Урок. ,,Вплив людини на природу"

Про матеріал
Розширити й узагальнити уявлення учнів про вплив людини на природу та наслідки негативного впливу на природу для людини.
Перегляд файлу

Тема:  Вплив людини на природу

Мета: розширити й узагальнити уявлення про вплив людини на природу та наслідки негативного впливу на природу для людини; формувати вміння висловлювати судження, складати розповідь за ілюстраціями, аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки; розвивати мислення, спостережливість, бажання пізнавати навколишній світ; виховувати любов до природи, бажання берегти природу та примножувати її багатства    

       Ключові компетентності:

вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:

-         дотримується режиму навчальної діяльності, працює швидко і зосереджено;

загально мовленнєві вміння і навички:

-         розповідає чітко, послідовно відповідно до мети висловлювання;

контрольно-оцінні вміння:

-         контролює послідовність виконання роботи, її проміжні та кінцеві результати;

інформаційно-комунікативна:

-         знаходить у повідомленні інформацію, конкретні відомості;

загальнокультурна:

-         діє згідно з прийнятими правилами поведінки учня на уроці;

здоров’язбережувальна:

-         дотримується гігієнічних норм під час уроку;

соціальна: співпрацює  в групі

Обладнання: підручник, малюнки тварин і рослин у природі, правила поводження у довкіллі, планета Земля, відео  про бережливе ставлення людини до  природи , цеглинки Лего.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                     Хід уроку

  1. Організація класу до уроку

1.Організаційний момент

 

         Усміхніться всі навколо:

 Небу, сонцю, добрим людям,

 І тобі обов’язково

 Наш урок цікавим буде.

 

    II. Перевірка знань, умінь і навичок учнів

1.Фронтальне усне опитування.

 Пролунав шкільний дзвінок,

 Всіх покликав на урок.

           Хоче нам сьогодні він

      Показати дивний фільм.

           І не вигадку - реальне:

      Про природу нашу гарну

— Доведіть, що людина — частина живої природи.

— Які ознаки є спільними для людини та звірів?

— Якими ознаками людина відрізняється від звірів?

2.Прийом «Слово вчителя» ( вчитель  розповідає на фоні казкової мелодії).

 Жили були у Всесвіті дев’ять красунь, дев’ять сестер. Та одна з них була найчарівніша. В біло-рожевому вінку з весняних квітів, у смарагдовій накидці із зелених шат, у золотавому багрянці щедрої осені – у всьому вона завжди прекрасна. Варто її лише захотіти і безкраї похмурі степи усміхнуться барвистою веселкою квітів, потягнуться до сонця зелені паростки у пустелях, виноградні грона наповняться соком.

 Розвивається на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок – і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…

Озирнись навколо ти,

І побачиш диво:

Небо, сонце і пташки...

Як же тут красиво!

Ось береза розплела

Коси свої жовті,

А ялини, як були,

Не змінились зовсім.

 

-         Чи впізнали ви цю красуню? Як звуть її? (Земля).

-         Це наша планета, наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною… Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі – озерця, рідшати волосся, затихати голос…

 В мою душу закрадається тривога, а у вашу? Адже Земля – це наша домівка.

 Що саме непокоїть і тривожить нас? (Міліють і забруднюються ріки, вирубуються ліси, зникають деякі рослини, тварини, забруднюється повітря)

-         Ось скільки проблем ви назвали.

 Що ж повинні робити ми, люди, знаючи що Земля наш прихисток, наш дім в біді! (Бережливо ставитися до неї, охороняти її…)

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Повідомлення теми уроку

 

  1. Гра «Дешифрувальник» (Розмістіть букви в порядку зростання чисел і прочитайте ключові слова нашого уроку).

 Дійсно сьогодні на уроці ми будемо говорити що може зробити людина для збереження природи.

 

 1 – л      1 – п

 3 – д      5 – о

 6 – а      3 – и

 2 – ю     6 – д

 4 – и      7 – а

 5 – н   (людина)   2 – р

       4 – р  (природа)

2.Передбачення .

 1.  Послухайте  судження і визначте його тип істинність чи ні .

          Деякі люди не повинні оберігати природу.

-         Перебудуйте його у  істинне судження.

Кожна людина повинна оберігати природу.

-         Отже, продовжить, будь ласка,  висловлювання :

Заходи по збереженню рослин, тварин, корисних  копалин, ґрунтів, водойм, повітря – це ... (охорона природи)

-         Зробіть припущення щодо теми нашого уроку.

-         Тема сьогоднішнього уроку «Вплив людини на природу».

Вчитель. Ось і прийшли ми на гостини до природи. І перш за все, якщо ми люди, то маємо привітатися з природою.(Діти повторюють за вчителем).

Наша  природо, доброї днини!

Щирий уклін тобі від людини.

Поруч із нами в житті повсякчас

Є ти учителем, другом для нас.

 

2.Складання «павутинки». Пригадування учнями того, що дає людині природа.

- Пригадайте, що дає людині природа ? (дод.1)

Людина і природа нерозривно пов'язані між собою. Людина бере від природи значно більше, ніж інші організми. Тим самим і впливає на природу значно більше, ніж інші організми.

Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про вплив людини на природу та якими є наслідки негативного впливу людини на природу.

  1. Прийом «Слово вчителя»

 Нашу голубу планету часто порівнюють з величезним космічним кораблем, який летить просторами Всесвіту. А людство – екіпаж корабля. В цьому кораблі немає аварійного виходу.

 На космічному кораблі Земля – тривога! Майбутнє Землі в небезпеці! І це дійсно так. За цими словами гірка істина.

Людино! Ти подивись, що в світі діється, але за цим усім твоя діяльність криється!

3.Робота в парі (групі) з елементами узагальнюючої розповіді та використанням ілюстрацій з метою формування уявлення про вплив людини на природу.

— Виконайте завдання для роботи в групах , запропоноване на с. 30 у підручнику. Кожна група учнів готує інформацію про вплив людини на природу, скориставшись однією із світлин, і презентує її іншим учням. Учні вислуховують і доповнюють інформацію. Учитель узагальнює розповіді учнів.)

Фото 1. Для своїх господарських потреб люди видобувають корисні копалини. Залежно від того де залягають корисні копалини, їх видобувають у шахтах (кам'яне вугілля) або в кар'єрах (вапняк). У результаті такої діяльності людина змінює земну поверхню, утворюючи на місці кар'єрів глибокі западини, а в надрах землі — порожнини, під якими просідає земля. Дуже часто на місці видобування корисних копалин залишається пустеля, на якій не залишається нічого живого.

Фото 2. Для виробництва електричної енергії люди будують гідроелектростанції. Для цього річки перегороджують греблями й утворюють великі водосховища. Спорудження гідроелектростанцій завдає школи прилеглим територіям, які затоплюються в результаті створення водосховищ. На затоплених територіях погіршуються умови існування мешканців водойм, знищуються родючі ґрунти. Загачені річки можуть затоплювати поля, заболочувати прилеглі території. Будівництво електростанцій доцільно вести лише на повноводних і великих річках.

Фото 3. Для виробництва паперу, будівельних матеріалів, меблів людина заготовляє деревину, вирубуючи ліси. На позбавлених лісів територіях виникають глибокі яри, руйнівні обвали та селі, зменшується в повітрі кількість кисню, міліють і пересихають річки, зникає багато рослинних і тваринних видів, руйнуються ґрунти.

Фото 4. Для задоволення потреб у продуктах харчування, людина вирощує культурні рослини. Для цього вона розорює степи й луки, вирубує ліси. Унаслідок інтенсивного використання ґрунти виснажуються та руйнуються.

Фото 5. Людина створила величезну кількість транспортних засобів: автомобілів, літаків, пароплавів, тепловозів, яким для роботи потрібне паливо. Унаслідок спалювання у двигунах палива виділяються шкідливі гази, які забруднюють повітря.

Фото 6. Для опалювання житла людина будує котельні, у яких спалюють вугілля, природний газ чи торф. Гази, сажа, дим, які виділяються під час спалювання палива, забруднюють повітря.

Отже, для задоволення своїх потреб людина добуває корисні копалини, створює штучні водойми, вирубує ліси, розорює степи й луки, будує електростанції, фабрики і заводи, зводить міста та села. Впливаючи на природу, людина змінює її. Часто ці зміни завдають природі непоправної шкоди.

4.Бесіда з елементами розповіді та використанням ілюстрацій з метою формування уявлення про наслідки негативного впливу людини на природу.

Усе необхідне для життя людина отримує від природи. Водночас своєю діяльністю людина дуже часто негативно впливає на неї.

— Розгляньте фотографії на с. 31 у підручнику. Якої шкоди завдає природі господарська діяльність людини? (Відповіді учнів.)

Унаслідок господарської діяльності людей виникають пожежі, забруднюються водойми, повітря, виснажуються та втрачають родючість ґрунти. Зменшується кількість рослин і тварин, а деякі види безслідно зникають із лиця Землі.

— Поміркуйте, чим забруднюються вода, повітря, ґрунт, чому зникають рослини й тварини. (дод.2)

- Вода забруднюється промисловими та сільськогосподарськими підприємствами, які скидають відходи виробництва у водойми; нафтою, яка потрапляє в океани внаслідок аварій танкерів, що її перевозять.

- Повітря забруднюється димом фабрик, заводів, котелень, автомобілів, лісових пожеж. Унаслідок аварій на атомних електростанціях і хімічних заводах у повітря потрапляють шкідливі речовини.

- Причиною зменшення кількості рослин і тварин стало забруднення людиною середовища, у якому вони живуть, вирубування лісів, осушення боліт, розорювання степів, хижацьке полювання.

- Щоб не завдавати шкоди природі, потрібно її берегти, адже людина не зможе повноцінно жити серед забрудненої і знищеної природи.

— Поміркуйте, як забруднення води, повітря, ґрунту, зменшення кількості рослин і тварин впливає на людей.

Дихаючи забрудненим повітрям, вживаючи забруднену воду та продукти харчування, люди хворіють, зменшується тривалість їхнього життя. Зменшення кількості рослин і тварин спричинює зменшення кількості продуктів харчування, сировини для виробництва необхідних людині речей.

                                     Ф І  З Х В И Л И Н К А

                               Руханка «Дощ»

 Учні стають у коло. Вчитель каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх:

- В Україні піднявся вітер (терти долоні).

 - Починає накрапати дощ (клацання пальцями).

 - Дощ посилюється (почергове плескання  долоні).

 - Починається справжня злива (плескання по ногах).

 - А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами).

 - Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах).

 - Злива перетворюється на дощ (плескання в долоні).

 - Рідкі каплі падають на землю (клацання пальцями).

 - Вщухає вітер (терти долоні).

 - З’являється сонечко (руки догори).

 

5..Узагальнення матеріалу. Перегляд відео . Давайте будемо природу берегти.

https://www.youtube.com/watch?v=4hqeKDPyUaQ

— Поміркуйте, що мають робити люди, щоб їхня господарська діяльність не завдавала шкоди природі.

Люди вживають різноманітних заходів для збереження природи:

• фабрики і заводи обладнують очисними спорудами, які зменшують викиди шкідливих речовин у воду, повітря, ґрунт;

• економно витрачають воду на промислових підприємствах і в побуті;

• висаджують молоді дерева на місця вирубаних лісів;

• накладають заборону на вилов риби під час її нересту;

• накладають заборону на розведення вогнищ у лісах, особливо в суху жарку погоду;

• створюють заповідники з метою охорони та збереження природних ділянок;

• рослини і тварин, які перебувають на межі зникнення, заносять до Червоної книги і беруть під особливу опіку й охорону;

• дотримуються правил поведінки в природі.

Отже, щоб людина почувалася безпечно серед природи, отримувала все необхідне для повноцінного і здорового життя, потрібно жити так, щоб не шкодити природі, робити все для її збереження та примноження її багатств. Люди тісно пов'язані з природою і залежать від неї. Якщо вони знищать природу, то й самі не зможуть жити, адже природа є їхнім середовищем існування.

 IV. Закріплення засвоєних знань, умінь і навичок учнів. Завдання на застосування знань.

1.Робота над прислів ям:«Природа одному мати, другому — мачуха».

Тому, хто береже природу, не завдає їй шкоди, економно використовує її багатства, вона мати. Природа-мати дає людині чисте повітря й воду, корисні продукти харчування, тішить своєю красою. Люди, які живуть серед природи-матері, добре почуваються, не хворіють.

Тому, хто не береже природу, завдає їй шкоди, природа є мачухою. Природа-мачуха заставляє людину дихати брудним повітрям, уживати брудну воду, отруєні продукти харчування, оточує людину пустелею. Люди, які живуть серед природи-мачухи, часто хворіють.

2.Рухлива гра «Вчимося любити природу» на розпізнавання учнями дій людини, які шкодять довкіллю або сприяють його збереженню .

Робота в парах

Нумо дружно всі ставайте

І у гру із нами грайте.

Тільки, друже, не барись,

Поміркуй і враз торкнись...

Учитель промовляє фразу, а учні торкаються один одного, якщо людина любить природу, аргументуючи свою думку.

 

- Жінка саджає біля будинку дерева. 

     - Чоловік кинув недопалок на землю.                                                                                              

          - Директор заводу поставив очисні фільтри на труби.                                                                                      

          - Водій миє машину на березі ріки.                                                                                                

- Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик.

- Діти вішають на дерева шпаківні.

- Хлопчик б’є пляшки.

- Після відпочинку в лісі туристи зібрали і закопали сміття.

3.Відтворення в інших видах діяльності природознавчих знань: малювання учнями плаката – гасла «Бережіть природу!»

4.Презентація творчого завдання  (за бажанням).

              Правила запам’ятай – люби природу, ліс оберігай.

    Природу рідну і свій край ти завжди люби і оберігай.

 

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

       1. Запитання

         - Від чого забруднюється природа?

        - Чим людина забруднює навколишнє середовище?

         - Як має поводитися людина, щоб зберегти довкілля та примножити    різноманітність живої природи?

2. Обговорення учнями в групах необхідності і  заходів щодо збереження природи та формулювання відповідних висновків.  Вправа «Мікрофон»

Учень 1.

     Правду кажуть, що природа – наша мати. Вона дає людині все необхідне для життя, хоч ми не завжди можемо оцінити її дарунки. Що може бути кращим за тепле сонце, величні гори, грайливе море, квітучі дерева навесні?

         Не можна жити, якщо ти не маєш змоги насолоджуватись свіжим ранковим повітрям, погратися з маленьким ласкавим кошеням, погрітися на літньому сонечку, вдихнути аромат троянд.

    Дуже засмучує те, що люди, захопившись розвитком нових технологій, часто шкодять природі. Мені дуже подобається, що в багатьох країнах люди звернули увагу на альтернативні джерела енергії та екологічні види транспорту. Необхідно пам’ятати, що шкодячи природі, ми робимо гірше самим собі. Ми маємо зберегти багатство і красу природи, тільки за цієї умови можливе наше існування на землі.

Учень 2.

    Ми так чекаємо весни, навесні тане сніг, виставляючи на показ все те, що люди кидали у нього, думаючи, що це не страшно, цього ніхто не побачить. Але ми бачимо. Це бачать всі. Перша зелень не в змозі сховати все це сміття. Ставитись до природи треба так, як до власного будинку, адже біля нього ми не викидаємо непотрібні речі.

Учень 3.

   Відпочиваючи в лісі, ми не раз бачили там замість чудесних квітів пластикові пляшки, викинуті недбалими туристами. Пластик, як відомо, залишається в землі довгі роки і не гниє.

    Ліси повинні радувати нас могутніми деревами, чистим повітрям, лісовими рослинами, а не засмучувати горами сміття, залишеного там людьми. Давайте берегти природу, адже вона так від нас залежить!

Учень 4.

  Якось, відпочиваючи влітку, я пішла купатися в ставку. Ледве ввійшла у воду, як відчула сильний біль у ступні правої ноги. Вилізла на берег і оглянула ногу. Ну, так і є, чимось порізалася  Я кульгала кілька днів і думала: «Ну хто кинув у воду іржаву бляшанку? Кому спало таке на думку?» Потім зрозуміла, що таке спало на думку такій самій людині як і я. Людині, котра вважала, ніби екологія – це щось таке, що її не стосується. Виходить, що стосується всіх і кожного!

3.Прийом «Слово вчителя»

Ми прийшли на цю землю, щоб жити, працювати, розвиватись, творити. Але ніколи не забуваймо про те, що кожний із нас і всі ми разом узяті – невід’ємна частинка матінки-природи. Без неї ми ніщо, бо обійтися ніхто з нас не може без води, без повітря, без сонця. Ми люди! Ми вищі істоти на землі!

      Шануймо матінку-природу, бо любити й берегти природу – значить любити  і берегти     Батьківщину!

4.Мікрофон. Висловіть свої враження від уроку:

-         Я навчився…

-         Я вперше почув…

-         Я зацікавився…

5. Самооцінка за допомогою  цеглинок  Лего

 

Було цікаво Я старався/старалась Я запам‘ятав/запам‘ятала Все вдавалося легко Мені було важко Не все було зрозуміло Оберіть одну чи більше цеглинок

VI. Завдання додому.

Опрацювати статтю в підручнику на с. 30-31. Дослідити, як впливає господарська діяльність людини на природу рідного краю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1  

- Пригадайте, що дає людині природа і запишіть у вигляді «павутинки»:

 

 

                                                Їжу (рослинну,

                                                   тваринну)

 

Середовище           Будматеріали

для відпочинку                 для житла

 

                                           Що дає людині природа                         

 

             Ліки                      Воду

(лікарські рослини)

 

 

                                                                                      Світло і тепло

 Сировину

                                         для одягу, взуття

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 -  Розгляньте ілюстрацію. Яку шкоду довкіллю спричинила діяльність людини?

griaz

- Прочитайте тривожне звернення повітря до людини. Запишіть відповідь на подане запитання. Свою відповідь аргументуйте.

 

-  Розгляньте ілюстрацію. Яку шкоду довкіллю спричинила діяльність людини?

Последствия-разлива-нефти-BP-в-Мексиканском-заливе-по-прошествии-года-18

- Прочитайте тривожне звернення води до людини. Запишіть відповідь на подане запитання. Свою відповідь аргументуйте.

-  Розгляньте ілюстрацію. Яку шкоду довкіллю спричинила діяльність людини?

image5075175

- Прочитайте тривожне звернення землі до людини. Запишіть відповідь на подане запитання. Свою відповідь аргументуйте.

-  Розгляньте ілюстрацію. Яку шкоду довкіллю спричинила діяльність людини?

p6188697

- Прочитайте тривожне звернення рослин і тварин до людини. Запишіть відповідь на подане запитання. Свою відповідь аргументуйте.

 

 

 

doc
Додано
4 листопада 2023
Переглядів
1218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку