Урок "Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник». Федько як особистість"

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник». Федько як особистість"
Перегляд файлу

           

 

Тема. Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник».

Федько як особистість

 

Мета:

  • опрацювати ідейно-художній зміст оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»;
  • вчити дітей характеризувати героїв;
  • виявити роль художніх засобів у творі;
  • розвивати вміння висловлювати власні міркування щодо прочитаного;
  • виховувати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу.

Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, портрет письменника, таблиця «Права дитини».

 

Хід  уроку

 

                                                                    Епіграф до уроку:                             

У лиху годину пізнаєш людину.

Народна творчість

 

 

І. Організаційний момент.

Забезпечення емоційної готовності до уроку

Учитель. - Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо до нас завітали гості. Давайте  подаруємо  один одному усмішку.  Вона додасть настрою та надії, що все буде добре.

Діти, ви, напевне, чули про незвичайну пташку колібры. Так от, ця маленька пташка за одну секунду (зверніть увагу) робить 200 помахів крильми. Тож бажаю вам сьогодні, дорогі діти, такої ж невтомної працездатності на уроці.

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

  Дружно і плідно працювати

ІІ. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань


Учитель:

 На минулому уроці  ви ознайомилися   з біографією  Володимира Винниченка,  а вдома  ви повинні були  прочитати  оповідання. І зараз   перевіримо чи уважно ви читали

  1. Тестові завдання до оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»

«Чи уважний ти читач?» (правильну відповідь обвести кружечком)

 


1. Федько жив:

    А)  батьками;

    Б) з дідусем; 

    В) був сиротою.

 

2. За провину батько:

    А) бив; 

    Б) жалів; 

    В) прощав.

 

3. Укажіть, що було улюбленою розвагою дітей передмістя?

     А) пускати паперового змія;

     Б) грати в футбол;

     В) грати в індіанців.

 

4. Федько сидить у себе на воротях, як…

    А) Змій Горинич;

    Б) Соловей-Розбійник;

    В) Робін Гуд.

 

5. Слово ,,халамидник’’означає:

    А) дурень; 

    Б) бідняк; 

    В) розбійник.

 

6. Укажіть, за що батько Федька – халамидника давав синові 2-3 копійки після суворого покарання:

    А) щоб загладити свою суворість;

    Б) за те, що Федько добре вчиться;

    В) за те, що Федько правду говорить.

 

7. Толя – це:

    А) друг Федька; 

    Б) брат Федька; 

    В) хазяйська дитина.

 

8. За що найбільше діставалося Федькові?

    А) він спокушав на свої розваги Толю;

    Б) він погано вчився й не слухався на уроках;

    В) він віднімав іграшки в дітей.

 

9. На річку Толю:

    А) притяг Федько; 

    Б) прийшов сам; 

    В) привели батьки.

 

10. З чим порівнюється Федько на крижині?

    А) з великою мухою;

    Б) з маленькою комашинкою;

    В) з довгоносим комаром.

 

11. Рятувати Толю на крижині поліз:

    А) Федько;

    Б) батько; 

    В) дорослі.

 

12. Після смерті Федька Толя забрав у його батьків:

    А) журавлика; 

    Б) дудочку; 

    В) чижика.


 

Обмінятися зошитами - взаємоперевірка

 

  1. Гра «Опис навпомацки»

Учням пропонується витягнути з торбинки предмет (мотузка, палиця, копійка, ремінь) та згадати епізод із оповідання.

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів 

-      Запишіть, будь ласка, число та тему уроку  і  зверніть увагу на епіграф.

Як ви розумієте ці слова? (Діти пояснюють).

  •         На сьогоднішньому уроці ми з вами визначимо риси характеру Федька, які вирізняють його з кола друзів-однолітків, прокоментуємо їх. Висловимо своє ставлення до нього. Порівняємо Федька й Толю, зробимо відповідні висновки. Сьогодні ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність.

 

ІV. Опрацювання нового матеріал

Учитель: - А тепер детальніше поговоримо про Федька і про Толика, тому що саме стосунки з Толиком  дозволяють нам краще зрозуміти поведінку та риси характеру  головного героя.

 

  • Давайте поближче ознайомимось з головним героєм твору – Федьком.

 

  • Портретна характеристика героя (зачитайте, поясніть в яких епізодах).
  • Скажіть, які риси характеру Федька проявляються у прочитаних епізодах?
  • Як характеризують Федька персонажі?

Додому було завдання під час читання оповідання виписувати усі слова та вирази, якими щедро наділяють Федька герої оповідання і сам автор. Хто готовий зачитати виписані характеристики?

   Автор називає Федька: розбишака-халамидник, халамидро, босявка,

   сибіряка, мурло репане, люципер, пробийголова, зайдиголова, шибеник, ірод, паршивець, падлюка, мужиченя, одурілий хлопець, , нещастячко, халамидо, ідоляко.

  • Характеристика – негативна. А давайте розберемося, чи справді Федько – негативний герой.
  • Як автор характеризує поведінку Федька? Про які риси характеру свідчить ця поведінка? Риси характеру записувати в схему Вена.

Перше знайомство з Федьком

Розбишака, непосидючий, спокій – його ворог, грубий

під час гри в піску

Недобрий

під час запуску змія дітьми

Розумний, терплячий, непередбачуваний, добрий

коли батьки карають його за провину

Терплячий

коли батько допитується про Толю

Спокійний, чесний

коли розповідає хлопцям про льодохід

Веселий, життєрадісний,

Коли хоче перебратися через річку

Безрозсудливий, самовпевнений

під час переправи річки

Сміливий, сильний, вольовий, відважний, спритний

коли Толя просить у Федька палицю, щоб перейти річку

Розуміє небезпеку, турботливий

коли Толя розгубився на крижинах

Кмітливий, готовий прийти на допомогу

коли Федько впав у воду

Винахідливий, сила волі

коли бачить, що Толя злякано дивиться на батьків

Благородний, альтруїст, здатний на самопожертву, бреше вперше у житті

коли захворів і лежить без тями

душевнобагатий

Підтвердіть свої відповіді зачитуванням уривків з оповідання.

 

  • Як ставляться до хлопця герої оповідання  :

Батько (суворо карає за провину, але й дає гроші як винагороду за правду й терплячість)

Мати (незадоволена сином, батьковим покаранням; втомлена від прикрощів, що їй завдає син)

Товариші (бояться і поважають його, бо Федько не любить товаришів видавати, полюбляє пригоди і вигадує їх)

хазяї будинку, де проживає Федько з батьками (вірять хлопцю, бо він завжди каже правду)

хазяйський син Толя (заздрить вправності Федька).

Підтвердіть свої відповіді зачитуванням уривків з оповідання.

 

Федько  непередбачуваний, іноді  недобрий, але  благородний, чесний, справедливий, здатний  на  самопожертву.

 

Отже, Федько – дитячий отаман. У ньому відвага, життєвий  азарт, винахідливість, надійність -  це малий бешкетник.  У нього безліч вад і недоліків.  Та  в нього є чому  вчитися   не лише дітям, а й  дорослим.   Автор не тільки  показав Федька як розбишаку, а  й зумів показати   честь, совість, велич  душі  хлопчика.  Натура  Федька  повна  суперечностей і протиріч, у яких загартовується людське Я.  Такі люди як Федько  - велика рідкість. Це люди особливі,  спонукати їх до вчинку  може щось дуже важливе,  наприклад, велика сердечна доброта, вроджений потяг  захищати  слабшого і безпомічного.

Скажіть мені, то Федько добрий хлопчик? А надійний? На нього можна розраховувати у скрутну хвилину?

 

Слово вчителя.

     Перше враження від Федька – задерикуватий хлопець-розбишака. Але при подальшому знайомстві ми бачимо, що Федько зовсім не такий. При більш детальному знайомстві, у стосунках з іншими героями твору ми бачимо, який Федько є насправді.

      Усю велич характеру героя, його силу духу, душевне багатство, готовність прийти на допомогу та самопожертву, автор розкриває в епізодах, коли Федько рятує Толю. Адже дорослі тільки бігають, кричать та розгублено дивляться на хазяйського синка , коли той опинився на крижинах, а Федько, малий хлопчина, кидається йому на допомогу.

 

  • Давайте поближче ознайомимось з хлопцем, якого так відчайдушно врятував Федько – з Толею.

 

  • Портретна характеристика героя (зачитайте, поясніть в яких епізодах).
  • Як автор характеризує поведінку Толі?

Портрет Толі

Ніжний, делікатний, смирний, боязкий, невинні сині очі, чистенький, чепурненький

Намовляння Толі на Федька за порвані штани та розбитий ніс

Негідний, брехливий, тонкосльозий

коли Толя чує розмову хлопців про льодохід

Допитливий

коли Толя хоче подивитись, як Федько буде стрибати з крижини на крижину

Сподівається на поразку іншого

коли Федько перебирався по крижинах

Заздрісний

Коли Толя хоче перебратися по крижинах

Самовпевнений

коли Толя опинився на крижинах один

Розгублений, зляканий

коли Федько рятує Толю

Не думає про ближнього

коли Толя намовляє на Федька після порятунку

Невдячний, підлий, егоїстичний, непорядний, боягуз

Толя біля матері після зізнання Федька

Беззахисний, тихий, жалюгідний, слухняний, сумирний,

Після смерті Федька

Бездушний, байдужий до горя інших, підступний

  • Скажіть, які риси характеру Толі ви можете назвати?

 

Толик же - зовсім інший. Його егоїзм, жалюгідність, душевна ницість викликають відразу. Саме такі , як Толик у несправедливому суспільстві роблять кар'єру і здобувають матеріальні блага. Але це нікчеми. Вони нікому не приносять щастя, бо й самі нещасні й приречені.

Учитель: по ходу бесіди ви заповнювали діаграму Вена: відмінні якості. Тож зараз запишіть спільні якості.

Висновок: Федько і Толя – дві різні вдачі.

Учитель: - Ми бачимо, що образ Толі повна протилежність образу Федька.

Перед нами два світи, два полярні табори. З одного боку – вуличний хлопчик Федько із дуже бідної сім’ї, а з другого – «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя із заможної сім’ї.

 Характери хлопців, як бачимо, – теж повна протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх. Такий художній засіб у творі називається контраст.

Теорія літератури

Записати у зошитах

Контраст = антитеза = протиставлення – стилістична фігура, авторський прийом.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

Вправа «Незакінчене речення». Робота в парах

  •                   Діти, давайте поглянемо, як народна творчість влучно і образно увіковічнила  людські  якості.  Вам треба закінчити  подані  прислів’я ( лежать на партах)  та  обрати з-поміж наведених ті, що стосуються Федька, і ті, що стосуються Толі.

 

Прислів’я

 

  1. Не одяг красить людину, а /  добрі діла. – Ф.
  2. Уміє він з чорного біле зробити, а / з білого чорне. – Т.
  3. Сміливому море по / коліна.  – Ф.
  4. Лякливий, як заєць, а / шкодливий, як кішка. – Т
  5. Хто бреше, тому легше, / а хто правдує, той бідує. – Ф. і Т.
  6. В лиху годину / пізнаєш людину. – Ф.
  7. У тихому болоті / чорти водяться. – Т.
  8.  Святе та боже – / та на чорта схоже. – Т.
  9.  Сила та розум – / краса людини. – Ф.
  10.  Кривда людська / боком вилазить. – Ф.

 

  •                   Молодці!  Отже,  я бачу, що ви розібралися в рисах характеру обох хлопчиків.
  •                   Яку  думку  хотів  донести  автор до нас цим твором?

 

( На повагу заслуговує  та людина, яка має велику сердечну доброту, вроджений  потяг  захищати  слабшого і безпомічного;  надійна, на яку  можна розраховувати у скрутну хвилину.)

Автор засуджує брехливих, зрадливих,  непорядних  людей, які думають тільки про себе, а долі інших – їм не цікаві. )

 

VІ. Узагальнення вивченого на уроці

  •                   Багато з тих реалій, серед яких жили персонажі оповідання відійшли в минуле. Ми побачили наскільки несправедливим було ставлення дорослих і суспільства в цілому до дітей.

 Може тому права дитини в сучасному світі  і в нашій державі  захищають «Закон про охорону дитинства» та Конвенція ООН про права дитини.

Конвенція ООН про права дитини

(Конвенція — (лат. conventio — договір, угода) — різновид міжнародного договору. Конвенція - це угода між суб'єктами міжнародного права, що регулює між ними відносини через створення взаємних прав та обов'язків).

 

Завдання: у вас на партах лежать права дитини.  Давайте  з’ясуємо,  які  ж   права дитини  порушуються, коли ми говоримо  про головного героя оповідання «Федько-халамидник».  Відповідь обґрунтувати.

 

Права дитини

  • Всі діти є рівними у своїх правах.
  • Жодна дитина не повинна бути скривджена.
  • Діти не повинні ставати жертвами  насильства. 
  • Всі діти мають право на власну думку.
  • Всі діти мають право знати свої права.
  • Всі діти мають право на медичну допомогу.
  • Дитина має право на любов та піклування.
  • Всі діти мають право на освіту.
  • Діти мають право на об’єднання.
  • Захист дітей від викрадення та продажу.
  • Право на повноцінне  харчування.

 

  •                 Ми бачимо, що Федько був позбавлений  багатьох  прав, тому що його батьки були  бідними, їм доводилося багато працювати, а синові зовсім не приділяли  уваги.  Але  це  не  завадило  йому   бути чесним, добрим, благородним. Цей образ і досі хвилює  й  бентежить душі читачів.
  •              Отже, треба вчитися розпізнавати добро і зло, стерегтися нерозважливих вчинків, захищати власну честь, правду і справедливість.

 

VI. Оцінювання учнів

VII. Домашнє завдання

 

  1. Написати творчу роботу «Моє ставлення до Федька та Толі»
  2. Зробити ілюстрації до твору
doc
Додано
12 липня 2021
Переглядів
1085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку