Біологія, 6 клас
Тема уроку: Водорості ( зелені, бурі, червоні). Лабораторне дослідження будови зелених нитчастих водоростей.
Очікувальні результати:
діяльність:розпізнає рослини різних груп, описує будову тіла водоростей;
знання: оперує термінами, називає середовища існуванняводоростей, наводить приклади;
ставлення: робить висновок та оцінює значення рослиндля існування на планеті Земля, висловлює судження про нераціональне використання водоростей.
Мета уроку:
Навчальна:Сформувати в учнів уявлення про водорості, як нижчі рослини; ознайомити із середовищами їх існування; ознайомити із пристосувальними рисами будови та життєдіяльності водоростей на прикладі зелених нитчастих водоростей; ознайомити учнів із різноманітністю водоростей.
Розвиваюча: Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, який вивчається; уміння пов’язувати будову і функції органів, робити висновки та узагальнення.
Виховна: Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; виховувати спостережливість, пам’ять, увагу, уяву та інтерес до вивчення водних рослин.
Тип уроку: Комбінований.
Терміни і поняття, які потрібно засвоїти: Водорості, вищі рослини, бурі водорості, червоні водорості, агар-агар, зелені водорості.
Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, мультимедійні матеріали.
Міжпредметні зв’язки: географія, хімія, кулінарія.
Компетентності учнів: соціальна , полікультурна, комунікативна ,
інформаційна ,саморозвитку і самоосвіти .
Наскрізні лінії:
Гасло уроку: «Природа – це казка навколо нас, яку треба читати серцем!». В. Сухомлинський
Епіграф : «Водорості – підводні висячі сади, що виконують функцію єдиної житниці океану, без якої життя в ньому було б неможливим».
Відеофрагмент Бо. Сергєєв.
І. Організаційний момент.
Добрий день, діти! Посміхнемося сьогоднішньому дню, природі, що за вікном.
Рослинний світ ще знаходиться у зимовому сні. Та ми сьогодні допоможемо йому прокинутись, тому що знову будемо говорити про рослини. Рослини – обереги нашого життя, захисники спокою, душевна розрада. Вони прикрашають наше життя, наповнюють його рожевими мріями, дивними відчуттями.
Рослини створюють затишок і наповнюють інтер’єр. Яке значення рослин у нашому житті?
Відефрагмент «Значення рослин у нашому житті»
Відповіді учнів…… (виділяють кисень! Очищують повітря).
Діти, берізка за вікном забезпечує киснем трьох із вас! Адже, наші із вами легені за добу перекачують більше 100м3 повітря.
Скільки не живи на світі, а все одно не перестаєш дивуватися життю, природі й тому, як нерозривно ми з нею пов’язані.
Нехай гаслом нашого уроку будуть такі слова:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
На нашій планеті існує більш як 350 тисяч різних видів рослин. Одні з них схожі між собою, другі зовсім відмінні від інших. А чи всі рослини мають своє ім’я ?
Хто запровадив класифікацію назв рослин? (Карл Лінней у 18 ст.)
Вчитель. Отже, рослини переважно зелені, за способом живлення є автотрофи, отже здатні до фотосинтезу, є одноклітинними, багатоклітинними і колоніальними, мають життєві форми-дерева, кущі і трави, можуть бути однорічними, дворічними і багаторічними рослинами.
У яких середовищах можуть рости рослини? (наземно-повітряне, організмове (омела,повитиця, петрів хрест), ґрунтове, водне середовище)
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Повідомлення теми та мети уроку.
Розповідь.
Проблемне запитання: - Чи бачили ви коли - небудь зелений або червоний сніг?
Проте таке явище, хоч і рідко, справді буває в природі.
Факт: Існує червоний сніг Причина: Вплив водоростей Виявляється, червоний сніг – це не вигадка і не аномалія, а звичайне природне явище. І зумовлене воно специфічним видом водоростей – хламідомонадою сніговою. Під час цвітіння цих водоростей при випаровуванні води у повітрі з’являються елементи, які роблять осади, а саме – сніг червоного відтінку. Також ці частинки можуть розвиватися на поверхні льоду чи снігу. Очевидці кажуть, що сніг має аромат і навіть смак кавуна! Однак випадає він лише високо у горах або у десь у приполярних областях Земної кулі.
Слайд 1. Червоний сніг
Спостерігають у природі й „зелений” сніг. Вперше було описано це незвичайне явище близько сто років тому. Було виявлено його у горах на острові Шпіцберген у Північному Льодовитому океані. Пізніше знаходили такий сніг і в горах Європи. Вчені з’ясували, що у зеленому „цвітінні” снігу беруть участь тридцять різних надзвичайно дрібних водоростей.
Я думаю ви вже здогадалися про що йтиме сьогодні мова? Про водорості. Ми дізнаємося їх будову, різноманітність, пристосування до середовища існування та про значення в природі та житті людини.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Загальна характеристика водоростей.
Слайд 2. Відділи водоростей
Водорості є групою, до якої відносились попередники наземних рослин. Водорості живляться завдяки фотосинтезу, а їхні клітини мають хлоропласти. Проте у багатоклітинних водоростей відсутні тканини та немає поділу тіла на органи — листки, стебла, корені.
Таким чином, водорості схожі зі звичними для нас наземними рослинами за способом живлення, але відрізняються від них значно простішою будовою тіла. У XIX ст. вчені запропонували називати всі «традиційні» наземні рослини — від невеличких мохів до велетенських дерев — вищими рослинами, а решту рослинних організмів, позбавлених листків, стебел та коренів, — водоростями.
Водорості дуже різноманітні. Наприклад, серед них є як одноклітинні, так і багатоклітинні організми.
Виключно одноклітинними є діатомові (навікула) та евгленові (евглена) водорості, з якими ви вже познайомилися при вивченні одноклітинних організмів.
Слайд 3. Навікула
Слайд 4. Евглена
Деякі групи водоростей, зокрема зелені, включають як Одноклітинних (хламідомонада, хлорела), так і багатоклітинних представників
Слайд 5. Хара
До інших груп, в першу чергу, бурих та червоних водоростей, входять виключно або майже виключно багатоклітинні, переважно — морські організми, які помітні без збільшувальних приладів. Саме ці п'ять груп водоростей — евгленові, діатомові, бурі, червоні та зелені — є найпоширенішими та найвідомішими. Розглянемо детальніше ті групи, в яких представлені багатоклітинні водорості.
Слайд 6 . Різноманітність водоростей
Робота в групах
Кожна група на минулому уроці отримала завдання: підготувати додатковий матеріал, зробити презентацію , малюнки.
І група – відділ Бурі водорості,
ІІ група – відділ Червоні водорості
ІІІ група – відділ Зелені водорості.
Учні обговорюють матеріал, який підготували, користуються текстом підручника, вибирають основне і призначають доповідача.
План доповіді
Під час розповіді учні інших груп уважно слухають, можуть ставити додаткові запитвння і заповнюють таблицю:
Таблиця 1. Порівняльна характеристика водоростей
№ |
Назва відділу |
Представник
|
Особливості будови |
Поширення |
Значення
|
1. |
Бурі водорості |
|
|
|
|
2. |
Червоні водорості |
|
|
|
|
3. |
Зелені водорості |
|
|
|
|
Останню колонку»Значення» учні заповнюють у другій частині уроку.
Презентація групами результатів роботи
Група І – Слайд 8. Бурі водорості.
Слайд 9. Бурі водорості
Слайд 10. Ламінарія
Бурі водорості живуть переважно у морях, особливо — холодних, на глибинах до ЗО м. Донні зарості бурих водоростей часто називають «лісами моря». Ці «ліси» у північній півкулі найчастіше утворює морська капуста — ламінарія.
Ламінарія виглядає як широка жовто-коричнева стрічка, довжина якої може сягати 5-7 м . У нижній частині вона звужується і переходить у циліндричну ніжку, яка закінчується розгалуженнями — ризоїдами. За їх допомогою ламінарія міцно прикріплюється до кам'янистого ґрунту.
Ламінарія є їстівною водорістю, її не лише збирають, але й штучно вирощують на морських фермах у багатьох країнах. Ламінарія багата на йод, вітаміни та різноманітні корисні речовини.
Додаткові запитання:
1.Яку функцію виконують листкоподібні частини талому ламінарії або фукуса?
2. Якої довжини досягає ламінарія?
3. Яку вищу рослину нагадує лесонія? На що схожі її зарості? Чому
(Обговорення відповідей і заповнення таблиці)
Група ІІ – Слайд 12. Червоні водорості
Червоні водорості також є переважно морськими багатоклітинними організмами. Хлоропласти червоних водоростей забарвлені найчастіше у червоний колір. Таке забарвлення дозволяє червоним водоростям уловлювати світло на досить великих глибинах — до 70 м. Деякі червоні водорості, наприклад, червоний морський салат — порфіра, є їстівними . З багатьох червоних водоростей людина отримує цінну речовину. Його додають у розчини для перетворення їх на желе. Агар-агар широко світло світло на досить великих глибинах — до 70 м. Агар-агар широко використовується при виготовленні фарб» косметичних гелів, у кондитерській промисловості (наприклад, при виробництві пастили та зефіру). На поживних середовищах, виготовлених а додаванням агар-агару, дослідники вирощують культури бактерій, мікроскопічних
грибів та водоростей тощо.
Додаткові запитання
( Обговорення відповідей і заповнення таблиці.)
Слайд 13. Червоні водорості
Група ІІІ - Відділ Зелені водорості.
Зелені водорості є найчисленнішого та найрізноманітнішою групою водоростей, представники якої зустрічаються майже всюди — у прісних водоймах та морях, у ґрунті та на корі дерев, навіть на снігу та льоду. Вже відомими вам прикладами зелених водоростей є хламідомонада, хлорела та хара. Іншими прикладами є прісноводна водорість спірогіра та морська водорість ульва.
Спірогіра має вигляд нитки, що складається з однакових клітин, розташованих одна за одного. У кожній клітині є зелені спірально закручені стрічкоподібні хлоропласти. Середину клітини займає велика вакуоля, в центрі якої на цитоплазматичних тяжах розташоване ядр. Спірогіра часто утворює у річках зелене м'яке та слизьке на дотик жабуриння. Якщо забарвити мікроскопічний препарат спірогири розчином туші, то стає зрозумілим, чому жабуриння слизьке — кожна нитка оточена жабуриння. Якщо забарвити мікроскопічний препарат спірогири розчином туші, то стає зрозумілим, чому жабуриння слизьке — кожна нитка оточена жабуриння. Якщо забарвити мікроскопічний препарат спірогири розчином туші, то стає зрозумілим, чому жабуриння слизьке — кожна нитка оточена шаром слизу.
Слайд 14. Спірогіра
Ульва, або зелений морський салат, виглядає як зелена пластинка розміром приблизно з долоню, і зовні нагадує порфіру .
Зазвичай ульва росте на дні на відносно невеликих глибинах — до 5 м. Подібно до червоного морського салату, ульва є їстівною водорістю, яку в ряді країн вирощують на спеціальних морських фермах.
Слайд15. Ульва
На прикладі зелених водоростей можна простежити основні етапи поступового ускладнення будови тіла фотосинтезуючих організмів: від рухливих одноклітинних (хламідомонада) до одноклітинних нерухомих
( хлорелла)
Далі — до нерухомих багатоклітинних організмів з простою будовою тіла у вигляді нитки (спірогіра) або пластинки (зелений морський салат — ульва) і, нарешті, до таких зелених водоростей, які навіть зовні нагадують вищі рослини .
Саме від зелених водоростей, споріднених із спірогірою та харою, походять вищі рослини.
Слайд 16.Хара
Додаткові запитання:
1. Яка зелена водорість побувала у космосі?
2. Чи можуть жити зелені водорості на суші?
3. Яку зелену водорость називають жабуринням?
(Обговорення відповідей і заповнення таблиці)
3.Значення водоростей
Слайд 17. Значення водоростей.
Зачитування тексту, учні визначають, яке значення мають водорості в природі та житті людини. Кожне із значень записують на дошці.
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
1.Закінчіть речення
2. «Мозковий штурм»
1. Більшість морських водоростей постійно живе у воді. Є водорості, які живуть у зоні припливів і відпливів морів та океанів. Частину доби вони знаходяться поза водою, і це їм зовсім не шкодить. Які пристосування є у водоростей, що допомагає їм перенести ці несприятливі умови?
2. Дапвно помічено, що в північних морях, де вода холодна, водорості ростуть значно краще, ніж у морях південних широт. Чому?
(червоні, зелені - улотрикс, бурі, діатомові, зелені – спірогира, зелені - хара)
VІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці.
Звучить шум моря. Діти, заплющіть очі. Розслаблена поза, глибоке дихання. Уявіть тихий шум морського прибою, аромат йоду. Помрійте про літній відпочинок…
VІІІ. Домашнє завдання: