкового меридіану у:

А) північній півкулі;

Б) східній півкулі;

В) південній півкулі;

Г) західній півкулі.

  1. Крайня північна точка Африки - це:

А)Рас-Ґафун;

Б)Альмаді;

В)Рас-Енґела;

Г) Аяульяс.

  1. Крайня східна точка Африки - це:

А)Рас-Ґафун;

Б)Альмаді;

В)Рас-Енґела;

Г) Аяульяс.

4.  Яка крайня точка материка Африка має географічні координати - 35° пд..ш., 20° сх..д.:

А)Рас-Ґафун;

Б)Альмаді;

В)Рас-Енґела;

Г) Аяульяс.

5.  Який океан не омиває береги Африки?

А) Тихий;

Б) Атлантичний;

В) Індійський.

 

  1. Найбільший острів біля берегів Африки:

А) Шри Ланка;

Б) Нова Гвінея;

В) Сіцілія;

Г) Мадагаскар.

 

  1. Найбільша затока біля берегів Африки – це:

А) Бенгальська;

Б) Каліфорнійська;

В) Гвінейська;

Г) Біскайська.

 

  1. Хто з європейців завершив відкриття морського шляху до Індії вздовж берегів Африки:

А) Марко Поло;

Б) Васко да Гама;

В) Давід Лівінгстон;

Г) Барталемеу Діаш.

 

  1. Визначте який дослідник більше 30 років вивчав Африку:

А) Марко Поло;

Б) Васко да Гама;

В) Давід Лівінгстон;

Г) Барталемеу Діаш.

 

  1.  Дослідник Африки, наш земляк, описав Ефіопське нагір’я, дослідив річку Білий Ніл:

А) Єгор Ковалевський;

Б) Микола Вавілов;

В) Генрі Стенлі;

Г) Василь Юнкер.

 

  1.  Дослідник Африки, який досліджував Центральну Африку, відкрив водоспади на річці Конго:

А) Єгор Ковалевський;

Б) Василь Юнкер;

В) Генрі Стенлі;

Г) Давід Лівінгстон.

 

  1.  Довжина берегової лінії материка становить:

А) 26000км;

Б) 39000км;

В) 22000км;

Г) 55000км.

Відповідь: 1а, 2в, 3б, 4г, 5в, 6в, 7в,8г, 9г, 10г, 11а, 12 а.

 

«Одягни» Африку.

( на дошці прикріплений шаблон Африки, один учень працює біля нього і прикріплює назви географічних об’єктів Африки – Гвінейська затока, півострів Сомалі, Середземне море, Гібралтарська протока, мис Агульяс, острів Мадагаскар, гори Атлас, Ефіопське нагір’я, вулкан Кіліманджаро, мис Рас-Енгела).

 

Гра «Мішок знань».

  • Поки діти працюють з індивідуальними завданнями ми працюємо з мішком запитань. До кого я підходжу – той витягує запитання з мішка і дає відповідь.

 

« Бліц-опитування». Запитання:

  1. Під впливом яких чинників формується клімат? (Висота Сонця над горизонтом, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня).
  2. Чому Африка – найжаркіший материк? (вся його територія знах. В екваторіальному, тропічному і субекваторіальному поясах, тобто між тропіками. Упродовж року сонце знаходиться високо над горизонтом).
  3. Охарактеризувати особливості географічного положення мА терика Африка.
  4. Яка платформа залягає в основі материка? ( Африкано-Аравійська).
  5. У яких кліматичних поясах знаходиться Африка? (екватор., субекватор., тропічний, субтроп.)
  6. Яка причина утворення пустелі Наміб? (східні вітри, Холодна Бенгальська течія).

 

Гра «Вірю не вірю».

  1. Чи вірите ви, що Африка – найжаркіший материк? (так)
  2. Чи вірите ви, що Африка – найбільший за площею материк? (ні)
  3. Чи вірите ви, що Африка знаходиться в усіх кліматичних поясах? (ні)
  4. Чи вірите ви, що в Сахарі по декілька років не випадає опадів? (так)
  5. Чи вірите ви, що екваторіальний пояс – це «царство пустель»? (ні)
  6. Чи вірите ви, що в Сахарі вітер встає і лягає разом із Сонцем? (так)
  7. Чи вірите ви, що існує зв'язок між кліматом території і розподілом поверхневих вод на материку? (так)

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. (слайд 3)

 Африканське прислів’я говорить, що вода – дорожча за борошно. Це свідчить про те, що місцеві жителі ставляться до води як до найбільшого багатства. На значних площах Африки води справді мало. Про те, не скрізь її бракує: подекуди води навіть забагато. Нерівномірність поширення водойм в Африці пов’язана з багатьма чинниками.              Отже, чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? (відповіді учнів)

 А я сподіваюся на співпрацю. Нашими помічниками будуть: карта Африки, підручник, контурна карта, комп’ютерна презентація.

 

ІУ. Оголошення теми і мети уроку.

 Отже, сьогодні на уроці ми будемо вести мову про води суходолу Африки, дізнаємося про головні річки та озера материка, використання водних ресурсів. Основними завданнями, які ми будемо вирішувати є: (слайд 4). Запишіть тему уроку в зошити.

 

У. Вивчення нового матеріалу.

Види внутрішніх вод(повторення). (слайд 5)

 У цілому Африка бідна на внутрішні води, які дуже нерівномірно поширені на території материка. Річки Африки належать до трьох басейнів: Атлантичного та Індійського океанів та внутрішнього стоку. (слайд 6,7)

 Більшість африканських річок мають дощове живлення. (слайд 8). Найповноводніші річки з постійним режимом, а також найгустіші річкові системи розташовані в екваторіальному поясі. Річки субекваторіального поясу мають сезонний ритм живлення. У тропічних областях майже немає річок з постійною течією: русла, що інколи наповнюються водою називаються ваді. (слайд9) (показ річок на карті та презентації)(слайд 10)

 Ознайомимося ближче з найбільшими річками Африки.

О, Ніл! Твоя вода, що тече через поля, подібна до амбри,

Вона смачна, як мед.

Два береги твої – ворота в рай,

Твоя долина – найкраще місце на землі.

О, Ніл! Твоя любов подібна до легкого вітру,

Якщо нема води, нема життя.

О, Ніл! Хто нап’ється твоєї води хоч раз,

Навіки буде з тобою.

 Такий гімн складали найдовшій річці Африки -  Ніл. (слайд 11).

 Кожного дня, кожної ночі просувається вперед велична річка та затоплює нові пустельні простори, спалені сонцем та засипані піском. Річка має два витоки: оз. Тана та р. Кагера. Всі річки Африки мають живлення дощове.

 Конго – друга за довжиною річка материка, найповноводніша з-поміж африканських річок. (слайд 12). За повноводністю навіть Ніл поступається Конго у 15 разів. Річка в двох місцях перетинає екватор і повноводна цілий рік.

Вона протікає по уступах плоскогір’їв, тому на ній багато порогів і водоспадів. Річка не утворює дельти, її каламутні води широким потоком виноситься в Атлантичний океан.

 Третя за довжиною річка Африки – Нігер.(слайд 13). У верхній та нижній течії Нігера багато порогів і водоспадів, а в середній течії – це рівнинна річка.

 Замбезі належить до басейну Індійського океану, має численні пороги та водоспади, серед яких найвідоміший Вікторія.(слайд 14)

Робота в групах «Подорож річками Африки».

Зараз ми обєднаємося в групи і за певним планом спробуємо охарактеризувати річки Африки.

План:

  1. Назва річки.
  2. До басейну якого океану належить.
  3. Місце витоку.
  4. Напрям течії.
  5. Найбільші притоки.

Група1 –Ніл.

Група2 – Конг.

Група 3- Нігер.

Група 4 – Замбезі. (перевірка)

Робота зі схемою.

 Окрім річок на материку є інші водні об’єкти, зокрема – озера. Озера різні за розмірами, формою та походженням улоговини. Зокрема у Африці утворились такі види озер за походженням улоговини:

Озера Африки

Тектонічні                          Реліктові                 Загатні

-Танганьїка                        -Чад                        -Тана

-Вікторія

-Ньяса

(слайд 15-18)

Болота в Африці розташовані в долинах річок у найбільш зволожених районах материка. Використання водних ресурсів на материку є гострою проблемою. Оскільки, кліматичні умови визначають великий дефіцит води.

 Використання водних ресурсів.

Води річок та озер, підземні води материка мають велике господарське значення. І водна проблема в Африці одна із найгостріших. Нестача води на більшості території Африки приводить до справжнього водного голоду, від якого страждають не тільки люди, а й живі організми. Роль прісної води на материку особливо важлива, адже великі за площею території належать до числа посушливих. Тому люди навчилися тут раціонально використовувати прісну воду.(слайд 19)

 --Як саме? (побут, зрощення, гідроелектростанції, рибальство, судноплавство, створені національні парки).(слайд20)

УІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Практична робота з картою.

Нанести річки та озера на контурну карту.

 Для того, щоб закріпити вивчений матеріал, ми проведемо з вами гру і відгадаємо кросворд.

«Географічний крос»

  1. Головна річка з усіма її притоками утворює… (річкову систему)
  2. Всі річки Африки мають живлення…(дощове)
  3. Найдовша річка Африки – це…(Ніл)
  4. Річка, яка перетинає двічі екватор…(Конго)
  5. Найдовше озеро в світі …(Танганьїка)
  6. Озеро, яке змінює свою площу через випадання дощів…(Чад)
  7. Кольорова річка  Африки…(Оранжева)
  8. Водоспад, названий на честь королеви Англії…(Вікторія)

Кросворд «Озера Африки»

 

1.

 

 

 

А

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Безстічне озеро, яке розташоване в пустелі(Чад)
  2. Озеро, яке знаходиться на Ефіопському нагір’ї, з нього бере початок Голубий Ніл (Тана)
  3. Друге за довжиною озеро Африки (Ньяса)
  4. Найдовше та найглибше озеро материк (Танганьїка)

УІІ. Підсумок уроку.

--Отже, який висновок можна зробити, розгадавши кросворд? (Африка – маловодний материк).

-У вас на парті лежать сходинки. Кожна показує вашу активність на уроці. Нижча-неактивні, вища – активні. На сходинках вашої активності намалюйте кружечок: урок сподобався, байдуже, не сподобався.

 І закінчу цей урок такими словами:

Життя прожить – не поле перейти,

Бажаю Вам цим полем йти та йти…

Бажаю щастя, радості чимало,

Так і живіть, щоб люди поважали.

УІІІ. Домашнє завдання.

  • Опрацюйте відповідний параграф у підручнику.
  • Вивчити по атласу номенклатуру «Води суходолу Африки» - річки, озера, водоспади.

Дякую за плідну працю на уроці! До побачення!!!!!

 

 

docx
Додано
26 листопада 2018
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку