Українська література. 8 клас
Тема. Володимир Сосюра. Коротко про поета. «Васильки» - взірець інтимної лірики.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «інтимна лірика»; опрацювати ідейно-художній зміст поезії «Васильки»;
розвивати пам'ять, логічне та образне мислення, уяву, спостережливість, вміння виразно і вдумливо читати твір, висловлювати власні думки, робити висновки;
виховувати повагу до щирого почуття – кохання.
Цілі.
Учні знатимуть: відомості про автора; зміст твору, його проблематику; провідні риси характеру ліричного героя; визначення поняття «інтимна лірика».
Учні вмітимуть: виразно, вдумливо читати твір; робити ідейно-художній аналіз поезії; висловлювати власні думки з приводу прочитаного; робити висновки; визначити своє ставлення до щирого почуття - кохання.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет В.М.Сосюри, виставка його творів, підручник, відеозапис пісні «Васильки» .
Методи, прийоми, форми роботи: «Передбачення», «Випереджувальне завдання», евристична бесіда, «Проблемне питання», , робота в групах, робота в парах, робота з текстом, словесне малювання, «Незакінчене речення».
Оформлення дошки: портрет митця, тема уроку, мета уроку, цілі уроку «Передбачення»
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку за допомогою обміну побажаннями
- Доброго дня! Сідайте. Люблю розпочинати урок, коли бачу в очах ваших задоволення і допитливість. /Обмін побажаннями./
2. Актуалізація суб'єктивного досвіду та окремих знань учнів.
Бесіда
Що ви чули про В.Сосюру?
А хочете більше дізнатися?
Передбачення: «Я думаю, що на уроці ми…,
ІІ. Цілевизначення і планування
1. Повідомлення теми і мети.
- Сьогодні на уроці ми вивчатимемо творчість В.Сосюри і ознайомимось із його поезією «Васильки». (Розкриваю дошку).
Запис до зошитів числа, теми уроку.
2. Формулювання цілей уроку.
- Подумайте, яких же результатів ви хочете досягти на сьогоднішньому уроці. І свої цілі запишіть до зошитів.
(Учні ставлять цілі,за бажанням озвучують). 2-3уч.
Мої цілі на дошці: (Озвучую)
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Самостійна робота
Робота в парах
Опрацювати відомості про автора за підручником.
В зошиті учні (за вибором):
1.Складають запитання до тексту(5-8).
2.Записують найважливіші тези.
3.« Гронування».
Зачитують.
- Відомий український письменник А.Головко в оповіданні «Пилипко
писав: «У нього очі, наче волошки в житі».
2.Бесіда
Які це очі? ( ясні, чесні, сповнені великої любові, гарні).
- А чому письменник їх порівняв з волошками (васильками)?
(за глибоку синяву, незалежність).
Отож, і В.Сосюра звернув свою увагу на цю дивовижну квітку у своїй поезії «Васильки».
3. Робота зі змістом поезії.
«Передбачення»: « Про що може йти мова у вірші з такою назвою?»
Виразне читання вірша вчителем.
З’ясування емоційного враження від твору.
- А що ви відчули, почувши поезію?
- А які питання у вас виникли?
- Які почуття показав автор?
- Чи справдилось передбачення?
Проблемне запитання
Під цим віршем поетом виведено дві дати? 1938-1958. Ви, можливо, здивуєтеся, що такий маленький вірш писано 20 років.
- Як ви гадаєте, чому? (Бо коли людина тобі не байдужа, то слів, як завжди, бракує. Коли у твоєму серці живе одна-єдина або один-єдиний, коли життя без цієї людини втрачає сенс).
- Такою людиною для В.Сосюри була його дружина Марія, і мала вона – волошково-сині очі. (Погляньте на фото в підручнику, саме ця жінка була для поета його Любов'ю, його душею).
Учні читають поезію самі (мовчки, потім за бажанням 1 -2 - вголос).
Евристична бесіда.
- У чому поет вбачає щастя?
- Вмотивуйте, що васильки – символ щастя, кохання, посилаючись на факти з вірша.
- Що відбувається з ліричними героями впродовж у сього життя?
- Що символізує плинність часу? (хмари).
- Які почуття охоплюють поета, коли він думає про конечність життя? (у його душі не згасає оптимізм, адже життя продовжується
- Яким чином внутрішні почуття героя гармонують з красою василькового поля? (все цвіте, живе,радіє сонцю,життю, природа одухотворена, вона разом з ліричним героєм).
- Художники вважають блакитний, синій кольори холодними. Чому ж у В.Сосюри « Синіє щастя у моїй душі»?
У вірші немає суму, що таке недовговічне життя. Оптимістична у своїй основі поезія співця допомагає людям жити й любити.
Проблемні питання.
- Поміркуйте, чому в момент найбільшого щастя поет думає про сумне. І як, на ваш погляд ,відрізнити людину-оптиміста від песиміста? І ким все ж таки краще бути?
- Чи буває кохання перешкодою для щастя? ( приклад з життя, худ. творів, кінофільмів).
-З якою метою написана поезія?
- Над чим змушує задуматись читача?
Паспорт твору
Тема. Оспівування щирого почуття, щасливої миті у житті закоханих.
Ідея. Возвеличення кохання – смисл життя кожної людини.
Основна думка. «…і синіє щастя у моїй душі.»
Жанр. Інтимна лірика. Чому? Зачитати інформацію у підручнику.
Інтимна лірика – це….
Віршовий розмір. Шестистопний хорей
- Діти, а яку роль відіграють слова, коли ти хочеш передати свою любов?
А як це зробив В.Сосюра, ми зараз дослідимо.
Робота в парах.
Знайти художні засоби:
1 ряд – 1 строфа.
2 ряд – 2 строфа.
3 ряд – 3 строфа.
( Озвучують результати).
Звучить народна пісня «Васильки»
- Що спільного у цих творах?
Продовжте речення
« Кохання –це…».
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Рефлексія.
На завершення – «вузлик сподівань»:
- висловіть одним реченням те повчальне, що взяли ви у життя з цього заняття?
- чи досягли ви поставлених цілей? Якщо ні, то чому?
- як оцінюєте власну роботу
2. Самооцінювання .
V. Домашнє завдання.
Обов'язкове: 1.Скласти питання до поезії «Васильки».
2. Написати лист-подяку автору вивченої поезії.
За бажанням: 1.Прочитати поезіі «Любіть Україну», «Осінь»
2 Намалювати малюнок до поезії «Осінь»