Урок «Воєнно-політичні події 1656-1657 років»

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку з історії України у 8 класі на тему "Воєнно-політичні події 1656-1657 років". На допомогу вчителям та учням при вивченні теми "Національно-визвольна війна" та визначення результатів діяльності Богдана Хмельницького.
Перегляд файлу

Тема: «Воєнно-політичні події 1656-1657 років»

Мета: - Розкрити хід воєнно-політичних подій 1656-1657 рр.; з'ясувати умови         Віленського перемир'я; пояснити причини зміни зовнішньополітичної орієнтації Б. Хмельницького; характеризувати дії українського війська в Польщі в 1657 р.;

-  Формувати уміння аналізувати історичні події, давати характеристику                    істо­ричних діячів, визначати їх роль і місце в історичному процесі;

- Сприяти вихованню почуття патріотизму, громадянської свідомості,          розвивати інтерес до вивчення історії свого народу та його героїчного минулого.

Тип уроку:комбінований.

Обладнання:слайдова презентація, підручник, роздатковий дидактичний матеріал, портрети історичних діячів.

Основні поняття й терміні: Віленське перемир'я, дипломатія, сепаратний договір, коаліція;

Основні дати: серпень 1656 р, — сепаратні переговори у Вільно між Московією та Польщею;

24 жовтня 1656 р. — підписання Московською державою та Річчю Посполитою Віленського перемир'я;

грудень 1656 — липень 1657 рр. — україно-трансільванський похід у Польщу;

27 липня 1657 р. — смерть Б. Хмельницького.

 

Хід уроку

І. Організація навчальної діяльності

Доброго дня! Дорогі діти, з усіх цінностей, якими володіє людина, найсуттєвішими є ті, що передаються нам у спадок. Передаються як наш родовід та літопис, як мова і традиції. Щоб їх осягнути та оцінити, використати на благо майбутнього, треба їх досконало вивчати. І допоможе нам у цьому історія. В історичному минулому українського народу було неповторне й легендарне явище, його святиня – Запорізька Січ, що стала синонімом свободи, незалежності, людської і національної гідності. Це про неї писав М. Гоголь: «Так ось вона Січ. Ось те гніздо звідки  вилітають усі ті горді і дужі як леви. Ось звідки розливається воля  і козацтво на всю Україну» (епіграф уроку).

ІІ. Актуалізація опорних знань

Сьогодні ми з вами здійснимо мандрівку до священної землі наших славних предків, землі козацької слави, де протягом декількох століть жили і боролися козаки. Але, щоб потрапити туди вам необхідно отримати перепустку. А для цього ви повинні довести, що добре знаєте історію та традиції хороброго козацького товариства. Нашим провідником у світ козаччини буде муза історії – Кліо.

 

Історична розминка «ЗНАВЦІ КОЗАЧЧИНИ».

 Давши правильні відповіді на запитання, що містить пазл, ви складете зображення транспорту, на якому запорожці ходили у морські походи.

  1.               Назвіть острів , на якому була заснована Запорізька Січ ( Хортиця)
  2.               Засновник першої Січі. ( Вишневецький)
  3.               Хто був першим союзником козаків у боротьбі проти поляків. (Татари)
  4.               Вища посадова особа на Січі. ( Гетьман)
  5.               Перша битва національно-визвольної війни ( битва під Жовтими Водами )
  6.               Гетьман, який створив  Українську державу. ( Б. Хмельницький)
  7.               Як називали козаків, які проживали в степах Дикого поля? ( Уходники )
  8.               Обов’язкова умова прийняття в козаки. ( Християнська віра )
  9.               Що було атрибутом гетьманської  влади (Булава)

 

2.Проаналізуйте «Березневі статті» 1654 р. за планом в таблиці

 План  

Характеристика

Система управління Гетьманщиною

 

Бюджет, фінанси, податки

 

Військова справа

 

Зовнішня політика

 

Обов’язки гетьманату щодо Москви

 

Обов’язки Москви щодо гетьманату

 

 

3.А зараз пропоную вам зіграти в «Історичне лото». Ваше завдання: співвіднести наведені назви договорів з датами їх підписання та умовами до них.

 

Зборівський договір

Білоцерківський договір

Переяславська угода

Березневі статті

8 серпня 1649 р.

18 вересня 1651 р.

8 січня 1654 р.

Березень 1654 р.

Встановлений

козацький

 реєстр в 40 тис. чол.

Козацький реєстр

скорочувався                   

до 20 тис. чол.

Козацтво присягло на

вірність

 російському царю

Обмежувались

самостійні                                    дипломатичні

 зносини

Я вітаю вас, ви отримали перепустку на Запорізьку Січ.

Я бажаю вам, аби ви ще більше поглибили знання про минуле нашого народу.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Отже, тема уроку«Воєнно-політичні події 1656-1657 років»

На сьогоднішньому уроці ми розглянемо такі питання: 

1. Віленське перемир'я Московії та Польщі 1656 року.

Зміна зовнішньополітичної орієнтації Богдана Хмельницького.

2.Оцінка діяльності Богдана Хмельницького.

Бажаю вам на уроці успішної праці, цікавих відкриттів. А ще навчитися: (учні називають очікувані результати уроку):

Знаю – дату та умови Віленського перемир'я;

Розумію – визначення понять і термінів: Віленське перемир'я, дипломатія, сепаратний договір, коаліція;

Умію - встановлювати хронологічну послідовність подій;

-визначити причини та наслідки утворення українсько-шведсько-трансильванського союзу;

 -проаналізувати відносини війська запорозького  з державами сусідами;         

-характеризувати гетьмана Б. Хмельницького, як особистість та історичного діяча,  полководця та дипломата.

 

 

Постановка проблемного питання.

Проблемне питання

 Багато відомих людей оцінюють постать Б.Хмельницького по різному, одні підтримують його діяльність інші засуджують? Чи згодні ви з висловлюваннями істориків?

     «Хмельницький став керівником Визвольної війни завдяки тому, що здобув довіру мас. Він ріс і жив серед козацтва, розумів його прагнення й інтереси. Народні маси зустріли Хмельницького з цілковитим довір'ям, розуміючи, що він є справжнім захисником їх інтересів» (український історик Іван Петрович Крип'якевич, 1954 p.).

      « … один руїнницький вибух темних соціальних сил, викликаний купкою егоїстів- авантюристів, котрим народні маси послужили тільки знаряддям, «гарматним м'ясом», обдуреним свободолюбними гаслами, а в результаті — руїна України, занепад культурного життя... наш квітучий край обернув у пустиню, засипану попелом і засіяну квітками наших предків» (український письменник, Історик,поет Пантелеймон Куліш).

У ході уроку ви кожен для себе з’ясуєте правдивість даних тверджень, висловите свої міркування або заперечення стосовно них.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Віленське перемир'я Московії та Польщі 1656 року. Зміна зовнішньополітичної орієнтації Богдана Хмельницького

Для того щоб розкрити дане питання учням пропонується перегляд фрагменту візуального джерела  (відео про Віленське перемир’я) та додатково використовуючи підручник опрацювати завдання в групах.

Робота в групах

Учні отримують завдання . Під час обговорення відповідей учні записують у зошити нові поняття і дати.

1-ша група

1-ша пара — підручник параграф 21, п. 3, с. 140.

Причини зближення Московії та Польщі? (Швеція претендувала не тільки на частину Польщі, а й на прибалтійські землі А- й конкурувала із Московією)

Як діяла польська та московська дипломатія?  Поясніть термін «дипломатія».

(Наприкінці 1655 р. уряди Польщі та Московії ідуть на зближення. Польські дипломати навіть запропонували цареві Олексію Михайловичу польський трон.)

«Дипломатія» — зовнішньополітична діяльність держав, що спирається на мирні засоби розв'язання проблем і спрямована на захист національних інтересів.

2-га     група

2-га     група — підручник, параграф 21, п. 3, с. 140 та використари історичний довідник.

Чому переговори між Польщею та Московією у серпні 1656 р. називають сепаратними? Поясніть термін сепаратний.  (Вони велись між двома державами; осібно від своїх союзників, тобто Гетьманщини)

У чому полягала суть Віленського перемир'я та якими були його наслідки? Коли воно було підписано?  (1. Суть Віленського перемир’я припинення воєнних дій між Московією та Польщею. 2. Зобов'язання не вести окремих переговорів зі Швецією. 3. Спільні воєнні дії проти Бранденбурга. 4. Територія Гетьманщини обмежується лише Київським воєводством. 5. Обіцянка надати московському царю польську корону після смерті Яна Казимира. Наслідки: пошук Б. Хмельницьким нових союзників для створення нової анти-польської коаліції. Гетьман і Старшинська рада розцінили сепаратний мир як зраду попередніх домовленостей, себто «Березневих статей». Підписаний 24 жовтня 1656 р.)

3-тя    група

3-тя     група — підручник, параграф 21, п. 3, с.140.

·  Які країни взяли участь у створенні нової антипольської коаліції? Покажіть На карті ці країни. Поясність термін «коаліція».

(Нова антипольська коаліція: Швеція, Бранденбург, Литва, Трансільванія, Молдова, Волощина.

 «Коаліція» — об'єднання, союз.)

4-та     група

4-та     група — робота з джерелом.

Із листа Б. Хмельницького до князя Трансільванії Дьордя II Ракоці, Березень 1656р.

«Світліший князю Трансільванії, вельможний наш пане і друже... Із того часу, як між нами склалися щирі зносини, то ніколи не мали сумніву в постійності дружби вашої милості, й бачили свідчення того, і впевнилися в тому, що хто нам дружбу свою обіцяв, той буде її підтримувати, щоб залишитися з нами в щирих і прихильних  зносинах. ...1 наперед від щирого серця бажаємо вашій милості за волею Божою довгих років здоров'я і запевняємо вашу милість у нашій дружбі».

·  Яка проблема непокоїла Б. Хмельницького під час перемовин із Трансільванією та Швецією? (Він не хотів віддавати Західної України і прагнув визнання права Гетьманщини на «всю стару Україну, або Роксоланію, де є грецька віра та існує їхня мова аж по Віслу».)

Учитель. Отже, внаслідок нової розстановки сил на політичній мапі Європи Московія зрадила інтереси Україні, розпочавши сепаратні переговори і підписавши Віленське перемир'я з Польщею. Це змусило Хмельницького шукати нових союзників для продовження Національно-визвольної війни.

 

 

 

 

 

Усний історичний диктант

Дайте відповідь «так» чи «ні».

  1.               Підписання Віленського перемир'я відбулося 24 жовтня 1657 р.

( 24 жовтня 1656 р.)

2. Договір, укладений окремо під своїх союзників, — це сепаратний договір. (Так)

3.3а умовами Віленського перемир'я територія козацької держави Війська Запорозького обмежувалась дише Київським воєводством. (Так)

4. Умови Віленського перемир'я відповідали інтересам козацької держави .            (Ні, обмежували її права)

5. Зміна зовнішньополітичної орієнтації Хмельницького була пов'язана з підписанням «Березневих статей» із московським царем. (Ні, із його зрадою)

6. У першу чергу Б. Хмельницький розпочав переговори про створення антипольської коаліції зі Швецією та Трансільванією. (Так)

 

Дії українського війська в Польщі у 1656-1657 рр.

Учитель (розповідь супроводжується роботою з картою). Наприкінці грудня 1656 р. Хмельницький без відома московського уряду вирішив підтримати вторгнення до Польщі трансільванського князя Дьордя II Ракоці. Гетьман вислав йому на допомогу козацьке Військо на чолі із наказним гетьманом Антоном Ждановичем, а згодом ще кілька полків під проводом І. Богуна. Загальна кількість українського війська сягала 18 – 20 тис. осіб.

Швидким маршем пройшовши Галичину, до трансільванського князя під Перемишлем приєдналося козацьке військо. Союзники взяли Краків і рушили на з'єднання з армією шведського короля.

Після об'єднання, наполяганням Карла X Густава, було вирішено завдати рішучого удару полякам. Союзники перейшли Віслу, захопили Замостя, Люблін і рушили на Варшаву. 9 червня місто було здобуто.

Проте у середині червня становище союзників погіршилося. У Польщі розгортався широкий визвольний рух. Після нападу Данії на Швецію Карл X змушений був залишити Польщу. Польські війська вторглися до Трансільванії, а на допомогу Польщі прибув із великою ордою кримський хан. Охоплений панікою, Дьордь II Ракоці розпочав переговори з польським командуванням і капітулював.

У цей час до козаків Ждановича прибув московський посланець і попередив, що вони воюють без згоди царя. Жданович з полковниками відступили в Україну. До того ж серед козаків поширилися чутки, що Хмельницький важко хворий і доживає останні дні. Жданович, ураховуючи настрої козаків, наказав повертатися додому. Поразка україно-трансільванського походу до Польщі стала важким ударом для хворого гетьмана.

Запитання

·  Чому, на вашу думку, Україні не вдалося здобути перемогу над Польщею в союзі із Швецією та Трансільванією?

Гра «Історична путанка» - заповніть пропуски

    Під час пошуку нових союзників …  підтримав вторгнення  трансільванського князя Дьордя II Ракоці. Союзні війська перейшли …, захопили Замостя, Люблін і 9 червня ….  Проте у середині … становище союзників погіршилося і    розпочав переговори з … та капітулював. Жданович з полковниками … в Україну. Дана звістка стала фатальною для гетьмана.

 

27 липня 1657 р. в Чигирині помер Б. Хмельницький. Поховали гетьмана в рідному хуторі Суботові в Іллінській церкві.

3.Оцінка діяльності Богдана Хмельницького.

Для того щоб дати більш ширшу оцінку діяльності Б. Хмельницького учням було дано випереджальне завдання,  опрацювати додаткові  джерела інформації.

1-ша група. Спираючись на запропоновані вам джерела і набуті раніше знання, дайте характеристику Б.Хмельницькому, як державному діячу та політику.

2-га група. Спираючись на запропоновані вам джерела і набуті раніше знання, дайте характеристику Б.Хмельницькому, як   дипломату.

3-тя група. Спираючись на запропоновані вам джерела і набуті раніше знання, дайте характеристику Б.Хмельницькому, як військовому діячеві і полководцю.

4-та група. Опрацьовували джерела художньої та навчальної літератури українських та зарубіжних авторів,  які писали про подвиги  Б.Хмельницького.

Представлення та перевірка виконаних завдань групами.

 Богдан Хмельницький – велична особистість, його подвиги і слава описані в віршах,   оспівані в українських народних піснях. У 8 класі з української літератури ви вивчали розділ: Усна народна творчість. Тема: Українські історичні пісні. Зараз  ми з вами прослухаємо фрагмент знайомого вам  твору  «Чи не той то хміль».

У якому ракурсі за цим джерелом показано Б. Хмельницького?

Чи створюються  у нашому сьогоденні історичні пісні?

 Які причини їх створення?

Кому вони присвячуються?

На початку уроку перед вами було поставлене завдання,  чи згодні ви з висловлюваннями істориків  про Богдана Хмельницького. Прошу висловити свої думки щодо тверджень, яке ви підтримуєте і чому, а яке засуджуєте. Метод «Прес»

1. Я вважаю...

2. Тому, що...

3. Наприклад,...

4. Отже...

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Наша уявна мандрівка на Запорізьку Січ підходить до кінця. Та, щоб повернутися у сьогодення нам знову необхідно отримати перепустку. А для цього ви повинні довести, що добре засвоїли матеріал уроку.

А зараз, використовуючи метод «ГРОНУВАННЯ» спробуємо скласти історичний портрет Б.Хмельницького. У пригоді вам стануть ваші знання з української мови про частини мови. До іменника Б. Хмельницький вам потрібно дібрати слова, що характеризують його діяльність, а саме: два прикметника, три дієслова, фразу з чотирьох слів та слово – висновок.

  1.               Б. Хмельницький
  2.               Хоробрий, винахідливий.
  3.               Захищав, визволяв, обороняв.
  4.               Вірний син свого народу.
  5.               Герой (патріот).

 

Проведення гри «АСОЦІАЦІЯ»

Олексій Михайлович….

Коаліція ….

Зрада ….

Жовтень 1656 року ….

Трансильванія….

А.Жданович ….

Установіть хронологічну послідовність подій:

  • підписання Віленського перемир’я;
  • воєнні дії війська Дьордя ІІ Ракоці та козацьких полків на чолі з А.Ждановичем проти Речі Посполитої;
  • укладення козацьким посольством Березневих статей з московським урядом.

 

Запитання

1. Як Україна сьогодні вшановує пам'ять гетьмана?

Учитель. 

Повертаючись до епіграфу у «Так ось вона Січ. Ось те гніздо звідки  вилітають усі ті горді і дужі як леви. Ось звідки розливається воля  і козацтво на всю Україну» можна зробити такий висновок.

Б. Хмельницький небезпідставно вважається однією з найвизначніших постатей української історії. Він був єдиним у вітчизняній історії загальнонаціональним лідером , який зміг підняти весь народ на боротьбу за своє звільнення.

Хмельницький мріяв побудувати Україну на зразок європейських монархій того часу із заснуванням гетьманської династії.

Історичне значення діяльності Б. Хмельницького, попри допущені ним помилки і прорахунки, важко переоцінити.

VІ. Підбиття підсумків та оцінювання учнів.

Гадаю, наш сьогоднішній урок збагатив вас знаннями про славних

 лицарів – козаків. Підрахунки балів.

 VІІ. Домашнє завдання.

1.Опрацювати параграф 21 п.3,4..

2.Записати в зошит поняття й терміни, які були вивчені на сьогоднішньому уроці.

3. Поміркуйте, з ким із відомих вам видатних політичних діячів Стародавнього світу та доби Середньовіччя ви поставили б поруч Богдана  Хмельницького.

 

docx
Додано
9 березня 2021
Переглядів
2286
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку