КОНСПЕКТ УРОКУ. Всеволод Нестайко - відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки»

Про матеріал
Метою уроку є: ознайомити учнів із життям та творчістю письменника, зацікавити їх твором «Тореадори з Васюківки»; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його, аналізу поведінки героїв, їхніх учинків; виховувати почуття пошани до творчості В. Нестайка, позитивних рис характеру; інтерес до наслідків власної праці; формувати соціальну, комунікативну компетентності.
Перегляд файлу

Тема: Всеволод  Нестайко - відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» (фрагменти)

Мета уроку: ознайомити учнів із життям та творчістю письменника, зацікавити їх твором «Тореадори з Васюківки»; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його, аналізу поведінки героїв, їхніх учинків; виховувати почуття пошани до творчості В. Нестайка, позитивних рис характеру; інтерес до наслідків власної праці; формувати соціальну,  комунікативну компетентності. 

Тип уроку:  вивчення нового навчального матеріалу.

Обладнання: підручник, портрети Всеволода Нестайка різних років життя, виставка творів письменника, ілюстрації до окремих епізодів повісті, фрагменти кінофільму.

Епіграф:                                                          У мене в житті завжди казка існує,

                                                                      Дитинство фантазії всюди пряде,

                                                                      Воно всім захопливі мрії дарує,

                                                                      Не йди ти від мене, моє золоте.

                                                                                                              Богдан Юр’єв

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань  

Мотивація навчальної діяльності

Як завжди, Рада зустрічі з вами і мрію про те, що на цьому уроці ви порадуєте мене гарними оцінками, цікавими думками, правильно виконаним домашнім завданням.


- А ви про що мрієте? На що сподіваєтесь від уроку?
(гарні оцінки, нові знання, почути щось цікаве)

Як бачите, наші бажання співпадають, докладемо зусиль - і мрії наші здійсняться. Будемо на це сподіватися?


Я пропоную, щоб девізом нашого уроку були слова:

Життя - це мрія. Здійсни її.

Ви згодні? Тоді повторимо як заклинання: життя-це мрія, здійсни її.

Молодці!

Книжки, які лежать перед вами, мають цікаву історію. Написав їх відомий український дитячий письменник В. Нестайко, який створив понад 30 дитячих книжок. Вони перекладені багатьма мовами світу.

Метод „ Асоціативний кущ"

- Діти, які асоціації викликає у вас слово „пригода"?

( Подорож, відкриття, несподіванка, розчарування,  цікаво, небезпека, погоні, втеча, переховування, весело, романтика, кохання).

- Скажіть, а ви любите пригоди? А чому? ( Пригоди – це завжди цікаво, весело, манливо. Без пригод життя було б буденним, нудним.)

- Пригадайте, які пригодницькі твори ви вже читали?

Отож сьогодні на уроці ми ознайомимося з життям і творчістю В. НЕСТАЙКА, розкриємо особливості твору, його пригодницький характер; розвиватимемо навички виразного читання, переказу прозового твору; формуватимемо вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховуватимемо в себе позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.

Запишіть в зошити дату й тему уроку та епіграф.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

    Учитель. Сьогодні ми з вами поринемо в цей маленький світ - світ  дитинства, пригод і романтики.  А допоможуть нам у цьому  надзвичайно цікаві герої твору «Тореадори з Васюківки» В. Нестайка.

Учитель. Епіграфом уроку є слова Б.Юр’єва . Протягом уроку ми до нього ще звернемося.

І\/. Засвоєння й осмислення нового матеріалу

 Учитель.  Книжку, яку я зараз тримаю в руках, пам’ятає і любить не одне покоління людей. Ім’я автора та твір, з яким ми сьогодні ознайомимося, внесли до » Особливого почесного списку Г.К.Андерсена». У 1979 р. цей твір було визнано як один із найвидатніших творів світової літератури для дітей.

     Книжку  перекладено  двадцятьма мовами світу і визнано в Національному конкурсі «Книга року» найкращою дитячою книжкою 2004 року. Я впевнена, що її читали і ваші батьки, і більшість із вас уже знайомі зі змістом книги.

     Її автор – справжній чарівник художнього слова -  Всеволод Нестайко

  • Чи відоме вам, діти, це ім’я?
  • Про що ви ще  хочете дізнатися на уроці?

1.Словникова робота з теорії літератури

А зараз давайте пригадаємо, що таке повість та ще й пригодницька.
ПОВІСТЬ – це великий за обсягом твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб.

У повісті зображено багато подій із життя героїв, спосіб викладу розповідний, є докладні описи й розповіді про події та персонажів, прозова форма. Повість може бути соціально-побутовою, історичною, науково-фантастичною, пригодницькою.

ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ – це твір,у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.

Пригодницький твір має складний,заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями. Пригоди можуть бути значні, як у творі «П’ятнадцятирічний капітан» Жюля Верна, або звичайні, які часто трапляються з дітьми у повсякденному житті, як-от у «Тореодорах з Васюківки».


Потребує пояснення й сама назва твору.

Хто ж такі тореадори?
Тлумачний словник української мови пояснює це слово так: тореадор(від іспанського тореадор) учасник бою биків в Іспанії, у країнах Латинської Америки.

Як ще називають бій із биками(корида)?


Перегляд фільму «Тореадор на коні»

3. Робота з текстом.

Діти, а чи можна названих друзів вважати романтиками, мрійниками?


От і доведіть мені цю думку, посилаючись на текст твору.

Вдома ви відшукали у творі місця, де мова іде про мрії хлопчиків? Підготували їх до виразного читання?


Уривок 1.стор.149 « У нас була прекрасна благородна ідея…до …І зняла таки вереск, що причовгав дід. Ну і…»

Уривок 2. стор.150 « Давай влаштуємо бій биків…» (інсценівка)

Уривок 3стор.155 «Слухай, каже Ява, -а давай зробимо підводного човна…до …аби підводний» не вдалось»

Перегляд фільму «Тореадори з Васюківки»

2. «Гронування»

Ми знаємо, що всі персонажі художнього твору поділяються на головних і другорядних. Пригадаймо, хто ж головні герої повісті?


(Відповіді дітей)

А які вони? Запишімо на дошці те хороше, що притаманне хлопчикам, і те, що, на вашу думку не красить підлітка.


+ ПАВЛУСЬ ―

ЯВА


  • Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять на зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами. Та й як не сміятися, адже Всеволод Нестайко – майстер гумористичної прози.


10. Захист робіт групи фольклористів.

Читання прислів’їв, що характеризують героїв. Теорія літератури: прислів’я

Проведіть паралель з текстом. Прислів'я — стійкий вислів, що має повчальний характер.

Довідка:
За сто робіт береться, а ні одна не вдається.

Будь сміливий не язиком, а ділом.

Добре там живеться, де дружба ведеться.

Великі діла з малих починаються.

Щоб досягти великого, починай з малого.

Яка справа, така й слава.

    Усе  своє життя письменник присвятив написанню творів для дітей. Дивіться, скільки прекрасних,  яскравих книжок  Всеволода Нестайка вийшли друком.

   У кожної такі цікаві назви, сміливі та винахідливі герої, які живуть у чарівній країні дитинства й потрапляють у різні кумедні та серйозні ситуації. Кожне слово, речення вражає глибиною, красою, мораллю і назавжди оселяється в наших серцях.

В. Нестайко – мрійник, романтик. Такими є й герої його твору

Бесіда з учнями

  • Хто прочитав повість «Тореадори з Васюківки»?
  • Назвіть гол. героїв повісті.
  • В  які надзвичайні пригоди потрапили наші герої І розділу повісті?

    Давайте познайомимося з цими веселими смільчаками. І навіть зможемо поспілкуватися з ними. Сьогодні в Яву та Павлушу перевтілилися ваші однокласники. Надаємо їм слово.

  Рольова гра

  П.- Добрий день! Я Павлуша Завгородній. А це Ява - мій найкращий друзяка й напарник. Ява Рень.

  Я.- Мабуть, вам дивно, що то за ім’я таке - Ява? Ви знаєте , що є такий острів Ява. В Індійському океані.

П.- А може, хтось ще знає, чому тебе так назвали? Знаєте, друзі?

(Він сам себе так назвав, коли йому було лише років півтора, хотів сказати: «Я-Ваня», а вийшло Ява, чи то Іва, але причепилося оте »Ява»).

Я.- А чому всю мою сім’ю вважають інтересною?

 (Батько на скрипці грає, корова – Контрибуція називається, а дід - мисливець завзятий; мати  - депутат райради, ланкова кукурудзоводів.)

П.-А пам’ятаєте, в яку халепу ми нещодавно вскочили й потім переховувалися  в бур’янах?

 (Хотіли провести під свинарником метро)

П.- Але ж ми хотіли якнайкраще. У нас була прекрасна, дуже благородна ідея - провести під свинарником метро. Це мало бути сюрпризом. Перша лінія метро у Васюківці! Станція „Клуня”- станція ”Крива груша” .Три копійки в один кінець. Родичі - безплатно. З учительки математики - 5 копійок.

Я.- Нічого не вийшло через оту кляту льоху Манюню, що провалилася в наше метро.

П.- Так, ще й від твого діда дісталося.

Я.- Ми ж  хлопці неабиякі. Справді, без брехні, ми таки хлопці з фантазією. Скажи?

П.- З фантазією.

Я.-Ви чули, як дід Салимон  біля сільмагу казав: »Ондо, каже, Ява і Павлуша пішли. От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні».

П. –Так. Справді.

Я. –Ми хотіли, щоб усі про нас так говорили. Хотіли, щоб слава про нас гриміла на всю Васюківку, як радіо на травневі свята!

П.- Дуже хотіли!

Я. – І я ж весь час вигадував різні штуки-викаблуки заради нашої слави.

Я.і П.- Друзі, ну чому нам так не щастить? Ми ж хотіли якнайкраще!

(Так, ваші наміри були благородні, але треба розуміти, що збудувати метро -  то нелегка справа. Не вистачило знань, взялися за непосильну роботу; це просто нереально зробити).

Учитель.  Не засмучуйтеся  так,  хлопчики, тепер ви точно добре подумаєте перед тим,  як захочете зробити щось подібне. От вам і перший життєвий урок. Дякуємо, що поспілкувалися з нами.

Вибірковий диктант.

Крім названих вами засобів автор, щоб зробити розповідь яскравішою,образнішою, використовує різні художні засоби. Які ж саме? (Діти називають художні засоби).
         Ви вже знаходили їх у тексті, тому зараз я пропоную, об’єднавшись у три групи, виокремити з поданих художніх засобів епітети, порівняння, метафори.


(1 група – епітети.
2. група – метафори.

3. група – порівняння.)

Художні засоби

Нам’яти вуха; сталь, а не характер; прекрасна, благородна ідея; причепилося те ім’я до нього, як реп’ях до собачого хвоста; найкращий друзяка; мисливець завзятий; розлючений бик; червоний, мов рак; півдня загоряв на ізоляторах (на стовпі); все, що було поганого на дорозі, ми підібрали на свої штани і сорочки; очі, наче тракторні фари; славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон; землю гребе, як екскаватор; схожий, як свиня на коня; червоно-біло-зелена каша; репаються смугасті бомби; страшнюче мурмило; ллється червона кавуняча кров; вітер гуляє по сцені; ми жували слова.

По горизонталі

2. Синонім до слова калатало.

6. Прізвище письменника, який написав твір "Тореадори з Васюківки".

7. Ім'я головного героя, чий дід сварився за метро.

9. Те саме, що причандалля.

10. Прізвище Яви з твору "Тореадори з Васюківки".

11. Учителька якого предмету повинна була платити в побудованому Явою і Павлушею метро 5 копійок?

12. Кличка собаки із твору "Тореадори з Васюківки"

По вертикалі

1. Епічний прозовий твір, у якому автор розповідає про різноманітні події з життя здебільшого одного героя. Має великий обсяг.

3. Що відповів Ява Галині Сидорівні у Києві, коли та їх запитала: "Ви мене до інфаркту доведете! Де ви були? Де?"

4. Яке слово пропущено: "... смелее в бой, ..., .... Там ждет тебя любовь, Там ждет тебя любовь"?

5. Художній засіб, наявний у рядку: "От якби завжди можна було стежити за різними підозрілими шпигунами у метро на екскалаторі!"

8. Ім'я діда головного героя твору "Тореадори з Васюківки".

Бесіда з учнями

  • Діти, а на який ризикований учинок зважилися наші герої, щоб прославитися на всю Васюківку?

(Влаштувати бій биків, хотіли  стати тореадорами)     

- Чи знаєте ви, хто ж такі тореадори?

- Тореадори - це учасники кориди (бою з биками). Корида дуже популярна в Іспанії та в деяких інших країнах. (На екрані фото бою ).

Демонстрація уривка з кінофільму

- А зараз ми з вами подивимося фрагмент  з кінофільму, де наші вірні друзі вибирають кандидатуру для бою. (Уривок з кінофільму)

     Учитель.  Фільм за твором «Тореадори з Васюківки» отримав головну премію на Міжнародному фестивалі в Австралії та  Гран-прі Міжнародного  кінофестивалю в Мюнхені (1968 рік).

Робота з текстом повісті

  • Знайдіть і зачитайте епізод самого бою наших маленьких тореадорів.
  • Чи розважливо вчинили хлопці, влаштувавши цей бій?
  • Як ви ставитеся до такого їхнього вчинку? (Це було класно, як на мене, але дуже небезпечно; засудження необдуманих вчинків.)

Учитель. Це теж наука, небезпечне заняття, воно вимагає певних фізичних та вольових якостей, вміння, чого в хлопчиків ще не було. Цей епізод не лише веселить, а й повчає.

   Юні друзі Ява й Павлуша вигадують, фантазують, розважаються, пустують, але коли трапляються серйозні  обставини, вони виявляють і сміливість, і кмітливість, і готовність до героїчних вчинків. Ось  цей малюнок яскраво відображає один із таких вчинків. Розкажіть  цей епізод.    

Художній переказ

(Розповідь учня  за ілюстрацією до епізоду про порятунок цуценяти.)

    Упродовж уроку ми мандрували разом з Явою та Павлушею країною витівок і пригод, захоплювалися їх  дитячою кмітливістю, винахідливістю, сміливістю. І тому не випадково епіграфом уроку я взяла слова з народного прислів’я: «Кожна пригода — до мужності дорога».

  • Поясніть, будь ласка, як ви його розумієте.

( Потрапляючи в складні і захоплюючі пригоди, хлопці завжди намагалися довести власну самостійність і винахідливість. Хоча вони й бешкетують, але в кожного з них добре серце і вони вміють цінувати дружбу.)
( Чим більше було пригод, тим міцнішою ставала їхня дружба. Павлуша одного разу висловив: «Дружба! Велике це слово — дружба! Може, найбільше із усіх слів людських».)
   Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини й справжня дружба.

  • Пригадайте прислів’я та приказки, що будуть  співзвучні із вчинками Яви та Павлуші
    • Будь сміливий не язиком, а ділом
    • Яка справа, така й слава
    • Друзі  пізнаються в біді
    • У лиху годину пізнаєш вірну людину
    • Будь сміливий не язиком, а ділом
    • Добре там живеться, де дружба ведеться
    • Великі діла з малих починаються
    • Щоб досягти великого, починай з малого

Творче завдання

  • Скажіть, діти, а які моральні настанови ми можемо для себе винести з вчинків головних героїв повісті?

1. . Не проходь повз чужої біди.

2. Не ображай тварин.

3. Цінуй справжню дружбу.

4. Відповідай за свої вчинки.

5. Не роби необдуманих вчинків.

\/. Підсумок уроку

Вікторина «Уважний читач».

1. Хто зруйнував збудоване  хлопцями метро? (Свиня Манюня).

2. Скільки станцій метро мало бути збудовано? (Станція «Клуня» - станція «Крива груша»).

3. Скільки коштуватиме проїзд у метро родичам? (Безкоштовно).

4. Де знаходиться о. Ява?( В Індійському океані).

5. Що зробили хлопці під час лекції в клубі? (Випустили сову – «пугутькало»).

6. Що було вишито на килимку у Павла? (Троє кумедних цуценят, що сиділи вкупочці: Цюця, Ґава і Рева).

7. Які речі належали до тореадорського реманенту? (Килимок, дамський капелюшок, дві шпаги з ліщини).

8. Яку пісню наспівували хлопці, будучи в повній бойовій готовності? (Арію Хозе з опери Бізе «Кармен»)

9. Назвіть кандидатури на роль бика для бою? (Бугай Петька, цап Жора, корова Контрибуція).

10. Як хлопці назвали врятоване цуценя? (Собакевич).

-  Молодці , уважно читали текст твору.

  - А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?

 - Чи справдилися ваші сподівання ?
       Учитель. Герої повісті – веселі невгамовні бешкетники, які своїми безкінечними вигадками завдають безліч клопотів дорослим. Але все це від життєрадісності, прагнення  краще пізнати світ. Вони мріють, набираються досвіду, мужніють, і ми разом із ними  сміємося та захоплюємося їхніми пригодами, стаємо досвідченішими та оптимістичнішими. Знайте, що існує межа між тим, що вам хочеться, і тим, що можна. Ваші бажання - це радощі або сльози ваших близьких. Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре. Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у Павлуся з Явою, щоб кожен з вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.

\/І. Оцінювання

\/ІІ. Домашнє завдання: прочитати інші розділи повісті , намалювати ілюстрації до улюбленого епізоду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 липня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку