Пропонується розробка уроку геометрії для 8-го класу "Вписані чотирикутники. Описані чотирикутники". Містить теоретичний матеріал та підбірку практичних завдань.
Урок математики з теми:
«Вписані чотирикутники. Описані чотирикутники»
Урок: геометрії
Клас: 8
Тема: «Вписані чотирикутники. Описані чотирикутники»
Мета: працювати над засвоєнням учнями змісту понять: чотирикутник, вписаний у коло; чотирикутник описаний навколо кола; розглянути зміст теорем про вписаний та описаний чотирикутник та схеми їх доведення; розвивати логічне і абстрактне мислення; сприяти вихованню культури мови і спілкування.
Тип уроку: урок засвоєння знань, умінь та навичок.
Наочність та обладнання: схема вписаний і описаний многокутники.
Формування вміння:
Бесіда за готовими рисунками на розуміння учнями обґрунтування основних етапів розв'язання
задач.
(Схема-логіка побудови курсів геометрії в 7-му та 8-му класах)
За схемою визначити місце сьогоднішнього уроку, сформулювати основну мету уроку - вивчення питань про спосіб визначення поняття чотирикутника, вписаного в коло та описаного навколо кола; з'ясування можливостей вписати чотирикутник у коло або описати чотирикутник навколо кола та необхідних й достатніх умов, за яких це можна зробити.
IV. Актуалізація опорних знань.
Виконання усних вправ за готовими рисунками.
V. Засвоєння нових знань (евристична бесіда)
План.
Тільки у випадку, коли всі вершини (сторони) чотирикутника лежать на колі (дотикаються до кола), даний чотирикутник буде називатися вписаним у коло (описаним навколо кола).
Завдання. На якому із наведених рисунків зображено чотирикутник АВСО: а) вписаним у коло; б) описаним навколо кола?
Виконання усних вправ.
245.У який прямокутник можна вписати коло? Навколо якого ромба можна описати коло?
246.Чи можна описати коло навколо чотирикутника, який має лише один прямий кут?
Опорні задачі.
255. Центр кола, описаного навколо прямокутника, є точкою перетину його діагоналей. Доведіть.
265. а) Центр кола, вписаного в ромб, є точкою перетину його діагоналей. Доведіть.
б) Радіус кола, вписаного в трапецію, дорівнює половині її висоти. Доведіть. Укладання опорного конспекту.
Робота в групах з узагальненням досягнень всіх груп над питанням про положення центра вписаного (описаного кола та співвідношення між елементами (сторонами, висотами) чотирикутників та радіусом вписаного (описаного) кола.
Вписаний і описаний многокутники
(вписане і описане коло).
|
|
Вписаний – усі вершини лежать на колі |
Описаний – усі сторони є дотичними до кола. Sопис = Де Р – периметр, r – радіус вписаного кола |
Вписаний та описаний чотирикутники.
|
|
∠А + ∠С=180° ∠В + ∠D=180° І навпаки: якщо сума протилежних кутів Чотирикутника дорівньє 180, то навколо нього можна описати коло. |
∠AB + ∠CD=DC+AD (суми довжин протилежних сторін рівні) І навпаки: якщо суми протилежних сторін випуклого чотирикутника рівні, то в нього можна вписати коло. |
Трикутник
|
то він прямокутник.
|
Трапеція і ромб
|
|
Якщо ABCD – вписана трапеція, то AB=CD |
dвпис.кола = h O- точка перетину бісектрис внутрішніх кутів ∠AOB = ∠COD = 90° |
Квадрат
|
|
|
|
VI. Формування первинних умінь. Виконання усних вправ.
Виконання письмових вправ.(Робота в групах)
б) 5°, 120°, 175°, 60°.
а) вписаного чотирикутника, якщо два з них дорівнюють 46° і 125°;
б) вписаної трапеції, якщо один із них дорівнює 80°;
в) вписаного чотирикутника, діагоналі якого точкою перетину діляться навпіл.
а) описаного чотирикутника, три послідовні сторони якого дорівнюють 7 см, 9 см і 8
см;
б) описаної трапеції, бічні сторони якої дорівнюють 3 см і 11 см.
VII. Підсумки уроку.
Злови помилку.
1.
|
2. AB = 5 см, BC = 5,5 см.
|
3.О-центр кола, ABCD – трапеція.
|
4.
|
VIII. Домашнє завдання.
§8, домашня самостійна робота.
∠АВВ1 + ∠А1АВ= 180°.
Знайдіть периметр
чотирикутника ABВ1А1.