Урок "ВОДИ СУХОДОЛУ. РІЧКИ. ОСНОВНІ РІЧКОВІ БАСЕЙНИ"

Про матеріал
Розробка уроку з географії для 8 класу "ВОДИ СУХОДОЛУ. РІЧКИ. ОСНОВНІ РІЧКОВІ БАСЕЙНИ УКРАЇНИ" допоможе у роботі вчителям географії та поглибить знання учнів про поверхневі води планети на прикладі України.
Перегляд файлу

Тема: ВОДИ СУХОДОЛУ. РІЧКИ. ОСНОВНІ  РІЧКОВІ  БАСЕЙНИ.

Мета: Поглибити знання учнів про поверхневі води планети на прикладі

            України ; сформувати знання про основні  гідрографічні характе-

            ристики річок, їх режим, річкові басейни; показати взаємозалеж-

             ність гідрографічних, геоморфологічних і кліматичних особливостей

            територій; продовжити формування навичок роботи з тематичними

            картами України.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: підручник, атлас, фізична, кліматична карти України,           хрестоматія, довідники.

Опорні та базові поняття: гідрологія, внутрішні води, поверхневі води,

             гідрографічна мережа, річковий басейн, гідрологічний режим, повінь,    

             паводок, межень, річковий стік, падіння річки, похил річки, річкова

             ерозія, твердий стік.

Географічна номенклатура: моря – Чорне, Балтійське, Азовське; річки –

             Дніпро, Дністер, Південний Буг, Західний Буг, Сіверський Донець,

              Дунай, Вісла.

 Методи і прийоми: груповий, «Асоціація», «Географічна лабораторія», «Пошук інформації» (самостійна робота з підручником).

                                                      ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

 Прийом «Асоціація» (гра-змагання)

     Проводиться у вигляді гри-змагання між групами учнів.

     Назвати та показати на карті об’єкти, назви яких асоціюються з поняттями «води суходолу», «поверхневі води».

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

  Головоломка:АРЧІК ( скласти слово і дати визначення поняття (Річка)

Вступне слово

     Колискою української нації був Дніпро. Понад тисячу років тому на широких дніпровських просторах виникла Київська Русь. Сьогодні Дніпро забезпечує водою населення країни, у ньому водяться цінні види риб. Значення річок переоцінити неможливо. Вони є головним джерелом прісної води, що використовується людством, служать природними шляхами сполучення. Недарма річки прийнято називати водними артеріями. Сьогодні ми більш докладно поговоримо про те, що являють собою річки України і як вони «живуть».

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Прийом  «Словничок»

     Учні разом з вчителем, користуючись підручником, довідниками з’ясовують зміст понять: гідрологія, гідрографічна мережа.

     У ч и т е л ь. Звертаю вашу увагу, що крім природних об’єктів – річок, озер, боліт – до гідрографічної мережі входять об’єкти, створені в результаті діяльності людини – водосховища, канали, ставки.

    2. Розповідь вчителя.

 Всі водні об’єкти України займають площу близько 24 тис. км . Наявні всі види поверхневих вод, окрім льодовиків. Головною складовою є річки. Загальна кількість річок – близько 70 тис., з них 8 – довжиною понад 500 км. Середня густота річкової мережі – 250 м/км .

3. Робота з картою.

     За картами атласу визначте, до басейнів яких морів належать річки території України.

  4. Основні річкові басейни

- Чорного моря: Дніпра (48% площі країни); Дністра (12%); Південного Бугу (10%); Дунаю (10%); частини Криму; північного Причорномор’я.

- Азовського моря: Дону – в межах України басейн Сіверського Дінця (4%); північного Приазов’я.

- Балтійського моря: Вісли – в межах України басейн Західного Бугу (1,6%).

     У ч и т е л ь. Джерелами живлення річок України є талі снігові води (найбільша частка для рівнинних річок – 60%), дощові (30%) та підземні води (10%). На півдні частка снігового складає до 90%, а дощового майже зникає. Карпатські та річки Кримських гір мають переважно дощове живлення з великою часткою снігового і меншою – підземного. Переважний тип живлення змінюється за сезонами.

    5.Прийом «Словничок»

     За доступними джерелами інформації учні з’ясовують зміст понять: гідрологічний режим, повінь, паводок, межень, річний стік, падіння річки, похил річки, базис ерозії, твердий стік.

     Гідрологічний режим – зміна рівня води в річці протягом року.

     Повінь – найвищий рівень води в річці, який буває щороку в певний час.

     Паводок – раптові підйоми рівня води в будь-який час року, спричинені тривалими дощами й посиленим таненням снігу.

     Межень -  найнижчий рівень води в річці.

     Річний стік – кількість води, що протікає в її річищі за певний період часу

     Падіння річки – різниця висот витоку і гирла в метрах.

     Похил річки – відношення падіння річки до її довжини на визначеній ділянці в м/км чи см/км..

     Базис ерозії – рівень, до якого наближається поверхня водозбору в процесі розмиву її водними потоками.

     Твердий стік – це ті частки зруйнованих річкою гірських порід, які переносяться з її водою.

    6.Прийом «Географічна лабораторія»

     (Учні працюють разом з вчителем).

     Завдання. З’ясувати за текстом підручника особливості гідрографічних

                        характеристик річок України (заповнити таблицю):  

 Рівнинні річки Гірські річки Українських Карпат Гірські річки Кримських гір

Живлення річок   

Річний стік   

Падіння та похил   

Робота річок   

Твердий стік   

Загальний висновок   

V. Закріплення вивченого матеріалу

   1.Географічний практикум

     Визначити похил річок Південний Буг і Псел, якщо їх довжина становить відповідно 806 і 717 км.

    2.Скласти кросворд з п’яти запитань про річки України:

        Ключове слово - «РІЧКИ»

    3.Складання сенкенів

VI. Підсумки уроку

     Заключне слово

     1. Поверхневі води України – це її річки, озера, болота, штучні водойми. Разом із підземними водами вони складають водні ресурси України.

     2. Більшість великих річок України є рівнинними та мають переважно снігове живлення.

     3. Характеристика річок складається з багатьох показників, знання яких сприяє раціональному використанню їх водних запасів.

     VII. Домашнє завдання

      1) Опрацювати відповідний параграф підручника.

      2) Дізнатися про походження назв річок України з топонімічного словника.

    

 

docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку