Урок "Воєнні дії на території України 1914 – 1917 рр."

Про матеріал

Тема. Воєнні дії на території України 1914 – 1917 рр. Мета: проаналізувати перебіг воєнних подій 1914 – 1915 рр. на українських землях, визначити особливості російської окупаційної політики на Галичині та Буковині в 1914 – 1915 рр.; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з історичними картами та історичним матеріалом; виховувати зацікавленість до історії, патріотичні настрої.

Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 10-го класу

на тему «Воєнні дії на

території України 1914 – 1917 рр.»

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Воєнні дії на території України 1914 – 1917 рр.

Мета: проаналізувати перебіг воєнних подій 1914 – 1915 рр. на українських землях, визначити особливості російської окупаційної політики на Галичині та Буковині в 1914 – 1915 рр.; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з історичними картами та історичним матеріалом; виховувати зацікавленість до історії, патріотичні настрої.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •                називати події Першої світової війни, що відбулися на території України у 1914 – 1915 рр.;
  •                визначати особливості російської окупаційної політики на Галичині та Буковині в 1914 – 1915 рр.;
  •                показувати на карті місця визначних бойових дій.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручники, атлас з історії України.

Поняття: Галицька битва, Галицько-Буковинське генерал-губернаторство, окупаційна влада, репресії, депортація.

Основні дати та події:

  • серпень-вересень 1914 р. – Галицька битва, битва на Ужгородському перевалі;
  • березень 1915 р. – оволодіння російською армією фортецею Перемишль;

Історичні постаті: Г. Бобринський, А. Шептицький.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Актуалізація опорних знань.
  1. Бесіда за запитаннями.
  • Як ви розумієте поняття «світова війна»?
  • Якими були її причини?
  • Які військово-політичні блоки були сформовані напередодні війни?
  • На яких фронтах відбувалися воєнні дії напередодні війни? Покажіть їх на карті.
  • Якими були плани Росії щодо Західної України в Першій світовій війні?
  • Які демагогічні прийоми використовувала Росія для маскування своїх справжніх цілей?
  1.  Установіть хронологічну послідовність подій.

4 Створення Загальної української ради. (5 травня 1915 р.)

3 Створення легіону Українських січових стрільців. (6 серпня 1914 р.)

1 Початок Першої світової війни. (1 серпня 1914 р.)

2 Створення Головної української ради. (2 серпня 1914р.)

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Слово учителя.

Учитель зачитує тему та завдання уроку.

  1. Прийом «ЗаХіД».
  • Заповніть перші дві колонки таблиці.

Що Знаю?

Що Хочу дізнатися?

Що Дізнався?

 

 

 

Кілька учнів/учениць зачитують відповіді. (За бажанням)

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота з текстом підручника (с. 19).
  • Опрацюйте текст підручника.
  • Визначте, як просувалися воюючі сторони.
  • Коли почалася Галицька битва? (23 серпня 1914)
  1. Робота з історичною картою (с. 20 підручника).
  • Проаналізуйте карту на с. 20 підручника.
  • Зробіть висновок про перебіг воєнних дій 1914 р. та їх наслідки.
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте додаткову інформацію.
  • Визначте причини поразки австро-угорських військ та складіть перелік імен, що з нею повязані.

Га́лицька би́тва — одна з найбільших битв Першої світової війни. У операції брали участь 3-тя, 4-та, 5-та, 8-ма, 9-та армії у складі російського Південно-Західного фронту (командувач фронтом — генерал Микола Іванов) і 4 австро-угорських армії (ерцгерцог Фрідріх, фельдмаршал Гетцендорф), а також німецька група генерала Р. Войрша.

Спочатку на правому фланзі, в районі дій 4-ї і 5-ї армій, ситуація склалася несприятлива для російських військ, і вони під натиском австрійської армії стали відходити від міст Красника і Томашова на північ. Лівофлангові армії: 3-тя під командуванням генерала Рузського (з району Дубна) і 8-ма під командуванням генерала Брусилова (з району Проскурова) — розгорнули успішний наступ в напрямку на Львів і Галич. На притоках Дністра  річках Золота Липа (13—15 серпня) і Гнила Липа (16—18 серпня) опір австрійських військ був подоланий, і вони стали відступати.

Комендант російської армії на фронті Гнилої Липи генерал Іванов зорієнтувався в дійсному становищі доволі пізно і тільки 17 серпня дав наказ своїм військам наздоганяти розбиті австрійські дивізії. Наступ відбувся великими силами: даремно пробував стримати російські полки 12-й австрійський корпус. Знову, як і над Гнилою Липою, розчарували угорські вояки. 19 серпня в одній угорській бригаді під Львовом вибухла серед гонведів така паніка, що цілий корпус мусив кинути фронт, подавшись у слід за угорцями, які ганебно покинули свій бойовий пост. З історії Українських Січових Стрільців відомо, що в тих днях паніки у Львові, коли вулицями міста втікали пішки, на возах та кінно угорці, проти росіян вирушили частини стрільців. Хоч погано озброєні, вони не злякалися і точно виконали наказ.

21 серпня російські війська зайняли Львів, а 22 серпня  Галич.

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%B1%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B0

  1. Коментоване читання (с. 19 – 21 підручника).
  1. Учні/учениці «ланцюжком» читають по одному абзацу та узагальнюють прочитане одним реченням.
  2. Складіть перелік слів, термінів та імен, які можна використати у розповіді про окупацію Галичини та Буковини.
  3. Дайте відповіді на питання:
  • Чим завершилася Галицька битва? (Розгромом австро-угорських військ)
  • Коли «впав» Львів? (3 вересня)
  • Скільки тривала галицька битва? (Понад місяць)
  • Що завадило російським військам дійти до Карпат? (Зимовий наступ австро-німецьких військ)
  • Яка головна перемога Росії у довготривалих боях? (взяття Перемишля у березні 1915 р.)
  • Яку адміністративну одиницю було утворено на окупованих територіях? (Галицьке генерал-губернаторство)
  • Які губернії увійшли до нового генерал-губернаторства? (Львівська, Перемишльська, Тернопільська, Чернівецька)
  • Кого було призначено військовим генерал-губернатором? (Георгія Бобринського)
  • З якою метою закривалися українські школи та бібліотеки? (З метою русифікації населення)
  • Яка доля спіткала М. Грушевського? (Звинувачення у  австрофільстві, заслання, заборона педагогічної та політичної діяльності)
  • З якою метою на окупованих територіях застосовували депортації? (З метою придушення національного руху)
  • Яка доля спіткала Андрея Шептицького? (арешт)
  1. Робота в парах.
  • Оцініть політику російської влади на окупованих територіях. Свої міркування повідомте класу за алгоритмом: ми вважаємо…; тому що…; отже….
  1. Робота з історичними документами (с. 22 підручника).
  • Ознайомтеся з історичними документами.
  • Визначте причини політики Росії щодо окупованих територій.
  • Чи була вона повязана з умовами воєнного часу?
  • Підтвердіть свої міркування прикладами з джерел.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Складіть речення зі словами: депортація, окупація, Галицьке генерал-губернаторство, русифікація.
  2. Схарактеризуйте одним реченням діяльність історичних діячів, згаданих на уроці.
  3. Вправа «Так – Ні».
  1. Галицька битва була однією з найбільших битв Першої світової війни. +
  2. Галицька битва тривала з 13 серпня по 10 вересня 1914 р. –
  3. У Галицькій битві перемогу отримали австро-угорські війська. –
  4. Після завоювання Гилича, російські війська захопили Закарпаття. –
  5. На окупованих територіях було утворено Галицьке генерал-губернаторство.+
  6. Галицьке генерал-губернаторство очолив Федір трепов. –
  7. М. Грушевського звинувачували у австрофільстві. +
  8. М. Грушевському було заборонено займатися педагогічною та громадською діяльністю. +
  9. Андрея Шептицького тримали у вязниці до 1917 р.+
  10.         Окупація – це примусове виселення з місць постійного проживання окремих осіб чи цілих народів за наказом органів державної влади. –
  1. Підсумки уроку.
  1. Заповніть третю колонку таблиці, яку ми почали.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати відповідний матеріал підручника (с. 19 – 20 підручника).
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 жовтня 2018
Переглядів
8185
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку