Урок волейболу
8 клас
Завдання уроку:
1) удосконалювати передачі м'яча обома руками зверху та в стрибку;
2) закріплювати одиночне блокування нападального удару;
3) навчати взаємодії гравців передньої лінії під час атакувальних дій;
4) розвивати спритність, швидкість, силу, координацію рухів.
Інвентар: волейбольні та набивні м'ячі; волейбольна сітка; утримувачі підвішених м'ячів; гімнастичні мати.
Місце проведення: спортивний зал
№п/п |
Зміст уроку |
Дозу вання |
Організаційно-методичні вказівки |
Підготовча частина(14-15хв) |
|||
1. |
. Шикування в одну шеренгу, рапорт, привітання, повідомлення завдань уроку |
До 1 хв |
Рапортує черговий учень. Перевірити наявність та охайність спортивної форми |
2. |
. Інструктаж із техніки безпеки під час занять волейболом |
До ЗО с |
Заправити футболки та оглянути взуття. Не спрямовувати м’яч у ноги гравцеві, який виконує нападальний удар |
3. |
Вимірювання частоти серцевих скорочень (ЧСС) |
До ЗО с |
Протягом 10 с, результат помножити на 6. Перевірити готовність учнів до уроку |
4. |
. Стройові вправи в шерензі на місці |
До ЗО с |
Мобілізувати увагу учнів, налаштувати їх на розв’язання завдань уроку |
5. |
. Різновиди ходьби (стройовим кроком; перекатом із п’ятки на носок; на зовнішньому боці ступні; у напівприсіді; приставним кроком правим (лівим) боком) |
До 2 хв |
У колону по одному, дистанція 1,5-2 кроки, по периметру зали у стійці волейболіста |
6. |
. Різновиди бігу (у повільному темпі; у повільному темпі зі стрибками до підвішених предметів однією та обома руками; перехресним кроком правим (лівим) боком) |
До 2 хв По 5-6 кроків |
У колону по одному, дистанція 2-3 кроки. 2-3 предмети (набивні м’ячі з вати) перебувають на кожному баскетбольному щиті на різній висоті. Пересуватися у стійці волейболіста |
7. |
Загальнорозвивальні вправи у русі: • вихідне положення (В. П.) — пальці в «замок» перед грудьми, лікті вниз. 1 — нахил кистей ліворуч; 2 — те саме праворуч; • В. П. — те саме. Вісімкоподібні рухи кистями в горизонтальному положенні; • В. П. — руки в сторони, пальці в кулаки. 1-4 — колові рухи руками в ліктях усередину; 5-8 — те саме зовні; • В. П. — пальці в кулаки біля плечей. 1-4 — колові рухи в плечових суглобах вперед; 5-8 — те саме назад; • В. П. — руки вниз, пальці в «замок». 1-2 — пружинисті махи руками вгору- назад; • В. П. — стійка ноги нарізно, руки вперед, пальці захоплені S-подібно. 1 — крок лівою ногою, поворот тулуба ліворуч; 2 — те саме в другий бік |
3-3,5 хв 10-12 разів
10-12 разів
5-6 разів
5-6 разів
5-6 разів
5-6 разів |
У колону по одному, дистанція — 2 кроки. По 2 нахили на кожен крок.
По 2 рухи на кожен крок.
Із максимальною амплітудою.
Поступово збільшувати амплітуду рухів.
У довгому кроці випадом. Прогинатися у спині на кожен мах. У довгому кроці. Узгоджувати рухи |
8. |
Загальнорозвивальні вправи на місці: • В. П. — стійка ноги нарізно, стоячи обличчям до стінки на відстані крок від неї, руки вперед. 1-4 — пружинисті відштовхування пальцями від стінки; .В.П. — те саме, руки на пояс. 1-4 — колові рухи тазом ліворуч; 5-8 — те саме праворуч; В. П. те саме, руки за головою, пальці в «замок». 1-2 — нахил тулуба праворуч; 3-4 — те саме ліворуч; • В. П. — широка стійка ноги нарізно. 1 — нахилитися назад, праву руку вгору-назад, ліву руку вниз, торкаючись позаду лівої ноги; 2 — те саме, змінивши положення рук; • В. П. — те саме. 1 — нахилитися, правою рукою торкнутися носка лівої ноги, ліву руку назад-угору; 2 — те саме, змінивши положення рук;
• В. П. — стійка ноги нарізно, кожний учень захоплює руками плечі партнерів. 1 — присісти; 2 — підвестися; В. П. — основна стійка. 1-2 — стрибки на лівій нозі; 3-4 — те саме на правій нозі; 5-8 — те саме на обох ногах |
3-4 хв 56разів
4-5 разів
4-5 разів
5-6 разів
5-6 разів
14-18 разів
5-6 разів |
В одну шеренгу. Розімкнутись на відстань витягнутих рук. Утримувати рівновагу після відштовхування.
Із великою амплітудою.
Ноги від підлоги не відривати.
Прогинатися у спині.
Ноги в колінах не згинати.
Утримувати рівновагу. Відчути полегшення в м’язах стегна після звільнення ноги.
Якнайвище |
9. |
«Човниковий» біг між лініями |
До 2 хв |
Виконувати групами по 4-5 учнів. Бігти від лінії подачі вперед до лінії нападу, назад до лінії подачі; від лінії подачі вперед до центральної лінії, назад до лінії нападу; від лінії нападу вперед до лінії нападу на протилежному боці майданчика, назад до центральної лінії; від центральної лінії вперед до лінії подач, назад до лінії нападу, торкаючись долонею підлоги на кожній лінії. Визначити переможців у кожній із груп |
10. |
Вимірювання ЧСС |
До ЗО с |
В учнів кожної групи після пробігання. Протягом 10 с, результат помножити на 6. У нормі — близько 150 уд/хв |
Основна частина(25-27хв) |
|||
1. |
. Естафета «Передав — сідай!» |
2-3 хв |
Кожна команда формує дві колони одна навпроти одної на відстані 2-3 кроки. Учасники передають м’яч обома руками зверху партнерові навпроти в протилежній колоні, після чого присідають. Учасник, який останнім отримав м’яч, піднімає його вгору, сигналізуючи про завершення естафети його командою. Учнів, які вміють передавати м’яч обома руками зверху менш досконало, доцільно розміщувати попереду колон |
2. |
. Передачі м’яча обома руками зверху в зустрічних колонах із переміщенням у кінець своєї або колони навпроти |
5-6 хв |
По діагоналі, на кожній частині майданчика у стійці волейболіста |
3. |
Передачі м’яча обома руками у стрибку: • у колонах ведучому;
• у трійках |
5-6 хв |
У середньому темпі у стійці волейболіста. Відстань — 3 м. Ведучий у зоні 3 спрямовує м’яч першому в колоні обома руками зверху, той у стрибку повертає м’яч ведучому і стає в кінці колони.
Упоперек зали. Партнер передає м’яч у стрибку зв’язковому, той повертає м’яч, стоячи спиною до третього партнера й повертається до нього обличчям |
4. |
Одиночне блокування нападаючого удару:
виконання нападаючого удару після передачі тим, хто розігрує, — одиночне блокування |
5-6 хв |
Звернути увагу на точку знаходження м’яча під час удару. Приставним кроком, стійка. Руки розведені на діаметр м’яча. Пальці напружені. Техніка захисту складається з переміщень, приймання м’яча і протидій (блокування). Щоб надійно грати в обороні й встигати вчасно до м’яча, учаться набувати стійку захисника (низьку): ноги значно зігнуті в колінних суглобах, гравець готовий прийняти сильний нападаючий удар й переміститися в будь-яку сторону. Переміщуються в грі у захисті кроком або бігом у різних напрямках. У разі блокування нападаючих ударів стрибки виконують з місця, а також після переміщення вздовж сітки. |
5. |
Взаємодія гравців передньої та задньої лінії: -тактика подач
-тактика передач
-тактика нападаючих ударів
-тактика захисту
|
5-6 хв |
Завданням подачі є не просто вміле введення м’яча в гру, а виграш очка. До подачі з високою траєкторією вдаються тоді, коли метеорологічні умови заважають суперникові. Достатньо висока якість передачі є необхідною умовою застосування певної системи гри. Насамперед слід визначити напрямок передачі, щоб створити найкращі умови гравцеві, який виконуватиме завершальний атакувальний удар. Універсально підготовлений нападаючий уміє атакувати на різних відстанях від сітки, і зі стрибком після розбігу з місця, приймаючи різні за складністю передачі. Командні тактичні дії в нападі — це взаємодія всіх гравців, спрямована на подолання опори суперника. Три системи гри в нападі: □ з другої передачі через гравця передньої лінії; □ з другої передачі через гравця задньої лінії, який виходить уперед для виконання передачі; □ з першої передачі чи «відкидки». Система гри в нападі з другої передачі через гравця передньої лінії є найпростішою для команд масових розрядів. Воно дає змогу максимально використовувати сильних нападаючих. Основним недоліком системи є те, що один з гравців передньої лінії виключається з активних дій у нападі. Система гри в нападі з другої передачі через гравця, який виходить для передачі із задньої лінії широко застосовується, коли нападаючі володіють різноманітними ударами. Виходити до сітки можна із зон 6, 5, але вихід гравця найбільш перспективний із зони 1. Перевага цієї системи в тому, що вона дає змогу взяти участь у нападі всім гравцям передньої лінії.
Індивідуальні тактичні дії: вивчають і удосконалюють індивідуальні тактичні дії в захисті разом із опануванням відповідних технічних прийомів. Тактика приймання подач: волейболіст визначає своє місце на майданчику залежно від характеру очікуваної подачі суперника. Чим сильнішою має бути подача, тим далі від сітки слід ставати. Тактика блокування: роль індивідуального блокування, коли кожний гравець персонально відповідає за дії суперника певної зони. Командні дії у захисті: визначають 3 лінії розміщення і взаємодії всіх гравців у момент атакувальних дій суперника — блокування, страхування блокуючих і захисту на майданчику. Система гри в захисті зі страхуванням гравцем задньої лінії спрямована на страхування блокуючих, поміж руками яких суперник намагається пробити м’яч, використовуючи обманні удари. Система гри в захисті зі страхуванням гравцями передньої та задньої ліній забезпечує охорону задньої центральної частини майданчика волейболістом зони 6, який перебуває біля лицьової лінії. Схема захисту за страхування волейболістом передньої лінії залишається однаковою для будь- якої ігрової ситуації. |
6. |
Навчальна гра із додатковим завданням (взаємодія гравців передньої лінії під час атакувальних дій) |
|
За спрощеними правилами. Прийом м'ячів від суперника, спрямовуючи м’яч у зону 3. звідти — у зону 4 або 2 для нападального удару через сітку з місця або в стрибку. Зв’язковий перебуває обличчям до нападаючого, він також може передавати м'яч назад, стоячи спиною до нападаючого, чим утруднюючи дії гравців протилежної команди, які блокують
|
Заключна частина(3-5хв) |
|||
1. |
Ходьба в повільному темпі для відновлення дихання |
До ЗО с |
По периметру зали. Руки вгору — вдих, руки вниз — видих |
2. |
. Шикування в одну шеренгу |
До ЗО с |
Біля бічної лінії волейбольного майданчика |
3. |
Прийоми аутогенного тренування |
До 2хв |
Учні лягають на гімнастичні мати та заплющують очі. Після слів учителя вони поступово розслабляють м’язи стопи, гомілки, стегна, спини, шиї, рук. Коли настає повне розслаблення, учителеві слід налаштувати учнів на їх подальшу роботу -в режимі шкільного дня |
4. |
Вимірювання ЧСС |
До ЗО с |
Протягом 10 с, результат помножити на 6. Норма — 65-70 уд/хв. |
5. |
Домашнє завдання
Підбиття підсумків уроку |
До 1хв |
Пружинисті відштовхування пальцями від стінки; стрибки з місця з діставанням підвішених предметів Відмітити учнів, які старалися і прагнули перемоги під час естафети та поставлених завдань протягом всього уроку Організований вихід з спортивного залу |