Конспект уроку
з історії України
для 10-го класу
на тему «Воєнні дії на
території України 1914 – 1917 рр.»
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Воєнні дії на території України 1914 – 1917 рр.
Мета: проаналізувати перебіг воєнних подій 1914 – 1915 рр. на українських землях, визначити особливості російської окупаційної політики на Галичині та Буковині в 1914 – 1915 рр.; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з історичними картами та історичним матеріалом; виховувати зацікавленість до історії, патріотичні настрої.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати події Першої світової війни, що відбулися на території України у 1914 – 1915 рр.;
-
визначати особливості російської окупаційної політики на Галичині та Буковині в 1914 – 1915 рр.;
-
показувати на карті місця визначних бойових дій.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручники, атлас з історії України.
Поняття: Галицька битва, Галицько-Буковинське генерал-губернаторство, окупаційна влада, репресії, депортація.
Основні дати та події:
-
серпень-вересень 1914 р. – Галицька битва, битва на Ужгородському перевалі;
-
березень 1915 р. – оволодіння російською армією фортецею Перемишль;
Історичні постаті: Г. Бобринський, А. Шептицький.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Актуалізація опорних знань.
-
Бесіда за запитаннями.
-
Як ви розумієте поняття «світова війна»?
-
Якими були її причини?
-
Які військово-політичні блоки були сформовані напередодні війни?
-
На яких фронтах відбувалися воєнні дії напередодні війни? Покажіть їх на карті.
-
Якими були плани Росії щодо Західної України в Першій світовій війні?
-
Які демагогічні прийоми використовувала Росія для маскування своїх справжніх цілей?
-
Установіть хронологічну послідовність подій.
4 Створення Загальної української ради. (5 травня 1915 р.)
3 Створення легіону Українських січових стрільців. (6 серпня 1914 р.)
1 Початок Першої світової війни. (1 серпня 1914 р.)
2 Створення Головної української ради. (2 серпня 1914р.)
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Слово учителя.
Учитель зачитує тему та завдання уроку.
-
Прийом «ЗаХіД».
-
Заповніть перші дві колонки таблиці.
Що Знаю?
|
Що Хочу дізнатися?
|
Що Дізнався?
|
|
|
|
Кілька учнів/учениць зачитують відповіді. (За бажанням)
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота з текстом підручника (с. 19).
-
Опрацюйте текст підручника.
-
Визначте, як просувалися воюючі сторони.
-
Коли почалася Галицька битва? (23 серпня 1914)
-
Робота з історичною картою (с. 20 підручника).
-
Проаналізуйте карту на с. 20 підручника.
-
Зробіть висновок про перебіг воєнних дій 1914 р. та їх наслідки.
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте додаткову інформацію.
-
Визначте причини поразки австро-угорських військ та складіть перелік імен, що з нею повязані.
Га́лицька би́тва — одна з найбільших битв Першої світової війни. У операції брали участь 3-тя, 4-та, 5-та, 8-ма, 9-та армії у складі російського Південно-Західного фронту (командувач фронтом — генерал Микола Іванов) і 4 австро-угорських армії (ерцгерцог Фрідріх, фельдмаршал Гетцендорф), а також німецька група генерала Р. Войрша.
Спочатку на правому фланзі, в районі дій 4-ї і 5-ї армій, ситуація склалася несприятлива для російських військ, і вони під натиском австрійської армії стали відходити від міст Красника і Томашова на північ. Лівофлангові армії: 3-тя під командуванням генерала Рузського (з району Дубна) і 8-ма під командуванням генерала Брусилова (з району Проскурова) — розгорнули успішний наступ в напрямку на Львів і Галич. На притоках Дністра — річках Золота Липа (13—15 серпня) і Гнила Липа (16—18 серпня) опір австрійських військ був подоланий, і вони стали відступати.
Комендант російської армії на фронті Гнилої Липи генерал Іванов зорієнтувався в дійсному становищі доволі пізно і тільки 17 серпня дав наказ своїм військам наздоганяти розбиті австрійські дивізії. Наступ відбувся великими силами: даремно пробував стримати російські полки 12-й австрійський корпус. Знову, як і над Гнилою Липою, розчарували угорські вояки. 19 серпня в одній угорській бригаді під Львовом вибухла серед гонведів така паніка, що цілий корпус мусив кинути фронт, подавшись у слід за угорцями, які ганебно покинули свій бойовий пост. З історії Українських Січових Стрільців відомо, що в тих днях паніки у Львові, коли вулицями міста втікали пішки, на возах та кінно угорці, проти росіян вирушили частини стрільців. Хоч погано озброєні, вони не злякалися і точно виконали наказ.
21 серпня російські війська зайняли Львів, а 22 серпня — Галич.
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%B1%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B0
-
Коментоване читання (с. 19 – 21 підручника).
-
Учні/учениці «ланцюжком» читають по одному абзацу та узагальнюють прочитане одним реченням.
-
Складіть перелік слів, термінів та імен, які можна використати у розповіді про окупацію Галичини та Буковини.
-
Дайте відповіді на питання:
-
Чим завершилася Галицька битва? (Розгромом австро-угорських військ)
-
Коли «впав» Львів? (3 вересня)
-
Скільки тривала галицька битва? (Понад місяць)
-
Що завадило російським військам дійти до Карпат? (Зимовий наступ австро-німецьких військ)
-
Яка головна перемога Росії у довготривалих боях? (взяття Перемишля у березні 1915 р.)
-
Яку адміністративну одиницю було утворено на окупованих територіях? (Галицьке генерал-губернаторство)
-
Які губернії увійшли до нового генерал-губернаторства? (Львівська, Перемишльська, Тернопільська, Чернівецька)
-
Кого було призначено військовим генерал-губернатором? (Георгія Бобринського)
-
З якою метою закривалися українські школи та бібліотеки? (З метою русифікації населення)
-
Яка доля спіткала М. Грушевського? (Звинувачення у австрофільстві, заслання, заборона педагогічної та політичної діяльності)
-
З якою метою на окупованих територіях застосовували депортації? (З метою придушення національного руху)
-
Яка доля спіткала Андрея Шептицького? (арешт)
-
Робота в парах.
-
Оцініть політику російської влади на окупованих територіях. Свої міркування повідомте класу за алгоритмом: ми вважаємо…; тому що…; отже….
-
Робота з історичними документами (с. 22 підручника).
-
Ознайомтеся з історичними документами.
-
Визначте причини політики Росії щодо окупованих територій.
-
Чи була вона повязана з умовами воєнного часу?
-
Підтвердіть свої міркування прикладами з джерел.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Складіть речення зі словами: депортація, окупація, Галицьке генерал-губернаторство, русифікація.
-
Схарактеризуйте одним реченням діяльність історичних діячів, згаданих на уроці.
-
Вправа «Так – Ні».
-
Галицька битва була однією з найбільших битв Першої світової війни. +
-
Галицька битва тривала з 13 серпня по 10 вересня 1914 р. –
-
У Галицькій битві перемогу отримали австро-угорські війська. –
-
Після завоювання Гилича, російські війська захопили Закарпаття. –
-
На окупованих територіях було утворено Галицьке генерал-губернаторство.+
-
Галицьке генерал-губернаторство очолив Федір трепов. –
-
М. Грушевського звинувачували у австрофільстві. +
-
М. Грушевському було заборонено займатися педагогічною та громадською діяльністю. +
-
Андрея Шептицького тримали у вязниці до 1917 р.+
-
Окупація – це примусове виселення з місць постійного проживання окремих осіб чи цілих народів за наказом органів державної влади. –
-
Підсумки уроку.
-
Заповніть третю колонку таблиці, яку ми почали.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати відповідний матеріал підручника (с. 19 – 20 підручника).